Zadel blijkt toch niet te passen.. en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Zadel blijkt toch niet te passen.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 21:54

Normaal open ik niet snel een topic maar bij deze toch maar omdat ook ik, jawel als zoveelste, met een zadelprobleem zit.
even een situatieschets:

Jong paard gekocht, eerst met een Kentaur Penelope gereden maar daar was hij binnen 2 maanden uitgegroeid.
Vervolgens gekozen voor een Wintec Isabel Werth. Lag in eerste instantie prima maar ging na verloop van tijd klapperen. Omdat de maat voor mij ook twijfelachtig was gekozen voor een ander zadel.
Daarna een Barnsby erop gehad, maar was te smal.
Daarna een oude KN geprobeerd, hier liep hij op zich prima mee maar het zadel was zo oud dat het het geld niet waard was om op te knappen.
Tussendoor ivm crossen een Norton spring zadel aangeschaft voor de keren dat we sprongen/crossen/water in zouden gaan. Zadel ligt prima en paard loopt er duidelijk losser onder.
Vervolgens een 17" prestige top dressage gekocht en aan laten passen door een zadelmaker in begin augustus. Deze schoof eerst steeds naar rechts, bij het proefrijden na zadel aanpassen bleef het zadel recht liggen. Paard heeft na het aanpassen van het zadel 2 weken vrij gehad ivm omstandigheden waarna het zadel weer naar rechts schoof alleen zeer miniem.
Paard is inmiddels verhuisd en zadelmaker (een andere dan de vorige keer) die week nog laten komen, dit was afgelopen week. Zij heeft het zadel nagekeken en zijn lichaam. Conclusie: zadel past niet en is scheef gevuld. Paard is wel zeer los in zijn rug en lijf dus heeft er (nog) geen last van.

Waar het probleem vooral lag was net achter de schoft, daar is het betreffende paard zeer breed op zijn rug. Zijn schoft/schouders niet direct, maar daar achter dus wel. Na het rijden zaten de haren daar dan ook wat verfrommeld.
Om te laten voelen hoe hij zou lopen met een passend zadel heeft ze er een Thorowgood dressuurzadel opgelegd. Het was een nieuwe versie (ze had het over S line?) met boommaat 33. Volgens haar gaf dit zadel hem meer ruimte op de betreffende plek. Maar met rijden was er geen verschil zichtbaar of voelbaar, eerder juist minder fijn en hij had ineens vrij weinig sprong in de gallop. Daarna het eerdere prestige zadel er op gelegd en nogmaals gereden, en dit ging veel fijner (beter bergopwaarts) behalve dat het haar opviel dat het paard meer 'stampte' volgens haar en het zadel zakte weer scheef.

Onder mijn spring/crosszadel loopt hij sowieso fijn om de een of andere reden en deze schuift ook niet naar rechts.

Nu raadde zij mij de volgende merken aan: Barnsby, Black Country, Thorowgood, kent & masters en andere engelse merken.
Ze had het er vooral over dat de twist breed moet zijn omdat het paard een zeer brede rug heeft.
Daarnaast moet het zadel een dropped panel hebben en lange boompunten.

Nu zit ik dus in dubio. Zadelmaakster geeft aan dat zadel niet past, paard niet met rijden.
En welk zadelmerk moet ik nu op zoek? Het wordt sowieso een tweedehands zadel, na alle zadelellende groeit het geld me niet op de rug.
Paard is inmiddels 5 jaar, wordt momenteel 3-4 keer per week gereden waarvan hoogstens 2x pw in de rijbaan/dressuurmatig.

Dus welke zadelmerken voldoen aan de eisen van:
Een brede twist
dropped panel
lange boompunten

De zit voor mijzelf maakt niet uit, ik heb geen voorkeur voor diepe/ondiepe zit of kniewrongen.
Respect voor diegene die alles gelezen hebben en ik hoor graag jullie mening en/of advies.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 28-09-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Re: Zadel blijkt toch niet te passen.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:57

Ik zou een zadel nemen met verwisselbare boom, dan hoef je niet iedere 3 maanden op zoek te gaan naar een nieuw zadel.. :o

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:00

Probeer het anders op te lossen met een prolite pad (of iets gelijkaardigs met van die vakjes). Ik heb zelf ook 101 zadels op mn beest gehad die "beter zouden moeten passen" maar soms liep ze er bijna kreupel mee. Als je eigen zit teveel veranderd kan dat ervoor zorgen dat je teveel tegen de beweging gaat zitten, waardoor je paard juist minder fijn gaat lopen. Ik was heel sceptisch over de prolite, maar nu ligt mn zadel perfect en merk ik steeds meer verbetering in haar lopen :).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:03

Is er van de norton geen dressuur of veelzijdigheid uitvoering te krijgen? Die boomvorm past je paard kennelijk goed.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:04

Amaranth7 schreef:
Probeer het anders op te lossen met een prolite pad (of iets gelijkaardigs met van die vakjes). Ik heb zelf ook 101 zadels op mn beest gehad die "beter zouden moeten passen" maar soms liep ze er bijna kreupel mee. Als je eigen zit teveel veranderd kan dat ervoor zorgen dat je teveel tegen de beweging gaat zitten, waardoor je paard juist minder fijn gaat lopen. Ik was heel sceptisch over de prolite, maar nu ligt mn zadel perfect en merk ik steeds meer verbetering in haar lopen :).

