voetbreuk veiligheids beugel laarzen herkening??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

voetbreuk veiligheids beugel laarzen herkening??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:40

ik zal even heel kort mijn probleem proberen uit te leggen.
ik ben vorig jaar december van mijn paard gevallen.
door hele stomme pech heb ik daarbij een breukje op gelopen in mijn voet.
dit breukje hield in een stukje kraakbeen is afgebroken en zweefde in mijn voet. na 8 maanden dokter fysio etc. kwam ze via mri tot deze conclusie.
inmiddels ben ik geopereerd. Heb bij bewegen nog veel pijn.
voor totale genezing staat 4-6 maanden. er moet litteken weefsel komen waar voorheen kraakbeen zat.

1 herkend iemand dze klachten en hoelang heeft genezing bij jouw geduurd.

2 het is waarschijnlijk dat het gebroken is in mijn beugel en niet tijdens de val zelf. volgens de persoon die erbij was lande ik op mijn billen/ bovenbeen. ik heb namelijk flecibelere enkels als standaard. nog niet hypermobiel. zouden veiligheid beugels en dan denk ik aan sprenger iets voor mij kunnen zijn mbt enkels.

3 ik heb nu kalfs leren laarzen het zijn heerlijke laarzen. maar ga twijfelen of ik niet beter af ben met harde laarzen voor steun aan enkels. of is het mogelijk laarzen te laten aanpassen.

het is geen garantie dat ik ooit pijn vrij kom maar zou toch weer graag gaan paardrijden. en zat dus te denken mbt opstappen gaat misschien makkelijker met de sprenger beugel. en meer steun door stijve laarzen.

ik hoop op tips advies
extra info vraag het
(mijn zus(hutch84) of ik antwoord zo snel als mogelijk)

_Marinke_

Re: voetbreuk veiligheids beugel laarzen herkening??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:04

Ik kan je helaas niet een heel goed advies geven daar ik er geen ervaring mee heb (ook niet met zwakke enkels o.i.d.). Maar kan me voorstellen dat het zeer doet, heb je er vooral last van als er druk op komt??

Die sprenger veiligheidsbeugels zijn dat die beugels die iets soepel zijn? Met die rubbers (zwart of grijs zie je meestal..) eromheen op het stuk wat buigzaam is? Persoonlijk merk ik daarmee niet heel veel verschil als met gewone stijve beugels. Maar heb wel eens (volgens mij vanuit de eventing) gehoord over een stukje wat je tussen beugelriem en beugel hebt die zorgen voor meer vering. Schijnt volgens mij vooral fijn te zijn als je last van knie of enkel o.i.d. hebt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 07:26

nu het is heel moeilijk aan te geven wanneer het pijn doet het kan gebeuren dat het erdoor heen schiet als ik gewoon loop. maar ook als er druk op komt. ik voel met regelmaat de botten langs elkaar draaien.

klopt die beugels bedoel ik met dat plastic er tussen.

die beugels die jij bedoelt herken ik maar dat leek me juist niet fijn omdat de beugel niet mee geeft.
maar het is wel het overdenken waard

wallie_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:16

He wat poedersuiker voor je. nu kan je ook een niet rijden. Wat waarschijnlijk een hel is (voor mij wel)
Ik heb zelf veiligheidsbeugels je hebt dan aan de buiten kant een elastiek die er af kan schieten zodat je voet niet blijft hangen in de stijgbeugels, en ik vind ze geweldig. Mijn paard ging er een keer vandoor in het bos ik reed naar een weg toe (wat ik zelf niet in de gaten had) ik wilde naar links maar me paard niet :\ ik viel er af en mijn elastiek schoot van me stijgbeugel af zo was me voet vrijgekomen. Ik zelf vind die dingen geweldig en je hebt er niet last van met rijden.ik kan die

wallie_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:16

Ik kan die dingen echt aanraden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:15

