Ik moet het even van mij afschrijven en ben benieuwd of er nog mensen zijn met eventuele tips. Ik zit met een behoorlijke zadel drama.
Een heel poos geleden kwam de zadelmaker om te kijken of het zadel dat we toen hadden nog paste. Ik had me er al op voorbereid dat het zadel niet zou passen want het begon te schuiven etc.. Het zadel was te smal voor hem geworden. Ze kon wel zorgen dat het minder werd maar helemaal zonder druk zou ik niet kunnen rijden. Dus heb ik besloten het zadel te verkopen. Na lang zoeken naar de Divoza gegaan voor een tweedehandse Rossner Utah. Deze past prima op mijn paard maar helaas bleek de boom scheef te zijn. Nou is de zadelpasser van Divoza geweest en heeft gezegd dat de Kieffer Europe CT goed op hem zou liggen (alle andere Rossner lagen niet goed). Nou dat zadel laten versturen naar mij (als ruiling voor het andere zadel), nou heb ik hem vandaag gepast en is hij veelte smal. Terwijl de zadelpasser zei dat de VZH die hij mee had goed op hem lag en het dressuurzadel niet anders is qua boommaat etc.
Nou zit ik op het moment echt met de handen in mijn haren omdat het zo'n drama is een goed zadel te vinden
Mijn paard is een NRPS van 1,65 cm hoog. Hij heeft een hele hoge en lang doorlopende schoft waardoor zijn rug ook vrij kort wordt. Ik moet dus een zadel hebben die een ver teruggesneden kamer heeft en een medium/wijde boom volgens de eerste zadelmaker. Mijn paard is op het moment slecht bespierd vanwege het hele jaar al pech hebben en niet echt kunnen trainen. Nu ga ik hem weer oppakken met longeren om weer wat spieren op te bouwen. Maar hierdoor komen veel zadels met een medium wijde boom te laag te liggen en drukken ze op zijn schoft, hiervoor heb ik op aanraden van de zadelmaker een prolitepad gekocht die de voorkant opvult zodat het zadel niet gaat zakken. Nou heb ik dit geprobeerd met een zadel van mijn vriendin die heeft hetzelfde zadel als ik eerst had een Kentaur Elektra maar dan 1 maat groter. Nou liep mijn paard helemaal niet fijn onder dit zadel met de pad eronder, alsof het toch weer drukt bij zijn schoft. Maar zonder de pad gaat het zadel naar beneden zakken.
Deze foto is van een paar week geleden genomen terwijl hij zijn kracht voer aan het eten is, achter zijn schouder zie je dat het helemaal inzakt vanwege weinig/geen bespiering, ook op zijn rug moet hij meer bespiering krijgen en hij mag nog behoorlijk wat kilo's aankomen. Hier zijn we hard mee aan het werk.. Mochten jullie duidelijkere/andere foto's willen zien kun je dat altijd vragen.

Is er iemand met hetzelfde soort paard? Welke zadels zouden jullie aanraden?
Overigens is mijn budget 700 euro, hoger kan ik echt niet gaan, dit is mijn max.

Maar in elk geval super bedankt voor je reactie en dat ik het zou mogen proberen als ik dichtbij woonde.