Misschien is het goed om je af te vragen: "Heeft mijn paard een bitprobleem of heeft mijn paard een lijfprobleem?" Ik denk echter het laatste, want elk (goed afgericht) rijpaard is met 2 vingers te rijden en voelt zelfs een vliegje zitten. Hij zal je bit dus ook echt wel voelen, maar is er na verloop van training een beetje doof op geworden.
Ik wil je zeker niets verwijten TS en ik wil je zeker de tip eens meegeven om eens te gaan lezen op paardenbegrijpen.nl. Dat is echt een interessante site. Ik denk dat het goed is dat je je wat meer zou gaan inlezen over lijfproblemen bij paarden. Ik weet haast zeker dat als je deze gaat aanpakken zoals bij paardenbegrijpen.nl dat je straks een heel fijn rijpaard hebt.
Denk er goed over na. Een zwaar bit is alleen maar een lapmiddeltje voor even en straks komen de echte lijfproblemen naar boven: bv hoefkatrolontsteking en andere blessures doordat je paard last heeft van zijn natuurlijke scheefheid.
Natuurlijk dat andere hele goeie ruiters er ook niets van gebakken krijgen. Je kan een rechte stok niet op een scheve hand balanceren en je kan een scheve stok ook niet op een rechte hand balanceren.