Tja je hebt een beetje pech gehad , zo zou je het kunnen noemen.
Er gebeuren nog veel meer ongelukken met of tijdens het paardrijden, eigenlijk is werken met paarden en/of paardrijden best een gevaarlijke sport.
Veiligheids beugels zijn idd veiliger dan gewone beugels, dat is iets waar je echt van op aan kunt, maar ze garanderen natuurlijk niet dat je bij een val geen verwondingen meer kunt oplopen. (je zal alleen niet meer zo makkelijk meer blijven vastzitten in je beugel)
En zo is het ook met alle andere eventuele beschermingen , handschoenen , schoen met stalen tip, veiligheidsvest, Cap/tok, .....
Rijlaarzen zijn speciaal ontwikkeld voor hun doel, dus laten we ervan uitgaan dat deze zeker de beste keuze zijn, toch wordt er vaak het advies ook wel gegeven , neem ze één maat te groot, dan is de kans veel groter dat bij een eventuele val waarbij je zou vast blijven zitten met je voet , je toch uit de laars glipt.
Tjaaa het allerbelangrijkste is eigenlijk goed leren omgaan met het dier, paardentaal leren lezen, en vooral goed leren paardrijden.
Zorg er voor dat het paard altijd tussen jou en de grond blijft, dan is er wat dat betreft zeker geen probleem meer.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:53

aan gezien ik bij de val aanwezig was:

het volgende is gebeurd

het paard schrok draaide naar binnen mijn zus voelde dit aan komen en ging netjes mee
ipv naar binnen besloot paard op hetzelfde moment toch naar buiten weg te springen
daardoor is mijn zus haar voet in de beugel gezwikt.

de laarzen zijn de juiste maat.

was ook geen kwade op zet van paard paard is jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:55

Hoi Jet!

Ik heb mijn enkel ook heel naar gebroken gehad. Pinnen en platen erin. Inmiddels zijn deze eruit. Maar heb nog altijd een "stugge" enkel. Ik heb zelf hard leren laarzen met hetzelfde idee als jij. Meer steun. Dit is in mijn geval enkel een illusie. Omdat je rondom je enkel nog ruimte heb. Ik zwik soms zelfs in mijn laars. Denk dus niet dat het veel uitmaakt, harde of zachte laarzenn. Of je zou op maat gemaakte laarzen moeten aanmeten en de nadruk daarop leggen maar weet niet of dat kan. Vroeger reed ik nog wel eens met een enkel steun kous. Dat hielp wel. Ik zit zelf ook te denken aan de sprenger bow balance beugels maar heb daar verder geen ervaring mee. Ik hoop dat je voorspoedig genees en je snel weer te paard kunt danwel met wat aanpassingen. :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:58

sprenger bow balance voelde na mijn enkel/been breuken veeel fijner aan dan standaard Beugels, doet een stuk minder zeer ;)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:16

nu zag ik ook het sprenger idee maar goedkoper nu aanbieding 35 euro
is dat wat??

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:17

kiki is dat die hele brede? die iets gedraaide

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:59

Jet, zelf heb ik de meeste steun aan mijn stevige hoge jodphurs (tot over de enkel) en een stel chaps. Heb zelf Ariat jodphurs met een rits. Ze sluiten bij mij strak aan, maar ik denk dat als je niks precies passends kunt vinden, dat je met een hoog vetermodel ook veel meer steun hebt dan met een laars. Ik wel in ieder geval en zoals je weet ............ ik spreek helaas uit ervaring. Weet niet wat voor maat je hebt, maar anders zou je die van mij eens kunnen proberen. Heb zelf mooie leren Mountain Horse laarzen. Hoop ze ooit nog eens aan te kunnen, maar voor nu voorlopig nog maar even met m'n jodphurs en chaps.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:49

daar kwam merel idd ook mee met jophurs. alleen de voorkant van mijn voet verdraagt nu de druk nog niet van een schoen.
ik heb maat 41
ik hoop idd gewoon mijn mooie laarzen weer te passen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:10

of dat jou mooie laarzen te verstevigen zijn