Ben recent van stal verhuist en heb nu veel meer tijd om ook effectief wat met ponybeest te doen. Eerder bleef het bij wat grondwerk en sporadisch wat onder het zadel het bos in, dit alles bitloos. Later kwamen er de menplannen, ging pony voor de koets en werd er een koets aangeschaft. Hierbij hoort ook tuig en een hoofdstel, en een bit ..
Lang zitten denken wat voor bit, maar je kan het toch nooit weten zonder te proberen. Pony heeft namelijk een kleine en ietwat moeilijke mond (kort gezegd: zijn tong is te groot voor zijn mond, en steekt dus standaard een stukje uit, ook gewoon in rust). Wel tongvrijheid of juist niet, ik wist het niet. Nu heb ik een bit gekocht wat ik mocht proberen, maar het lijkt helemaal prima te gaan. Heb hem nu 1x aan de dubbele longe gehad en 1x aan de lange lijnen en hij reageert super(licht) en heeft er verder ook geen last van. Ook lijkt zijn tong gewoon ruimte te hebben, aangezien die nog steeds uitsteekt

Het bit dat ik nu heb is een Liverpool met tongvrijheid van Ideal:

Nu zit ik dus te denken .. ik ben van plan om wat serieuzer met ponylief aan de slag te gaan. Niet alleen voor de koets, maar ook in het algemeen. Dubbele longe, lange lijnen, lange teugelen, dat soort dingen. En verder ook gewoon onder het zadel, sowieso het bos in, in de piste weet ik nog niet (is niet zo ons ding, haha). En ik vraag me af of ik daar ook niet meer mee kan bereiken/fijner mee kan werken met een bit, ipv bitloos. Ik weet het niet, maar nu die 2 keer met dit bit liep hij echt heel fijn, waar ik bitloos nogal eens het probleem heb dat hij gaat hangen/zwaar worden .. Denk niet dat dit betekent dat het bit hem pijn doet, want dan zou hij wel anders reageren.. maar het is net op een andere manier werken en heb het idee dat dat wel goed gaat.
Maarja, heb nu een liverpoolstang, aan een menhoofdstel .. Kan dit hoofdstel wel gebruiken, maar dan zit je ook elke keer met die oogkleppen en voor het lange lijnen is dat geen probleem, maar met dubbele longe mis ik toch wel dat stukje lichaamstaal ... Kan het bit wel aan een ander hoofdstel hangen, maar elke keer wisselen is ook zo wat .. en dan zit ik met een liverpoolstang voor 'gewoon dressuurwerk' en dat is misschien ook niet nodig (alhoewel het op zich niet uitmaakt, want het bit is natuurlijk zo sterk als je hand
. Wat voor soort bit zou ik naar kunnen kijken? Een soortgelijk bit als die stang zou wel fijn zijn, maar er zijn zoveel bitten & mogelijkheden en ik denk dat jullie daar meer van kennen dan ik
Of toch het grondwerk gewoon bitloos blijven doen? Of misschien afwisselen, kan ook natuurlijk..Wie brainstormt even mee?
) dus dat is in principe geen probleem. En moest dat toch niet helemaal lekker zitten (zit namelijk bitloos ook wat met dat hoofdstel te klooien) dan is er nog altijd de optie om een gewoon hoofdstelletje aan te schaffen 

). 
).