Laatst bijgewerkt door Wubbo op 27-09-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
mirgino
Geplaatst: 27-09-13 12:47
het ligt daar te ver naar voren, het moet 2 vingers achter de schouder liggen
als je twijfelt een zadelpasser laten kijken.
Tigra_
Geplaatst: 27-09-13 12:49
Geen foto waar het zadel goed ligt? Deze ligt inderdaad te ver naar voren.
Lieke1999
ik denk dat je er door een zadelmaker naar moet laten kijken als je twijfelt, het ziet er idd wel lang uit. Je moet kijken of je merrie er last van heeft.
Anoniem
Hij ligt veel te ver naar voren, maar ik denk als je hem correct legt, dat hij idd te lang is.
Ik ga met Mirgino mee, een zadelpasser laten komen, een goed passend zadel is wel een eerste vereiste om te gaan rijden.
Ik denk ook dat hij te lang is als hij correct ligt
Tigra_
Geplaatst: 27-09-13 12:53
Misschien even een tip ik weet niet hoe je het zadel legt als je gaat rijden maar als je hem op deze manier legt is dit niet fijn voor je paard. Zou daar wel even op letten en zoals gezegd bij twijfel even de zadelmaker laten komen.
Wubbo
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-13 12:54
Ik begon zelf ook al te twijfelen of het zadel niet te lang zou zijn. Als ik hem verder naar achteren leg is hij inderdaad te lang
Geryon
Geplaatst: 27-09-13 12:54
Hij lijkt sowieso niet helemaal lekker te liggen. Teveel op de schoft.
Anoniem
Geplaatst: 27-09-13 12:55
Ook bij de tweede foto mag hij wel een stukje naar achteren. Til het been van je paard maar eens op, dan zie je precies waar de schouder zich bevind en waar je zekers achter moet blijven. Je hindert de beweging van het paard als je hem over de schouders legt.
Sowieso is het zadel op de buitenfoto te groot voor het dier. Het blad komt bijna tot onder zijn buik. Is het een pony, want het lijkt wel een paardenzadel op een ponyrug.
MirandaMalik
Geplaatst: 27-09-13 12:58
De zadelbladen komen ook bijna tot de buik. En ik denk dat de boommaat ook te groot is, voor zover je dat van een foto kan inschatten. Het zadel is dus helemaal wat aan de grote kant.
om goed te kunnen beoordelen, moet je je hele paard op de foto. Volgens mij valt het te lang wel mee, als je hem op de goede plek zou leggen. belangrijk is de bouw van je paard, maar ook waar het middelpunt van je paard zit (diepste) zo kan je het niet beoordelen aan de hand van deze foto's
Misschien kan je nog een foto maken van dit zadel op je paard TS. Eentje waarop je je hele paard ziet en waar je het zadel op de juiste positie hebt liggen. Het is inderdaad niet goed te zien op deze foto's.
Een zadelmaker na laten kijken, maar heb laatst zelf instructie gehad en een nieuw zadel gekocht. En het zadel is inderdaad te lang. Nou is het al dat het net niet of net wel kan.. maar als je het zadel goed legt sowieso niet. Dan ligt die over de 18e rib.
Maar TS, voor welk paard bedoel je het nou, want volgens mij laat je 2 verschillende paarden zien? Bij het buitenpaard in je OP komt het zadelblad tot bijna onder aan de buik, bij de laatste is dat weer niet zo.
Vind ook dat het zadel te lang is. Zowiezo als je hem achter de schouder legt. Je kunt het eenvoudig zelf voelen, volg de laatste rib met je vingers naar boven en daar mag het zadel niet voorbij komen. Daarbij lijkt je paard ook een wat wekere rug te hebben. Het zadel drukt daarbij dan snel teveel in de lendenen. Moet je niet aan beginnen, dit zadel.
Ik heb maar 1 merrie, dus is het hetzelfde paard alleen zijn de 1e foto's na het rijden en is die andere foto voor het rijden.
Anoniem
Geplaatst: 27-09-13 19:13
Zadel ligt hier achter de schouder idd, mag wel een klein tikkie naar voren. Even voelen of het niet voorbij de ribben komt. Volgens mij ligt het zadel niet in een rechte lijn op het paard, maar staat achter teveel omhoog. Maar goed dat kan vertekenen op de foto. Beugelriemen hangen ook niet loodrecht naar beneden.
Hier oogt het zadel veel te groot en zou je zeggen, wanneer je het goed legt, het te lang is. Ook de zadelbladen komen imo veel te ver naar beneden. Tot onder aan de buik. Je zou niet zeggen dat het hetzelfde paard is. Het lijkt hier echt een paardenzadel op een pony rug.
(ik heb de foto's even zichtbaar gemaakt, dan kun je het wat beter vergelijken).