Longeerhulp, problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Longeerhulp, problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:20

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft?!

Ik wilde mijn pony tijdens het longeren helpen om haar door haar rug te laten lopen, dus kocht ik deze longeerhulp....

http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... ml#reviews

Mijn pony is 1.50 en de maten waren tot 1.48 of tot 1.68, ik heb er toen 1 van 1.48 gekocht omdat ze dit in de winkel aanraadde, echter, toen ik hem de eerste keer op deed werd ze gelijk gedwongen naar beneden te lopen, losser kon hij namelijk niet (ik dacht, lets give it a try)! Ik merkte echter dat mijn pony uiteindelijk lekker ging lopen, helemaal over haar rug, op de andere hand, waar ze stijver is ging ze flink in verzet, ik hield haar goed voorwaarts waardoor het uiteindelijk weer erg fijn ging! Toen ik klaar was haalde ik het ding er af en tot mijn schrik zag ik 2 flinke schaafwonden!!! -O- gelijk heb ik *winkel* gebeld, ik moest fotos opsturen, ik wacht nog op bericht, maar vond het erg fijn dat er naar me geluisterd werd!

Vandaag wilde ik hem proberen bij een pony van 1.45 m, hij zat gelijk weer heel strak!! Dus heb er geen seconde aan getwijfeld en hem er weer af gehaald!!!

Ik vraag me af..... Waarom worden deze dingen verkocht???? Er is geen mogelijkheid tot opbouwen, als je een paard voor het eerst helpt bij het longeren bouw je het rustig op, sowieso doe je dat lijkt me! Bij deze hulp is dat echt niet mogelijk!! Slechte zaak, en zonde van mn geld, ben benieuwd waar *winkel* mee komt!

Wat vinden jullie??
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 29-09-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:24

Ik zie ze tegenwoordig ook steeds meer... maar heb nog steeds een voorkeur voor dubbele longe of pessoa... (Deze maak ik namelijk zo vast, dat als ie een keer goed trekt, het ook echt losser gaat)

Voor mijn idee wordt een paard daardoor ook naar beneden getrokken en vooral bij bijvoorbeeld het aanspringen in galop, waarbij het hoofd vaak iets hoger komt, komt er meteen druk op te staan.

Er zijn ook paarden die er heel netjes mee lopen hoor, eerlijk is eerlijk en ik weet niet welk merk er was, maar ken ook mensen die er nooit problemen mee hebben gehad (dat schuren dus) maar niet mijn favoriete hulpstuk :S (niet favoriet als: ik zou hem nooit kopen)

(dit is wat ik er van gezien heb, geen idee of diegene het goed had gedaan dus... paard liep in stap en draf echt heel fijn, maar het aanspringen was "druk" en mjah, dubbele longe is gewoon fijn omdat je ook een "buitenteugel hebt" dus net wat meer kan doen) Niet dat ik dit afkraak.. maar niet mijn voorkeur dus)
Laatst bijgewerkt door Lianne86 op 29-09-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:25

Je weet zeker dat hij niet losser kon? Heel apart. De longeerhulp is juist zo fijn omdat je hem zo kan ibstellen dat hij juist niet dwingend inwerkt.

Je hebt hem duidelijk verkeerd gebruikt bij je pony.. Veel te kort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:26

Als je gelijk al zag dat hij te straks zat, waarom deed je hem dan niet af?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:26

Heb je dan niet een maatje te klein gekocht? Bijv, een fjord van 1.48m is natuurlijk breder dan een Arabier van 1.48.. Maar slechte zaak dat ze je dan wel t advies geven om die van tot 1.45m te nemen! Heb hem persoonlijk liever te ruim dan te klein!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:27

Tja.... zonder verstand van zaken dingen aan je pony knopen en dan vooral de winkel de schuld geven :j heel goed.
Bij mijn merrie met een zeer gevoelig huidje is er niks aan de hand en echt een topmiddel om haar spieren los te werken.

Ik vind het waardeloos dat mensen zomaar met hulpteugels aan de slag gaan := :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:31

smurffie schreef:
Tja.... zonder verstand van zaken dingen aan je pony knopen en dan vooral de winkel de schuld geven :j heel goed.
Bij mijn merrie met een zeer gevoelig huidje is er niks aan de hand en echt een topmiddel om haar spieren los te werken.

Ik vind het waardeloos dat mensen zomaar met hulpteugels aan de slag gaan := :+

:j :j

Vooral de slechte reclame die eruit voortkomt vind ik erg jammer..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:33

Het ene paard is het andere niet, ik had de Full ervan en gebruikte hem toen de tijd op 3 paarden.
Waarbij de ene veel baat had tijdens het longeren, werkte het totaal niet in op het andere paard.
En eigenlijks was het andere paard nog wat te jong.

