IJslander-stijgbeugels... waarom ook niet...?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

IJslander-stijgbeugels... waarom ook niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:02

Enige tijd geleden kocht ik van het merk Pfiff eens zgn. "IJslander"-stijgbeugels.
Ik heb geen IJslander en ook geen IJslander-zadel, ik vond ze gewoon mooi (de buitenkant is versierd met een steigerend paardje), maar voornamelijk had ik het idee dat deze heel comfortabel zouden aanvoelen.
Mij viel namelijk op, dat deze beugels de riem-ophanging dwars er op hebben staan, zodat de beugel dus meteen recht vooruit hangt, m.a.w. de beugel hangt niet plat langs het paardenlichaam, zoals bij traditionele dressuur etc. beugels, maar hangt er haaks op het paardenlijf naast... dat leek mij een letterlijk handige (of beter gezegd "voetige") insteek.

In 1997 heb ik na een val van een trap (zeg maar van boven naar beneden) mijn rechter enkel ernstig gecompliceerd gebroken, en dat is gezet met pennen, schroeven en twee plaatjes, die er nu anno 2013 nog inzitten, na 10 weken gips, een infectie van de open wonden, een klapvoet en meerdere jaren mank lopen is het is nooit goed geheeld. Er is veel botafzetting opgetreden, de vraag was of ik ooit nog fatsoenlijk zou kunnen paardrijden... het is gebleken dat dat kan, want de enkel kan wel naar onderen doorveren, alleen de roterende beweging (naar binnen en naar buiten draaien) is zeer beperkt.
Heb ik nog dagelijks pijn van en last bij bijv. longeren, grasmaaien, alles waar je die enkel bij moet draaien.

Toen ik weer ging paardrijden (na vele jaren), viel mij wel op dat ik met die voet de neus/teen niet meer zo mooi "in kon draaien" als voorheen, zonder dat naderhand na afstappen flink te moeten bezuren. Ik moest iets forceren, maar alla, ik deed het er maar mee. Soms kon ik de dag erna gewoon niet meer op die voet lopen. Maar ja, dahag.
Pijnstillertje extra, kwam je die dressuur-uren ook wel door. Wel lastig, ik was soms een dag erna nog stokkreupel (hahaha), maar echt hinderlijk werd het toen ik "in de paarden" werkzaam werd.

Ik ging niet al te lang geleden ook mijn eigen paard B.J. weer dressuurrijden, en dit keer op een andere basis dan voorheen, waarbij ik alles met een frisse blik wilde bekijken, maar zeker ook met een onorthodoxe blik.
Toen pas begon mij "die voet" weer aardig te ergeren. Die teen wilde steeds van Charlie Chaplin worden, dwong ik die recht vooruit, kon ik de volgende dag extra pijnstillers nemen.
Ik had sowieso al een hekel aan dat traditionele gedoe, en begon mij opeens af te vragen, waarom je in die stijgbeugels op een bepaalde manier moest insteken, en waarom die zo gemaakt waren dat ze plat langs het paardenlijf hingen, terwijl je je voet er toch recht vooruit in houdt.
De beugel dus draait met je voet.

Ik besloot dus de bovengenoemde IJslander beugels aan mijn Wintec dressuur zadel te hangen... en daar heb ik vandaag mee gereden... op hetzelfde beugelsleufje, maar meteen zakte mijn knie naar beneden, en vielen mijn benen veel meer om het paard heen, en de teen van de ellende-voet bleef mooi alsmooi vanzelf staan waar-ie moest: rechtuit.
Het is natuurlijk not-done op wedstrijden (is dat eigenlijk zo?) maar die rijd ik toch al niet. Ik zat dieper in het zadel, en hoefde op "de voet" verder niet te letten, was veel ongedwongener, en ook veel minder pijn. Dit is wat ik dressuurmatig steeds zocht, maar niet kon vinden, want beugels gaatje korter was auw en raar met lichtrijden, en beugels gaatje langer was beugels verliezen, terwijl ik toch al erg lang zit. Deze beugels waren, al was het een OUT OF THE BOX experiment, voor mij en mijn rotvoet wel een openbaring.

