Tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N_B_N

Tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:28

Mijn vraag staat al in de titel. Tot welke hoogte vind bokt het verantwoord om te springen met een dressuurzadel?

Even mijn schets die ik daarnet heb meegemaakt en waaruit mijn vraag tevoorschijn kwam.

Elke eerste woensdag van de maand hebben wij springles op de vereniging. Elke maand doe ik daar vrolijk aan mee en paardlief vind het ook nog eens leuk om te doen. Afgelopen maand had mijn instructrice het allerlaatste sprongetje op 85 cm staan voor degene die dat aandurfden en ook wel konden volgens haar. Normaal gesproken blijven we altijd hangen bij de 60 cm dus ik vond het wel een uitdaging en mijn instructrice vond ook dat wij dat als combinatie wel moesten kunnen. De eerste keer weigerde ze, maar dat was mijn fout. De tweede keer sprong zij er netjes over heen, maar gaf daarna nog een bokje, mijn beugel vloog van het zadel en ik erachteraan. Ik landde gelukkig op mijn voeten.

Vandaag hadden we dus weer springles en alle hindernisjes gingen goed tot het parcours. We moesten de waaier nemen die bij A stond en dat was een krappe bocht, maar niet onmogelijk. Soot (het paard) springt er keurig netjes overheen en weer vloog mijn beugel eraf en ik er natuurlijk achteraan. De veiligheidshaakjes heb ik nagekeken voordat ik ging springen, dus ik vroeg mij af of we dan toch te hoog gaan voor een dressuurzadel.

Ladyson

Re: Tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:36

Ik krijg altijd met ontzettend veel moeite de beugels van het zadel, dus vindt het eigenlijk best een prestatie van je! Gelukkig ben je goed terecht gekomen! Mijn instructrice zegt dat het tot een meter wel moet lukken. Verder spring ik dit niet, dus ik heb verder geen idee. Heb trouwens ook nog nooit van eraf vliegende beugels gehoord..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:39

Als je wrongen hebt die precies aan je knie liggen dan komt er te veel kracht op de beugel in een dressuurzadel op de sprong en schieten inderdaad je beugels eraf of je klapt in je bovenlichaam naar voren.
Daarnaast heb je meer risoco om op de hoge lepel terecht te komen en je stuitje daarmee te breken.
Hoe hoog je er mee kan ligt echter volldig aan jezelf en de vorm van je zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:43

Niet. Je kunt geen verlichte zit aannemen in een dressuurzadel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:09

Bizzybijtje schreef:
Niet. Je kunt geen verlichte zit aannemen in een dressuurzadel.

Ik kan het niet anders zeggen!!

Ik heb het eerder ook wel gedaan.
Maar je zit altijd tegen in je houding.

Dus eigenlijk is het gewoon niet te doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:23

Ik vind 'niet' wel een kortzichtig antwoord. Mijn zadelmaker rijdt met hetzelfde zadel als ik 80km endurance tochten waarvan een groot deel in verlichte zit. Zij heeft mogelijkheden genoeg als zadelmaker om een ander zadel ervoor te gebruiken, maar het zadel belemmert haar gewoon amper. Dit gaat dan niet over springen, maar wel over de verlichte zit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:25

Ik heb 80cm gespronegn met dressuurzadel, maar doordat je niet goed mee kan komen hinder je je paard en klapt ook terug in het zadel. ik spring dus pas weer als ik een springzadel heb of een goed passende effe kan lenen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:25

Dan vraag ik me af wat voor zadels jullie hebben en hoe gedwongen jullie daarin zitten. Ik kan perfect een verlichte zit aannemen in mijn dressuurzadel.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:28

Lage sprongetjes vind ik nog wel kunnen, maar wil je hoger gaan en meerdere sprongen doen zoals parcourtjes e.d. is het absoluut niet ideaal, je kunt inderdaad niet fijn de verlichte zit aannemen en dit is wel erg belangrijk met het springen. Als je niet vaak springt en niet de hoogte ingaat is het prima te doen, maar wil je het regelmatig gaan doen en wat hoger is het fijner met een springzadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:29

