Welke teugels voor ..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnm

Welke teugels voor ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:28

Hoi,

ik heb een verzorgpony en die is heel licht in de mond. Makkelijk nagevelijk te rijden, maar doet daarbij vaak z'n mond open.
Zou het handig zijn om elastische teugels te nemen?

gr!

Hommage

Re: Welke teugels voor ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:30

Elastische teugels :') ? Weet je zeker dat het paard nergens last van heeft dat hij daarom zijn mond open doet? Heb je wel een sperriem eraan zitten :) ?

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:32

Nee ik heb geen sperriem, verder loopt hij goed met zn hals.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:33

Ilja_1997 schreef:
Elastische teugels :') ? Weet je zeker dat het paard nergens last van heeft dat hij daarom zijn mond open doet? Heb je wel een sperriem eraan zitten :) ?

Met een sperriem trek je hem alleen de bek maar dicht, daar los niet niets mee op.
Zou kijken waarom hij zijn mond opendoet. Trek je aan de teugels om hem nageeflijk te krijgen?

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:22

julius_juut schreef:
Ilja_1997 schreef:

Met een sperriem trek je hem alleen de bek maar dicht, daar los niet niets mee op.
Zou kijken waarom hij zijn mond opendoet. Trek je aan de teugels om hem nageeflijk te krijgen?

Nee haast niet. Als ik alleen al spanning/teugels strak houd doet ie het al

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:47

Maar daar zit het probleem! Spanning op de teugels = druk/pijn in de mond. Paard wil de druk/pijn ontwijken, en doet daarom zijn mond open. Dit moet je niet met allerlei hulpmiddelen (sperriemen, elastische teugels, etc) gaan vermijden, want dit is een teken dat er iets niet goed zit met het rijden, en daar moet jij wat aan doen. De kunst van het nageeflijk rijden is juist niet spanning op je teugels zetten, je moet van achter naar voren rijden en op het juiste moment loslaten. Dat is heeeel moeilijk,en het zal misschien lang duren totdat het lukt, maar dan heb je als resultaat een blij paard en een blije ruiter :D
Probeer heel weinig druk op de teugels te zetten, zo weinig dat ze net niet slap hangen. Doet je paard de mond dan nog open?

Heel veel plezier en succes!

annab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:54

tja, als een pony de mond opendoet met het bit in, is de oorzaak pijn, dus ik zou zoiezo geen sperriemen enzo gebruiken. ik heb ook gehoord dat dit soort bitten ook wel zachter zijn in het mond van het paard : http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... e-bit.html .. maar het beste is om gewoon de teugels wat losser te laten dan normaal. (maar je moet wel contact blijven houden). maar ik wens je veel succes en ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden! :)
Laatst bijgewerkt door annab op 17-09-13 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:05

Dit los je niet met bitten of tuig op. Gewoon heel zacht met je handjes zijn, thats all. Wees nou maar zuinig op het muiltje van je VERZORGpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:14

mrie schreef:
Dit los je niet met bitten of tuig op. Gewoon heel zacht met je handjes zijn, thats all. Wees nou maar zuinig op het muiltje van je VERZORGpony.

Inderdaad, ben ik het mee eens. Elastische teugels lossen niks op aan de wijze van rijden. Als hij makkelijk nagefelijk te rijden is dan is spanning op de teugels niet nodig toch? Als je maar contact met de mond hebt.. Heb je geen spanning en druk bij nodig.. Werkt bij de mijne ook niet..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:59

Zo te horen is de pony heel licht in de mond. Daartegen wil je niets hebben dat werkt, dat wil je in stand houden. Oplossing voor de open mond? Zachter worden met je handen. De beweging nog beter volgen met een nog lichter contact.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:20

Licht in de mond? Of dat ze vanzelf afknikken?
Moeilijk uit te leggen, maar paarden die druk willen ontwijken gaan vanzelf opgekruld lopen. Daardoor lijkt het alsof je niets in je handen hebt. Je voelt geen weerstand van het paard. Neem je dan wat meer contact, of spanning zoals jij het noemt dan is de volgende stap de mond openen. De stappen daarna zijn vaak protest alsin, bokken, steigeren, niet meer vooruit willen,...

Ik denk ook zachter worden in de hand, of eens kijken of het bit niet te dik is.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 21:52

Bedankt voor de tips, ga zeker rustig aan doen (ik ben al niet zo vast in de hand) !

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:54

Waarom dan niet eens met halster rijden in de bak? Dan kun je zien hoe je verzorgpony reageert als er niks in zijn mond ligt wat pijn/druk kan veroorzaken.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:01

KimD schreef:
Waarom dan niet eens met halster rijden in de bak? Dan kun je zien hoe je verzorgpony reageert als er niks in zijn mond ligt wat pijn/druk kan veroorzaken.

Oh dat doe ik zeker wel 's! Ik wissel alles af: buitenrit met losse teugels, buitenrit met halster, rijden zonder zadel, rijden met niks, springen, dressuur.. Alles! Ik merk wel dat hij zegmaar ontspannen is tijdens het rijden (geluidjes *brpfff*) en vind het gewoon leuk. Hij loopt met juiste hulpen ook lang en op loodlijn maar dan nog doet hij zn mond open

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:25

Is er al eens een tandarts komen kijken?

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:26

als ik alles zo hoor moet je gewoon lichter zijn in je hand :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:33

Geluiden wil niet altijd zeggen dat hij tevreden is. Maar hoe reageert hij als je alleen op halster rijd? Wat doet hij dan met zijn mond?

Heb je het wel eens besproken met eigenaar, wat zegt die ervan?