Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ladyson schreef:De tip van de neusriem is ook een goede, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben. Heeft een sperriem eigenlijk niet dezelfde werking als een lage neusriem?
Koper schreef:Ladyson schreef:De tip van de neusriem is ook een goede, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben. Heeft een sperriem eigenlijk niet dezelfde werking als een lage neusriem?
Nee, de werking is iets anders. Een lage neusriem zit op 2 punten vast aan de rest van het hoofdstel (namelijk aan de neusriembakstukken) en een sperriem maar op 1 punt (in het midden van de hoge neusriem) Daardoor loopt een lage neusriem recht over de neusrug en een sperriem niet. Wat dan weer maakt dat een lage neusriem veel stabieler ligt. En daardoor het bit ook.
Het probleem is ook niet zozeer de sperriem maar de hoge neusriem. Dus de neusriem waar je sperriem aan vast zit. Die zit om het hoofd waar ook de wangen van het paard zitten. De neusriem duwt de zachte binnenkant van de wangen tegen de kiezen. En dat doet zeer. Zeker als de neusriem te strak zit! Een neusriem moet niet te strak zitten. Je wil dat het paard de kaak ontspant en nageeft. Dat kan niet als er een strakke neusriem omheen zit. Je wil ook niet dat de neusriem te los zit. Dan heeft hij geen functie meer en het fliebert ook te veel om het hoofd. Dat is niet prettig voor het paard. Je hoort tussen de neusriem en de neusrug met gemak 2 vingers te kunnen steken.
Wat voor jouw paard het beste bit is kan alleen je paard vertellen. Ik had het geluk dat ik eens een myler kon lenen van een bokker. Ik had meteen een ander paard! De BA vindt hij ook prettig, die is even dun (dikke bitten passen niet in mijn ruin zijn mond) en het sweet iron vindt hij prettig. De BA is wel minder anatomisch gevormd. Houd er rekening mee dat je er bij de KNHS niet mee mag rijden, billy allens zijn westernbitten. De meeste modellen van myler mogen wel dacht ik.
Maar wat niet mag, is dat je teugels in de (eventuele) sleufjes zitten (maar je hebt ook modellen zonder sleufjes
)