Materiaal/merk zweetdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Materiaal/merk zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:20

Ik heb besloten mijn tinker toch niet onder een deken te zetten buiten. Het is zo wisselvallig, en zo kan ze zelf haar vacht regelen.
Zolang ze niet af gaat vallen hou ik het zo.

Nu is het wel zo dat ze na 30 min rijden helemaal bezweet is. En dit word naar mate haar vacht dikker word alleen maar erger.
Ik heb een 'fleece'dekentje. Dat helpt wel iets als ik dat na het uitstappen nog even op haar leg, maar neemt niet echt goed op. het was iets syntetisch (weet even niet meer wat.. maar 100% polyerster ofzo)

Nu kan ik me voorstellen dat bijv. een wollen deken veel beter werkt om zweet op te vangen.
Waar moet ik op letten als ik een zweetdeken ga kopen? welk materiaal/merk?

Het hoeft geen kruissingels, bilkoorden of wat dan ook, alleen voor tijdens uitstappen en na uitstappen tijdens het manen vlechten op stal.

Ik hoor graag jullie tips!

sitasgatje

Re: Materiaal/merk zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:21

ik hoor altijd goeie verhalen over wollen zweetdekens?
zou daar even op verder zoeken als ik u was.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:22

fleece werkt bij mij goed als ze niet meer werken even wassen (meestal is ie dan vies zonder echt te zien) daarna doet ie het weer prima

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:23

ik volg ook even, ik verzorg een tinker en ik zit daar ook een beetje mee. hij staat in een kudde en ik zet hem liever niet met deken in de groep, want het zal niet de eerste keer zijn dat het deken aan stukken wordt gescheurd.

wat ik nu doe is het deken op, en dan zet ik hem apart van de groep(dus in de bak/wei of in een box). dan ga ik poepjes scheppen, dan is die wel droog, maar zijn vacht wordt straks natuurlijk nog dikker, en ik heb eerlijk gezegd geen tijd om uren te wachten tot die droog is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:26

Dat is het lastige met paarden hun vacht laten aanmaken. We willen ze wel aan het werk hebben.

In de natuur regelt het zichzelf maar gaan ze niet even een half uurtje trainen. Het blijft dus lastig om een zeiknat paard dan weer weg te zetten.

Toch een deken of scheren is dan een betere optie. Ga jij maar eens hardlopen met je dikke donzen jas aan. Je kunt je warmte niet kwijt.

Ik heb wel eens iemand gezien die haar paard droog fohnt......... dat is helemaal slecht voor de vacht.

Kiezen of delen denk ik.............

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:26

Ik ben zelf helemaal fan van wollen dekens, wel even letten op de kwaliteit van de wol (ik heb ze liever iets dikker)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:14

Een goede wollen deken neemt meer vocht op dan een zweetdeken.

Mocht ze van de winter slecht haar warmte kwijt kunnen en erg zweet kan je ook een kleine race streep scheren. Werkt perfect en ze kunnen gewoon zonder deken buiten blijven (kennis heeft ze zo zelfs 24/7 buiten staan)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:16

Wollen dekens zijn ideaal. Wij hebben zelf een gewone wollen deken omgebouwd tot een paardendeken. Die neemt echt het allerbeste vocht op.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:20

Inderdaad een wollen deken.

Fleecedekens werken prima, maar niet als je een teddybeertjes paard hebt die zeik nat is.
Ik heb voor mijn haf (zonder deken 24/7 buiten) ook een cooler van bucas. En die droogt echt super snel! Na 2 uurtjes is hij alweer kurk droog onder de deken, en de deken zelf is ook droog.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:24

ik ben weg van de eskadron dralon dekens.
écht goede dekens.
ik heb er 2 , gehad. 1 verkocht.
en 1 is na 5 jaar intensief gebruik ( 4 keer per week )
nog steeds zo goed als nieuw.

maar ze kosten wel wat :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:26

Wollen dekens zijn de beste inderdaad, maar ook erg zwaar. Fleece werkt ook. Bedenk even dat het vocht niet in de deken gaat zitten, maar erboven op komt te liggen. Een soort condenslaagje dus. Als je hele deken dat heeft, moet ie eraf, dan kan er niet meer doorheen. Eventueel een andere erop leggen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 07:56

Dan ga ik opzoek naar wol;) dralon is ook een wol mix toch?