Dat hou ik er in! Maar toen ging ik verder nadenken:
Vraag: waarom hangen de traditionele beugels plat langs het paardenlijf, zodat je ze met je voetinsteek moet draaien? En waarom hebben IJSlanderbeugels een dwars er op staande positionering (ook en ik benieuwd wat het "golfje" aan de binnenkant van de IJSlanderbeugels te betekenen heeft).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-10-13 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:05

Slag heeft volgens mij te maken met veiligheid.

Ik heb al jaren die beugels, vanwege veiligheid (kan er in de winter makkelijk in rijden met dikkere laarzen). Mijn beugel heeft die haak niet er dwars op staan zeg maar, dus staat niet rechtuit. Dus ik moet de beugel zelf draaien met mijn voet :)

Swift

Re: IJslander-stijgbeugels... waarom ook niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:11

Ik heb ooit een keer een zadel van iemand geleend met IJslandse beugels eraan, sindsdien ben ik om en rij er alweer jaren mee. Toen ik weer eens met gewone beugels ging rijden op mijn extreem brede Haf ben ik halverwege de rit afgestapt vanwege zere knieen en enkels... Ik wil dus nooit meer wat anders. Bijkomend voordeel is dat de beugels vanwege de ´slag´ ook nog veiligheidsbeugels zijn, ideaal dus!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:15

de slag is inderdaad voor de veiligheid. Ik weet niet waarom juist ijslandse beugels dwars staan, behalve dat het veel logischer lijkt. IJslandse beugels zijn ook niet zo duur, trouwens
Overigens zijn er ook gewone beugels die 'dwars' staan.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:25

Dat klinkt positief! Ik zou ze zelf ook wel een willen proberen. Zijn ze toegestaan op wedstrijden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:54

Tot nu toe vanuit de reacties: het is dus niet typisch IJslander dat zo'n beugel dwars staat? Ik heb werkelijk de ballen verstand van IJslanders-harnachement, hier in het dorp zit wel iemand met IJslanders, dus ik weet wel goed wat voor pony's dat zijn en wat de tolt is etc.

Ik heb geen flauw idee of ze toegestaan zijn op traditionele (dressuur) wedstrijden... ik neem aan wel op specifieke IJslander-wedstrijden, ik hoop dat er hier nog meer reacties komen van IJslander-insiders, met name op mijn vragen.

Het veiligheidsaspect van die "slag" in de beugel is me ook niet duidelijk: hoezo maakt die slag een beugel veiliger?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:58

Ik heb die beugels ook, omdat ik ze mooi vind en voor de veiligheid. (mijn beugelriemen kunnen er niet uitschieten namelijk, dus veiligheidsbeugels zijn wel aanbevolen) Ik heb niets op met Ijslanders, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:02

Er zijn ook 'gewone' beugels met een dwarse ophanging.

De slag in de beugels is inderdaad een veiligheidsding. Als je ze goed hebt hangen wijst de boog aan de buitenkant naar voren. Daardoor heeft je voet meer ruimte om uit de beugel te schieten mocht je van je paard vallen. :)

Zo dus.
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:05

Het zijn de slagen in de beugel die het IJslandse beugels maken, niet de dwarse haak erop; die heb je bij Engelse beugels ook :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:25

Weer wat geleerd... het is dus bepaald niet speciaal "IJslands" dat de ophanghaak anders staat... ik wist overigens niet dat er ook traditio Engelse beugels bestonden (of het is mij niet opgevallen, volgens mij komt zo'n ophangingsmodel toch niet zo vaak voor) die ook zo'n ophanging hebben, daar ga ik dan ook eens naar kijken. Want ik vind dat dus een veel beter en logischer systeem en voor mij lekkerder rijden.

Ik begrijp inmiddels dan ook dat de "slag" wel typisch IJslands is en bedoeld voor veiligheid.

