Beenbeschermers met dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:20

Mijn pony haar ijzers zijn voor zonder 'lipje' en zijn ook afgerond zodat ze inderdaad sneller weg kan met haar voorbeen. :)
Maar daarnaast gebruikt ik nog peesbeschermers en springschoenen.
Mijn paard krijgt alleen peesbeschermers om.

ivorysgirl1
Berichten: 44
Geregistreerd: 29-09-13
Woonplaats: emmen

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:14

in de trainingen rij ik mijn pony altijd met beschermers om ,
meestal de pagony beschermers voor en achter , en springschoenen voor, omdat mijn pony nogal vaak met haar benen tegen elkaar aan strijkt, en ze in de galop nogal vaak de neiging heeft om met haar achterbenen tegen haar voorbenen te knallen, dit omdat ze nogal vlak en snel gaat ( draver)

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:22

Ik rijd ook met peesbeschermers met dressuur, omdat mijn pony ook aantikt (alleen voor).
Een pony van iemand die ik ken heeft nu namelijk een peesblessure omdat hij altijd zonder peeskappen is gereden, en hij altijd aan tikten, hij mag nu niet meer rijden of iets......

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:34

Ik weet het niet de een zegt van wel de ander van niet. Ik heb nu een leuk nieuw setje gekocht (zwarte beenbeschermers en daar komen nog lak springschoenen bij) ik denk dat ik hem sowieso om doen met springen,( moet van mijn ouders, want paardje is ookal op leefdtijd) en verder af en toe met dressuur.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:50

terpentijn schreef:
Mijn eigen paard heeft nog nooit een peesbeschermer gezien, staat 24/7 year round in de wei al 9 jaren, en is een enorme ondertreder/overstapper. Dat is verder niet afwijkend, dat zijn er wel meer. Maar ook daar kan een paard prima mee "uit de voeten". Wondjes zitten er nooit, waarom zou het ook?

Hier heb ik er ook zo een, als de benen niet voldoende ruimte onder het lichaam krijgen gaan ze aan de buitenkant langs de voorbenen (draver) en er zitten dus ook over de gehele beschermer strepen aan de buitenkant. Nah je hebt gelijk als je zegt dat het kan komen omdat het been dikker wordt, maar ik neem dan toch echt liever het zekere voor het onzekere en doe ze om, voor mijn pony zo loopt met een blessure.

Ymacha, dacht even aan een andere beenstand, al is afronden (vind ik) een standaard en hoort dat niet meer of minder gedaan te moeten worden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:49

Ik neem nou juist nooit het onnodige bij voorbaat ("voor het geval dat") voor zoete koek aan, ik denk dat een paard zelf juist heel goed , beter dan wij, met diens eigen benen uit de weg kan.
Hoe minder geknutsel daaraan, vind ik het beste.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:52

xSlvna schreef:
terpentijn schreef:
Mijn eigen paard heeft nog nooit een peesbeschermer gezien, staat 24/7 year round in de wei al 9 jaren, en is een enorme ondertreder/overstapper. Dat is verder niet afwijkend, dat zijn er wel meer. Maar ook daar kan een paard prima mee "uit de voeten". Wondjes zitten er nooit, waarom zou het ook?

Hier heb ik er ook zo een, als de benen niet voldoende ruimte onder het lichaam krijgen gaan ze aan de buitenkant langs de voorbenen (draver) en er zitten dus ook over de gehele beschermer strepen aan de buitenkant. Nah je hebt gelijk als je zegt dat het kan komen omdat het been dikker wordt, maar ik neem dan toch echt liever het zekere voor het onzekere en doe ze om, voor mijn pony zo loopt met een blessure.

Ymacha, dacht even aan een andere beenstand, al is afronden (vind ik) een standaard en hoort dat niet meer of minder gedaan te moeten worden.



