Ervaringen F.R.A. Janosch

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Ervaringen F.R.A. Janosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:42

Wie van jullie rijdt met dit hoofdstel>
Bevalt het goed?

Ik rijd nu met een kaakgekruist hoofdstel van HH maar wil overstappen op F.R.A.
Wat mij wel fijn lijkt aan dit hoofdstel is het feit dat je druk op wangen en neus en niet op nek hebt (wat ik nu wel heb).
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ibelia14

Re: Ervaringen F.R.A. Janosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:40

Niemand? :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:41

wat is eigenlijk precies een F.R.A.?? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:43

Google is your friend.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:46

renskesanne schreef:
wat is eigenlijk precies een F.R.A.?? :+

Bitloos hoofdstel. Idd, Google maar even :)

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

Ik heb mijn Janosch verkocht omdat mijn merrie er absoluut niet op reageerde. De neusriem is heel breed waardoor je heel weinig druk op de neus hebt en daar had mijn paard (waarmee ik niet eerder bitloos gereden had) dus geen ontzag voor. Misschien is het een heel fijn hoofdstel voor wanneer je paard wat meer bevestigd is bitloos. En zoals je al schrijft rijd je al bitloos. Ik zou zelf een hoofdstel eerst willen proberen voordat ik hem aanschaf, maar helaas lukt dat natuurlijk niet altijd....

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:54

Ik heb de F.R.A. Pardoes en die bevalt me erg goed, ik rij er nu een maandje mee. Die is niet kingekruist. De Pardoes is systeem 3 en de Janosch is een 4, werkt dus iets scherper in.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:43

danberlo schreef:
Ik heb mijn Janosch verkocht omdat mijn merrie er absoluut niet op reageerde. De neusriem is heel breed waardoor je heel weinig druk op de neus hebt en daar had mijn paard (waarmee ik niet eerder bitloos gereden had) dus geen ontzag voor. Misschien is het een heel fijn hoofdstel voor wanneer je paard wat meer bevestigd is bitloos. En zoals je al schrijft rijd je al bitloos. Ik zou zelf een hoofdstel eerst willen proberen voordat ik hem aanschaf, maar helaas lukt dat natuurlijk niet altijd....

Mijn merrie is er inderdaad aan gewend en reageert er heel erg goed op. Vooral op mijn zit (en als ik stap denk staat ze al stil, niet altijd even handig trouwens :+ ).
Ik wil juist ook niet teveel druk op het hoofd. Mijn HH kaakgekruist geeft ook druk in de nek en dat doet - volgens het boekje - de Janosch niet. Dat leek mij er fijn aan.

Mara2000 schreef:
Ik heb de F.R.A. Pardoes en die bevalt me erg goed, ik rij er nu een maandje mee. Die is niet kingekruist. De Pardoes is systeem 3 en de Janosch is een 4, werkt dus iets scherper in.

Weet jij hoe dat nu precies zit? Waarom werkt de Janosch scherper in, wat is er precies scherper aan?
De Pardoes heb je geloof ik ook met een rond neusriem? Dat lijkt mij weer te scherp voor mijn merrie.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:32

"Scherp" heeft alles te maken met de dikte en het materiaal van de neusriem (en waar je de neusriem hebt liggen) en niet zozeer met het systeem. Die 5 systemen die FRA hanteert kloppen dan ook niet.
Als je paard geen druk achter de oren wil, kun je het beste voor een kingekruist hoofdstel of sidepull kiezen.
Meer info vind je hier: http://www.permicavallo.nl/bitloos-systemen.php

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:47

Dank je voor de link, die site kende ik nog niet!
Mooie hoofdstellen en fijne prijzen :o
Heb je ervaring met deze hoofdstellen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:38

Ginger0410 schreef:
Dank je voor de link, die site kende ik nog niet!
Mooie hoofdstellen en fijne prijzen :o
Heb je ervaring met deze hoofdstellen?

Hoi, ja klopt, vind ik ook!
En ja, ik heb de kaptoom, de Terreno. Als het combinatiehoofdstel (de Fiaterre) er eerder was geweest, had ik die ook wel willen hebben :P . Maar misschien koop ik die alsnog wel een keer :Y) .