Vraagje over 3 hoofdstellen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Vraagje over 3 hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:10

Hallo!
Ik heb een vraag, eigenlijk zijn het er 3 die met elkaar verbonden zijn.

Wat is het nut van een Mexicaans hoofstel?
Ik zie veel spring en cross ruiters met deze hoofdstellen maar waarom? Wat maakt dit hoofdstel nuttig?

Wat is het nut van een hoofdstel met een lage neusriem?
Dit vraag ik me echt al best wel lang af...

En wat is het nut van een hoofstel incl. sperriem?
Dit hoofdstel heb ik zelf maar ik weet eigenlijk het nut er niet van, behalve dat je ermee kan sturen, maar ik bedoel komen de hulpen met dat hoofdstel beter door of is het voor de sier?

Het klinkt echt alsof ik geen verstand heb van hoofdstellen, in dit geval heb ik dat ook niet echt...
Maar het zou echt super zijn als iemand me wel kan uitleggen wat het nut van deze hoofdstellen zijn :)

Alvast bedankt!
Groetjes,

Marija

Luca03

Re: Vraagje over 3 hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:13

Van de sperriem is om de mond van je paard dicht te houden als ze hun mond open doen om aan hun bit te ontsnappen. De rest weet ik niet maar wil het wel weten dus ik volg

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:15

Een mexicaanse neusriem werkt scherper in als het paard zijn mond open doet. Er komt dat meer druk op het neusbeen als bij een gewone gecombineerde neusriem.
Een lage neusriem wordt veel gebruikt bij de africhting van het paard, andere naam is dan ook africhtingsneusriem. Deze zorgt ervoor dat het bit stil in de mond kan liggen.
Een gecombineerde neusriem is een hoge neusriem net een sperriempje eraan. De hoge neusriem beperkt het paard de kaken te bewegen, de sperriem heeft dezelfde werking als de lage neusriem, bit stil te laten liggen in de mond. Als je de sperriem te strak aantrekt, en de hoge neusriem ook, blokkeer je elke beweging van de mond van het paard. Dit wordt als dieronvriendelijk aangemerkt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:21

Een Mexicaanse neusriem geeft wat meer druk op de neus dan een normale neusriem als het paard de mond opent. Het voordeel van een Mexicaanse neusriem is dat er veel ademhalingsvrijheid is voor het paard, wat bij andere soorten neusriemen minder is.
Een lage neusriem voorkomt dat het paard zijn mond opent (eigenlijk doen alle neusriemen dat, maar omdat deze zo laag zit, werkt dat nog iets scherper).
Een gecombineerde neusriem heeft een sperriem. De sperriem zorgt niet voor een stillere ligging van het bit, al beweren veel mensen dat wel. Een sperriem - het woord zegt het al - voorkomt dat het paard de mond open spert.

Even een toevoeging:
Neusriemen waren uitgevonden om te voorkomen dat een paard bij een val van de ruiter (met zwaar harnas, teugels nog in de hand), de kaak zou breken. Tegenwoordig worden neusriemen gebruikt voor 'de mooi' of om te voorkomen dat een paard zijn mond opendoet. Ze worden steeds strakker aangesnoerd. Ik vind dit zelf een slechte ontwikkeling. Een paard opent namelijk alleen zijn mond als hij pijn of ongemak ervaart. Met een neusriem wordt het een paard eigenlijk moeilijk gemaakt om zijn pijn of ongemak te tonen.
Zelf gebruik ik meestal geen neusriem. Als ik er wel een gebruik, doe ik hem erg los, zodat paard altijd kan aangeven of er iets niet goed zit of dat ik iets fout doe, en niet te vergeten om na te kunnen geven! Met een strakke neusriem kan een paard zijn kaak niet ontspannen, waardoor je geen nageeflijkheid zal bereiken, maar alleen spanning en ongemak.

