Barefoot of ander endurance zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pebbels19

Barefoot of ander endurance zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 20:54

Hallo bokkers

Ik heb nu ruim 5 jaar een barefoot zadel tot 2 keer toe.. Deze zit voor mij heerlijk
Nu wil ik weten omdat ik nu weer een nieuw zadel nodig heb, welke jullie gebruiken en waarom

Ik rij veel buiten en de barefoot zit als een stoel
Ben benieuwd naar jullie bevindingen

Groetjes deb

Silence

Re: Barefoot of ander endurance zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:54

Mijn bevindingen zijn dat barefoot vaker eindigd met drukplekken.
De lagere klasse gaat nog wel, maar daarna heb je toch vaak wat meer nodig.
Ik ben uiteindelijk overgestapt op een massimo trail.
Geheel aangemeten en zit echt niet minder dan de barefoot ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:39

Waarom heb je een nieuwe nodig dan, en wat is er niet goed aan degene die je nu hebt?

Wat zoek je in een zadel? :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:44

Barefoot zou ik geen endurancezadel noemen; voor lange afstanden is een boom juist belangrijk voor een goede drukverdeling. :) Daarbij heeft een boomloos zadel een bredere zit (belastend voor de heupen) en volgens mij zit de beugelophanging ook vrij ver naar voren, dat bemoeilijkt het lichtrijden / verlichte zit. Dat zit inderdaad 'als een stoel', maar dat is eigenlijk niet wat je wil. ;)

Ik heb zelf ROC zadels, endurancezadels op westernboom, met flexibele panelen en vulling die je zonodig zelf kan aanpassen. Mijn oudste ROC heb ik nu al meer dan 10 jaar, supertevreden over.
Een van onze paarden heeft een Podium Champion, lekker simpel en lichtgewicht. Als dat past op je paard is het een goede optie, relatief goedkoop ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:53

Een Barefoot zit alleen als een stoel als je er zelf zo op gaat / wilt zitten :)

Beugelophanging is al een heel poosje verplaatsbaar, bredere zit hoort bij een meer close-contact zit maar dat hebben ook niet alle boomloze zadels, er zijn zoveel totaal verschillende soorten "boomloos" tegenwoordig... waarvan ook weer veel boomloze die veel sneller dezelfde problemen geven als boomzadels: die bekende drukplekken dus die door de "betere drukverdeling" van vormvaste zadels komen :P

En met Barefoots rijden zat mensen heel wat kilometers af, niet altijd in wedstrijdverband (alhoewel ik ook wel klanten heb gehad die nog in klasse IV heel tevreden met hun Barefoot mee kwamen) maar er zijn zat recreatieve boscrossers die meerdere stevige urenlange ritten per week maken en heel kritisch zijn op hun zadels en welzijn van het paard en hun eigen billetjes :j

"Boomloos" afraden en even vergeten hoeveel problemen er ontstaan met "goed drukverdelende" boomzadels is dus ook geen heel ideaal advies op zich....alles heeft zijn voor- en nadelen :)

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:57

Ik heb nu de barefoot drytex en zou graag weer een nieuwe willen alleen dan van nubuck..
Zelf zit ik te twijfelen wat ik wil.. Toch weer meer drukverdeling voor me paard
Hij heeft momenteel last van zijn heupen en deze worden nu los gemaakt
Dit heeft me aan twijfelen gebracht of het zadel wel juist is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:58

Heeft de behandelaar ook gezegd waardoor dat probleem (waarschijnlijk) ontstaan is?
En gevraagd om even naar het zadel te kijken?

Vaak kun je daar nu juist nuttige informatie uit halen :j

Op zich zou een paard geen last van zijn heupen moeten krijgen onder een netjes passende Barefoot.
Het is zonde als je aan je zadel gaat twijfelen en een boel geld aan een ander zadel uit gaat geven terwijl dat wellicht helemaal niet nodig is :)

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:04

Ik ben echt al jaren tevreden met barefoot.. En de nieuwe vps systeem zal de druk ook wel meer verdelen
Ze heeft wel gekeken waar de druk precies komt met de barefoot
Ze twijfelde dus nu twijfel ik haha

Moet ik nou zadel op maat maken of toch die vertrouwde barefoot aanschaffen
Vind het wel moeilijk.. Paard is natuurlijk het belangrijkste

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:11

Maar wat mankeert er nu aan je paard dan, zit alles een beetje vast?

Is het zadel wat aan de lange kant?

Komt het ruitergewicht wat te ver achter op de rug te liggen?

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:15

De lengte was net aan goed !!
Hij gaat nu gekraakt worden.. Hoe dat komt ? Kan van alles zijn..

Zag ook bij barefoot met verschillende pommel maten enzo Miss moet ik dat ook is meten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:35

Je hebt bij een Barefoot natuurlijk ook nog dat het achterste randje toch geen gewicht draagt.

