K&K ultra dynamic of Trust bustrens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

K&K ultra dynamic of Trust bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:50

Ik ben al een tijdje op zoek naar een ander bit voor mijn paard. Ik wil niet zomaar vanalles kopen en proberen, vandaar dat ik graag eerst zoveel mogelijk informatie probeer te verzamelen.

Ik rij nu met een k&k bustrens, deze: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... igan-18-mm
Op zich een goed bitje, maar ik denk misschien te zwaar voor mijn paard? Het is namelijk een behoorlijk zwaar bit. M'n paard kwijlt er namelijk soms mee en doet soms op een beetje vreemde manier zijn mond open (gewoon in stap met los teugeltje) en gaat dan soort van draaien met z'n tong. Verder kan hij het bit vrij makkelijk vastpakken...

Hiervoor heb ik lang met een gewone dubbelgebroken k&k watertrens gereden. Hier was hij echter buiten erg sterk op en ik vond het bit wat te dik (21mm). Vandaar dat ik toen ben overgestapt op de bustrens.

Nu twijfel ik tussen de Trust dubbelgebroken (bus)trens en de k&k dynamic. Over beide hoor ik veel goede verhalen.
Ik twijfel ook nog steeds tussen water-en bustrens. Ik weet eigenlijk niet waar m'n paard nou beter op liep...

Welke bit zouden jullie aanraden?

Set_Elkol

Re: K&K ultra dynamic of Trust bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:19

Ik heb totaal geen ervaring met deze bitten die je noemt -O- wat ik wel weet is dat veel mensen met een Arab erachter komen dat een dun bit juist veel fijner is, vanwege de beperkte ruimte in de mond
[AV] welk bit voor de kleine arabierenmond

maar je vraagt niet naar advies aan de hand van Fardooz' ras. :+

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 17:43

Hey Katja!
Bedankt voor je berichtje! Ik heb nu een Trust bit om uit te proberen. Die is 16mm, wil liever niet dunner dan dat. Hij heeft volgens mij niet super weinig ruimte in z'n mond. :) (heb 't bit alleen nog maar 1 x kunnen proberen, fardooz heeft sinds vanochtend een diepe snee in z'n been en moest gehecht worden.. Dus helaas weer 1,5 week op rust.. :( ) Dus even afwachten hoe hij dit bit vindt.. Anders ga ik toch nog maar de Dynamic proberen.

Met wat voor bit rij jij eigenlijk?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:58

Dat paard van jou :x dat lijkt me dun genoeg hoor! Even nadenken, ik heb dit bit al sinds mijn IJslander, nooit wat aan veranderd :+ Volgens mij een heel standaard bit van Divoza, enkel gebroken bustrens, volgens mij zelfs 21mm ofzo. Zoiets:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... wicht.html

Ik rijd natuurlijk alleen maar buitenritten met 80% van de tijd een losse teugel, geen dressuur, geen lessen, geen trainingen dus ik zal niet gauw iets merken omdat ik het bit niet enorm gebruik zeg maar. Zou best kunnen dat ze met een dun bitje nog meer ontspannen is, ze is niet echt een kauwer of schuimer, maar wie weet dan wel.

heb ook een D-trens gebruikt, merkte geen verschil. heb me eigenlijk nooit verdiept omdat Setel gewoon makkelijk doet. Heb wel een dubbel gebroken dunner bit overwogen maar nooit doorgezet. Wil eigenlijk komende maanden gaan oefenen met bitloos, ik heb een hackamore overgenomen maar moet m nog uitproberen (ik wil namelijk wel druk op de neus en niet achter de oren, dus geen kin/kaakgekruist ding ofzo. neus spreekt me meer aan)

Afbeelding

Afbeelding

D-trens heb ik verkocht, deed ik niks mee.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 09:37

Ok thanks! Op die foto's lijkt de bustrens haar wel beter te zitten. D-trens lijkt een beetje groot. Ik wil liever dubbelgebroken ivm het notenkrakerseffect van enkelgebroken. Maar ik rijd dan ook wat meer dressuurmatig, plus dat hij erg sterk kan zijn buiten, dus dan moet ik de teugels wel meer aannemen (helaas).
Fijn dat Set overal zo makkelijk op loopt! Haar broertje is wel ietsje stouter soms volgens mij.. :+
Met een hackamore zou ik trouwens wel een beetje uitkijken, want die schijnen behoorlijk scherp in te werken...

Set_Elkol

Re: K&K ultra dynamic of Trust bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:19

haha ja en ik heb nog nooit een enkel probleem gehad met Set dus altijd door kunnen rijden, worden ze wat tammer van :D Ik wil stoute Fardooz zo graag ontmoeten!
Klopt die D-trens was gewoon stom :+ Dubbel gebroken ga ik zelf denk ik ook nog aanschaffen om te kijken of ik verschil merk.
Hackamore is inderdaad erg scherp, ben er ook voorzichtig mee :j Rijd altijd met een los teugeltje en denk dat het wel goedkomt. Anders schaf ik een bloem/glucksrad aan misschien. Dan heb ik straks een heleboel keus haha, een dubbel gebroken erbij en bitloos. Kan vast geen kwaad.