Het begin van het verhaal: Begin augustus dit jaar lag mijn zadel niet helemaal lekker. Het zadel is nu 8 jaar oud, heb het destijds aangeschaft voor een ander paard. Ik heb toen besloten om de vulling van het zadel volledig te laten vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb het zadel naar een MSFC zadelfitter gebracht en zij heeft de vulling vervangen. Ze is toen met het zadel naar stal gekomen om het pas te leggen op mijn paard.
Na 2 weken lag het zadel weer niet fijn, dus ik contact met haar opgenomen en ze kwam dezelfde dag nog langs, echt top service
De problemen:
- Na het rijden lijkt ze wat gevoelig naast haar schoft. Als ik afstap en de singel een gaatje losser doe, wat ik overigens altijd doe als ik terug naar stal loop, gaat ze heel erg trillen in het schoft-/schoudergebied (net alsof er vlieg op haar zit). Als ik het zadel eraf haal en ik pak met mijn hand haar schoft vast en verder naar achter ga tot het thv de stijgbeugelhaken wordt het trillen erger, achter dit punt is ze niet gevoelig.
- Dekjes schuiven heel erg
- Wrijving onder het zadel, dit zie ik aan de haren onder het zadel
- Zadelafdruk op haar: ze heeft (met name links) een drogere plek naast de schoft, de gevoelige plek dus!
De kussens zijn mooi vlak en veerkrachtig. Er zijn geen harde plekken e.d.
De volgende dag is haar rug niet meer gevoelig, maar ik ben bang dat dit natuurlijk wel steeds erger gaat worden als ik zo doorga.
Wat ik al gedaan heb:
- dikker dekje
- dunner dekje
- met een bontje
- zonder bontje
Wat ik ook doe, het lijkt niet te werken. De zadelpasser zegt dat het past, zo op het eerste gezicht zou ik ook zeggen dat dit het geval is. Maar mijn paard lijkt toch echt anders te zeggen.
Ik heb vorige week haar niet onder het zadel gewerkt, wel aan de longe. Haar rug is dan heel los, ze beweegt heel los en soepel door haar lijf. Ze lijkt geen blokkades te hebben. Gisteren heb ik weer voor het eerst gereden en het was weer het zelfde liedje
Het zadel heeft altijd heel goed op mijn paard gelegen, maar ze is inmiddels behoorlijk verandert qua spieren etc. Ze heeft in 2009 een peesblessure gehad en toen is ze gedekt. In 2010 heeft ze haar veulen gekregen. In apri 2011 ben ik weer met haar begonnen na een rustperiode van 2 jaar. In november 2011 zijn we gestart in het L2, nu oktober 2013 rijden we M2 en maken we binnenkort de overstap naar het Z1.

en voor zover ik weet zit ik ook niet scheef.