Myler level 2 te scherp?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Myler level 2 te scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:00

Ik heb het idee dat mijn paard zich verzet tegen de druk en de Myler level 2 (busringen) te scherp vindt. Te dun misschien? Hij is gevoelig in de mond en verzet zich sowieso wel wat tegen druk maar als we nu iets teveel druk geven (hij schoot laatst weg bijv) dan komt hij met hoofd en al omhoog.. Hij lijkt boos.
Verder 'rommelt' hij er veel mee. Schuimen doet hij toch al nooit echt dus nu ook niet.

Meerdere personen leken dit bitje te dun voor hem en teveel inwerken op de lagen en mondhoek?

Wat is jullie beleving? Welke Myler voor een gevoelig paard in de mond, maar dan weer niet zo zacht dat hij zich te makkelijk tegen druk kan verzetten?

Hij is trouwens dit jaar nagekeken door tandarts, zadelmaker en osteopaat.

Elevien

Re: Myler level 2 te scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:04

Wat voor een soort bit had het paard hiervoor?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:13

Ja zoek je überhaupt nog een myler... level 1 is voor paarden die nog niet heel ver zijn in hun africhting en paarden die veelal een bit nodig hebben die zo min mogelijk druk op de tong willen... En level 3 is voor paarden die veelal verzet tegen druk in de mond geven, vandaar ook die tongboog.

Er zijn ook andere bitten dan Myler, of je moet perse een myler bit willen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:08

Ik rij mijn paard (ook erg gevoelig in de mond) op een myler level 2, en dit is voor hem echt het fijnste bit. Op dit bit pakt hij juist een fijn contact en durft in mijn hand te blijven. Bij een ander bit gaat hij snel met zijn hoofd gooien, op de myler is dit vele malen minder.

Nu is niet ieder bit voor ieder paard fijn. Mijn paard heeft liever meer op de lagen en minder op de tong, maar dat is zijn mening..

Ik zie dat je zoekt naar een bit waarop het paard zich niet tegen de druk gaat verzetten? Een paard dat gevoelig in de mond is zal zich altijd tegen meer druk verzetten, zeker als het weg schiet. Je kunt niet verwachten dat het paard zacht in de mond is als het er vandoor gaat ;)

Zoek naar een bit dat werkt onder normale omstandigheden, want dat is toch je uitgangspunt.

Ook zijn zachte, totaal neutrale handen erg belangrijk. Mijn paard is echt heel strikt op neutrale handen, hoe beter ik neutraal ben, hoe neutraler hij ook in mijn hand blijft. En dat is erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:15

Ik vind altijd dat je bitjes uit moet proberen, vinden ze het niet fijn, dan moet je er mee stoppen. Ook al kijk je kritisch naar je eigen teugelvoering, soms ben je zelf zo beperkt dat dat ook een reden moet zijn om een bitje uit te zoeken wat fijn ligt.

Dun kan fijn zijn als er weinig ruimte in de mond is, maar als je straf bent in je hand zonder dar je het zelf merkt, wordt zo een bit ook straf.

Zelf ben ik erg op sprenger met het rond gevormde mondstuk, heb ook een myler, maar dan moet je zelf ook erg zacht zijn in de hand omdat myler eenzijdig beweegt en ook niet elk paard vind dat fijn en het sweet iron, ik weet niet of elk paard dat ook lekker vind.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:18

Probeer eens een bitbandage. Kost weinig , makkelijk aan te brengen en te vervangen en weet je meteen of hij het bit te dun of te scherp vind of het ergens anders aan ligt. Bij mij hebben ze allen een bandage er om heen omdat ze het fijner vinden.