Zadel drama!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

Zadel drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:32

Hallo,

Ik moet het even van mij afschrijven en ben benieuwd of er nog mensen zijn met eventuele tips. Ik zit met een behoorlijke zadel drama.
Een heel poos geleden kwam de zadelmaker om te kijken of het zadel dat we toen hadden nog paste. Ik had me er al op voorbereid dat het zadel niet zou passen want het begon te schuiven etc.. Het zadel was te smal voor hem geworden. Ze kon wel zorgen dat het minder werd maar helemaal zonder druk zou ik niet kunnen rijden. Dus heb ik besloten het zadel te verkopen. Na lang zoeken naar de Divoza gegaan voor een tweedehandse Rossner Utah. Deze past prima op mijn paard maar helaas bleek de boom scheef te zijn. Nou is de zadelpasser van Divoza geweest en heeft gezegd dat de Kieffer Europe CT goed op hem zou liggen (alle andere Rossner lagen niet goed). Nou dat zadel laten versturen naar mij (als ruiling voor het andere zadel), nou heb ik hem vandaag gepast en is hij veelte smal. Terwijl de zadelpasser zei dat de VZH die hij mee had goed op hem lag en het dressuurzadel niet anders is qua boommaat etc.

Nou zit ik op het moment echt met de handen in mijn haren omdat het zo'n drama is een goed zadel te vinden :(
Mijn paard is een NRPS van 1,65 cm hoog. Hij heeft een hele hoge en lang doorlopende schoft waardoor zijn rug ook vrij kort wordt. Ik moet dus een zadel hebben die een ver teruggesneden kamer heeft en een medium/wijde boom volgens de eerste zadelmaker. Mijn paard is op het moment slecht bespierd vanwege het hele jaar al pech hebben en niet echt kunnen trainen. Nu ga ik hem weer oppakken met longeren om weer wat spieren op te bouwen. Maar hierdoor komen veel zadels met een medium wijde boom te laag te liggen en drukken ze op zijn schoft, hiervoor heb ik op aanraden van de zadelmaker een prolitepad gekocht die de voorkant opvult zodat het zadel niet gaat zakken. Nou heb ik dit geprobeerd met een zadel van mijn vriendin die heeft hetzelfde zadel als ik eerst had een Kentaur Elektra maar dan 1 maat groter. Nou liep mijn paard helemaal niet fijn onder dit zadel met de pad eronder, alsof het toch weer drukt bij zijn schoft. Maar zonder de pad gaat het zadel naar beneden zakken.

Deze foto is van een paar week geleden genomen terwijl hij zijn kracht voer aan het eten is, achter zijn schouder zie je dat het helemaal inzakt vanwege weinig/geen bespiering, ook op zijn rug moet hij meer bespiering krijgen en hij mag nog behoorlijk wat kilo's aankomen. Hier zijn we hard mee aan het werk.. Mochten jullie duidelijkere/andere foto's willen zien kun je dat altijd vragen.
Afbeelding

Is er iemand met hetzelfde soort paard? Welke zadels zouden jullie aanraden?
Overigens is mijn budget 700 euro, hoger kan ik echt niet gaan, dit is mijn max.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:23

Misschien is boomloos iets voor jullie? Bijvoorbeeld zadels van Barefoot liggen bijna altijd goed op de rug van het paard en hebben een hele goede pasvorm die meebuigt met de bewegingen van het paard. Hierbij moet je wel een pad met inlages gebruiken, trouwens. Ze blijken ook heerlijk te zitten!
Deze zadels zijn zeker niet duurder dan 700 euro. :)

http://www.barefoot-saddle.nl/shop/

Jippie_G

Re: Zadel drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:36

Met zo'n arm bespierde rug zou ik dan wel stevige inlages/ fysiopad gebruiken. Overigens kom je voor een complete set (zadel, pad met inlages, beugels + riemen, singel) nieuw wel hoger uit dan 700 euro. De zadels liggen rond dit bedrag, maar een goede pad kost ook nog minimaal 100 euro. Voordeel is inderdaad dat het zadel 'meegroeit' en mee beweegt met je paard. Nadeel is iets minder goede drukverdeling dan een perfect passend boomzadel. Maar ja, een perfect passend boomzadel was nu net het probleem.. ;)

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:01

Thorowgood t4 of t8 high wither. Valt binnen je budget en dan heb je echt een zadel voor dit type paard. Heb zelf kent en masters high wither, dat is de leren versie maar iets duurder.

