paard met hoge schoft welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pr_BillyBoy

paard met hoge schoft welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:03

Hoi allemaal.

Welk zadel raden jullie aan voor een paard met hoge schoft?
Ik rij op dit moment met een kieffer Lech profi , een heerlijk zadel die wel redelijk ligt op mijn paard alleen ok kan mijn benen er niet in kwijt.

Veder heb ik al andere merken geprobeerd zoals. Stubben, kn, kieffer, ainsley, passier. Maar die liggen allemaal helaas op der schoft.

Iemand enig idee? Alvast bedankt.

Mungbean

Re: paard met hoge schoft welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:09

Albion en MSFC professional.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:07

Ik had een goertz (tolt) op mijn kwpn met mega schoft. Goertz maakt ook Engelse zadels dacht ik.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:08

wil je boomloos ? :+
dan libra brs

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:14

Hoeveel inch zadel heb je TS? Kieffers zijn doorgaans geschikt voor een hoge schoft, alleen als de zitmaat te klein is dan kan jij je benen niet kwijt.

Jaguar zadels zijn geschikt voor hoge schoften, Prestige zou ook kunnen.
Bij Engelse zadels heb je een grotere slagingskans. Die zadels zijn vaker gebouwd op meer volbloed-achtige paarden.
Duitsers maken ook goede zadels, maar generaliserend gesproken zijn die meer geschikt voor warmbloed-types.
Laatst bijgewerkt door Myca op 23-09-13 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:14

Ik heb een Tribal zadel, met terug gesneden kamer. Past ook op hoge schoften. Zadel is nog niet heel bekend in NL, leverancier is Country Mill in Nijkerk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:17

Fkieffer aachen. Mijn fries heeft een extreem hoge schoft en die lag met dit zadrl helemaal vrij.
En anders een compleet op maat gemaakt zadel. Ik heb nu een daaleman.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:20

Rossner Montréal lag super op mijn draver met hoge schoft. Heeft een extra uitgesneden kamern
Nadat die gestolen is, nu een Horka Ahmon zadel. Niet heel bekend, maar ook deze ligt echt super !

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 23:53

Bedankt voor de reacties! Ik zal morgen alle zadels even opzoeken.

Myca: ik heb nu een 17, 5 inch zadel. Veder heb ik zelf vrij lange benen, als ik met dresuur maat rij dan komen mijn knieën bijna onder de kussens vandaan. Dus zit misschien ook te denken aan een zadel met wat langere zweetbladen misschien.

Veder rijd ik met een passier en een forestier spring zadel. Deze blijven gelukkig wel goed liggen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 05:32

Passier heeft overigens ook dressuurzadels die goed passen op paarden met een hoge schoft.

Kieffer heeft alleen geen halve maten, je moet dus een 17" hebben (I) of een 18" (II)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:02

Vaak moet je een smallere boommaat en goedgevulde kussens. Heb zelf meerdere paarden met een hoog schoft gehad. Kieffer paste bij mij nooit mooi, omdat er niet genoeg kussen onder zat. KN, Ainsley, stubben of rosner heb ik wel gehad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:16

Als je bij een Kieffer al je benen niet kwijt kan, moet je helemaal niet aan een Ainsley beginnen.
Stel dat je toch een 17" zadel hebt, dan zou je misschien lekkerder zitten in een 18" zadel, maar dan moet de rug van je paard wel lang genoeg zijn.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 07:27

Dan is het inderdaad een 17 inch er staat maat 1 in. Ik heb ook een kieffer wien dl van 18 inch maar die is inderdaad net te lang want daar krijgt ze druk plekken van. Dus denk dat 17, 5 dan net een mooie tussenmaat is voor der.

Veder gaat aisley het echt niet worden wat die vallen over der schoft heen.

Het is een klein kwpn paardje van 1, 60 die heel fijn gebouwd is. Ik zal eens proberen een foto te plaatsen via mijn telefoon

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:36

Mijn paard met hoge en smalle schoft, paste ook maar weinig zadels.
Ik heb er nu een ANKY zadel opliggen met een prolight pad eronder, deze heb ik aan de voorkant iets opgevuld zodat het zadel niet op de schoft komt te liggen en achter goed ligt.
Als het paard straks wat breder rond de schoft word kan de pad er onder vandaag.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:37

Ik heb een Kentaur Penelopa voor mijn kwpn met hoge schoft. Erg teruggesneden kamer en dat past heel goed. Aangepast door de zadelmaker

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:11

Ik had een Fryso Legancy liggen op mijn oudere ruin met hoge schoft en atrofie.
Het zadel heb ik nog steeds in mijn bezit en ligt op het 3de paard :D helemaal blij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:25

Heeft je paard een rechte rug of een meer holle rug ?
Lage ribbenboog ?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:37

Op mijn glijbaanschoft heb ik een Kentaur Elektra liggen,
moet je wel van houden dat soort zadels. De elektra heeft dikke wrong, persoonlijk vind ik dit wel lekker.

Zelfs met een keihoge schoft hoef ik niet bang te zijn dat mijn elektra drukt op de schoft, ik kan er nog een hand bij in doen.
Ik geloof dat het bij andere kentaurs ook zo is.

Kieffer heb ik er ook opgehad maar bleek helaas niet geschikt voor paarden die smal zijn rond hun schoft. Bovendien heb ik best lange benen en een royale reet dus het zadel paste en niet bij paard en niet bij mij.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:16

Kent & Masters high wither

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:06

Pr_BillyBoy schreef:
Dan is het inderdaad een 17 inch er staat maat 1 in. Ik heb ook een kieffer wien dl van 18 inch maar die is inderdaad net te lang want daar krijgt ze druk plekken van. Dus denk dat 17, 5 dan net een mooie tussenmaat is voor der.

Veder gaat aisley het echt niet worden wat die vallen over der schoft heen.

Het is een klein kwpn paardje van 1, 60 die heel fijn gebouwd is. Ik zal eens proberen een foto te plaatsen via mijn telefoon

Mijn paard is 1.62 en bloederig type met hoge schoft. Er ligt een Anatomica zadel op. Vanwege zijn korte rug zijn de kussens daar zelfs aan aangepast.