Ik hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:23

Alvast bedankt, maar waarom gebruiken veel springruiters die mexicaanse hoofdstellen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:25

Ik denk vanwege de ademhalingsvrijheid. Bij een parcours krijgt het paard een hogere hartslag en moet hij dus meer zuurstof binnenkrijgen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:25

StableDoor schreef:
Ik denk vanwege de ademhalingsvrijheid. Bij een parcours krijgt het paard een hogere hartslag en moet hij dus meer zuurstof binnenkrijgen :)

Als een neusriem, van welk model ook, de ademhaling belemmert is er iets helemaal niet in orde. Lijkt mij dat een gemiddelde polopony, die over het algemeen een hoge en een lage neusriem draagt, ook een fikse hartslag heeft. Toch loopt die zonder mexicaanse neusriem rond. Dus dat zal niks met de ademhaling te maken hebben ;)
Brengt mij meteen op wat kleinvosje schrijft: de overeenkomst tussen een sperriem en een lage neusriem is dat ze de mond van het paard bij de lippen dichtbinden.
Het verschil is dat een lage neusriem op twee plekken aan de rest van het hoofdstel vast zit (namelijk bij de neusriembakstukken) en de sperriem op maar één plek (in het midden van de hoge neusriem) Daardoor loopt een sperriem schuin over de neusrug. Een lage neusriem loopt recht over de neusrug, en dát zorgt ervoor dat het bit stabieler ligt.

marijacindy schreef:
Alvast bedankt, maar waarom gebruiken veel springruiters die mexicaanse hoofdstellen?

Omdat het mode is. Net als de, liefst erg brede, onderlegde aansnoerneusriemen met lak bij de dressuurruiters ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:30

Koper schreef:
StableDoor schreef:

Als een neusriem, van welk model ook, de ademhaling belemmert is er iets helemaal niet in orde. Lijkt mij dat een gemiddelde polopony, die over het algemeen een hoge en een lage neusriem draagt, ook een fikse hartslag heeft. Toch loopt die zonder mexicaanse neusriem rond. Dus dat zal niks met de ademhaling te maken hebben ;)
Brengt mij meteen op wat kleinvosje schrijft: de overeenkomst tussen een sperriem en een lage neusriem is dat ze de mond van het paard bij de lippen dichtbinden.
Het verschil is dat een lage neusriem op twee plekken aan de rest van het hoofdstel vast zit (namelijk bij de neusriembakstukken) en de sperriem op maar één plek (in het midden van de hoge neusriem) Daardoor loopt een sperriem schuin over de neusrug. Een lage neusriem loopt recht over de neusrug, en dát zorgt ervoor dat het bit stabieler ligt.

marijacindy schreef:

Omdat het mode is. Net als de, liefst erg brede, onderlegde aansnoerneusriemen met lak bij de dressuurruiters ;)

Zou mijn bit-en-neusriem-encyclopedie het dan toch fout hebben? Lijkt mij logisch dat een Mexicaanse neusriem de ademhaling minder belemmert dan een lage/gecombineerde neusriem. De lage neusriem en sperriem lopen langs het 'weke' deel van de neus, vlakbij de neusgaten, mij lijkt het dat dat toch wel enigszins de ademhaling kan belemmeren. Ligt er natuurlijk ook aan hoe strak je de neusriem vastmaakt, maar er zijn tegenwoordig maar weinig mensen waarbij er nog vingers tussen de neusriem passen.
Over het stabieler liggen van het bit: een lage neusriem loopt voor het bit langs, niet eroverheen, waarom zou dat het bit dan stiller laten liggen? Een bit ligt toch sowieso stil als je gelijke druk hebt op je teugels?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:36

StableDoor schreef:
Over het stabieler liggen van het bit: een lage neusriem loopt voor het bit langs, niet eroverheen, waarom zou dat het bit dan stiller laten liggen? Een bit ligt toch sowieso stil als je gelijke druk hebt op je teugels?

De punten waar de lage neusriem aan het hoofdstel vast zit zitten dichter bij het bit. Van daar loopt de kinriem onder het hoofd door. Hoe verder het aanhechtpunt van de neusriem bij het bit vandaan zit, hoe meer gewiebel.

En natuurlijk ligt een mexicaanse neusriem hoger op het hoofd. Ongeveer waar een hoge neusriem ook ligt. En dus niet op de zachte snoet, maar gewoon hoofdzakelijk over bot heen (wel natuurlijk over de wangen aan de zijkant maar die tellen in het ademhalingsverhaal even niet mee)
Maar denk nog even terug aan de polopony met z'n lage neusriem. Of aan de IJslander die, ook met een lage neusriem, een supersnelle rentelgang neerzet. Dat is een krachtexplosie waar veel driegangers niet aan kunnen tippen 8-) Zouden die dat echt kunnen als hun ademhaling belemmerd wordt?

