Ervaringen met glucksrad, orbitless, bloem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Ervaringen met glucksrad, orbitless, bloem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:24

Ik wil een andere type bitloos hoofdstel kopen, omdat de sidepull toch niet fijn werkt bij mijn paard. Ik zat eerst te denken aan een bloem (veel gebruikt bij IJslanders), maar hoor van verschillende mensen dat die snel om kan klappen. Nu twijfel ik over de Glucksrad of de Orbitless, maar zou graag ervaringen van mensen willen horen :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ervaringen met glucksrad, orbitless, bloem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:28

Glucksrad is toch hetzelfde als de bloem...? Alleen een andere term / fabrikant?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:53

Rije schreef:
Glucksrad is toch hetzelfde als de bloem...? Alleen een andere term / fabrikant?

Nee, het ziet er wel wat anders uit. De bloem is echt bloemvormig en de Glucksrad ziet er uit als een.... rad van fortuin :P

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:56

Bloem:
Afbeelding

Glucksrad:
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:04

Ah, duidelijk. Dank je :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:21

Ik heb veel bitloze optomingen geprobeerd (ben uiteindelijk voor ons uitgekomen op het merotische hoofdstel) waaronder het Glucksrad. Voor ons werkte het niet prettig. Ik had ook last van 'omslaan' en mijn, toen nog relatief groene, Fjord vond het verwarrend en niet duidelijk genoeg qua sturing.

Het systeem en de gedachtengang erachter leek mij erg mooi, maar in de praktijk was het voor ons dus niet de juiste optoming.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:28

nathalie2302 schreef:
Ik heb veel bitloze optomingen geprobeerd (ben uiteindelijk voor ons uitgekomen op het merotische hoofdstel) waaronder het Glucksrad. Voor ons werkte het niet prettig. Ik had ook last van 'omslaan' en mijn, toen nog relatief groene, Fjord vond het verwarrend en niet duidelijk genoeg qua sturing.

Het systeem en de gedachtengang erachter leek mij erg mooi, maar in de praktijk was het voor ons dus niet de juiste optoming.

Jammer dat het voor jou niet werkte. Merotisch is kingekruisd toch? Helaas heeft mijn paard een groot deel van het jaar "een baard" en dat lijkt me niet zo handig :P Ik heb wel een Nurtural geprobeerd (is kin en kaakgekruisd geloof ik, is al weer even geleden) in de zomer = geen baard, maar de release vond ik waardeloos...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:44

Merotisch is inderdaad kingekruist. Mijn Fjord heeft in de winter ook een baard maar heb daarmee nog geen problemen ondervonden moet ik eerlijk zeggen. Het grootste bezwaar dat ik bij andere optomingen (kaakgekruist van FRA en Barefoot heb ik ook geprobeerd) had was ook de release (of eigenlijk het gebrek eraan ;)).

Bij het merotische hoofdstel heb je een bladveer binnenin de neusriem die bij het 'lossen' terugspringt en zorgt voor de release.

Ik rijd zelf trouwens niet alleen bitloos maar ook (zeker de laatste tijd want hij lijkt er nu de voorkeur aan te geven) met bit.