Pony met litteken op de tong

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Pony met litteken op de tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 07:34

Waar rijden jullie mee?

Een aantal jaar geleden ben ik erachter gekomen dat mijn shetlander een litteken op haar tong heeft. Dit was een oud litteken dat er al zat. Maar het verklaarde wel, waarom ze het bit telkens vastpakte of soms in protest ging. Het is natuurlijk niet lekker als z'n ijzerding over je litteken gaat..

Ik heb toen gelijk een kruislings bitloos hoofdstel aangeschaft. Dit werkte niet. Toen heb ik van het kruislingse hoofdstel een sidepull gemaakt. Hier ondervonden we beide geen problemen mee. De pony liep buitenritjes, naast de fiets. Dus echt rondsturen was er niet bij, ze volgt mij vlekkeloos.

Maar nu loop ik toch tegen het probleem aan, dat kleine kinderen (ze loopt tegenwoordig mee in beginners lesjes) haar niet kunnen rond sturen. Ze doet het gewoon echt niet. Echter deed ze dit met bit wel, alleen pakte ze het bit toen vast en ging er wel eens vandoor (je bent een shet of je bent het niet).

Dus ik ben opzoek naar iets scherpers, maar niet zo scherp als een hackamoor. Er moeten beginners op, waar de handjes nog alle kanten van op gaan.

Ik heb het "geluk" dat ze een waterhoofd heeft en geen klein shetlander hoofdstel nodig heeft. Dus kwa zoeken moet het geen problemen geven hoop ik. Ze heeft maat pony hoofdstel en een cob (ja jullie lezen het goed, cob) frontriem.

* Zucht.. Shetlanders :+ *

EDIT; Voor de mensen die het interessant vinden een foto van het litteken. Achterin zit een soort van V, een diepe groef in haar tong;
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LO6ZYJEM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-M6QW34YA.jpg

Leen

Re: Pony met litteken op de tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:51

Wat voor een bitje had je? Het lijkt me dat een gebroken, enkel of dubbel wel vervelend zou zijn in dit geval. Heb je al een ongebroken trensje geprobeerd? Je hebt ze in metaal, rubber, kunststof,...
Als je pony niet veel schuimt neem je beter geen rubber, zonder vocht blijft dat erg plakken aan de lippen en kan schuren. Maar een rvs of kunststof zou toch moeten kunnen. Het zal er ook op komen maar geen plaatselijke druk.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:00

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:10

Misschien een bit met tongboog? Dan komt het waarschijnlijk niet langs het litteken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:15

ze werden eerst getatoueerd op de tong.soms werd dit ook weer verwijderd (om frauduleuze redenen). ik denk dat je dit ziet ?
hebben ze weinig last meer van, en je kunt gewoon een bit gebruiken.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 06-10-13 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:16

Mijn verzorgpaard heeft ook een litteken op zijn tong, en hij loopt op een ongebroken rubberen bit!
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:20

Litteken(weefsel) is erg lastig, want niet alleen plaatselijk geeft het last, maar het tast ook de omliggende gebieden aan i.v.m. verminderde elasticiteit o.a. Ik vraag mij dus af of een bit dan nog zin heeft, of hij dat nog fijn gaat vinden. Je kunt het uiteraard proberen. Dit kan bijvoorbeeld een ongebroken mondstuk zijn omdat deze meer druk geeft op de lagen dan op de tong, probeer dan wel een die voorgevormd is naar de mond of een brede tongboog heeft, maar geen tongpoort omdat deze juist weer druk geeft op de zijkanten van de tong.

Wat ook kan is een hangende trens proberen, ongebroken wegens bovenstaande reden. Hangend omdat deze trenzen als ware hangen in de mond en daardoor de lagen ook ontzien worden en de tong nog meer. Op http://www.paardenbitten.nl/Hangende_trenzen.html zijn enkele voorbeelden te zien.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:10

Ze had altijd een gebroken bitje.
Bitje met tongvrijheid zit ik ook aan te denken.

Spicegirl; Het litteken is waarschijnlijk van het beleren voor de kar. Vroeger deden ze wel eens de tong met een pantykousje vastbinden aan de onderkaak, zodat de tong niet over het bit heen kon. Dit is voor mij gebeurt. Toen ik haar wilde beleren voor de kar ging dit fout. Volgens de dierenarts heeft ze waarschijnlijk een trauma en heeft afgeraden haar nog voor de kar te willen.

EDIT; van de week heb ik haar met een enkel gebroken bitje gelongeerd. Wel met een halstertje om, zodat ze eerst even kon wennen aan het bitje. Hier reageerde ze eigenlijk niet op. Toen ik wat druk gaf op de teugels ging ze schudden met haar hoofd. Maar of dat nu is omdat ze het vervelend vindt dat het over het litteken gaat of omdat ze er weer aan moet wennen vind ik lastig in te schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:15

Ik zou, zeker bij een shetlander, goed opletten dat je geen te dik bit neemt. Een te dik bit geeft altijd teveel druk op de tong.
Zoals het rubberen bit wat hier aangeraden word, op zich prima, maar zie het maar eens te krijgen in een dikte die bij een shet lekker past in de mond, meestal zijn dat hele dikke bitten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:34

Een rubber bitje ben ik zelf niet zo'n fan van. Als de mondhoeken dan te droog zijn kan dat gaan "branden".
Ik hoef niet perse een bit in bij der, iets bitloos vind ik ook prima.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:39

Helaas wel inderdaad, sporadisch zie ik ze wel op Ebay, maar vaak zijn dit bitten die geen RVS hebben als kern waardoor ze doorgebeten kunnen worden.