Hier zat ik dus ook aan te denken, maar werk dat een beetje fijn? en merk je ook verschil met of zonder pad?

Elco schreef:
Ik zou een zadel nemen met verwisselbare boom, dan hoef je niet iedere 3 maanden op zoek te gaan naar een nieuw zadel.. :o

hier heb ik dus ook aan gedacht met de Wintec die ik er eerde op had liggen maar deze pastte alsnog niet omdat de vorm van de boom niet correct was. Kun je de voorboom wel wisselen (heb ik toen ook gedaan) maar maakt de rest van het zadel niet passend.

tamary schreef:
Is er van de norton geen dressuur of veelzijdigheid uitvoering te krijgen? Die boomvorm past je paard kennelijk goed.

Dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn, maar helaas vind ik het dressuurzadel absoluut niet fijn zitten en de kwaliteit ook niet bijster goed. -O-

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:13

Een betere kn zoeken, die passen op de meeste paarden. Hopfner schijnt ook op veel paarden erg fijn te passen, zo een heb ik net gekocht, maar zelf nog niet op meerdere paarden gepast, maar die zijn er niet veel tweedehands.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:39

Je hebt zadelmakers en zadelmakers...Heb er zelf geen ervaring mee, maar op Bokt zie ik maar 1 naam voorbij komen waarbij de reacties alleen maar positief zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:42

Zover ik je verhaal lees krijg ik het idee dat je pas bij zadel 6 een zadelmaker had of lees ik dat verkeerd?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:49

Ik heb ook een zeer breed paard maar wel met een flinke schoft. Heb er nu een Thorowgood op liggen en die past perfect!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:31

Hmm, intressant topic!
Zelf heb ik ook een 5 jarige haflinger staan, die heb ik al vanaf d'r 2,5.
Haar eerste zadel was een wintec VHZ, helaas lag deze niet goed meer, was ook niet gelijkmatig opgevuld achteraf gezien, en kreeg ze druk plekken, en sinds een tijdje deed ze ook gek met haar rug wanneer je dat aanraakte!
Toen overgestapt naar een Wintec Dressuur, lag in het begin goed, maar mevrouw is natuurlijk ook weer gegroeid, dus weer dezelfde problemen met haar rug..
( http://www.youtube.com/watch?v=zMeBtDzQ ... e=youtu.be )

Nu hebben we een zadelmaker laten kijken, en die gaf al aan dat voor haar rug de twist van de wintec te smal was. En ze raad de Thorowgood, of Kent & Masters voor mijn paard aan, omdat hun wel een bredere twist hebben!

Ik volg dit topic eventjes, ben erg benieuwd!!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 23:21

smurffie schreef:
Zover ik je verhaal lees krijg ik het idee dat je pas bij zadel 6 een zadelmaker had of lees ik dat verkeerd?

Ik heb daarvoor wel een zadelmaker laten controleren maar aanpassing was nooit nodig, zadel lag altijd wel 'voldoende'.

KN zat ik ook aan te denken, maar zijn deze ook breed genoeg achter de schoft (brede twist)? en hebben deze lange boompunten?

Thorowgood raadde ze mij dus ook aan, maar na proefrijden met dit zadel merkte ik dus geen duidelijk verschil :(:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:29

Je zult het KN zadel aan moeten laten passen op je paard door een goede zadelmaker natuurlijk, een gewoon confectie model past zelden echt perfect (ik zou zelf liever geen genoegen nemen met een voldoende; zodra het paard groeit in de bespiering ligt het dus niet mere doldoende...). Je kunt beter een goeie tweede hands aan laten passen op je paard door een goeie zadelmaker, dan een nieuwe kopen en die niet aan laten passen, met name omdat je al zo vaak heb moeten wisselen omdat het zadel niet (meer?) paste.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:37

Ik zou het nog niet opgeven met je Prestige zadel. Als je paard er in principe fijn onder loopt en het enge probleem is dat het naar rechts schuift. Ik heb een voor mijn paard op maat gemaakt zadel dat in het begin steeds naar links schoof. Dat kwam doordat mijn paard niet recht was en ik te veel naar links ging zitten. Mijn zadelmaakster heeft (vraag me niet hoe) dit gecorrigeerd zodat we daaraan konden werken en geleidelijk kon de aanpassing opgeheven worden. Nu zit ik recht, is mijn paard recht(er) en blijft het zadel perfect in het midden liggen. Maar daar is wel een jaar overheen gegaan en ondertussen is het zadel dacht ik 3 keer opnieuw bijgevuld. Nu heb ik een super zadelmaakster die telkens naar mij toe kwam om het zadel tijdens het rijden te beoordelen, de vulling te veranderen , rijden etc. Allemaal als service bij het bij haar gekochte zadel. Helaas zit zij niet bij jou in de buurt. Probeer dus iemand bij jou in de buurt te vinden met heel veel kennis van zaken die jouw Prestige zadel voor jou in orde kan maken. Degene waarmee je nu werkt wil je zo te horen vooral een nieuw zadel laten kopen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:38

Al eens naar Daaleman gekeken?

