Het leed dat zadelmakers heet...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Het leed dat zadelmakers heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:48

Ik zit een beetje in de knoop welk advies ik het beste op kan volgen.

Zadelmaker 1:
Een tijdje geleden merkte ik dat het zadel van mijn verzorgpaard niet helemaal meer lekker lag. Hierom is er een zadelmaker gekomen, deze staat goed bekend in de omgeving en werd ook erg goed ontvangen bij de rest van onze stal (er moesten meerdere zadels gecheckt worden).
Hij legde het zadel op Koetje en zei gelijk dat dit nooit ging passen. Het kantelde namelijk erg naar voor. Hij heeft de boommaat opgemeten en het bij het zadel vergeleken en dit helemaal tot in de puntjes uitgelegd dat de boom veel te breed was (zo'n 5 tot 8 cm, dit heeft hij me zelf laten zien!). Dit kon nooit opgevuld worden, de kussens waren namelijk al erg hard. Vervolgens het zadel van een stalgenoot erop gelegd die ze niet gebruikte. Deze boom was ietwat te ruim, maar met opvulling zou dit zadel prima passen! Dus sinds hij is geweest gebruiken wij dit geleende zadel met een gel pad (omdat dit zadel een tijdelijke oplossing is tot de eigenaresse van Koetje een nieuw zadel heeft gevonden. Met dit pad past het zadel wat wij lenen perfect). http://www.divoza.com/images/products/520x380/146279/cso-anatomic-gel-front-riser.jpg
Conclusie: Koe heeft een zadel nodig met een medium tot smalle boom, het liefst met een teruggesneden kamer. Tot die tijd ligt het geleende zadel met het gelpad goed op haar.

Zadelmaker 2:
Met het eerste advies ben ik naar de eigenaresse gestapt. Dat er toch echt een nieuw zadel moest komen, omdat er anders niet meer gereden zou kunnen worden. Het lenen van het zadel is namelijk geen permanente oplossing...
Week of twee terug is ze op stal geweest samen met de andere verzorgster en een andere zadelmaker. Ook een erg bekende naam in de omgeving, maar erg ouderwets in zijn werkwijze (waarschijnlijk ook afbouwende zaak gezien zijn leeftijd). Van zijn advies sloeg ik stijl achterover. Het zadel wat van Koe zelf is zakte naar voor (hier kan je ook moeilijk omheen), maar zou makkelijk opgevuld kunnen worden. We hebben hem ook laten kijken naar het zadel wat we op het moment lenen, dit paste volgens hem niet. Maar met gelpad kon het er wel tijdelijk mee door kunnen. Ik heb hem om uitleg gevraagd, maar kreeg het lang niet zo duidelijk uitgelegd als bij zadelmaker 1. Ook hij kwam tot conclusie dat Koe het meest gebaad is bij een medium tot smalle boom, echter heeft Koe haar eigen zadel een wijde boom (later zei hij tussen neus en lippen door dat dat ook het zadel was dat hij zelf had aangemeten voor Koe en dus ook zelf verkocht heeft. Mede hierdoor trek ik zijn deskundigheid in twijfel).
Conclusie: Koe haar eigen zadel ligt niet goed, maar zou makkelijk opgevuld kunnen worden, terwijl de boom 5 tot 8 cm. te breed is. Het geleende zadel past niet.

Wat moet ik hiermee, beide zadelmakers staan lijnrecht tegenover elkaar. Wat ik hieruit kan opmaken is dat Koe inderdaad een nieuw zadel nodig heeft. Maar hoe kom ik er nu achter wat Koe nu echt nodig heeft. Beide zadelmakers staan erg goed bekend in de omgeving en schijnen beide hun vak erg goed te verstaan. Wat is nu de waarheid en waar kunnen we mee verder?

Mochten er mensen interesse hebben of denken te weten over welke twee zadelmakers het gaat, graag via PB.

anjafopma

Re: Het leed dat zadelmakers heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:57

thermografie kan vaak helpen om te beoordelen of zadel goed past.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:20

Begrijp ik het nu verkeerd, ze zeggen toch beide het zelfde... :?
Dat het zadel niet past is wel duidelijk.
En dat je leenzadel tijdelijk een redelijke oplossing is ook.

Het zadel wat je nu hebt zou ik persoonlijk niet zo veel laten opvullen, maar voor een nieuw (2de hands) zadel gaan kijken.

En als een paard getraind/gereden worden kan deze veranderen in de bespiering, dus dat kan verklaren waarom je een andere boommaat zou moeten hebben.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:11

Zo te lezen staan ze helemaal niet zo lijnrecht tegenover elkaar.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:36

Naar mijn inziens staan ze tegenover elkaar in het advies met Koe haar eigen zadel. Dat het niet goed ligt zijn ze over eens, maar de mate waarin het niet past verschilt en daarmee ook hun advies. De een zegt dat een beetje opvullen genoeg is terwijl de ander zegt dat het hele zadel niet meer past en er een nieuw zadel aangemeten zal moeten worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:44

Brede boom wordt ook met stevig opvullen geen smalle boom of medium boom; het blijft een brede boom. Logisch zou zijn om dus op zoek te gaan naar een zadel met een medium boom denk ik en om die op een juiste manier op te laten vullen (waarschijnlijk met veel wol in de kussens aan de voorkant, aangezien ze het beide hebben over een medium/smalle boom). Hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:26

Saddlefitserfice Almelo bellen, is SMS Qualified Saddlefitter en MSFC.