Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 08:51

Juist de situatie is nogal vervelend, dik klein propje, type trekpaard in het klein en dan overdrijf ik niet.

Mila is een stevige B pony van ongeveer 1,25m, korte nek, korte nek, groot en grof hoofd, grove poten en een brede maar erg korte rug. Draagbare gedeelte is maximaal 40 cm.

Afbeelding

Afbeelding
Kan helaas geen foto vinden zonder ruiter of zadel vanaf de zijkant, ik ben overigens ook niet de ruiter.

Situatie nu: Vast in schoft, rug en lendenen gebied, osteopaat word er bij gehaald en de zoektocht naar een nieuw zadel is begonnen. Maten zoals gemeten zijn: schoft 35cm lengte rug 37/40cm (draagbaar).

Wat voor zadel raden de mensen op bokt aan, wegens klein budget eigenaar niet hoger dan €300.

Shirley

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:55

Misschien een kleine maat boomloos zadel ?

En daarop een passende ruiter ...
Vind de dame op de foto zo op het eerste gezicht aan de grote/zware kant voor een dergelijk ruggetje :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:57

Balou_k schreef:
ik ben overigens ook niet de ruiter.

Toch even nieuwsgierig, heeft die ruiter toestemming gegeven om zo geflatteerd op het internet gezet te worden? :9k

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:02

Rex_Rolfo schreef:
Balou_k schreef:
ik ben overigens ook niet de ruiter.

Toch even nieuwsgierig, heeft die ruiter toestemming gegeven om zo geflatteerd op het internet gezet te worden? :9k

Ja daar is toestemming voor, ik ben handiger met bokt, hoewel handig? Dus moest ik op zoek naar een zadel.
Het is wellicht niet een heel charmante foto, dit was met een staldag, veel plezier en weinig opletten op jezelf. Meisje in kwestie rijdt voornamelijk buitenritten.
Weegt nu iets meer als normaal, wellicht door de heerlijke zomer vol lekkers en bbqen, dat doet er verder ook niet toe. Meid zit rond de 1,60/1,65 en weegt naar zeggen ongeveer 60kg.

Boomloos is al geprobeerd maar gleed heel erg, verschillende boomloos merken overigens, maar toch bedankt voor de input Shirley!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:05

40 cm is erg kort... Bij Trekker semi boomloze zadels zijn de kortste kussens 41,5 cm, ze kunnen wel heel breed afgesteld worden en zijn traploos aanpasbaar. Je hebt ook nog een de Trekker kids zadels, die zijn korter (ik geloof zo´n 37 cm zo uit mijn hoofd) maar dat zijn , zoals de naam al zegt, kinderzadels en daar gaat de ruiter op de foto nooit inpassen... Het lijkt mij een erg lastige opgave om een zadel te vinden dat kort genoeg is voor de pony en groot genoeg voor de ruiter, ik vraag me dan ook af of het verstandig is voor deze ruiter om op deze pony te blijven rijden... Lees nu dat ze lichter is dan dat ze toont, dan is het misschien gewoon een erg onflateuze foto.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:07

Swift schreef:
40 cm is erg kort... Bij Trekker semi boomloze zadels zijn de kortste kussens 41,5 cm, ze kunnen wel heel breed afgesteld worden en zijn traploos aanpasbaar. Je hebt ook nog een de Trekker kids zadels, die zijn korter (ik geloof zo´n 37 cm zo uit mijn hoofd) maar dat zijn , zoals de naam al zegt, kinderzadels en daar gaat de ruiter op de foto nooit inpassen... Het lijkt mij een erg lastige opgave om een zadel te vinden dat kort genoeg is voor de pony en groot genoeg voor de ruiter, ik vraag me dan ook af of het verstandig is voor deze ruiter om op deze pony te blijven rijden... Lees nu dat ze lichter is dan dat ze toont, dan is het misschien gewoon een erg onflateuze foto.

40cm is inderdaad erg kort, maar is gemeten vanaf schoft tot en met laatste rib, en vogens mij hoorde dat zo. En dan reken ik stiekem best ruim.
Het is inderdaad geen goede foto maar ik heb molmenteel helaas geen betere zadels van op zij. Meisje is niet bijzonder groot en zeker niet zo als op de foto lijkt! Ik heb gevraagd of ze een goede foto naar mij wilt toe sturen maar tot nu toe heb ik enkel deze foto.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:10

Welke zadels heb je al geprobeerd, Balou_k ?

Ik heb zelf een fjordje met een dergelijke bouw en kan prima uit de voeten met boomloos.
Wel met een passende pommel en een geschikte singel uiteraard ...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:11

In dit zadel past het meisje in ieder geval niet.
Zij heeft een langer zadel nodig en dan kom je er weer bij uit dat dat niet past op de korte rug van de pony.
Ik ben bang dat het geen haalbare kaart wordt in deze combinatie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:14

Shirley schreef:
Welke zadels heb je al geprobeerd, Balou_k ?

Ik heb zelf een fjordje met een dergelijke bouw en kan prima uit de voeten met boomloos.
Wel met een passende pommel en een geschikte singel uiteraard ...