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:14

Heb je van Rossner ook de Amerika geprobeerd? Mijn merrie heeft ongeveer dezelfde rug als jou paard en een Rossner Amerika springzadel past perfect op mijn paard, het schuift niet en ligt gewoon. Vind hem overigens ook heerlijk rijden!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 05:25

Bedankt voor de reacties!
Mag je met eem boomloos zadel ook wedstrijden rijden?
De thorowgood T8 is me ook al eerder geadviseerd, zal ik toch even goed naar kijken. De zadelpasser van divoza heeft alle rossner zadel gepropeerd maar geen enkel lag goed.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 05:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook een Rossner met scheve boom gehad..
Ik weet wel een zadel die geschikt zou zijn voor jou/je paard: een MSFC zadel. Divoza levert ze ook, maar ze zitten wel boven je budget. Misschien dat je door je inruil niet de volle pond hoeft te betalen?
Voor info over de MSFC zadels: http://www.equinesaddlery.nl
Om de bespiering terug te krijgen, is dit wel het beste zadel die je kunt hebben (vanwege de kussens). Evt zou je idd ook nog een pad er bij kunnen gebruiken, de eerste paar maanden. (bijv van prolite). Succes!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:44

Ja, met de dressuurmodellen van barefoot (london, baridale en misschien ook cherokee; staat wel op de website) mag je wedstrijden starten.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:47

ik heb een barefoot gehad maar was niet echt tevreden, heb nu een tekna en ik moet zeggen...die is top ! mijn paard heeft beetje dezelfde rug, weinig bespiering.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:50

Ik heb een pony dat ongeveer hetzelfde is gebouwd. Hoge lang doorlopende schoft, had ook heel weinig bespiering, waardoor kuilen bij de schouder en een opstekende ruggegraat. Bij mij heeft een barefoot met de dikste inlages enorm geholpen. Doordat het zadel goed mee bewoog, kon hij weer goed spieren opbouwen en hij liep er erg fijn onder.

Nu dat hij weer goed in de bespiering zit, passen boomzadels beter, waar ik af en toe mee rijd als ik ga springen oid. Als ik hem een tijdje niet kan trainen, waardoor hij niet meer zo goed in de bespiering zit en de boomzadels niet meer passen, dan ga ik gewon weer aan de slag met enkel mijn barefoot. Na een tijdje kunnen de boomzadels er dan ook weer op :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:53

Heb zelf nu voor mijn paard een Kent & Masters (leen)zadel waar hij goed op loopt ondanks zijn Kissing Spines. Die zijn nieuw E1000 maar misschien een goede tweedehands? Bijkomend voordeel is ook dat je de bomen kunt wisselen en dat ze verwisselbare kniewrongen hebben in een aantal modellen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:07

Ik heb hetzelfde probleem als jij bij mijn paard kwa rug en schoft en bespiering;) En bleek dat ik het zadel teveel op de schoft legde en verder naar achter kon en daar gewoon ruimte voor was met een ander type zadel;) En dat mijn paard altijd een schouder verschil in bespiering zal houden ook omdat hij een plat voet en een rechter voetje heeft;) Dus zijn natuurlijke scheefheid. Dat dat ook vertekend voor een zadel pas.

Nu ligt mijn zadel verder naar achter en nog voor de laatste wervel en een breed tussenkanaal zodat het meer om zijn rug valt dan direct naast zijn ruggegraad en raakt toch zijn schoft niet. En nu gaat het super goed!

Ik heb nu een veelzijdigheid van Kent en Masters GP HW! Een super fijn zadel. Dit is richting dressuur. 2de hands gekocht en de zadelmaker kon deze makkelijk aanpassen aan mijn paard als je de juiste maat gekocht hebt kwa zitting en Hoog schoft model goed gedaan had. Kopijzer is simpel te vervang bij dit zadel, net als de wol en je singelstoten zijn ook makkelijk te verplaatsen naar je paard zijn model. Ze hebben ook dressuurmodellen en zie je ook veel 2de hands en niet zo duur in aanschaf.

Maar je kan beter even wat meer sparen en dan goed kopen dan minder hebben en slecht kopen en weer een probleem hebben.

