Ervaringen met Fairfax Dressage monoflap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Ervaringen met Fairfax Dressage monoflap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 22:43

Mijn paard is uit haar zadel gegroeid en ik ben me alvast aan het oriënteren in verschillende zadels. Momenteel heb ik een tussen oplossing gevonden zodat ik op mijn gemak kan zoeken naar een ander zadel.

Nu is mijn oog gevallen op de Fairfax Dressage Monoflap.
Afbeelding

"Fairfax Monoflap Dressage

Met een elegant monoflap design, afgemaakt met het zachtste kalsfleder van Engelse kwaliteit, promoot de Fairfax Monoflap Dressage een uitzonderlijk goed contact tussen het paard en de ruiter.

De beweging van het paard wordt versterkt door de 'terug gesneden styling' aan de voorkant van het zadel, die voor veel schoudervrijheid van het paard zorgt, waardoor het paard soepel en elasticiteit kan bewegen in alle gangen. 

De perfecte pasvorm is verzekerd met een speciaal voor dit doel ontworpen dressuur boom. Deze is verstelbaar door middel van 7 breedte-opties, in halve breedte maten. De boom is gemaakt van hoogwaardig polymeer, wat de boom tegelijk duurzaam en licht van gewicht maakt. 

Uitgebalanceerde panelen met een breed draagvlak zorgen voor een gelijkmatige verdeling van het gewicht over de rug van het paard, terwijl het comfort van het paard wordt verder vergroot met 100% Britse wol, welke snel en eenvoudig kan worden aangepast om het contact met de paardenrug te maximaliseren.

Daarnaast kan de singeling worden aangepast aan de eisen van het paard met het unieke 'triple-billet-systeem'. De eerste singelstoot kan zowel op, als buiten de boompunt worden gebruikt in combinatie met een zelf balancerende tweede singelstoot om zo de stabiliteit van het zadel te optimaliseren zonder het paard te belemmeren in zijn natuurlijke beweging. 

Voor de ruiter heeft de Monoflap Dressage een open, evenwichtige zit welke het de ruiter mogelijk maakt de meest subtiele hulpen te kunnen geven. De dij blokken op het zweetblad zijn ontworpen om steun te bieden, zonder dat de knieën worden beperkt. Daarnaast liggen de stijgbeugelriemen verzonken voor een close contact met het paard. De

Fairfax Monoflap Dressage - Een winnende combinatie van kwaliteit en hoge prestaties, met de hand gemaakt in Walsall, Engeland, door hoogopgeleide Master Saddlers."

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit zadel?

LK_2312

Re: Ervaringen met Fairfax Dressage monoflap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:16

Zelf heb ik er nog niet op gereden maar mijn moeder meet ze als saddlefitter erg vaak aan op veel verschillende paarden en ik hoor nooit verhalen over ruiters die niet fijn in het zadel zitten. Dit geldt trouwens voor alle Fairfax zadels die ze aanmeet. Fairfax heeft als voordeel dat hij aan het paard aan te passen is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 09:55

Dat laatste sprak mij het meeste aan. Ik heb de afgelopen jaren een fortuin uitgegeven aan zadels en ben daar toch wel een beetje klaar mee.

Hoop dat er mensen hier zijn die zo'n zadel hebben, zodat ik wat ervaringen kan lezen. Zo op de foto lijkt het mij een comfortabel zadel.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:30

Er zijn blijkbaar weinig ervaringen hier met dit zadel....jammer -O-
Kan weinig referenties/ervaringen vinden op internet.....het wordt dus gewoon zelf uitproberen

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:33

ik heb het model hiervoor in mijn bezit.

Ik vind het echt een heerlijk zadel van goed kwaliteit en wat ik erg fijn vond is dat de boom verwisseld kan worden ivm een jong paard erg handig.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 12:32

Ik kan een demo zadel uitproberen, wel een 18 inch dus te groot voor mij.

Dat is ook een van de redenen waarom mijn oog op dit zadel is gevallen. Steeds een nieuw zadel kost een hoop centjes :$

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:00

Ik heb de Kent en Mastersuitvoering van 900 euro. Zit dezelfde boom in. Dus ook dezelfde pasvorm, maar de duurdere variante met prolite. Dit zadel zit fijn, geen extreem diepe zit, niet dwingend. Ik vind op dit moment de Kent en Masters/Fairfax/Thorowgood zadels de beste op het gebied van wisselbare bomen en pasvorm. Fairfax heeft wel het mooiste leer en de mooiste details. Dit zadel is natuurlijk het topmodel. Zelf nog niet op gereden (wel op de variant van 1250 euro), maar ik vind het om te zien een prachtig zadel. Wel vraag ik me af of het enorme prijsverschil tussen de modellen ook echt het geld waard is. Maar dat is deels persoonlijk natuurlijk.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:56

Woensdag 6 november a.s. komt de zadelpasser, ze neemt de Fairfax mee maar ook nog andere zadels waaronder in ieder geval de Kent & Masters S-serie dressuur en dan met de surface block.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:25

Moratoetje, heb je het fairfax zadel uitgeprobeerd?? ben erg benieuwd hoe het lag en hoe het zat, mijn oog is er namelijk ook opgevallen maar kan er ook weinig over vinden tot nu toe.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:47

Ja, ik heb het zadel uitgeprobeerd maar was niet overtuigd en het lag ook niet bijzonder goed op mij paard.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:37

Oké afwachten dus.ik ga komende week oa dit model uitproberen. Ook een ideal zadel. En misschien ook custom maar dat weet ik nog niet zeker

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 09:40

Mijn oude zadel is een Ideal, echt een heerlijk zadel. A.s. vrijdag komt de zadelpasser met Custom zadels :D

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:18

oke,ik krijg a.s. donderdag een zadelpasser, zij heeft o.a. het Trinity Legend-X dressuurzadel, de modellen van Ideal, fairfax en kent en masters. Dus eerst kijken of dat iets wordt. Maar ik lees steeds meer goede dingen over Custom dus misschien laat ik ze toch nog komen, gewoon om later niet te denken van had ik het toch maar even uitgeprobeerd

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:18