Iemand vroeg mij nog: maar dit soort beugels kun je toch niet gemakkelijk "opsteken"? Nou, dat vond ik sowieso al een omslachtig gedoe bij de Wintec-beugelriemen (geen gespen, maar een T-stukje dat je in een sleufje moet hannesen... die sleufjes hangen trouwens ook nog aardig uit na verloop van tijd), dus met opsteken moet je ze eerst onthaken en dan weer hoger aanhaken... niks voor mij, te veel gedoe.
Ik steek dus niks op, maar doe eerst de zadelbeschermer over het zadel en daarna trek ik de beugels aan hun riemen naar voren richting kamer, en leg ze er kruislings overheen. Opgelost.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:37

Het is mij de laatste tijd opgevallen dat je steeds meer mensen ziet rijden met die ijslandse beugels met slag, ook op gewone sportpaarden. :) Volgens mij mag je er op wedstrijden gewoon mee rijden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:43

terpentijn schreef:
Vraag: waarom hangen de traditionele beugels plat langs het paardenlijf, zodat je ze met je voetinsteek moet draaien? En waarom hebben IJSlanderbeugels een dwars er op staande positionering (ook en ik benieuwd wat het "golfje" aan de binnenkant van de IJSlanderbeugels te betekenen heeft).

Wij, mensen met IJslanders, rijden graag comfortabel. Dus we hebben paarden die heerlijk zitten en beugels waar je voet prettig in kan.

Haha, of dat echt de reden is weet ik niet maar het rijdt inderdaad veel prettiger. Vroegah had ik voor mijn verzorghaf al van die beugels gehaald en later heb ik de IJslander er maar bij gekocht :P

Golfje aan de binnenkant (en eigenlijk ook aan de buitenkant) is inderdaad voor de veiligheid.

Opsteken doe ik niet, op mijn zadelbok hangen de riemen + beugels gewoon naar beneden. En wanneer ik opzadel hang ik de beugels even aan de haken die aan de ringen van m'n zadel zitten. Dat is makkelijker aansingelen, en ook prettiger voor paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:25

Op mijn oude "buitenbak manege" reden in de winter alle kinderen met thermolaarzen en daarom hebben ze voor alle zadels IJslander beugels aangeschaft. Maarrr.. Je vraag waarom de beugels standaard "verkeerd" hangen, vind ik wel een goede vraag! Het is totaal onlogisch naar mijn idee namelijk.. Ik heb zelf nog nooit met een "dwarse" beugel gereden dus ik ben nu wel benieuwd hoe dat dan voelt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:29

Ik denk dat fillisbeugels (standaard engelse beugels) alleen maar vanwege het opsteken oncomfortabel gemaakt zijn. Of misschien is het goedkoper om ze zo te maken ofzo. Een andere reden kan ik namelijk niet verzinnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:54

Ik ben pas begonnen met paardrijden nadat ik hier naar IJsland ben geemigreerd, Ik heb jarenlang gedacht dat dit de "normale" standaard stijgbeugel was... :D

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:53

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:52

Een vriendin van mij start ZZ-licht, met IJslander beugels aan haar zadel :) . Aan mij paszadels heb ik ze ook hangen, en standaard lever ik ze bij de zadels. Ik vind ze veel fijner en inderdaad net wat veiliger.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:12

Ik heb ze ook voor.mijn barefoot zadel. Vind de westernbeugels veel mooier, maar ik krijg daar enorme pijn van aan mijn voet. Vandaar dat ik weer overgestapt Ben. Alleen Kan ik er met mijn huidige zadel zonder zweetbladen niet zo mijn voet insteken, omdat de beugel een beetje naar binnen valt. Maar voor de rest super.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:02

ik heb ook die stijgbeugels-met-paardje en 'engelse' veiligheidsbeugels die ook al per definitie goed hangen en ik dus niet meer moet draaien.
ik vind het veel aangenamer rijden zo, het zou mij niets verwonderen dat het opsteken van je stijgbeugels, de reden is waarom de 'gewone' beugels evenwijdig met je paard hangen. En toegegeven, ik vind het wel onhandig hoor, dat ik ze niet meer kan opsteken, maar dat had ik met de Wintec t-beugelriemen ook al, ik laat ze gewoon mooi naar beneden handen. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:20

