In het donker te paard over straat; reflectiespullen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

In het donker te paard over straat; reflectiespullen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 17:04

Hoi bokkers :D.

De dagen worden weer korter en dus word het 's avonds vroeger donker. Ik heb geen bak aan stal en moet hiervoor een stukje over straat inclusief een viaduct. Nu red ik het nog om voor het donker terug te zijn maar gezien ik hele dagen werk gaat dat me straks niet meer lukken.

Omdat ik graag door wil blijven rijden etc en niet de mogelijkheid heb tot een trailer zit ik sterk te twijfelen om reflectie materiaal etc aan te schaffen zodat ik dadelijk als het vroeg donker is als nog naar de bak kan.

Maar.. Hoe denken andere bokkers hier over en hoe doen jullie dit? Wat is jullie mening hier over? En voor de bokkers die dit ook doen: hoe ver/lang moeten jullie rijden, wat gebruiken jullie voor reflectiemateriaal (en overige)?

Ik wil natuurlijk niet mezelf en m'n paard in een oveilige positie brengen maar ook de mede weggebruikers wil ik niet hinderen, vandaar dat ik graag wat info en tips zou horen! Maar vooral, wel of niet doen?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:09

Ik rij regelmatig met wat stalgenootjes 's avonds buiten in het donker. Wij gaan dan ook wel op pad als echte kerstbomen en merk aan weggebruikers dat ze ons snel spotten. Ik rij altijd met een reflectiehesje met rode knipperende lampjes. Verder:
- Reflectie bandjes om arm en been met knipperlichtjes
- Reflectie uitrijdeken
- Reflectie borsttuig
- Reflecti om de peesbeschermers heen
- een langere reflectie band (eigenlijk voor om je middel ofzo) om de neusriem heen.
- Lampje in de staart

Zo vallen we van alle kanten goed op!
We rijden wel in een heel rustig gebied en komen niet veel verkeer tegen. Het verkeer dát we tegenkomen kijkt ons echt raar aan met alle kerstversiering. Meestal rijden we een rondje van 30-45 minuten. Het is vooral zaak dat jij goed oplet en defensief rijdt. Dat wil zeggen: er vanuit gaan dat alle andere weggebruikers je NIET zien. Pas goed op je paard en jezelf!

YoeriTinker

Re: In het donker te paard over straat; reflectiespullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:13

Ik moest ook altijd naar de manege lopen, een kilometer was dat ongeveer. Ik had dan een reflecterend jasje aan en een reflecterende uitrijdeken, en nog van die bandjes voor om zijn benen, maar die zijn vervelend want zakken snel af. Voor de rest knipperende lampjes overal aan vastgeknupt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:15

Ben ooit eens iemand achter op gereden (niet aangereden hoor, maar achter op gekomen) met reflectie spullen aan en op het paard, deze zie je pas als je er bent, dus laat (omdat dan in de lichten van de auto de reflecterende spullen pas gereflecteerd worden, gezien je snelheid ben je er dan ook al).
Naast reflectie zou ik ook zeer zeker een fietslampje voor en achter gebruiken, aan jezelf vast (bv. rijlaars of aan een hesje vast) , dus rood achter en wit voor. Dit zie je namelijk wel al op afstand.

http://www.horze.nl/paardenartikelen/re ... NL,sc.html
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... reflectie/
[VN] Verlichting veiliger dan reflectie?
http://www.polypads.co.uk/acatalog/Hi-Viz_Range.html
Laatst bijgewerkt door josie op 01-10-13 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:15

Lampjes werken veel beter dan reflectie.

Reflectie is pas zichtbaar als het wordt verlicht. Dat betekend dat het overige verkeer dan al dicht bij is.

