Beenbeschermers met dressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:04

Hoi allemaal,

Ik zie steeds vaker dat mensen beenbeschermers bij hun paard om doen met dressuur. Ik vraag me af waarom? Ik heb wel eens gehoord voor het aan tikken (achterbeen dan voorbeen aan tikt) dat doet mijn paard ook wel eens, maar hij heeft er geen wondjes van. Is het dan wel nuttig om beenbeschermers om te doen? Of maak je dan onnodig de pezen te warm?

Alvast bedankt!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:05

Mijn paard tikt aan dus ik heb hem altijd vierkant in de peesbeschermers+strijklappen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:06

Een pees op spanning is heel gevoelig.. Dus onnodig warm maken, nee, dat geldt zo voor bandages, niet voor beschermers.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:09

Als je paard (ook tijdens dressuur) zich zelf aantikt, dit kan iedere pas zijn maar ook een keer per ongeluk, kan het zo zijn dat je paard er een schiefel door krijgt. Als dit op de verkeerde plaats zit kan je paard hier kreupel van worden en in sommige gevallen moet dit ook geopereerd worden.

Sommige paarden raken zich iedere pas door een verkeerde beenstand, dan moet je altijd met beschermers rijden.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:09

Mijn pony heeft ze ook altijd om en je ziet ook echt dat ze, ze nodig heeft, de krassen staan er duidelijk op, ook na de 1e keer als je een nieuw setje hebt gekocht.
Bandages daar ben ik geen fan van, heel mooi om te zien maar niks voor mij. Ik kan en niet bandageren en na mijn mening beschermt het ook niet echt zo fantastisch en is het stikheet onder die lappen stof!

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:06

Oke, ik was sowieso al van plan om beenbeschermers te kopen, heb ze nu ook voor t springen. Maar kun je dan met dressuur die spring beenbeschermers om doen dan bedoel ik peesbeschermers strijkkappen en springschoen of moet je dan van die speciale dressuur dingen hebben.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:07

Ik heb gewoon peesbeschermers en strijklappen.
Die gebruik ik voor dressuur, springen en buitenritten :j

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:11

Peesbeschermers zijn gewoon algemene beenbeschermers, dus geschikt voor dressuur, springen en recreatie. Sommige dressuurbeschermers bieden wat meer steun, maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van het trainen van de spieren....Ik heb een tijdje dressuur gereden met springschoenen, gewoon omdat die pony nog niet snel genoeg was in zijn beweging/passen en daardoor met zijn achterbeen steeds tegen zijn voorijzers aan tikte...

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:13

Mijn paard heeft de franse stand

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:16

Ik rij altijd met peesbeschermers en kogelbeschermers. Ze tikt zo erg, de krassen staan er echt al heel duidelijk op.
Er is al zelfs een klein stukje kapot..

Anoniem

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:58

Dat er krassen op staan zegt niks he :) het been is natuurlijk ook wat dikker met die bescherming erom :)

Als het niet echt nodig is, niet doen. Je kan het eens doen voor de show, maar over het algemeen krijg je eerder blessures door de bescherming, omdat de pezen te warm worden, dan door het aantikken.

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:02

Die van mij rijdt ik nooit met bescherming om. Tikt niet aan dus vind het niet nodig.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:07

Ik bandageer enkel als ik daar toevallig zin in heb, setjes fashion.

Wanneer ik van plan ben serieus te gaan werken (zijgangen, galoptrainingen, snelheidstrainingen) gaan voren áltijd kappen en springschoenen om, achter vaak ook peeskappen en springschoenen.

BritHittepit

Berichten: 2557
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:59

ik rij ook altijd met bescherming, meestal peesset en springschoenen, als het niet te warm is doe ik ook al wel eens bandages aan, met onderlappen

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:10

Al die onzin er mooi aflaten wanneer ze niet nodig zijn. Nodig is bij aantikken ook zonder beschermers en je er dus ook wat van ziet. Als je zo bang bemt dat ze zich bezeren dan moet je je paard maar zo snel mogelijk dus 4 zachte wanden plaatsen waar die net tussen past. Vroeger bestonden die dingen niet en die paarden hebben het ook overleeft. Je maakt met die dingen ook meer kapot aan de pezen dan dat ze goed doen bij dressuur.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:58

Moonlight17 schreef:
Al die onzin er mooi aflaten wanneer ze niet nodig zijn. Nodig is bij aantikken ook zonder beschermers en je er dus ook wat van ziet. Als je zo bang bemt dat ze zich bezeren dan moet je je paard maar zo snel mogelijk dus 4 zachte wanden plaatsen waar die net tussen past. Vroeger bestonden die dingen niet en die paarden hebben het ook overleeft. Je maakt met die dingen ook meer kapot aan de pezen dan dat ze goed doen bij dressuur.