Het is een stalgenootje, ben ook in contact met haar over dit topic natuurlijk!

Ik weet dat deze zadels onder andere zijn geprobeerd:

Wintec dressuur Isabell Werth.
Boomloos merkloos (hier zijn vele topics over, die met die leuke kleurtjes)
Ouders Thorrowgood veelzijdigheid zadeltje, wintec veelzijdigheid, merkloos veelzijdigheid.

Ik heb het nog even precies nagevraagd dus wellicht dat ze nog meer hebben geprobeerd!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:15

De Trekker Luxus maat pony zou erg mooi kunnen passen (lengte 36 cm) maar daar gaat geen ruiter van 1.60m in passen.

Is bovenstaande ruiter de vaste ruiter van deze pony?

Gezien de lengte van de rug en de lengte van de ruiter ben ik bang dat je voor die combi geen passend zadel gaat vinden. Klinkt hard maar dat is wel mijn oprechte mening.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:16

Dat zijn van die ondingen, meid, die passen nergens op :n

Een Barefoot 0 of iets wat er qua type op lijkt zou best aardig in de richting kunnen komen ...

Anoniem

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:19

Die gekleurde boomloos zadeltjes zijn echt flut. Heel slecht gemaakt en schuiven op ongeveer elk paard.
Ik zou op een dergelijke pony naar een trekker kids, barefoot kids of misschien barefoot maat 0 kijken :j Als de combinatie weinig steun aan de beugels nodig heeft zou een Christ fellsattel maat pony misschien ook wat kunnen zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:19

Shirley schreef:
Dat zijn van die ondingen, meid, die passen nergens op :n

Een Barefoot 0 of iets wat er qua type op lijkt zou best aardig in de richting kunnen komen ...

Ondingen zeker, ik vind het eerder een soort bareback pad's met beugels en dat is echt een no go.
Barefoot maat 0 zal ik eens naar kijken en door spelen!

De Trekker Luxus zal inderdaad te klein zijn voor de ruiter, is inderdaad de vaste ruiter, pony kan absoluut niet bereden worden door kinderen of minder ervaren daar is ze te sterk en onvoorspelbaar voor helaas.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:19

Ik zou eens kijken voor een synthetische zadel van Harry's horse daar zitten verstelbare bomen in en heeft bij mij ook op een heel breed paard gelegen lag perfect. Heb nu een Harry's Horse leren dressuur zadel en dat ligt op een hele ronde tinker en dat ligt ook super daar zit een standaard wijde boom in en is ook heel fijn schuift niet want een boomloze schuift ook op deze tinker en mijn zadel dus niet.
Ligt volgens mij als je op Marktplaats kijken ook niet zo hoog in prijs klasse dus denk ik dat je dan voor nog geen 300euro een goed zadel zal hebben. Succes met zoeken.
Maar zou eerst het diertje even lekker los gaan werken aan de longeerlijn voor je zadels gaat passen zodat de pony eerst leeft ontspannen en los kan laten in de rug anders zit je zo weer met het zelfde probleem...

Heb hier voor een zeer ronde tinker ook een barefoot geprobeerd maar schuift als een gek, je kan niet opstappen je moet een pootje krijgen anders lig je met zadel en al onder de buik van de pony haha daar zit ze vast ook niet op te wachten...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:20

Blijheid schreef:
Die gekleurde boomloos zadeltjes zijn echt flut. Heel slecht gemaakt en schuiven op ongeveer elk paard.
Ik zou op een dergelijke pony naar een trekker kids, barefoot kids of misschien barefoot maat 0 kijken :j Als de combinatie weinig steun aan de beugels nodig heeft zou een Christ fellsattel maat pony misschien ook wat kunnen zijn.

Zal eens naar de laatst genoemde kijken! Ze rijdt erg veel buiten en dan ook zonder zadel dus steun van de beugels is niet echt nodig. zeker aangezien van het gekleurde boomloosje de beugels er om de haverklap af vielen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:22

Hoeveel inch is het zadel wat ze op de foto op heeft?
Ik verwacht geen 16 inch, dat is waar barfefoot 0 wel mee te vergelijken is.
Ik verwacht dat ze op een 17 inch zit en die is te klein dus zal ze naar een 18 inch moeten, dat is vergelijkbaar met een barefoot maat 2. Die wordt weer te lang. En zal sowieso erg lomp en groot ogen op een B pony.

Wintec is standaard te lang, ik verwacht de harryhorse ook.
het enigste waar je dan bij uit komt is iets met franse kussens zoals de Massimo maar dat is boven budget :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:24

kappiegirl schreef:
Ik zou eens kijken voor een synthetische zadel van Harry's horse daar zitten verstelbare bomen in en heeft bij mij ook op een heel breed paard gelegen lag perfect. Heb nu een Harry's Horse leren dressuur zadel en dat ligt op een hele ronde tinker en dat ligt ook super daar zit een standaard wijde boom in en is ook heel fijn schuift niet want een boomloze schuift ook op deze tinker en mijn zadel dus niet.
Ligt volgens mij als je op Marktplaats kijken ook niet zo hoog in prijs klasse dus denk ik dat je dan voor nog geen 300euro een goed zadel zal hebben. Succes met zoeken.
Maar zou eerst het diertje even lekker los gaan werken aan de longeerlijn voor je zadels gaat passen zodat de pony eerst leeft ontspannen en los kan laten in de rug anders zit je zo weer met het zelfde probleem...