Sommige paarden kunnen met bv. iets meer binnendoor bekapt te worden, niet meer strijken met de benen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:44

Maar neem mij even niet kwalijk: ik vraag me dat dit af: die paarden met peesbeschermers, zo begrijp ik, hebben/krijgen wondjes als je ze NIET om doet, omdat ze IN BEWEGING zichzelf op de ene of andere manier aanslaan of verwonden? Bij een dressuur ronmdje in de bak?
Echt...?!?
Dat zijn dan toch een hoop paarden die niet NORMAAL uit hun eigen voeten kunnen komen zonder zichzelf te verwonden, totaal ongeloofwaardig vind ik dat.
De meeste paarden weten uitstekend waar ze hun benen moeten laten, dat is een paarden-instinct.
Zeg dan gewoon dat je de de "norm" volgt of "kleurige setjes passend bij je dekje" leuk vindt, maar kom niet aan met beweringen dat een recht van lijf, leden en poten ( o sorry"benen") dat "nodig: zou hebben.
Integendeel, aan een paard dat goed ter been is moet je bestens niet te veel knutselen noch aan de voor. noch aan de achterkant, laat staan aan de benen... het sterkste en eigenste dat een paard van zichzelf heeft.

bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:15

Met bovenstaande ben ik deels eens. Maar niet helemaal.
In de training met mijn pony richten we ons erg op de Z dressuur, daar komen dus ook nieuwe oefeningen bij kijken.
Daarbij moet je 'knutselen' aan de benen in de oefeningen, en ook werken we er erg aan om de achterhand er mooier onder te krijgen, en ja, dan tikt ze haar voorbeen wel eens aan.
Met een basis rondje dressuur komt mijn pony overigens prima uit de voeten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:37

xSlvna schreef:
terpentijn schreef:
Mijn eigen paard heeft nog nooit een peesbeschermer gezien, staat 24/7 year round in de wei al 9 jaren, en is een enorme ondertreder/overstapper. Dat is verder niet afwijkend, dat zijn er wel meer. Maar ook daar kan een paard prima mee "uit de voeten". Wondjes zitten er nooit, waarom zou het ook?

Hier heb ik er ook zo een, als de benen niet voldoende ruimte onder het lichaam krijgen gaan ze aan de buitenkant langs de voorbenen (draver) en er zitten dus ook over de gehele beschermer strepen aan de buitenkant. Nah je hebt gelijk als je zegt dat het kan komen omdat het been dikker wordt, maar ik neem dan toch echt liever het zekere voor het onzekere en doe ze om, voor mijn pony zo loopt met een blessure.

Ymacha, dacht even aan een andere beenstand, al is afronden (vind ik) een standaard en hoort dat niet meer of minder gedaan te moeten worden.


Je zou de hoefsmeden de kost moeten geven die blote voeten bekappen alsof er een ijzer onder moet...... en dat er dan aangetikt wordt, vind ik niet vreemd, been kan immers niet weg.

Ik ben het met je eens, ik vind ook dat het standaard zou moeten zijn, maar zie helaas vaak anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:45

Mijn paard heeft alleen beschermers om als ik ga springen :). Tijdens dressuurmatige training heeft hij in principe niks om, tenzij ik daarna ga springen, dan doe ik ze met zadelen meteen om.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:04

terpentijn schreef:
Maar neem mij even niet kwalijk: ik vraag me dat dit af: die paarden met peesbeschermers, zo begrijp ik, hebben/krijgen wondjes als je ze NIET om doet, omdat ze IN BEWEGING zichzelf op de ene of andere manier aanslaan of verwonden? Bij een dressuur ronmdje in de bak?Echt...?!?
Dat zijn dan toch een hoop paarden die niet NORMAAL uit hun eigen voeten kunnen komen zonder zichzelf te verwonden, totaal ongeloofwaardig vind ik dat.
De meeste paarden weten uitstekend waar ze hun benen moeten laten, dat is een paarden-instinct.
Zeg dan gewoon dat je de de "norm" volgt of "kleurige setjes passend bij je dekje" leuk vindt, maar kom niet aan met beweringen dat een recht van lijf, leden en poten ( o sorry"benen") dat "nodig: zou hebben.
Integendeel, aan een paard dat goed ter been is moet je bestens niet te veel knutselen noch aan de voor. noch aan de achterkant, laat staan aan de benen... het sterkste en eigenste dat een paard van zichzelf heeft.