Bij springen en cross niet zeker, zijn maar weinig paarden die bij springen en cross opeens wel aantikken, maar daar is wel alles ingepakt, is niet minder schadelijk.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:06

Mijn paard tikt niet eens.. Die slaat dr achterbenen gewoon tegen elkaar. Die krijgt echt vreselijke wonden ervan als ik ze aflaat. Ze heef X benen achter.
Voor doe ik ze ook om, door oude peesblessures. Springschoenen ook, anders ben ik me ijzer kwijt in de galop.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:32

xSlvna schreef:
Moonlight17 schreef:
Al die onzin er mooi aflaten wanneer ze niet nodig zijn. Nodig is bij aantikken ook zonder beschermers en je er dus ook wat van ziet. Als je zo bang bemt dat ze zich bezeren dan moet je je paard maar zo snel mogelijk dus 4 zachte wanden plaatsen waar die net tussen past. Vroeger bestonden die dingen niet en die paarden hebben het ook overleeft. Je maakt met die dingen ook meer kapot aan de pezen dan dat ze goed doen bij dressuur.

Bij springen en cross niet zeker, zijn maar weinig paarden die bij springen en cross opeens wel aantikken, maar daar is wel alles ingepakt, is niet minder schadelijk.


Spring en cross regelmatig ook zonder gaat ook altijd goed. Is ook de enige reden dat ik ze heb gekocht. Doe die dingen ook niet eerder om dan dat ik ga springen en crossen, losrijden dressuurmatig vindt ik ook onnodig.

rietje0

Berichten: 27
Geregistreerd: 28-01-13

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:01

Ik zou ze niet omdoen als het niet nodig is!!! Mijn paard strijkt achter heel erg, als ik zonder ga rijden krijgt ze wondjes. Maar doe het alsjeblieft niet voor de 'sier'!!

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 21:57

Hmmm lastig, maar als je veel zijgangen oefent en andere oefeningen zoals schoudervoor is het dan eerder nodig?

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:12

lekker aflaten.

Ik zie steeds meer dressuur ruiter met peeskappen en springschoenen en de hele tralala.

Als je paard zich echt tot wonden aan toen aantikt of strijkt dan doen ma ander lekker laten.
Mijn verzorg dressuurpaard stootte zich altijd met de ijzer tege zijn kroonrand. die reed ik alleen met spring schoenen thats it.

Lekker zo min mogelijk erom doen. Bij me haflinger gebruikte ik voorheen altijd een ring die voorkwam dat die zich raakte.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:27

dressuur518 schreef:
Hmmm lastig, maar als je veel zijgangen oefent en andere oefeningen zoals schoudervoor is het dan eerder nodig?


Nee, hoeft dan ook niet.
Tikt een paard/pony zichzelf aan. Dan zou ik even overleg plegen met de hoefsmid. In de meeste gevallen kan hij/zij dit verhelpen door de hoeven op een andere manier te bekappen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:08

Jazeker, lekker de hoeven anders bekappen, als het goed is staat ieder paard op de perfecte manier op de hoeven, dan kun je niks aanpassen hoor... Ik vraag me af hoe je daar bij komt :\

Ik zelf doe bij zijgangen (in draf, galop) wel rondom pees(!!!)beschermers (geen kogelbeschermers achter, peesbeschermers) en springschoenen.
Voorkomen is beter dan genezen, paard is 24 dus mocht warmte echt schade veroorzaken op lange duur, is ze toch al lekker op de weide aan het genieten van haar pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:27

Dat is niet helemaal onzin hoor. Heel simpel bv voorhoeven wat meer afronden, is het voorbeen sneller weg.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Beenbeschermers met dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:16

Indien paard een normale beenstand en bijbehorende fatsoenlijke balans en spierontwikkeling heeft, waarom dan al deze poespas (behalve voor de leuke setjes-kleurtjes...?) aan die benen hangen?

Ik longeer paarden voor een sportpaardenhouderij/fokkerij, die staan allemaal geweldig op hun benen, sommigen jong, sommigen ouder, sommigen beslagen, anderen weer niet, maar ik gebruik liefst NOOIT beenbescherming, behalve als ik een sessie met balkjes (cavaletti) lopen ga doen, dat is voor een paard iets nieuws of toch een iets ander beengebruik, men ziet dan ook graag dat ik dat spul dan wel gebruik.

Worden die paarden OHZ gereden dan wordt er wel altijd standaard door de ruiters voor en achter peesbescherming om gedaan, dat schijnt dan de norm, maar het nut zie ik er niet van in, bij een paard dat een normale bewegingsafloop heeft.

Mijn eigen paard heeft nog nooit een peesbeschermer gezien, staat 24/7 year round in de wei al 9 jaren, en is een enorme ondertreder/overstapper. Dat is verder niet afwijkend, dat zijn er wel meer. Maar ook daar kan een paard prima mee "uit de voeten". Wondjes zitten er nooit, waarom zou het ook?

Krassen op peesbeschermers zegt ook niks: wat iemand anders al zei: dat krijg je ook doordat je iets toevoegt aan de binnenkant... paard gaat dan oneigenlijk lopen (wat breder dan normaal, trekt been hoger of lager weg, of raakt anders de beschermers) ik ben er helemaal niet voor, tenzij het paard een echt afwijkende wijze van bewegen onder de man (OHZ) of voor de kar heeft, of een echt afwijkende beenstand/beengebruik.