Heb hier voor een zeer ronde tinker ook een barefoot geprobeerd maar schuift als een gek, je kan niet opstappen je moet een pootje krijgen anders lig je met zadel en al onder de buik van de pony haha daar zit ze vast ook niet op te wachten...

Dier word eerst behandeld door een osteopaat en word nu helemaal niet gereden natuurlijk, longeren word wel gedaan net zoals wandelen en grondwerk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:25

little_king schreef:
Hoeveel inch is het zadel wat ze op de foto op heeft?
Ik verwacht geen 16 inch, dat is waar barfefoot 0 wel mee te vergelijken is.
Ik verwacht dat ze op een 17 inch zit en die is te klein dus zal ze naar een 18 inch moeten, dat is vergelijkbaar met een barefoot maat 2. Die wordt weer te lang. En zal sowieso erg lomp en groot ogen op een B pony.

Wintec is standaard te lang, ik verwacht de harryhorse ook.
het enigste waar je dan bij uit komt is iets met franse kussens zoals de Massimo maar dat is boven budget :)

Franse kussens heb ik ook al geopperd vanwege het grotere zit gedeelte en kortere gedeelte wat daadwerkelijk op het zadel ligt, volgens mij is de wintec waar het meisje op rijdt op de foto 16,5 inch maar dat moet ik na vragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:25

Persoonlijk zou ik voor een zwaardere ruiter (in verhouding met het paard) toch liever een zadel met boom nemen. Dat verdeelt de druk toch het beste. Heeft ze ook al geprobeert om een zadelmaker een zadel aan de rug te laten aanpassen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:25

Je zou ook naar IJslanderzadels kunnen kijken. IJslanders zijn vaak ook rond gebouwd met een korte rug en er zijn hele vlakke zadels te vinden met weinig kniewrong, waardoor er op dezelfde oppervlakte meer ruimte is voor de ruiter. Ik ken er wel een aantal die ook aan de lengte zouden voldoen, maar die zijn helaas ruim boven het budget van je stalgenoot.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:26

Ik geloof als eerste niet dat dit meisje 60 kg weegt, sorry.
Ik vraag me af of je voor haar bips in combi met de korte rug een zadel gaat vinden.
Staat je pony op dieet?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:28

timokyana schreef:
Ik geloof als eerste niet dat dit meisje 60 kg weegt, sorry.
Ik vraag me af of je voor haar bips in combi met de korte rug een zadel gaat vinden.
Staat je pony op dieet?

Geloof het maar wel dat het meisje rond de 60kg weegt, in ieder geval enkele weken terug nog wel en dat is na het maken van de foto's.
De pony staat op dieet ja, verharde paddock en minimaal aantal uurtjes gras.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:29

Nado schreef:
Je zou ook naar IJslanderzadels kunnen kijken. IJslanders zijn vaak ook rond gebouwd met een korte rug en er zijn hele vlakke zadels te vinden met weinig kniewrong, waardoor er op dezelfde oppervlakte meer ruimte is voor de ruiter. Ik ken er wel een aantal die ook aan de lengte zouden voldoen, maar die zijn helaas ruim boven het budget van je stalgenoot.

Budget is helaas niet groot nee dus dat zal hem helaas niet worden. Ben ik stiekem toch wel blij dat het meten en dergelijke bij mijn pony nog lekker dik anderhalf jaar weg is!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:32

Maar het zadel op de foto is echt te klein voor de ruiter waardoor er veel te veel druk aan de achterkant van het zadel komt. Een Barefoot maat 0 gaat ze dan ook echt niet inpassen, dat is echt een zadel voor kinderen of voor hele slanke en kleine volwassenen. Christ is inderdaad misschien wel een goede optie, dan krijg je in ieder geval geen druk op plaatsen waar je dat niet wil hebben. Zou dan wel investeren in een stel hele goede inlages en heel kritisch zijn in de belasting die deze ruiter op deze pony geeft (dus rijden aanpassen, niet te vaak, te lang of te intensief).

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:35

Mijn oom is zadelmaker en die verkoopt veel tekna aan koudbloedrassen die kort en rond zijn.
Prijs ligt alleen wat hoger maar misschien is er 2dehands wat te vinden?

Ik zou er alleen wel een zadelmaker naar laten kijken, een zadel kan op het oog goed liggen maar of dat altijd zo is weet alleen een kundig persoon.

Ik ben zelf 1.61m en woog 57kg toen ik een tijdje een b welsh pony had doorgereden.
Hier had ik een kieffer pony zadel 16, 5 inch op liggen.
Dat paste net aan, en niet aan te raden voor dagelijks gebruik.

Hier hadden ee ook een wintec op geprobeerd maar die kussens waren veelste breed en lang.
Deze pony was ook heel kort en rond, maar dan eeer niet zo breed.