Het is natuurlijk wel altijd verstandig om kritisch te blijven naar je zadel :j

Barefoot is dan wel "boomloos" maar het blijft een zadel... je moet wel altijd jezelf een beetje verdiepen in wat je er op gooit :j

Zie hier bijvoorbeeld in de FAQ:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:14

pmarena schreef:
"Boomloos" afraden en even vergeten hoeveel problemen er ontstaan met "goed drukverdelende" boomzadels is dus ook geen heel ideaal advies op zich....alles heeft zijn voor- en nadelen :)

Ik vergeet niks, ik heb daar zelf juist goed over nagedacht en een zadel gekozen (ROC dus) waarvan de boom rust op flexibele panelen die meebewegen met de paardenrug. :) Al meer dan 10 jaar vele duizenden kilometers mee gereden en nooit problemen mee gehad. In mijn ervaring geeft een goed passend boomzadel geen problemen.

Maargoed, als mensen tevreden zijn met hun boomloos zadel is dat uiteraard alleen maar prima. :) Maar om een Barefoot een endurancezadel te noemen, nee dat klopt niet.
Langere ritten zijn ook iets heel anders dan endurance, waar je voornamelijk in je beugels staat; dat geeft zonder boom bijna onherroepelijk problemen.
In de hogere klassen endurance ken ik niemand die nog boomloos rijdt, er zullen er vast zijn, maar zo zijn er ook een hoop die bijv. met een dressuurzadel hogere klasse endurance rijden. Endurance kan in principe met elk type zadel, maar als je het over een endurancezadel hebt dan heeft dat bepaalde kenmerken. En bijna per definitie een boom. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:22

Je vraagt naar een endurance zadel, maar is dat ook wat je met je paard doet? Of gaat het meer om een "buitenrij" zadel?

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:29

Het gaat om een buitenrij zadel !! Rij minimaal in de bak.. In de winter wel wat meer hihi

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:43

Oke, dat vraagt dus niet om een zadel waarin je uren in verlichte zit kunt doorbrengen. Als de barefoot je goed bevalt, dan is dat natuurlijk wel een fijne en betaalbare oplossing voor een nieuw zadel. Daarnaast zijn zowel jij als je paard bekend met het zadel.

Je geeft aan dat je niet weet hoe het komt dat het paard last van de heupen heeft, maar je geeft ook aan dat je het barefoot zadel vind zitten "als een stoel". Gezien die laatste uitspraak zou ik in ieder geval wel eens een keer (of liefst vaker) een zitles nemen, zodat je je gewone zit weer kan vinden in het barefoot zadel. Hoewel een barefoot uitnodigd tot het zitten in een stoelzit, is het zeker mogelijk om gewoon rechtop te zitten. Het zitten in een stoelzit maakt dat je al snel achter de beweging van je paard aan komt, en dat kan maken dat je paard last in zijn lijf krijgt. Nu is natuurlijk niet zeker dat dat nu het geval is, maar je moet je eigen houding altijd onder de loep nemen als je paard ergens last van krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:45

Mja, op zich kom je dan weer bij bvb. het Tevis-cup verhaal, da's toch een pittige endurance die al een paar keer gewonnen schijnt te zijn door een combinatie met een boomloos Freeform zadel :)

Maar als je echt een explicitiet voor de endurance ontworpen zadel zoekt dan denk je inderdaad eerder aan een Podium ofzo :P

Op zich kun je op bijna elk zadel een stoelzit aannemen, op de meeste paarden die je onderweg ziet rijden zitten mensen in een stoelzit valt mij altijd op :=

Een Barefoot nodigt daartoe echt niet meer uit dan de meeste andere zadels hoor.

Wel is het zo dat er veel recreatieve ruiters mee rijden, en veel van die ruiters zitten op vrijwel elk zadel in een stoelzit, simpelweg omdat ze dat wel een fijne houding vinden blijkbaar :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:48

Bedoelt TS niet dat haar Barefoot zo lekker zit als een luie stoel ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:50

Daar kunnen we alleen maar naar gissen, in de meeste gevallen bedoelen mensen gewoon "m'n zadel zit zo zacht als een zeteltje" :)

pebbels19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 09:55

De barefoot zit gewoon heerlijk !! En ik ben idd een recreatie ruiter die vast wel wat netter kan zitten net als de dressuur ruiter maR denk dat daar het probleem niet zit..

Mijn vraag was meer ervaringen van andere zadels die ook lekker zitten
Omdat ik al jaren barefoot heb,

Iedergeval bedankt voor jullie reacties

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:22

Ik had voor mijn haflinger een barefoot. Ik vond deze heerlijk zitten. Echter merkte ik dat mijn paard last van zijn rug kreeg met de lange ritten. (dan heb ik het over ritten van ong 4 uur). Daarom heb ik nu een Massimo trail. Dit vindt mijn paard op de lange afstanden veel lekkerder. Hij heeft geen last van drukplekken of gevoelige rug.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:29

Dan zou ik je een Massimo Trail aanraden, heel goed aan te passen en passend te maken voor bijna iedere paardenrug. Is een endurance zadel (veelzijdig) die neigt naar dressuur, heeft dus kleine wrongen maar geen diepe zit. Zit echt super zacht, voor mij en mijn paard ideaal! Werk ermee in de bak en rijd er lange (en meestal ook intensieve) ritten mee, nooit last van zadelpijn oid!