Tot 80 cm vind ik het nog te doen, daar boven word het wat onhandig. Als ik spring doe ik het eigenlijk altijd met dressuurzadel, door een knieblessure is rijden op een springzadel voor mij zo goed als onmogelijk. Ik kan prima een verlichte zit aannemen, bij noodsprongen blijven we ook gewoon een combinatie ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:30

De beenligging en zit is anders in zo'n zadel. Het is voor jezelf geen pretje, maar eigenlijk ook niet voor je paard :)

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

Ligt eraan wat voor dressuurzadel je hebt ik sprong vroeger met mijn dressuurzadel zonder wrong rustig 120 cm geen probleem maar denk dat het met deze niet gaat vanwege de wrongen

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:11

Over mijn houding hoor ik niet vaak opmerkingen en ook niet dat ik terug klap. Maar dat kan alleen iemand vanaf de grond goed beoordelen natuurlijk. We blijven altijd rond de 60cm en die ene x dan 85cm en dat was 1 sprong en thats it. Ik ga nu ook niet meer springen met dit zadel. Heb nu.mijn enkel zwaar gekneusd na gister en wil het niet nog een x meemaken dat iemand een beugel.om z'n oren krijgt.

Helaas is het niet mijn paard, dus ook geen mogelijkheid om een springzadel aan te schaffen.

In dit zadel rijd ik trouwens wel vaak in verlichte zit en dat gaat prima

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:14

Vind het vanaf een meter echt niet kunnen. Daarvoor is het wel te doen, maar inderdaad, je beenligging is totaal anders en dat werkt enorm tegen in de verlichte zit. Je wordt enorm beperkt en bij sommigen willen de benen wel eens helemaal naar achter gaan.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:15

Sharonaa_ schreef:
Lage sprongetjes vind ik nog wel kunnen, maar wil je hoger gaan en meerdere sprongen doen zoals parcourtjes e.d. is het absoluut niet ideaal, je kunt inderdaad niet fijn de verlichte zit aannemen en dit is wel erg belangrijk met het springen. Als je niet vaak springt en niet de hoogte ingaat is het prima te doen, maar wil je het regelmatig gaan doen en wat hoger is het fijner met een springzadel.

Ik wil idd niet de hoogte in en we doen het ook niet vaak. 1x in de maand een uurtje groepsles.

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:19

Ook ik heb eens in de maand een springlesje. Hiermee spring ik ook mee met een paard wat niet van mij is en een dressuurzadel heeft. Meestal springen we een klein parcourtje met 3/4 sprongen en dan verschillend per keer van 50 tot ook een keer ongeveer 80 centimeter. Zelf heb ik er geen problemen mee met dat het een dressuurzadel is en het paard ook niet. Ook over mijn houding heb ik niks gehoord, terwijl de instructeur daar toch echt op let.
Ik geloof dus zeker dat het gewoon kan en goed kan gaan. Maar ook dat het heel erg per zadel kan verschillen!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:20

Ik spring max. 80cm met mijn dressuurzadel. Al is dat echt niet aangenaam...
Tot 60cm sprong ik zonder problemen met mijn dressuurzadel maar vanaf het hoger begint te gaan krijg ik altijd tijdens het springen de achterkant van mijn zadel tegen mijn poep geklapt en dat is verre van aangenaam om te springen :p ... Maar buiten dat heb ik nog geen hinder ondervonden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:35

Ik heb weleens een B parcours er mee gesprongen, ook enkele hindernissen van een ruime meter met een D-pony, M hoogte dus. Maar kan het? Eigenlijk niet. De wrongen zitten vreselijk in de weg en ik verlies mijn beugels boven bijna elke sprong. Ik doe het ook echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:42

Ayasha schreef:
Dan vraag ik me af wat voor zadels jullie hebben en hoe gedwongen jullie daarin zitten. Ik kan perfect een verlichte zit aannemen in mijn dressuurzadel.

