Elastiek.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EmeseS

Elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:09

Hallo medebokkers!! Ik heb een vraagje, ik zie vaak paarden met elastiek lopen, maar waarvoor is het elastiek nou precies?? Sorry als ik onduidelijk ben! :o :o .
Alvast bedankt!! *D
Xxxxxxxxx

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:12

Ik gebruik elastieken op mijn verzorgpony om meer halsbespiering te kweken,(athans, zo is het mij vertelt). Ze heeft nou nog een extreem dun halsje...
Helaas merk ik wel dat ze nog wel eens in haar elastieken wilt gaan hangen en niet meer op eigen benen loopt.

EmeseS

Re: Elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:16

anne182, bedankt! Ik gebruik het voor longeren, maar ik wou wel eens weten waar het eigenlijk voor was. Ik heb ook gehoord dat paarden dan niet zo druk meer zijn, klopt dat??

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:17

Hollebol schreef:
Ik gebruik het voor longeren, maar ik wou wel eens weten waar het eigenlijk voor was.

Waarom gebruik je iets waarvan je helemaal niet weet waar het precies voor is? >;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:19

Kim_Evendi schreef:
Hollebol schreef:
Ik gebruik het voor longeren, maar ik wou wel eens weten waar het eigenlijk voor was.

Waarom gebruik je iets waarvan je helemaal niet weet waar het precies voor is? >;)

Vroeg ik mij ook af. Iig goed dan dat je dit topic opent :j

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:20

Kim_Evendi schreef:
Hollebol schreef:

Dat vraag ik me dus ook af? Het lijkt me niet zo handig om zo maar iets aan je paard te hangen als je niet wat waar het voor gebruikt word...

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:21

Je kunt een elastiek op meerdere manieren gebruiken. Of en was de verschillen in werking zijn, weet ik niet.
Ik gebruikt(e) mijn elastiek omdat mijn paard zijn hoofd soms 'ineens' naar voren en omhoog deed. Zonder medische reden, 'gewoon' om even onder het werk uit te komen. Het elastiek ging om de singel, door het bit en dan weer vast aan het elastiek. Wanneer hij dit dan deed, kreeg hij tegendruk van het elastiek. Toen we verder in de training waren, heb ik het niet meer gebruikt tijdens het rijden.
Wanneer ik hulpmiddelen gebruik tijdens het longeren die aan de singel en mond zitten, let ik er extra op dat hij van achteren ook goed actief is en blijft.

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:23

Kim_Evendi, hiervoor reed ik een pony die heel energievol is en toen reed en longeerde ik altijd met elastiek, omdat ze dan niet zo druk was, maar ik heb ook paarden ermee zien lopen die erg rustig zijn, dus wou ik weten wat de precieze reden is.

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:25

dus er zijn verschillende redenen om elastiek te gebruiken?? anne182, ik hang niet zomaar iets aan mijn paard hoor! Maar ik wou weten of het ook echt is om je pony rustiger te laten worden, sorry als ik onduidelijk was!

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:31

bedankt!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:16

Een bijzetteugel (eender welke) gebruik je voornamelijk om het paard te laten ontspanne, de rug omhoog de brengen en de hals vanuit de schoft te laten zakken (of bij een goed doorgetraind paard net te laten oprichten).

De hals hoef je nooit te trainen qua lenigheid of bespiering, dit is een logisch gevolg uit het trainen van de achterhand en de rest van het lijf, en het aanspannen vanuit ontspanning.

Een elastiek nodigt uit om voorwaarts neerwaarts te gaan (en dus de rugspieren op te rekken, de bovenlijn van de hals idem en de onderhals te ontspannen) zonder dat ze nog erg lang kunnen worden.

Nadeel is dat sommige paarden er tegenin gaan hangen.

Bij elke bijzet moet je opletten dat hij niet te kort staat ingesteld (liever te ruim bij twijfel) en dat ze actief lopen!