Heb van iemand gehoord dat deze zadels een HELE fijne pasvorm hebben! Ben nu zelf ook opzoek naar een Daaleman :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:39

blue_sky schreef:
Ik zou het nog niet opgeven met je Prestige zadel. Als je paard er in principe fijn onder loopt en het enge probleem is dat het naar rechts schuift. Ik heb een voor mijn paard op maat gemaakt zadel dat in het begin steeds naar links schoof. Dat kwam doordat mijn paard niet recht was en ik te veel naar links ging zitten. Mijn zadelmaakster heeft (vraag me niet hoe) dit gecorrigeerd zodat we daaraan konden werken en geleidelijk kon de aanpassing opgeheven worden. Nu zit ik recht, is mijn paard recht(er) en blijft het zadel perfect in het midden liggen. Maar daar is wel een jaar overheen gegaan en ondertussen is het zadel dacht ik 3 keer opnieuw bijgevuld. Nu heb ik een super zadelmaakster die telkens naar mij toe kwam om het zadel tijdens het rijden te beoordelen, de vulling te veranderen , rijden etc. Allemaal als service bij het bij haar gekochte zadel. Helaas zit zij niet bij jou in de buurt. Probeer dus iemand bij jou in de buurt te vinden met heel veel kennis van zaken die jouw Prestige zadel voor jou in orde kan maken. Degene waarmee je nu werkt wil je zo te horen vooral een nieuw zadel laten kopen.

Kan ik mij ook in vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:44

Geen zadel dat optimaal past zonder tussenkomst van een zadelmaker.
Maar er zijn tegelijkertijd ook weinig paarden die zó uitzonderlijk van bouw zijn dat ze niet met de standaard fabrieksmaten uit de voeten kunnen. Betere merken zoals Stubben, Passier en KN leveren prima zadels die snel passen als de boommaat correct is.
Tegelijkertijd is het heel normaal dat paarden in de groei makkelijk een paar boommaten breder worden.

Zelf begin ik bij een jong paard dus altijd met een ouder zadel van een goed merk welke op dat moment kwa boom netjes past. Liever iets breder dan te smal (breedte kan je nog enigszins opvullen met bontjes - bij smal is dat vrijwel altijd funest). Na een paar maanden, het paard raakt bespierder, zal dat zadel krapjes aan het worden zijn en probeer ik een ander ouder zadel van een goed merk wat past te vinden. Is het paard een jaar of 5, dan zou ik voor het eerst een zadel voor de langere termijn aanmeten.
Terug naar jouw paard: ik denk dat je er nu wel bijna bent hoor, de meeste veranderingen in zijn lichaam zijn nu wel achter de rug.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:42

blue_sky schreef:

Hier kan ik me ook wel in vinden, alleen zakken andere zadels dus niet scheef (zadel is dus scheef). Zadelmaakster zei dat ze dit zadel niet aan wil passen voor dit paard omdat de boomvorm niet correct is omdat de boommaat dus goed is, maar de twist (achter de boom dus) te smal is en dat probleem zal bij 95% van de zadels bij dit paard voorkomen (sowieso bij alle Duitse zadels) is wat ze mij heeft verteld. Zij raadde mij Thorowgood, Kent & Masters, Barnsby en Black Country aan. (Engelse merken)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:10

ik kan me daar niet in vinden.
te brede twist achter de boom kan juist problemen veroorzaken met de spieren ronde de rug. (kunnen door te brede twist maar slecht of niet ontwikkelen) gevolg? wegdrukken van het bekken (paard lijkt in 2 stukken te bewegen)
de kussens van een zadel horen op de rugspier te dragen , niet ernaast. (op de ribben)
Wat Dees schrijft, kan ik me zeer goed in vinden. De bekende merken, als KN , passier , stubben ,en nog zowel wat merken, kunnen prima op de meeste paarden aangepast worden.
Te smal kussenkanaal bestaat eigenlijk niet meer (misschien nog zadels rond het jaar 1975)
Te breed, zie ik helaas maar al te vaak voorbijkomen.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:33

Ik mis de hulp van thermografie. Je kunt heel goed aan de foto's zien hoe de drukverdelong is en waar het zadel kan worden aangepast.