Maar wat ik dan niet snap is dat als de longeerhulp te strak zit je toch gaat longeren?
Ik ben wel benieuwd naar een foto van hoe die op je pony ligt :j

Ik heb er zelf geen problemen met dat ding en ondanks dat ik nu nog met een pessoa longeer of dubbele lijnen wil ik er toch weer eentje gaan halen voor mijn huidige paard op het moment.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:34

Celiien, Pony is 1.50
Keus was tot 1.48 of tot 1.68
Aangeraden werd idd tot 1.48 te nemen.
Ik dacht misschien kun je hem niet meer gebruiken als hij zo groot is, 20 cm is aardig wat!!

Lianne86, dubbele longe ken ik niet, ze liep er uiteindelijk heel netjes mee, maar dit moet geleidelijk gaan en niet ineens BAM naar beneden

Geryon, hij kon echt niet losser, heb er duidelijk naar gekeken, had hem op het grootst staan

Koudbloed kim, Waarom ik hem toch geprobeerd heb??? Hij stond strak maar dacht dat het er bij hoorde?! Heb me laten voorlichten omdat ik geen verstand heb van deze longeerhulp

Smurffie, volgens mij zeg ik duidelijk dat ik erg blij was dat *winkel* mijn "klacht" serieus nam!! Ze hebben me uitgelegd hoe ik hem moest gebruiken! Ook vind ik het jammer dat je zomaar suggereert dat ik er geen verstand van heb! Ik deed het altijd op mijn eigen manier, maar wilde eens wat anders proberen!

Edit, naam wel ff weg gewerkt, idd wel zo netjes ook al spreek ik geen kwaad over de winkel, alleen over de hulp
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 29-09-13 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:34

Longeerhulp werkt voor mij prima! Ik denk dat je een maatje te klein hebt aangeschaft.

Celiien

Re: Longeerhulp, WAARDELOOS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:35

Maar die tot 1.68 neemt dus de tussenruimte van 1.45-1.68 in. Hij is toch verstelbaar :+ ..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:36

Je dwingt toch ook je paard onder het zadel niet naar beneden met de teugels? Bij longeren hoort dat ook niet. Bij geen enkele hulpteugel.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:37

Ik denk toch ook dat hij te klein is geweest, alleen wel apart dat hij op de pony van 1.45 ook gelijk strak zat, ook al had ik hem niet versteld na mijn e pony.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:37

Ik heb trouwens de grotere maat voor mijn pony van 1.50m en zelfs die heb ik best lang staan.

Anoniem

Re: Longeerhulp, problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:38

Niet zo zeuren en gewoon omruilen voor een maatje groter.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:38

Ik heb deze ook voor 2 paarden gebruikt, 1 paard liep er heel fijn op. Mijn andere paard kreeg er dikke plekken/wonden van tussen de benen, echt zielig. Heb hem na die ene keer proberen nooit weer omgedaan.... Zolang het paard er ontspannen op loopt, is er niks aan de hand. Maar zodra er druk en speling op komt gaat het schuren en dit heeft nare plekken tot gevolg. Mijn paard had bijvoorbeeld moeite met overgangen, tussen deze overgangen door liep hij er fijn op. Maar ja, wonden zou het niet mogen geven lijkt mij.
De maat was goed btw.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:42

Empress, dat vind ik dus ook, het is natuurlijk toch lastig, elk paard is anders en dan is zo'n tussen maatje nog lastiger :')

Bizzybijtje, als het zou kunnen zou ik het toch niet meer willen! Dus, iemand nog belang erbij?? :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:03

Ik heb inmiddels meerdere paarden gezien die er wonden van kregen. En ze zaten lang niet allemaal te strak of wat dan ook. Merrie van een stalgenoot bv die zweet veel. Daar ging het goed bij, tot ze begon te zweten. Huid kapot. En ik ken er nog wel een paar.

Geregeld dat ik ze bij klanten wel gebruik. Maar ik vind het een onding en voor me eigen paarden gebruik ik ze zeker niet.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 23:20

Fijn om te horen duuh.... Lezen veulen 84!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 03:33

Ik was er in aanvang heel enthousiast over maar idd, zomer, dunner huidje, meer zweten en alledrie de paarden hebben er al wondjes van gehad. Bij mij blijven ze dus ook op de haak. Het systeem is wel fijn vind ik, maar misschien met een soort dikke hoes errond die niet kan verschuiven ofzo...
Met de maten geen probleem gehad, eerder te ruim als te kort.