Nou ja, @jokari, hetzelfde als ik dus: ik vind die Wintec-beugelriem-ophanging systemen een heel gedoe, het Wintec zadel zelf echter (licht in gewicht en fijn liggend op mijn paard, onderhoudsvriendelijk etc. etc.) geweldig! Althans voor mijn paard. Maar laten hangen van de beugels is geen optie als ik het er af haal en even ergens neer moet leggen... ook niet als ik het op mijn paard moet leggen bij opzadelen, met die bengelende beugels, dat is me te rommelig... evenals met opbergen in de zadelkast.
Ook vind ik de ophangsleufjes erg kwetsbaar... dat hangt al gauw flink uit, en hoewel ik geregeld afwisselend links dan wel rechts opstap om rek te vermijden, heb je toch dat die sleuven gaan uitzakken.
de beugels zonder meer over het zadel heen leggen bij afzadelen/opbergen is geen optie: dan raakt 't zadel beschadigd. Ik leg ze er dus overheen na zadelbeschermer opgedaan te hebben.

Overigens is het altijd weer enorm leerzaam, zo'n topic, want ik wist ECHT nooit dat er ook Engelse stijl beugels bestonden met zo'n zelfde ophanging (dwars, dus gewoon al "goed" naast je paard hangend).
Die heb ik inmiddels wel opgezocht en gevonden, maar ben inmiddels al "om" mede door de veiligheidsslag in de IJslanderbeugels, die ik overigens ook nog eens veel mooier (behalve ook nog eens veiliger) van vormgeving vind.

Ben wel een beetje een type dat zich nogal gauw afvraagt "waarom iets zo is/gedaan wordt" zoals het is, met "dat zijn nu een maal de regels" of "dat is gebruikelijk" kom ik niet terecht. Ik wil altijd weten hoezo en gebaseerd op WAT voor idee er achter.

Kijk er overigens van op dat je met de Ijslander beugels ook in traditonele dressutrwedstrijden zou mogen starten... is dat echt wel zo... dat zal dan wellicht alleen in de klassen onder Z zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:25

Wanneer ik opzadel haak ik m'n beugels gewoon even vast aan de haakjes vooraan m'n zadel. Zo hangen ze niet in de weg.

Je zadel weghangen met de beugels eroverheen lijkt me geen goed plan. De rokjes van je zadel gaan dan toch omkrullen? En krijg je geen rare bocht in je beugelriemen dan op den duur?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:30

IVM veiligheid heb ik jaren geleden deze veiligheidsbeugels op de kop getikt:
Afbeelding Echt hele mooie beugels al zeg ik het zelf ;) ik rijd er mijn dressuurwedstrijden zonder problemen mee. En dus ook met zo'n gedraaid bovenstuk.

Wel relatief zwaar t.o.v. anderen maar misschien is dat in die 10 jaar veranderd.

Oh en je kunt je beugels gewoon opsteken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:32

Dit werd door jou al aangegeven, @Koper, maar ik begrijp niet hoe ik deze beugels kan vasthaken aan "haakjes" vooraan het Wintec zadel?
Ik zie geen haakjes, alleen twee ogen. Er zit niets aan de Wintec waar ik iets aan zou kunnen "ophangen", zoals een beugel, waar moet dat dan zitten?

Over dat opkrullen van de rokjes: nee ik trek ze als het ware schuin omhoog/ naar voren, naar de kamer, waar je bevestiging (klittenband) van je zadeldek zit of normaal loopt, daar zit een ruimte tussen de kniewrong en kamer, dan heel losjes schuin en kruislings er overheen (na zadelbeschermer er over gelegd te hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:34

Ik heb deze beugels en ze zijn geweldig <3 Gedraaide ophanging, licht gewicht (ze zijn aluminium) breed voetbed en superveilig met de korf er op. Aan mijn spaanse zadel staan ze ook nog eens heel stoer, maar je moet er wel van houden ;)
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:37