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:55

Mij is voor extreme gevallen aangeraden altijd een wollen te hebben. Voor dagelijks gebruik had ik gewoon fleece... Maar stel nou dat je paard in het najaar in de sloot beland... Opwarmen met lauw water, wollen deken erop en lopen tot hey wollen deken nat is. Naar stal, of in ieder geval uit de wind, paard ff goed rossen met de rosborstel voor de bloedsomloop, fleece erop, winterdeken erop, en ff bij laten komen. Na een uurtje ff kijken of de fleece niet zeiknat is door het vocht dat niet in het wollen deken is getrokken, als dat wel zo is een droog fleecedeken erop. Winterdeken over de fleecw houden; je paard heeft het écht heel koud gehad, hij mag het best 1 nachtje te warm hebben

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:01

Ik gebruik ook o.a. een dralon :) ben er erg tevreden mee. Paard droogt veel fijner dan onder een fleecedeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:25

Bucas shamrock power of power cooler :j Heb ook Rambo, Eskadron en nog wat goedkopere (oa BR), maar die doen het echt het best :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:38

Let er wel op dat als je met dit weer je paard een wollen deken na het rijden op doet, ze waarschijnlijk niet droogt maar eerder na gaat zweten (omdat jouw paard zelf een "wollen" deken aangemaakt heeft)

Ik had dit jaar tijdens de magazijn uitverkoop van het Drunens Ruiterhuis 2 wollen dekens gekocht (15 euro per stuk!!!) 1 met hals, en 1 zonder hals (super kwaliteit).
Deze werken super (en heb ZWAAAAAAR spijt dat ik er niet meer gekocht heb).
Helaas is de uitverkoop meestal pas met Pasen, dat is dan wel weer jammer......

zoiets is een goede deal: http://www.dekroo.nl/webwinkel/aanbiedi ... erkoop.htm

niet duur, en waarschijnlijk goed genoeg!

edit: misschien past de hals van je tinker er niet helemaal in, maar het lijf is toch vaak het belangrijkste

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:46

even nog een toevoeging:
ik zelf werk met ongeschoren paarden en bij niet zulke kou (dus temp. tussen de 7 graden en 15 graden) met fleece dekens. Als het dan wel koud is (dus onder de 7 graden) werk ik met wollen dekens.

Mijn paard is gisteren geschoren, dus die krijgt in de avond uren wel wol op (en 's nachts uiteraard gewone dekens) en overdag als het rond de 15 graden is een fleece na het rijden en als ze bezweet is

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:38

dit werkt ook wel ouderwets denk ik maar plak schoon stro uitschudden en bij onder je deken stoppen meer werk maar als je toch opstro staat prima te doen (deed het vroeger bij mijn pony ) werkt als een trein vind ik . nu bij mijn paard de luxe van meerdere zweetdekens en winterdekens dus niet meer nodig maar mocht het zo zijn gebruik ik het zo weer

Dianebekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:45

Flowq schreef:
Inderdaad een wollen deken.

Fleecedekens werken prima, maar niet als je een teddybeertjes paard hebt die zeik nat is.
Ik heb voor mijn haf (zonder deken 24/7 buiten) ook een cooler van bucas. En die droogt echt super snel! Na 2 uurtjes is hij alweer kurk droog onder de deken, en de deken zelf is ook droog.

Dit is ook mijn ervaring met deze cooler van Bucas!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:02

ik heb een wollen deken van ej.nl en het is een dikke wollen deken en redelijk zwaar maar werkt super goed