Dat is dan bijzonder knap. Aangezien het niet mogelijk is om een correcte verlichte zit aan te nemen in een dressuurzadel aangezien de wrongen in de weg zitten. Gaan staan is iets anders dan de verlichte zit.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:31

Qua houding is er wel genoeg gezegt. Het lijkt me ook totaal niet fijn voor het paard springen met een dressuurzadel. Dit komt omdat de zweetbladen langer zijn dan bij een springzadel, deze kunnen de beweging van je paard hinderen en het lijkt me niet lekker omdat door de lange zweetbladen de druk op de ribben volgens mij toeneemt en dit beperkt de bewegingsvrijheid.

Zo zie ik het een beetje :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:38

Ik vind dat het prima moet kunnen dat je eens in de maand met een dressuur zadel springt. Lijkt mij onzin om daarvoor een springzadel te kopen. Als je er serieus mee verder wilt, is een springzadel wel aan te raden. Dit omdat je in een springzadel een betere houding kan aannemen omdat de vorm daar naar is. Ook heeft je paard meer bewegingsruimte met een springzadel in plaats van met een dressuur zadel. Doordat de zweetbladen bij een dressuur zadel de beweging van het paard kan hinderen.

Maar nogmaals, voor eens in de maand springen vind ik dat het wel kan met een dressuurzadel.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:40

Ik sprong ook federatie met mijn dressuur zadel, niet ideaal maar was wel te doen

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:49

Als je niet van plan bent om meer dan eens in de maand te gaan springen dan kan een dressuurzadel prima, zeker als je maar tot 85 cm gaat en eigenlijk geen parcoursjes rijdt. Pas vanaf een meter parcours merk ik dat ik echt beter rij met een springzadel omdat dan pas een correcte verlichte zit essentieel wordt.

Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehad met een dressuurzadel dat mijn beugels eraf vlogen, bij mij is het juist extreem moeilijk om ze sowieso los te maken hihi. Misschien anders soort beugelriem proberen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:13

Hangt wel af wat voor type dresuur zadel je hebt, met mijn dresuurzadel heb ik ook wel 1m gesprongen, maar ik heb een ongedwongen zit en kan dus makkelijk verlichte zit aannemen. Ideaal is alleen anders... Met een gedwongenzit weet ik niet of ik uberhaubt mijn kont uit het zadel zou kunnen krijgen. Als je op regelmatige basis springt zou ik een veelzijdigheidszadel of springzadel aanschaffen. Tweedehands kan je voor een paar honderd euro een aardig zadel kopen, wel altijd even na laten kijken door je zadelmaker.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 16:39

Weidebloem schreef:
Hangt wel af wat voor type dresuur zadel je hebt, met mijn dresuurzadel heb ik ook wel 1m gesprongen, maar ik heb een ongedwongen zit en kan dus makkelijk verlichte zit aannemen. Ideaal is alleen anders... Met een gedwongenzit weet ik niet of ik uberhaubt mijn kont uit het zadel zou kunnen krijgen. Als je op regelmatige basis springt zou ik een veelzijdigheidszadel of springzadel aanschaffen. Tweedehands kan je voor een paar honderd euro een aardig zadel kopen, wel altijd even na laten kijken door je zadelmaker.

Het is wel een zadel met wat wrong maar je hebt nog wel wat vrijheid, natuurlijk niet zoveel als met een spring/veelzeidigheidszadel. Ik heb ook wel gekeken naar een tweedehands zadeltjez maar ik heb er het komende jaar nog even geen geld voor doordat ik net wen opleiding ben gestart die ik helemaal zelf moet betalen.

Joscelyn: er zitten net nieuwe riemen aan, maar zoals in 1 van de eerste posts is gezegd denk ik dat er teveel druk.op komt.

Ik heb zeker niet de ambities om verder te komen. Paard en ik.vinden het.leuk voor de afwisseling.