Wie heeft er tips voor een dressuurzadel? Het gaat om een haflinger, rondgeribt, maar wel met een beetje schoftje, korte, brede rug ( kussens liefst 48 cm) moet grote 17 inch of kleine 17,5 inch zijn, of met franse kussens ofzo. Boommaat 35. ( van de massimo, ik weet niet hoeveel dat is bij andere merken) Wat past er allemaal NIET : massimo, thorowgood,kent & masters, deuber, knight rider, kn, wintec, euroriding,daaleman,stubben, rossner,pagony. Mijn budget is max 1500 (met singel en beugels) Van de meeste zadelmerken is maat wijd te smal. Verder zijn de kussens vaak te lang. Aansluiting bij de schouders is vaak niet goed. ( bovenaan sluit niet aan, in het midden wel en onderaan weer niet, als een banaantje) Een diepe zit wil ook niet lekker. halfdiep gaat beter. Zadel mag ook een tweedehands kwaliteitszadel zijn. Boomloos is geen optie meer. Ben nu aan het neuzen bij ijslanderzadels, maar die zijn vaak weer erg kort. maatwerk ( schutte, wow etc. kan ik me echt niet veroorloven) Wel graag leer en geen kunststof.
Laatst bijgewerkt door arty op 09-10-13 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
dank voor de tips. Helaas zijn niet alle haflingers hetzelfde geconfigureerd. Wintec past echt niet .Goed idee om ninon toch te vragen naar een testzadel. Wie weet....
Mijn haf heeft een Kentaur Itahka...kussens zijn 47 cm...erg fijn zadel!
arty
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 11:26
heb al 4 msfc zadelpassers gehad en nog geen zadel.....zoals in mijn bericht stond paste de thorowgood niet goed. dank miranda voor de tip, heb haar gemaild.
lieve schatten, dank jullie wel voor alle tips. Please, ga door! Ik trek ze allemaal na en laat jullie de conclusie weten. heb gekeken naar kentaur en kwam bij de zadelmaker in heteren. Je kunt daar op bezoek.Ik neem mijn template mee en ga eens kijken wat hij heeft. In mijn zoektocht heb ik steeds " diepe zit" weggeklikt , omdat ik naar een vlakkere zit keek. maar dat is misschien alleen zo voor bepaalde merken en andere merken hebben wellicht zo'n andere pasvorm dat een diepere zit wel kan.
Daihyo
Geplaatst: 09-10-13 12:02
Amanda schreef:
MSFC zadels? Ik had de MSFC Xtreem voor mijn haflinger. Geen diepe zit en speciaal voor rondgeribde paarden gemaakt.
De zadelmaker in Heteren heb je sowieso een goeie aan
Daihyo
Geplaatst: 09-10-13 12:15
Ik had 36 massimo en 33 MSFC, dus daar zou ik niet zomaar van uit gaan. En je kunt toch ook 2dehands kijken? Stuur anders Karin Boer eens een email. Zij zit veel in dit soort zadels.