BR bontonderlegger, goede keuze gemaakt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Estherbrink1

BR bontonderlegger, goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:05

Hoi bokkers,

Ik weet dat er al veel topics zijn over bontondeleggers, maar wil toch even mijn persoonlijke vraag kwijt.

Mijn 8 jarige E pony is deze zomer erg afgevallen (ook in spieren).
Dit kwam door een herpesvirus op zijn aangezichtszenuw, een paar blokkades in zijn rug en een slijmbeursontsteking bij zijn bovenste nekwervels, hierdoor ging hij ook erg scheef lopen. Ik ben bij een holistisch dierenarts geweest, zij heeft hem los gemaakt en hij heeft nu een aantal middelen om deze problemen op te lossen. En twee weken rust.

Maar doordat hij dus ook aardig wat spieren kwijt is, past het zadel niet meer voor 100%.

De holistisch dierenarts gaf mij het advies om TIJDELIJK een bontje onder het zadel te doen.

Ik ben normaal helemaal niet van de bontjes en onderleggers dus was er ook helemaal niet in thuis. Na een lange zoektocht heb ik nu het BR bontje gekocht (100% schapenwol en met wervel uitsparing). Goede keuze of?

Ik heb het vanavond even gepast maar heb er nog niet mee gereden of erop gezeten. (ik mag woensdag weer beginnen licht werk)

Zelf vind ik dat het zadel nu wel een stuk 'hoger' op zijn rug ligt dan normaal, hoort dit ook?
Verder lijkt het opzich wel te passen..
En in de winkel waar ik het bontje kocht zei de persoon dat ik het bontje ook kon blijven gebruiken omdat mijn paardje een gevoelige rug heeft..

Wat zijn jullie ervaringen met het (tijdelijk) gebruik van bontjes na het invallen van de spieren, en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Noblesse_

Re: BR bontonderlegger, goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:27

Ik heb ook zo'n BR bontonderlegger (wel zonder uitsparing op de rug), en ik ben/was er heel tevreden van. Gebruik het nu nog amper omdat mijn zadel gewoon goed past, maar ik heb het lang gebruikt op de pony. Na intensief gebruik ziet het er eigenlijk nog steeds als nieuw uit :'), in tegenstelling tot mijn andere bontonderlegger van F.R.A. Ik heb inderdaad ook wel gemerkt dat m'n zadel toch een pak hoger op de rug lag.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:28

Oke dat is in ieder geval mooi!

Zou het niet erg zijn dat het zadel nu wat hoger ligt? De singel kan nu ook een paar gaten minder strak.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:31

Ik heb ook een bontje gebruikt na een tijdje stil staan. Ik heb dan wel een wow maar het eerste stukje training oppakken ging zo snel en de bespiering ging best snel vooruit dus in overleg met de zadelpasser een bontje eronder. Ik kon geen BR met ruggengraatuitsparing vinden, dus heb een mattes gekocht. Heel tevreden van, paard reageerde er goed op want was rennerig zonder bontje. Na een maand of drie kon het eronder uit. Nu staat ie weer stil, en dat zal nog een tijd duren. Dan komt het bontje weer uit de kast als dat nodig is. Bij mij lag het zadel ook wat hoger, dat is ook normaal, het is best een dikke laag die ertussen zit.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:35

Bedankt voor je reactie!

Ik ben benieuwd of m'n paardje er ook anders op reageert (anders loopt) met een bontje eronder, ga het woensdag uitproberen.

Als zijn bespiering straks weer goed is ben ik wel van plan het bontje er weer onderuit te halen, omdat het zadel eerst gewoon goed lag.