Ik moet aan de springschoenen, maar weet van niets

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Ik moet aan de springschoenen, maar weet van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:40

Mijn verzorgpaard heeft vandaag met rijden zijn voorijzer geraakt, en toen zat ie los. Super balen, want ik was zo lekker aan het rijden(gelukkig in de bak). Om te voorkomen dat die dat nog een keer doet, wil ik graag springschoenen kopen.

Maar wat voor zijn goede(rubber of neopreen of van die flapjes, met of zonder bont)? en wat voor maat? ik ken niemand die met springschoenen rijd, en heb het zelf ook nog nooit gedaan.

Het gaat om een forse tinker trouwens. En ik zou het liefste witte hebben, want hij heeft witte sokken.

Ik wil ze wel het liefste in een winkel gaan halen, want ik vind het zonde om de verzendkosten te betalen.

tamaramt

Re: Ik moet aan de springschoenen, maar weet van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:44

ik rijd al enige tijd met springschoenen en heb verschillende modellen van verschillende materialen maar nooit van bont.
Ben bang dat als dat vuil, bezweet word dan het schuurplekken veroorzaakt.
Ik ben heel tevreden over de modellen van Br en Horze.
Ik heb neopreen voor thuis in de bak en rubber voor buiten met buitenrit(deze is makkelijk schoon te maken= spoelen onder de kraan :))

Voor een tinker zul je toch wel gauw een maat L nodig hebben als hij normale hoeven heeft; grote hoeven misschien nog maatje groter

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:46

Springschoenen zijn makkelijk aan te doen hoor, dat kan iedereen, rond de kootholte. Je zou even een afbeelding op kunnen zoeken, dan zie je het zelf.
Voor een forse tinker zou ik de grootste maat nemen die er is, XL of iets dergelijks :D
Ik blijf overigens altijd wel in de bak rijden, al is er een ijzer kwijt, paard lijkt er geen last van te hebben.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:52

Ik zou ook voor een xl gaan. Ik heb zelf. 4 paar en allemaal neopreen. Geen bont. Vind t niet mooi en omdat ik vaak doormodder rij niet heel praktisch. Ik heb nu lak,goud, gwn bruin en lak roze. Je kan het zo raar niet bedenken en je kan t vinden. Zou eigenlijk eerder voorzwrt of bruin gaan is niet zo besmettelijk als wit .

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:52

Wat betreft de maat, ik zou ze voorzichtig even passen. Let erop dat je er nog 1 a 2 vingers tussen moet kunnen steken als ze om zitten en dat ze aan de achterkant bij de hoefballen nét boven de grond 'hangen'.
En als ze zo'n bolling hebben die in de kootholte moet zitten (weet trouwens niet of dat werkt bij een paard met veel behang), moet je opletten dat ze niet snel kunnen draaien.

Qua materiaal is het toch meestal uitproberen. Rubber neemt geen vocht op, maar veroorzaakt vaak het snelste irritaties in de kootholte. Maar bij een tinker beschermt het behang de kootholtes misschien genoeg.

Succes :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:58

Ik rij ook regelmatig met springschoenen omdat mijn paard soms op zijn hoefballen trapt.
Ik heb er van pfiff met bont.
Ik rij enkel met springschoenen met bont omdat hij anders gemakkelijk open ligt in zijn voetjes

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:57

wij hebben voor Max ook een forse tinker met aardige sokken xl springschoenen groter laten maken omdat ze anders nog niet paste wij hebben wel de neopreen versie

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:00

Wij rijden ook met springschoenen, kei fijn. Zo gaat er idd nooit een ijzer vanaf. Wij hebben neopreen. (Hebben ook van die bloempot model, maar ik weet niet hoe die om en af moeten...)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:49

Ik ben net bij de winkel geweest en ben geslaagd. Het zijn BR pro max geworden. van neopreen met een ander wat gladder bovenlaagje wat je wat makkelijk schoon kan maken. maat extra full. Ik hoop dat ik vanavond of morgen even kan passen.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:24

Mijn pony kreeg flinke wonden in haar kootholte van rubberen springschoenen. Ik zou voor neopreen gaan.

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:17

Ik heb ook een verzorgtinkertje! Zij heeft ook springschoenen!
Ze is best kort gebouwd, en tikt haar voorbenen dus aan. Om te voorkomen dat die beurs werden, hebben we sprinschoenen gekocht. ZE zijn van rubber, zodat je ze kan afwassen, als ze erg vies zijn. En ook zonder bond.
Hier gingen we naar buiten, dus had ik ook ff peesbeschermers omgedaan.
Afbeelding