Geen enkele neusriem moet te strak zitten. Een mexicaanse of hoge neusriem ook niet. En een neusriem moet goed passen. Als hij te lang is, of te laag zit, dan kan hij het paard inderdaad belemmeren in de ademhaling. Een passende, correct vastgegespte neusriem doet dat niet.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:44

Een neusriem zal de ademhaling ook niet belemmeren als deze goed vastzit. Echter, in de 'sport' worden neusriemen niet zo losjes vastgemaakt, niet bij de dressuur, maar ook niet bij het springen. Mijn redenatie was dat ze Mexicaanse neusriemen gebruiken omdat ze deze nog steeds strak kunnen doen, maar dan zonder de ademhaling erg te belemmeren. In de IJslandersport kom je denk ik niet zo snel te strakke neusriemen tegen, daar wordt naar mijn idee veel vriendelijker omgegaan met de paarden.

Ik ben totaal niet anti-neusriem ofzo hoor, ik ben wel anti-strakgespen. Ik vind overigens lage neusriemen en van die ouderwetse Hunterneusriemen mooi, al die mega dikke en brede lak/blingbling-oliebol en dan vooral met sperriem, heb ik echt een hekel aan :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:50

En hoe zou jouw redenatie zich dan spiegelen aan de werkelijkheid? Heb je concrete aanwijzingen dat in "de sport" de neusriemen strakker worden aangesnoerd?

Dit vraag ik even vanwege je misvatting over "de ijslandersport". Daar is gelukkig wel meer controle. Als ik met mijn IJslander een proef rijd wordt er uit elke groep iemand gehaald voor controle door een jurylid: een steekproef voor neusriem, bit en beslag. En ja, daar zit ook wel eens een paard met een bloedende mond tussen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:53

Kneveltrensen vind ik sowieso heel fijn :j Jammer genoeg zijn ze bijna niet ongebroken te vinden... Mja, nu voorlopig geen paard meer, dus hoef ook niet meer opzoek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:56

Een ongebroken kneveltrens heb ik inderdaad ook nog nooit gezien.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:08

Ik weet niet hoe je Engels is, maar ik vind dit artikel wel duidelijk over allerlei soort neusriemen en bitten: http://www.sustainabledressage.net/tack ... p#noseband

Verder heb ik het idee dat een mexicaans hoofdstel vooral voor 'de sier' wordt gebruikt, ik vind hem zelf ook mooier dan een standaard gecombineerd hoofdstel maar het paard wat ik rijd loopt op beide hoofdstellen precies hetzelfde.

Lage neusriem heb ik geen ervaring mee, wordt veel gebruikt met jonge paarden.

Vind zelf een sperriem eigenlijk overbodig, hij zit bij mij dan ook totaal niet strak (liefst zou ik alleen een hoge neusriem hebben, maar ja, niet mijn eigen paard...). Een sperriem voorkomt dat een paard zijn mond opengooit, maar dat is dus alleen symptoom bestrijding. Als je paard zijn mond openspert is er iets aan de hand wat niet met een sperriem opgelost wordt, slechts verdoezeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:18

Joscelyn schreef:
Lage neusriem heb ik geen ervaring mee, wordt veel gebruikt met jonge paarden.

De meeste jonge paarden worden tegenwoordig met een gecombineerde neusriem ingereden.

De lage neusriem wordt wel gebruikt voor paarden die aangeven dat ze een hoge neusriem niet prettig vinden (en een ruiter hebben die dat snapt)

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:24

@Koper, oké dit wist ik niet! Ik zie namelijk vaak dat jonge paarden worden gereden met een lage neusriem en ik combineerde dat met het feit dat het bit stiller blijft liggen en nam daarom dus gewoon aan dat het een neusriem was voor jonge paarden. :)

Hoe zou je kunnen merken dat je paard een bepaalde neusriem niet fijn vindt? (Puur uit interesse?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:38

Kijk maar eens op bokt rond, genoeg ik-rijd-m'n-paard-in-topics waar je gecombineerde neusriemen ziet. Van oudsher worden paarden wel ingereden met een lage neusriem, en er zullen ook vast nog wel mensen zijn die dat doen.

Joscelyn schreef:
Hoe zou je kunnen merken dat je paard een bepaalde neusriem niet fijn vindt? (Puur uit interesse?)

Hoofd kantelen, schudden met het hoofd, zwaar worden op het bit, dat soort symptomen. Dat kan allemaal te maken hebben met ongemak door het bit of de neusriem. Eventueel in combinatie met de tanden.