Wat wellicht een optie kan zijn, wel een prijzige een is bijvoorbeeld een Myler. Deze hebben smalle mondstukken maar de maat shetlander' is nogal een uitdaging in Nederland. Via Ebay kom ik ze wel eens tegen gelukkig.

[edit] Ik lees net je laatste bericht dat bitloos ook een optie is; gelukkig dat verruimd het aanbod aanzienlijk. Mocht het in maat shetlander zijn, wellicht een LG-zaum/ Glücksrad/ Bloem/ Hybride bitloos hoofdstel?

Citaat:
[ Afbeelding ]
Een aparte vorm van de sidepull is het glücksrad. De spaken van de wieltjes/bloem aan weerszijden van de neus geven de mogelijkheid om op diverse niveaus druk te doen ontstaan. De bevestiging van de teugels ten opzichte van de neusriem bepaalt hoeveel druk gegeven wordt en waar; zijn de neusriem en de teugels horizontaal tegenover elkaar vastgemaakt dan is er geen hefboomwerking via de kinriem of kinketting. Bij een dusdanige bevestiging dat het wieltje gaat draaien, treedt de hefboomwerking in bij aannemen van de teugel(s) en ondervindt het paard druk in de kingroeve, op de neus en achter de oren.
http://paardenbitten.nl/Bitloos.html

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:43

Het moet in maat pony. Ze heeft een erg groot hoofd. (pony hoofdstel en een cob frontriem).
Bitmaat 11,5cm.

Maar de vraag is dan of ze met een bloem ect wel rond gereden kan worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:46

Daar las ik inderdaad even overheen, qua maat zou er wel iets te vinden zijn voor denk ik dan.

Je bedoelt met rond rijden, het rijden met continu contact op de teugels? Of dat je gewoon een rondje kunt rijden? Naar wat ik meende kun je het instellen hoe je dit wilt hebben bij deze optoming. Als je de teugels en neusriem tegen over elkaar vast zet, kun je met constant contact rijden. Als je dit veranderd, waardoor er hefboomwerking ontstaat, kun je dit steeds in mindere mate doen (hoe meer hefboomwerking je wilt, hoe minder constant contact je moet hebben).

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:50

Ik bedoel met rond rijden, figuren rijden. Haha de eigenwijzerd loopt alleen de hoefslag over en een figuur rijden zit er voor de kids niet in. Tenzij ik er naast loop. Maar voor de kids wel leuk om zelfstandig te kunnen rijden.
Ook met buiten rijden kan ze niet los, ze loopt dan gewoon waar zij heen wilt :+

Toen ze nog met bit gereden werd, was ze makkelijker te sturen.
Dus ik zoek nu iets scherpers waardoor ze wel figuurtjes te sturen is voor de kids.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:53

Bedankt voor de verheldering. Je kunt de hefboomwerking van niets naar zwaar instellen hiermee, dus als je bijvoorbeeld ietsje doet dan komt hij net even ietsje scherper in dan niets.

Mocht je toevallig iemand kennen die dit hoofdstel heeft liggen, dan zou je het kunnen uitproberen bijvoorbeeld.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:57

Ja dat zou een optie zijn. Alleen rijden de meeste hier met bit.
En als het bitloos is is het met een kruislingssysteem.

Dus wellicht dat ik wel een bloem op de gok aanschaf.. Verkopen kan altijd wel weer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:58

Dat is altijd het nadeel weer als je iets nieuws wilt uit proberen. Wellicht kunnen andere bokkers mijn berichten aanvullen met meer ervaringen, dat maakt de keus voor jou wellicht net even wat makkelijker.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:02

Maar jouw site paardenbitten.nl is dat alleen maar informatief? Of verkoop je ook bitten/bitloos?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:05

Die is puur informatief. Ik heb wel een paar bitten te koop staan, maar dat komt omdat ik mijn collectie verkleind heb naar alleen nog maar 'vreemde bitten'; normale trenzen etc heb ik voor meer dan 3 kwart allemaal al verkocht.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:07

Ik vind het een mooie verhelderende site :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:15

Bedankt. :o Al mist er door tijdgebrek nog een hoop informatie helaas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:46

TS, je hebt al verschillende optomingen getest om een oplossing te vinden voor je shet. En misschien lees ik er wel helemaal overheen maar heb je al eens gekeken hoe ze reageert op een (academische) kaptoom? Bij zo'n kaptoom maak je de teugels vast aan ringen op de neusriem. Het is dan belangrijk dat er geen metaal in de neusriem zit, anders gaat het zeer doen als je een teugelhulp geeft. Met een kaptoom kun je goed links en rechts apart inwerken. Ik heb ook het idee dat paarden op een kaptoom minder snel gaan hangen dan op een kruislings systeem, al verschilt dat natuurlijk per paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:45

ts heeft ook al haar hoofdstel omgebouwd tot sidepull. Jonge, beginnende ruiters kunnen dan nog niet sturen. Het probleem zal vermoedelijk rijtechnisch zijn, ik vraag mij af of een kamptoom dan wel helpt (en of je dat moet willen)...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:04

Een kaptoom en een sidepull werken verschillend in. Op verschillende plekken op het hoofd. Wat is er mis mee om kinderen met een sidepull of kaptoom te laten rijden? Is dat moeilijker of dieronvriendelijker dan met een bit?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:16

Gekruiste teugelvoering werkt niet, sidepull werkt niet, alleen met een bit werkt het, als de pony niet vastpakt..
Ik schrijf toch nergens dat er iets mis mee is om bitloos te rijden? Integendeel, ik ben pro-bitloos en al helemaal bij beginners. :)