[WN] Iemand ervaringen met dit boomloze zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Iemand ervaringen met dit boomloze zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 20:05

Sinds kort heb ik het rijden met mijn paard weer opgepakt. Hij is een brede koudbloed en ik heb tot op heden geen passend zadel kunnen vinden. Omdat ik western wil gaan rijden was ik op zoek naar een westernzadel. Omdat hij zo breed is heeft Evelien (zadelpasser, ben de naam even kwijt) gezegd dat het waarschijnlijk heel lastig wordt of op maat gemaakt moet worden. Nu vroeg ik me af... zou boomloos een optie kunnen zijn? En kent iemand het zadel in de link? Ik kwam het net tegen op marktplaats.

Boomloos zadel:
http://link.marktplaats.nl/1002771014

locorette

Re: Iemand ervaringen met dit boomloze zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:33

Ik heb vroeger de barefoot arizona nut gehad, lijkt er wel een beetje op (: ik heb hem alleen na 1 keer rijden weer weg gedaan omdat ik het niet zo prettig vond zitten. Heb toen mijn andere barefoot weer gepakt. De arizona was toentertijd nog helemaal nieuw en ik had geen verstand van western, kan ook prima zijn dat dat de reden was dat ik het niet zo lekker vond zitten. Wel hele mooie zadels en ook hele goeie kwaliteit! (:

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:36

Ik zou dan eerder voor een Barefoot gaan. Zoveel meer informatie beschikbaar, zo veel kennis is erin gestopt en de hoofdleverancier zit hier zelf ook op bokt (pmarena) :)

Ontzettend fijne zadels met veel mogelijkheden en je hebt ook echt leuke modellen.
Daarnaast ook een erg fijne prijs.

Edit: En je kunt ook nog eens testzadels aanvragen zodat je ze 1 of meerdere weken kunt uitproberen!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:38

dit zijn wel fijne zadels. mijn instuctrice heeft er 1 ze zit ook op bokt. tinkerkyara heet ze geloof ik.
Prima kwaliteit en ziet er super uit voor de prijs.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:42

Ik zou ook gaan voor een 'merk'zadel zoals Torsion, Berefoot, Trekker, Startrekk, o.i.d. Deze zadels zijn kwaliteit. Die hele goedkope zijn een kopie en vaak slechter gepolsterd, waardoor er meer druk van de stijbeugels is op de rug.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:45

Ook ik zou je aanraden voor een goed merk zadel te gaan, en deze evt. uit te proberen. Ik heb zelf B merken gekocht, en dat was echt niks. Uiteindelijk toch Barefoot gedaan.
Ik vind het heerlijk boomloos, maar het is wel wennen. Én je moet echt goede onderleggers erbij kopen anders verknal je echt de rug van je paard. Goedkoop is duurkoop is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:28

De ervaring met dit soort zadels is dat het nooit die kwaliteit kan zijn die bekende merken wel kunnen bieden. Ergens moet die goedkope prijs vandaan komen. Meestal vanwege goedkope arbeid (India e.o.), maar ook de kwaliteit van het gebruikte materiaal schiet te kort.
Hierdoor heeft het zadel gewoon een kortere levensduur als je van een artikel als een zadel mag verwachten.

Verder is bekend dat het zitgevoel op deze look-a-like's vaak erg breed is. En je hébt al een breed paard !!
Hopelijk krijg je daar dus geen last van.

Verder is het erg belangrijk om een goede pad onder een boomloos zadel te hebben en helaas bezuinigen de meeste mensen die een goedkoop zadel aanschaffen ook hier op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:31

dit is geen goed zadel :n
als ik jou was zou ik dan een 2e hands barefoot
kopen , dan heb je tenmiste kwaliteit , en
een zadel wat 2e hands ook nog wat waard is.
dit zadel is dat niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:36

Daar ben ik het absoluut mee eens :j

En geloof me, ik heb al heel wat boomloze types uitgeprobeerd ( geen western, dus deze toevallig niet :D )

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:41

Je zou ook eens kunnen gaan rondkijken naar een Continental Equiflex met een XXL boom met hele wijd uiteen staande, vlakke bars! Dit is overigens wel een westernzadel met boom.
Deze zijn wel heel geschikt voor brede koudbloeden namelijk.
Ik weet dat deze bestaan, omdat ik zelf ooit zo eentje aan iemand met een hele forse koudbloed (type trekpaard) verkocht heb.
Misschien dat ik nog een type nummer kan achterhalen, maar dat zal ik dan ff moeten uitzoeken...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:15

Deze zadels hebben zeker geen brede zit. Ben al 3 jaar in het bezit van dit zadel en heb vorig jaar een 2e gekocht die ook goed bevalt. De bruine geeft af aan kleding/paard als deze vochtig word!! Da's een nadeel van dit zadel. De light oil geeft niet af. Geen problemen met stiksels of leer. Blijft mooi liggen op mijn pony's, zelf bij een sprong opzij. De fork is te verwisselen. Helaas geen verplaatsbare fenderstand of singelstand. Zit naar mijn mening iets te ver naar voren.

Ik weet niet of je een brede genoege fork kan vinden zodat dit zadel op een koudbloed past.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 09:24

Bedankt voor alle ervaringen en tips. Ik ga eerst nog even verder zoeken naar een boomzadel... zucht. Hopelijk een montana full quarter op de kop getikt. Ik heb een keer een billy cook full gepast en die was iets te smal, maar billy cook schijnt ook smal te vallen in de maten. Hopelijk van de week even passen. Ik koop toch liever een merk tweedehands denk ik. Omdat ik altijd buiten rij en het weleens wil regenen als ik ga rijden wil ik niet dat een zadel afgeeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:28

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:32

sta je ook in haarlem met je paardje? anders kun je ook wel eens mijn westernzadel komen passen, ik sta in Spaarnwoude, het is niet te koop maar dan weet je hoe of wat met boom . Het is een Garland

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:08

Oh, die is breed Duhelo!

@boedjang, ik sta in aerdenhout/vogelenzang. Alleen mijne wil niet de trailer in haha. Ik heb hem laatst verhuist en dat was een heel gevecht. Maar ik zou het wel graag willen passen. Ik heb die mevrouw van die montana full roundskirt gebeld en zij belt mij vanavond terug. Hij is zo breed als een ouderwetse haflinger. (Het is een zweeds trekpaard). Bij mij op stal staat iemand met een moderne haflinger en die gaat er eentje op maat laten maken omdat zijn schouders zo breed zijn.... Ik heb het idee dat sommige quarters ook best aan de maat zijn en behoorlijk rond.

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:40

boomlose zadels zijn wel heel erg wennen maar dan heb je ook wat !

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:44

denk dat de mijne dan sowieso niet gaat passen, ben benieuwd waar je op uit komt op t eind van je zoektocht. mooi gebied sta je dan trouwens.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:10

Nee, ik keek al in je profiel.... ik heb ook 12 jaar een draver gehad! Helaas is ze een paar jaar geleden overleden. En ik ben overgestapt op koudbloed. Ik sta in een heel mooi gebied ja! We staan er net (we hebben een trailer gesloopt om er te komen, daarom zei ik al dat hij niet goed te laden is) en hij is nog een beetje bang voor herten haha. Maar zodra hij een beetje op zijn gemak is kunnen we er echt van genieten. Maar door het omdraaien en weg willen rennen wil ik toch wel graag een zadel nu haha.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:32

ah dat zal wel wel even omschakelen zijn inderdaad van een draver naar een koudbloed, hoop dat het je snel gaat lukken met je zadel zodat je lekker op pad kunt