Combineren is natuurlijk altijd goed. Maar neem iig iets met (knipperende) lampjes aan jou en het paard en voor het zicht kan je bv een mijnwerkerslampje op je cap zetten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:17

hier oook zomer en winter 10 min stappen na manege voor de les
wij zien er uit als volgt
een verbouwde reflectie uitrijdeken (extra reflectie op gemaak voor al op achterkant (rand zeg ma)) met brede reflectie band over de staart aan onder kant deken (ooghoogte auto)
lampjes aan laars (wit voor rood achter aan kant van de weg )
hooft lamp hh ideaal had ik jaar eerder moeten kopen komt veel licht af (op je cap
zelf een hesje aan
reflectie om alle 4 de benen voor met 2 strepen achter 1 brede
zelf gemaakt reflectie borsttuig (die standaard vaak erg krap (had ik gelezen en dit was goedkoper)
fietser er naast in wegwerkers jas met gewone fiets verlichting.

lang leve de action en wibra en naald en draad! zelf effe meten beetje vast zetten op stal zo dat maat goed is en thuis goed vast maken

ook erg leuk en opvallend de knipperlampen van de action (bandjes voor om je arm ) kunnen ook prima om paardenbeen heeft stalgenoot

kort om ook wij vallen in de buurt wel ietsjes op O:) O:)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:18

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:18

snorkel1986 schreef:
hier oook zomer en winter 10 min stappen na manege voor de les
wij zien er uit als volgt
een verbouwde reflectie uitrijdeken (extra reflectie op gemaak voor al op achterkant (rand zeg ma)) met brede reflectie band over de staart aan onder kant deken (ooghoogte auto)
lampjes aan laars (wit voor rood achter aan kant van de weg )
hooft lamp hh ideaal had ik jaar eerder moeten kopen komt veel licht af (op je cap
zelf een hesje aan
reflectie om alle 4 de benen voor met 2 strepen achter 1 brede
zelf gemaakt reflectie borsttuig (die standaard vaak erg krap (had ik gelezen en dit was goedkoper)
fietser er naast in wegwerkers jas met gewone fiets verlichting.

lang leve de action en wibra en naald en draad! zelf effe meten beetje vast zetten op stal zo dat maat goed is en thuis goed vast maken

ook erg leuk en opvallend de knipperlampen van de action (bandjes voor om je arm ) kunnen ook prima om paardenbeen heeft
stalgenoot

kort om ook wij vallen in de buurt wel ietsjes op O:) O:)

zie ook dit onderwerp [VN] Verlichting veiliger dan reflectie?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:19

Ik ga niet naar een bak maar vooral buitenritjes maak ik nog in het donker ( geen autowegen)

Ik heb
Lampje in staart
Lampje op fronriem
Bordtuig,uitrijdeken
Staart bandage.
Bandages
En hesje

Ik ga het voor de winter nog uitbreidenmet
Hoes om de cap.
Straps voor mijn benen
Knipperende lampjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:21

Ik gebruik in het donker:

*reflectiebandjes om bakstukken, neusriem en teugels
*reflecterend borsttuig
*reflecterende peesbeschermers
*reflecterende band in de staart
*reflecterend hesje voor mezelf
*fel wit snelknipperend lampje voor op mijn cap
*fel rood snelknipperend lampje achter op mijn cap

Ik heb het getest en ik ben echt op grotere afstand al een complete kermis in m'n eentje.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:23

Hier ook een wandelende kerstboom die zich meld.

Ik ga ook lopend naar les toe.
Wat ik om/aan heb:
-reflectieding om mijn cap
-hesje
-lampje om mijn arm

Wat friezellief heeft:
-reflecterende beschermers om de benen
-reflecterende uitrijddeken
en er gaat nog een borsttuig komen met reflectie.

Daarnaast heb ik ook nog moeders of in nood vaders achter mij fietsen :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:27

Idd een goede lamp is een must en zelfs wettelijk verplicht in het donker. Hij moet wit licht naar voren schijnen en rood naar achter. Ik gebruikte zelf een met ledjes, volgens mij deze: (alleen elders gekocht) http://www.ej.nl/products/10000384/6820002/ARMLAMP+SCHOCKPROOF+BRIGHTLIGHT ook bij het mennen (kar was wel verlicht, maar dan zie je de paarden nog niet, dus maakte ze op het tuig) en dat maakte een wereld van verschil.

verder deed ik reflectie springschoenen om bij het paard en zelf een reflectie hesje aan.
Ik wou altijd nog graag zo'n refelectie ding voor om de staart en reflectie borsttuig, omdat dat ook op ooghoogte is en je dan van voren en van achter ook goed zichtbaar bent. Je hebt een reflectie lijn van horze die niet duur is.
Maar een laarslamp doet echt het meest voor de zichtbaarheid, dat is ok ooghoogte en geeft actief licht, het weerkaatst niet alleen passief.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:28

