Zweetplek, dus drukkend zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Zweetplek, dus drukkend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 16:47

op dit moment heb ik een JC Saphir zadel op proef voor m'n tinkertje. Volgens de zadelmaker lag hij prima. Maar nu heeft hij, na het rijden, zweetplekken precies onder de kniewrongen.
Volgens mij betekend dit dat hij daar knelt? -O-

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:51

of dat het paard gewoon gezweet heeft? ;) mijn paard is na het rijden ook bezweet onder het zadel.

xJess

Re: Zweetplek, dus drukkend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:55

Plaatselijke zweetvlekken kunner er inderdaad wel op duiden dat het zadel daar drukt/knelt. Maar als je paard gewoon gelijkmatig onder het zadel bezweet is, is er niks aan de hand hoor. :)

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:00

Lastig hè! Ik zag 't laatst bij die van mij ook en begin dan direct te twijfelen of 't zadel niet meer past. Ik ga even meelezen naar de reacties van andere bokkers.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:08

onder het zadel is het warmer, dus logisch als je paard daar zweet. Zolang onder het zadel gelijkmatig gezweet wordt is er niets aan de hand.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:11

Volgens mijn zadelmaker kun je nooit 100% aflezen aan een zweetafdruk of je zadel past ja of nee. Wanneer een zweetplek niet symmetrisch is aan de linker en rechterkant van je paard, dan wordt het een ander verhaal. Dan is namelijk de druk aan de ene kant wel groter dan aan de andere kant.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:43

hij zweet niet onder het hele zadel, alleen onder de kniewrongen en natuurlijk onder de singel.. Hm, twijfel twijfel.. Hij loopt er prima mee, het zadel zit echt heerlijk, maar hij is nog volop in de groei. Wil niet dat het zadel nu al krapjes zit, dan kan ik over twee maanden weer op zoek naar een nieuwe ;) Toch gauw de zadelmaker maar weer eens langs laten komen

ellen12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:58

Ik zou eens een ander zadel proberen en dan kijken of die nog steeds zweet

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:00

_aussi schreef:
Volgens mijn zadelmaker kun je nooit 100% aflezen aan een zweetafdruk of je zadel past ja of nee. Wanneer een zweetplek niet symmetrisch is aan de linker en rechterkant van je paard, dan wordt het een ander verhaal. Dan is namelijk de druk aan de ene kant wel groter dan aan de andere kant.

Dan kan dat ook nog betekenen dat de ruiter scheef zit, of het paard zelf scheef is... Hoeft dan dus niet direct in te houden dat een zadel niet goed past :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:36

Natasjaa schreef:
_aussi schreef:

Dan kan dat ook nog betekenen dat de ruiter scheef zit, of het paard zelf scheef is... Hoeft dan dus niet direct in te houden dat een zadel niet goed past :)

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat er dan dus wel iets aan de hand is wat is af te lezen aan de zweetplek.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:15

Thermografie is een goed hulpmiddel om druk verschillen te lokaliseren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:45

onder de kniewrongen zit geen hard materiaal, als het goed is ;-)
Veelal leer, dat zich nog (vooral bij een nieuw zadel) gaat vormen.
Verder misschien minder knijpen met je been ;-)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:50

nombrado schreef:
onder de kniewrongen zit geen hard materiaal, als het goed is ;-)
Veelal leer, dat zich nog (vooral bij een nieuw zadel) gaat vormen.
Verder misschien minder knijpen met je been ;-)

was idd ook mijn eerste reactie.. onder het zweetblad zie ik het probleem niet echt, zeker niet als het een net nieuw zadel is...
mijn schoenen doen de eerste dagen ook pijn tot het leer zich heeft gevormd.