[WN] western bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

western bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 13:16

vraagje: dient een westernbit met shanks ook langs elke kant 1 vinger uit de mondhoeken van je paard te steken of is dit enkel bij engelse bitten? Vind altijd dat die westernbitten met shank zo dicht tegen de wangen/lippen aanliggen?
Ik ben van een 4 rings pessoa bitje enkel gebroken naar een weaver ss copper snaffle double rein gegaan omdat het pessoa bitje enkel te leen was. In de westernwinkel zeiden ze dat de werking hetzelfde was omdat de shanks maar even lang zijn als die van het ringetje van de pessoa. Klopt dit?
Tis maar vraagje hé ;) groetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:59

Het klopt niet dat de werking hetzelfde is. Shanks gebruik je met kinketting, een pessoabit niet. Shanks zijn namelijk stangbitten, en pessoabitten zijn combinatiebitten (ook wel ophaaltrenzen)

Daarnaast speelt mee hoe groot de afstand tussen mondstuk en oogje voor het bakstuk is. Ook het mondstuk (ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken) kan verschillend zijn, en dus een andere uitwerking hebben op je paard.

sjojo

Re: western bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 16:41

ow vergeten te zeggen ik deed met pessoa ook een kinkettingkje aan. Mondstuk en afstanden oogjes bakstuk en shank waren hetzelfde. Bitje was te nauw dus ben terug op zoek naar een ander bitje.
Bedankt voor je uitleg

sjojo

Re: western bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:08

Weet het echt niet meer.
nog even voor de duidelijkheid mijn paardje doet het heel goed op de robart pessoa 4 ring. De teugels heb ik in de 1e ring en ook gebruik ik een kinketting. Mijn paardje doet het hier enorm goed op. De reden dat ik op dit bitje overschakelde: Merrie wil niet altijd netjes terugkomen uit galop en aangezien ik altijd buiten rij wil ik net wat meer kracht en zeggenschap als we keertje dringend moeten starten.
Waarom ik dit bit niet blijf gebruiken, het is net iets te nauw met zijn 12 cm en ik heb het te leen.
Welke bitjes ik heb gevonden op het net die misschien iets zijn voor mijn paardje:
1. robart pinchless adjusta gag continental 3 ring tot 5 1/2'' (dus gewoon de breedere vorm van het bitje dat ik nu al gebruik met kinketting)
2. metalab black satin short floral gag-bit black satin (dubbelgebroken)
3. western ss lifesaver sliding short gag bit
4. prof choice snaffel short gag

Iemand een voorkeur?