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:33

ik moet zo'n 500 meter naar de stal waar ik nu les, meestal fietst de eigenaar van het paardje nog mee en zelf draag ik eigenlijk alleen een hesje.
Ik moet dan ook echt heel erg ver.. :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:39

Ik schrik ervan dat er mensen zonder verlichting in de schemering of in het donker gaan rijden, je bent wettelijk verplicht om licht te voeren! En dan wel wit/ geel voor en rood achter. Of in een lamp die naar voren wit/geel schijnt en naar achteren rood.
Die wet is er niet voor niets, als andere verkeersdeelnemers jou niet zien, kunnen ze ook geen rekening met je houden!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:48

DynamiteS schreef:
ik moet zo'n 500 meter naar de stal waar ik nu les, meestal fietst de eigenaar van het paardje nog mee en zelf draag ik eigenlijk alleen een hesje.
Ik moet dan ook echt heel erg ver.. :')

Dat maakt niet uit.
Ik weet niet hoe oud je bent,maar geloof me als je geen licht draagt ben je NIET zichtbaar voor een automobilist.
Ja op het laatste moment, maar dat moet je niet willen :n
Als je eigen leven je niet lief is kies dan voor het leven van het paard en evt andere weggebruikers

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:50

Ik maak hele buitenritten in het donker.
Ik heb een refelectie deken, reflectie bandjes voor de benen met lampjes. Een reflectie borsttuig met lampje. Lampje voor op hoofdstel, lampje voor en achter op mn cap, lampje in de staart van mn paard en een hesje aan.
Net een kerstboom maar wel zichtbaar!

Kreeg zelfs een keer een complimentje van een agent, dat ik zo goed te zien was!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:54

Ik moet 5 minuutjes stappen naar de bak en heb altijd een reflectie deken om, daar een lampje in bij zijn staart, lampje op zijn borst, zelf een hesje aan en mijn moeder fietst altijd mee langs de weg. :))

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:44

jorretje schreef:
Ik schrik ervan dat er mensen zonder verlichting in de schemering of in het donker gaan rijden, je bent wettelijk verplicht om licht te voeren! En dan wel wit/ geel voor en rood achter. Of in een lamp die naar voren wit/geel schijnt en naar achteren rood.
Die wet is er niet voor niets, als andere verkeersdeelnemers jou niet zien, kunnen ze ook geen rekening met je houden!

Dat wilde ik net zeggen. En ik zie ook veel mensen voorbijkomen met knipperende lampjes, maar dat mag toch ook niet? Op de fiets in ieder geval niet meer volgens mij, het moet constant licht zijn. Lijkt mij dat dat dan te paard ook geldt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:51

Bedankt voor alle reacties al!
Bedoelde met reflectie daarnaast natuurlijk ook verlichting, foutje.. :D
Zo te lezen zit ik met mijn ideeën wel goed! Zat te denken in de richting van reflectie deken, peesjes, hoofdstukken, hesje etc. En dan voor witte lampjes, achter rode. En dan op overige plaatsen die reflectiebanden met licht er in :). (Ook bij mezelf, armen etc).

Maakt het overigens ook nog verschil of je gele of oranje reflectie spullen neemt?

IndianLady, dat heb ik ook gedaan. Echter wil ik ook graag weten wat de ervaringen zijn etc van mensen zelf en wat hun voorkeur is van materiaal en waarom. ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:54

Daarom zeg ik er zijn heel veel topics over. Ook over materialen en waar te koop.
Je moet alleen even moeite doen ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:56

Vond het toch prettig een eigen topic te starten. Kunt er beter te veel hebben over de veiligheid er van dan te weinig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:58

Dubbeltopics zij alleen niet toegestaan en nogmaals als je gewoon gebruik maakt van de zoekfunctie kom je een heel eind.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:16

Bedankt voor je pb's, maar ik blijf erbij ZOEKFUNCTIE.
Ik heb 151 topics gevonden die aan je eisen voldoen. Enige vereiste is dat je zelf zoekt in die topics.
En dan kom je een hoop meningen, materialen en verkooppunten te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:18

Jij bent irritanter dan een nieuw topic over dit onderwerp liefje...