IK kan je als zadelpasser deze mevrouw aan raden. http://www.linda-saddlery.nl/

Ze neemt de tijd en legt jou goed uit waar je naar moet kijken en hoe je goed past;) Vertel haar ook je budget voor een ander zadel zodat ze weet waar ze ze staat en ze zal proberen er rekening mee te houden. Ze wordt graag gepast betaald;) En helpt je. Ze is goed thuis in de Kent en Masters en maakt er ook geen probleem van als je een 2de hands zadel wil laten afpassen. Ik had dus zelf 2 zadels EEN Kieffer Rom dressuur waar ik dus geen kant meer mee op kon. En dus niet meer ging passen op schoft. Wel iets aan te passen maar dan zou hij nooit meer als oud worden. En de Kent en Masters dus klaar liggen omdat ik die al gekocht had op de gok. Zij heeft die aangepast en ligt super dus! En alles meteen aan huis. Zadel hoefde niet meer mee voor aanpassing. Kon meteen nagelopen worden en gedaan worden en dan zo pas gemaakt worden. Heeft voor dit merk alles bij ook:) En dus simpel te doen meteen omdat het zadel zo gemaakt is dat dat kan.

Ik heb ineens geen moeite meer met balans in het zadel, het zadel zelf ligt al meer in balans en beter op zijn plek verder naar achter dan toen meer naar voren. Veel mensen leggen het teveel naar voren. Geen klapper zadel meer aan de achterkant daardoor:) Geen probleem meer met een paard wat niet vooruit wil omdat ik op zijn schoft klem:) En hij loopt nu fijn door zijn lijf want zijn schouder heeft ruimte omdat er ook een andere singel aan gegaan is.

En oja, advies was wel voor de bespiering tijdelijk met een Prolite pad te rijden met wisselbare inlages en die heb ik ook gekocht. KOst even wat maar daardoor kan hij wel spieren blijven opbouwen onder het zadel. Daarvoor is mijn kopijzer wel eentje breder gezet dan kon. Dit om de spierontwikkeling rond de schoft een kans te geven te groeien weer.

Denk dat je beter even kan door sparen dan voor iets meer geld. Je hebt al veel geld bij elkaar en hoeft geen nieuw zadel te kopen eventueel. Zou bijna zeggen als je niet te ver weg woont, je best mijn zadel eens mag zien en proberen. Denk namelijk gezien de foto en rug dat je mijn paard bijna hetzelfde is:) DIe begint nu wel te ontwikkelen in bespiering dus de pad is denk ik niet meer nodig straks. Die kan je dan eventueel wel lenen:)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:01

Wederom bedankt voor de reacties! Zit er heel erg aan te denken om voor een Kent and Masters high wither te gaan. Omdat je het zadel zo makkelijk kan aanpassen naar je paard! Dat is een prettig bijkomstigheid voor als mijn paard toch nog extreem gaat veranderen. En aan de reacties te lezen is iedereen die het zadel heeft er ook erg tevreden over.
Je kunt inderdaad beter wat langer doorsparen en een goed zadel hebben dan dat je continu blijft mieren met het zadel.

@Kostolany; helaas zie ik dat je in België woont, ik woon in Drenthe :P Maar in elk geval super bedankt voor je reactie en dat ik het zou mogen proberen als ik dichtbij woonde.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:02

Tsja zadeldrama's en wat is nu het perfecte zadel. Daar zal je heel veel meningen over kunnen krijgen. Ik ben na 2 jaar zadeldrama van mijn dressuurzadelwens afgestapt en heb een Barefoot Barrydale gekocht. De een kan er niets mee en de ander zweert erbij. Mijn paard gaf heel duidelijk aan heel blij te zijn met de Barefoot dus we rijden inmiddels al een maand of 6 rond met dit zadel. Zo lang hadden we het nog niet eerder uitgehouden met een zadel dus we komen eindelijk eens aan fatsoenlijk trainen toe. Voordeel van Barefoot vond ik dat ik het zadel eerst kon huren voor ik het ging kopen.

Voor de Barefoot heb ik een nieuwe Kent en Mastercob variant, waarvoor ik met mijn paard op locatie moest komen, bij een zadelpasser en dit leek op het eerste gezicht de beste oplossing. Helaas bleek ook die na een paar maanden gewoon te bruggen en konden alle aanpasmogelijkheden (gelpad, wollen onderlegger, korrektor, andere boom) het niet oplossen, als ik daar de kosten van bij elkaar optel... De gewone Kent en Master had ik ook al gehad maar die rockte. Al met al, de Barefoot is voor ons de oplossing! Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:09

Het is inderdaad een kwestie van veel zoeken en passen;) Maar gezien het model van dit paard op de foto is het 2 druppels water mijn paard zijn rug en schouderpartij enz:) En die is nu terug aan het komen in bespiering bij de schoft en rug.