Een rondje door de bak met simpel volte en afwendwerk hoort inderdaad zonder verwonden te gaan, maar 'nieuwe dingen' als schouder binnen, voor, buiten in draf/galop kan best wel eens misgaan omdat het paard met vele dingen tegelijk bezig is.

Yamcha, daar heb je gelijk.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:16

Het is zo commercieel. Wie wil nou niet met de laatste mode mee doen. Een prachtig dekje icm bijpassende bodywarmer, peesbeschermers. Het heeft niets met paardrijden te maken ook niet met het welzijn. Het is pure commercie. En dat is prima, als je daar je geld aan uit wilt geven, erbij wilt horen en het geeft jezelf een heel goed gevoel dat zou ik gewoon kopen.

En als je je horizon wilt verbreden, kijk eens in de endurancesport. Daar rijden ruiters duizenden kilometers met hun paarden, over allerlei soorten terrein zonder beschermers. Het zand, bagger en steentjes wat tijdens het rijden tussen de 'beschermers' komt schuurt en dat is niet fijn voor de huid.

Echt! Het kan echt zonder. Maar zou dat willen?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:23

Oh en dus endurance wordt vergeleken met het zwaardere werk wat betreft het aanleren van het plaatsen van de benen op de juiste plekken?

Bij afstandsritten gaan er hier ook geen kappen om, nergens voor nodig.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:25

Ik gebruik met dressuur de dalmar eventing. daar blijven de benen heerlijk koel bij.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:31

Ook bij endurance worden wel eens beschermers gebruikt. Bij het aanleren van nieuwe dressuuroefeningen, bij springen en bij mogelijk ruige buitenritten gaan hier de beschermers aan. Ik verwacht van mijn paard niet dat die in de training meteen alles perfect doet, dus lompe passen en wat onzekerheid mogen nog wel eens voorkomen. Alleen mogen de benen daar niet onder lijden.

Edit: de eerste drie fototopics over endurance tonen allemaal paarden met beenbeschermers om. Ik ga nog even verder kijken, want ik vind het wel interessant om te zien of er veel verschil is tussen de disciplines.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:36

Ik rijd mijn jonge pony met beschermers omdat ze onder het zadel haar balans nog niet heeft gevonden. Het wiebelt en slingert nog alle kanten op en dan wil er wel eens een been belanden waar het niet hoort. Als ze langer onder zadel is laat ik ze gewoon af. Nergens voor nodig bij een gezond paard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:48

Hier gaan de beschermers op buitenrit juist om. Dan is hij heel wat drukker, alles gaat net even wat harder waardoor de kans groter wordt dat hij met zijn achterhoef tegen zijn voorpees aan slaat.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:22

Ik gebruik ze ook enkel met springen (voor peesjes en springschoenen) of op buitenrit (enkel peesjes voor). IN de bak niet. In principe kan een paard prima zonder lopen, en kan het inderdaad aardig warm worden onder een beschermer. Maar met springen en buiten kom je ook wel takjes e.d. tegen, en dan vind ik t het wel belangrijk dat die kwetsbare pezen beschermd zijn. Heb al eens meegemaakt dat een paardje moest inslapen, omdat ie een fikse wond net boven haar achterste kogel had opgelopen, zwaar beschadigde pees (gescheurd).

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 23:25

vandaag de beenbeschermers voor en achter om gehad met springen. Zit nog te twijfelen of ik ook springschoenen zal kopen?