Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

xSlvna schreef:Mijn pony maakt ook maar 2 galopsprongen op een dubbelsprong (staan meestal op 7 m afstand van elkaar), kwestie van leren rijden. Ze mag van mij altijd gaan maar ik houd haar vlak voor de sprong even terug, dan lukt het bij een dubbelsprong ook

Revanches schreef:xSlvna schreef:Mijn pony maakt ook maar 2 galopsprongen op een dubbelsprong (staan meestal op 7 m afstand van elkaar), kwestie van leren rijden. Ze mag van mij altijd gaan maar ik houd haar vlak voor de sprong even terug, dan lukt het bij een dubbelsprong ook
2 galopsprongen in een dubbel van 7m afstand?
Mag ik niet hopen, dan gaat er iets mis qua tempo.
Of je telt verkeerd doordat je de landing telt.
Als je je paard/pony binnen 2 galopsprongen al terug hebt qua tempocontrole, waarom dan een scherper bit er in hangen?
Wat betreft problematiek met de dubbel, veel oefenen en vraag eens raad bij je instructie en niet meteen oplossen met een scherper bit.

Franciska15 schreef:Ten eerste is een pelham wel heel scherp gelijk. Dan moet je wel echt zeker weten dat je er mee om kunt gaan en niet gebruik maakt van je hand en echt met je benen rijdt. Persoonlijk zou ik er oefeningen mee gaan doen om controle te krijgen. Oefeningen als na de sprong stil zetten, leren springen met een draf-/ galopbalk zodat hij moet wachten. Je moet een pelham niet gaan gebruiken op deze manier, want dan ga je toch teveel terughouden met je hand. Probeer die oefeningen, doe dit twee keer in de week en begin dit laag te doen op kruisjes. Hij mag pas hoger als het goed gaat. De stap van dubbel gebroken naar Pelham is wel heel groot, vind ik.
Hoe lang spring je al met hem? Heb je les?

MissMiekjee schreef:Ik weet niet of het veranderen van bit hier drastische verandering in gaat geven. Pelham zou een optie zijn, maar dan zou ik persoonlijk gaan voor een babypelham (korte scharen). Door de lange scharen bij een gewone pelham, krijg je ontzettend veel neerwaartse druk, waardoor je paard op de voorhand kukelt en zich nóg langer maakt. Je wil juist dat je paard korter wordt, om normaal 2 galopsprongen in 10 meter te passen. Een op een babypelham is de hefboomwerking iets minder neerwaarts door de korte scharen, waardoor je paard ook wat minder op de voorhand valt, maar wel de nodige remming heeft. Let wel, dit is wel een van je laatste toegestane redmiddelen, zwaarder dan een pelham komt bíjna niet voor.
Een Yankee is een goede optie om mee te beginnen om het sluiten duidelijker te maken. Mocht een Yankee niet voldoende bieden, kun je altijd nog overstappen op een Kimblewick met kinketting. Dit zijn lichte hefbomen, wat in principe voldoende zou kunnen zijn.
Ik zou de pelham echt als laatste optie houden, voor het geval de Yankee/Kimblewick/etc. niet meer werken. Je wil meer rem, niet meer hefboomwerking, want dan gaat je paard alleen maar meer op de voorhand = nog minder rem.
Ik heb ook hele goede ervaringen met dit bit: http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 20be9f.jpg
Simpel ding, gewoon watertrens, maar met extra grote ringen en een sikkelvormig tussenstukje. Wat het verder qua inwerking verschilt van een gewone dubbelgebroken watertrens weet ik niet, maar ze lopen er allemaal heel erg fijn op, zelfs het allerheetste springpaard hier heb ik afgebouwd van een pelham naar deze en dat gaat nu gewoon goed. Ik raad aan om deze eerst eens te proberen, deze is zonder hefboom, dus minder neerwaartse druk.
Echter is de beste oplossing nog steeds gewoon goed les nemen. Een bit kan je ondersteunen in je hulpen, maar uiteindelijk moet jij de controle zien te krijgen dat hij gewoon netjes zijn 2 galopsprongen tussen de dubbel maakt. Zoek een goede springinstructeur en laat hem je dat veel oefenen, vooral met sluiten en wegrijden, zodat je totale controle krijgt.
Pfoe, lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Even in reactie op hierboven: met een grote D pony een dubbel op 7 meter is het nog steeds 1 galopsprong, of je moet wel hééél dicht op de eerste komen.
Mickielover schreef:Ik mocht vorige springles de dubbel niet eens meer mogen proberen te springen omdat ze het te gevaarlijk vond. Maar ik zal de volgende springles aan haar vragen of zij een eventuele oplossing heeft

Verona2000 schreef:Misschien eerst een martingaal, mexicaanse neusriem? bij mij heeft een mexicaanse neusriem heel goed geholpen, heb er wel gewoon een dubbelgebroken bitje inhangen, en een borsttuig. Gaat heel goed!![]()
Gewoon een paar foto's, daar kan je zien dat ze eigenlijk wel beheerst over de sprong gaat en goed uitkomt!![]()
http://www.mijnalbum.nl/Album=YYYVYVLA#M86TZ3ST
http://www.mijnalbum.nl/Album=YYYVYVLA#PTFUL6LK

capopjekop schreef:En waarom geef je het niet gewoon wat tijd? Je spingt net 2 maanden met de pony. Dan moet je niet meteen wonderen verwachten. Door les te nemen bij een goede instructeur investeer je in je pony en in jezelf. Daar leer je meer van dan een scherper bit te nemen. Maar goed dat is mijn mening

xSlvna schreef:Sterk zijn is een rijtechnisch probleem. Mijne rukte mijn armen zo half uit de kom, ben echt vaker met spierpijn aan ieder spiertje in mijn armen/handen/schouders thuis gekomen dan zonder spierpijn. Nu kan ik haar dressuurmatig (steeds vaker) echt op de vingertoppen rijden zo fijn is ze terug te rijden. Springen gaat ook super.
Ik heb mijn pony (tevens draver, zie die maar in galop rond te sturen. Die hebben niet alleen pit als in vooruit willen maar ook echt de kracht om vooruit te kunnen. Die sprint ieder privé én manege paard hier er, met ogen dicht, uit.) nu 4 jaar, met goede lessen ben ik in de afgelopen 5 maanden enorm gegroeid (en heb in die tijd maar 3 groepsspringlessen gehad en 5/6 groepslessen).

AdnerB schreef:waarom oplossingen zoeken bij scherpere bitten en andere methodes zoals een Mexicaanse neusriem?
je kan de oplossing beter zoeken tussen het paard en jou..veel oefenen oefenen en nog eens oefenen.

delerium schreef:Een yankee, of nog erger, een pessoa, is een ontzettend onduidelijk bit. De kinketting is juist een begrenzer en maakt het bit duidelijker.
Is een scherper bit hier de oplossing? Ik kan me dat niet voorstellen. Eerst wat beheersing, wat rust in de sprong. Geen dubbelsprongen tot de enkele sprongen in rust uitgevoerd kunnen worden, gevolgd door wat kleine dubbels. Zou je zelfs aanraden om eens een crossles te volgen met een zooitje in-uitjes. Leer je goed hoe de dingen moet handelen.
En dat scherpere bit? Mooi aan de muur, voor het rijtje "blij dat we niet in deze valkuil getrapt zijn".