Het belangrijkste is goed passen voor het paard en jij ook lekker in balans zit. En de enige manier is passen met een goede zadelmaker. En die zijn ook steeds moeilijker te vinden.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:35

Ik zit met zelfde probleem en heb een MFSC professional zadel werkt dus niet ligt te drukken op de schoft en als ik er wat onder leg dan zakt ie naar achteren. Iemand gehad van Custom ook niet echt passend liep er wel geweldig op dat wel en maken het op maat maar erg duur 2500 euro nieuw dus denk geen optie. Ik ben ook druk aan het zoeken. MFSC lijkt me dus geen optie voor je wel een geweldig zadel trouwens en baal dan ook dat ie niet past die van mij staat ook te koop kan ik alleen nu niet kwijt gezien ik er nog op rij met van alles eronder. Ik ga nu kijken voor een Brandon of KM bij divoza. Hoop dat dat wat kan zijn. Zoniet ga ik toch voor de Custom (de Icon Star) die ze op maat maken geweldig zit en je pas betaald als je er 100% tevreden over bent.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:43

Ooeeehw jouw paard zijn rug lijkt heel erg op die van mij.
Had hiervoor een Rossner Montréal erop liggen. Lag echt super, heerlijk meegereden, totdat hij gestolen werd in augustus. Mr Ed (Peter) laten komen, en die heeft met mij verschillende zadels laten proberen. Oa een KN zadel, wat voor hem goed lag, maar voor mij niet goed zat :+

Uiteindelijk is er een Horka Ahmohn zadel uitgekomen, niet heel bekend, maar ik vind het een heel fijn zadel, en hij ligt echt super!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:45

Euroriding diamant wellicht een optie? De mijne heeft in ieder geval een verschrikkelijk hoge kamer (teruggesneden weet ik niet), pony heeft een beetje schoft maar wel korte rug.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:39

Haaa.. Die van mij heeft een soortgelijke bouw. Daar ligt momenteel een Thorowgood VZH op.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:45

Mijn paard had ook een ongelofelijke hoge schoft, met scherpe ruggengraat, maar wel weer een brede romp. De Thorowgood T4 met teruggesneden kamer paste perfect. Heel fijn zadel, lichtgewicht en makkelijk in onderhoud. Prijs ook heel erg gunstig (onder je budget)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:36

Misschien een Macrider? Heb evt een te koop met enkel zweetblad, kleur bruin. Je mag 'm altijd passen, ik zit in Friesland.
Deze zadels hebben korte kussens, breed kussenkanaal en kan door warmte verbreed en versmalt worden. Niet goedkoop maar erg mooie zadels.

Ninon Schutte zadels zou ook een optie kunnen zijn!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:05

Bedankt voor de reacties!
Ik heb net de zadelpasser van Divoza weer langs gehad. We gaan de boom iets verbreden en kijken of het dan past. Past het niet is het einde zaak. En ga ik kijken naar zadels die hier zijn genoemd!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:16

Mijn pony heeft precies zon rug, doorlopende en vrij hoge schoft. Maar mijn probleem was ook altijd dat alle zadels naar voren schoven, ik weet niet of dit bij jouw ook zo is? Of ik heb er overheen gelezen. Veel zadels gingen dus naar voren en kwamen uiteindelijk vast te liggen op de schoft. Ook mijn pony zakte veel in achter haar schouders kwa spier.
Ik heb er nu (na 2 jaar lang zoeken) een Kentaur Penelope opliggen en deze ligt als een huis. Ik heb er ook een prolite pad bijliggen met inlages, nadat ik deze combinatie gebruik heeft ze haar spieren rondom schoft en ruggengraat weer bijna helemaal terug. Ideaal aan de kentaur is dat de voorste singelstoot uit de wrong komt waardoor de die vanuit het zadel wat verder naar voren wordt gebracht en de singel niet scheef trekt en mijn zadel naar voren trekt.
Misschien is Kentaur een optie om te proberen? Prijs is goed te doen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:19

Klopt, bij mijn paard schuiven zadels ook vaak naar voren en dan komen ze inderdaad tegen de schoft.
Hiervoor heb ik een Kentaur Elektra gehad, die was helaas te smal geworden, dat was goed balen want vond het een erg fijn zadel! Nou heeft mijn vriendin dezelfde alleen een maat groter die hebben we dus geprobeerd maar die ging ook schuiven.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:21

Zadelmaker Tom v.d. Brink in Oldemarkt zou ik aanraden !
Misschien niet heel dichtbij, maar die geeft wel een goed advies
of hij kan je zadel helemaal goed pas maken.
Zadel moet goed liggen zonder allerlei poespas vind hij altijd.
Wij hebben erg goede ervaringen met hem.
Hij heeft vast wel een website.
Ik denk dat je dan ook goed binnen je budget kan blijven, want hij rekent voor een advies echt niet veel.

Succes met alles :)