Toch met bit gaan werken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Toch met bit gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:55

Een vraag die ik me nu zomaar even zit te stellen ...
Ben recent van stal verhuist en heb nu veel meer tijd om ook effectief wat met ponybeest te doen. Eerder bleef het bij wat grondwerk en sporadisch wat onder het zadel het bos in, dit alles bitloos. Later kwamen er de menplannen, ging pony voor de koets en werd er een koets aangeschaft. Hierbij hoort ook tuig en een hoofdstel, en een bit ..

Lang zitten denken wat voor bit, maar je kan het toch nooit weten zonder te proberen. Pony heeft namelijk een kleine en ietwat moeilijke mond (kort gezegd: zijn tong is te groot voor zijn mond, en steekt dus standaard een stukje uit, ook gewoon in rust). Wel tongvrijheid of juist niet, ik wist het niet. Nu heb ik een bit gekocht wat ik mocht proberen, maar het lijkt helemaal prima te gaan. Heb hem nu 1x aan de dubbele longe gehad en 1x aan de lange lijnen en hij reageert super(licht) en heeft er verder ook geen last van. Ook lijkt zijn tong gewoon ruimte te hebben, aangezien die nog steeds uitsteekt :+

Het bit dat ik nu heb is een Liverpool met tongvrijheid van Ideal:
Afbeelding

Nu zit ik dus te denken .. ik ben van plan om wat serieuzer met ponylief aan de slag te gaan. Niet alleen voor de koets, maar ook in het algemeen. Dubbele longe, lange lijnen, lange teugelen, dat soort dingen. En verder ook gewoon onder het zadel, sowieso het bos in, in de piste weet ik nog niet (is niet zo ons ding, haha). En ik vraag me af of ik daar ook niet meer mee kan bereiken/fijner mee kan werken met een bit, ipv bitloos. Ik weet het niet, maar nu die 2 keer met dit bit liep hij echt heel fijn, waar ik bitloos nogal eens het probleem heb dat hij gaat hangen/zwaar worden .. Denk niet dat dit betekent dat het bit hem pijn doet, want dan zou hij wel anders reageren.. maar het is net op een andere manier werken en heb het idee dat dat wel goed gaat.

Maarja, heb nu een liverpoolstang, aan een menhoofdstel .. Kan dit hoofdstel wel gebruiken, maar dan zit je ook elke keer met die oogkleppen en voor het lange lijnen is dat geen probleem, maar met dubbele longe mis ik toch wel dat stukje lichaamstaal ... Kan het bit wel aan een ander hoofdstel hangen, maar elke keer wisselen is ook zo wat .. en dan zit ik met een liverpoolstang voor 'gewoon dressuurwerk' en dat is misschien ook niet nodig (alhoewel het op zich niet uitmaakt, want het bit is natuurlijk zo sterk als je hand ;). Wat voor soort bit zou ik naar kunnen kijken? Een soortgelijk bit als die stang zou wel fijn zijn, maar er zijn zoveel bitten & mogelijkheden en ik denk dat jullie daar meer van kennen dan ik :) Of toch het grondwerk gewoon bitloos blijven doen? Of misschien afwisselen, kan ook natuurlijk..

Wie brainstormt even mee? :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:28

Leuk dat je meer met je paardje gaat doen.
Ik vind bij lange lijnen ook lichaamstaal belangrijk. Ik doe lange lijnen, dubbele longe en rijden in de bak op een dubbelgebroken watertrens. Buiten rijden met hackamore dus bitloos.
Werkt echt superfijn!
Ongebroken bus of dtrens zou je voor kunnen krijg, ligt erg stabiel en is erg vriendelijk.
Met een bit kun je heel precies en duidelijk zijn voor je paard. Het is niet perse vriendelijker of onvriendelijkr of zo. Misschien kun je ergens voor een leuk prijsje een ander hoofdstel halen wat je gebruikt om mee aan de slag te gaan aan de lange lijnen en dubele longe? Ik heb dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:45

Dank je :)
Hoofdstel moet ik even kijken, heb wel nog een Rambo hangen die ik nu dus bitloos gebruik, maar daar kan ook een bit aan (als ik de bithangers weer vind :o ) dus dat is in principe geen probleem. En moest dat toch niet helemaal lekker zitten (zit namelijk bitloos ook wat met dat hoofdstel te klooien) dan is er nog altijd de optie om een gewoon hoofdstelletje aan te schaffen :j

Het bit is het voornaamste .. Wel of niet doen .. en indien wel, wat voor bit dan.
Zou ongebroken werken met zijn mond? Of bedoel je met tongvrijheid?
Heb zelf eens wat rondgekeken maar de enige "stangen" met tongvrijheid lijken die van Beris te zijn (naast de menbitten natuurlijk), en die vind ik toch wat prijzig :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:54

Oowh jaloers! Ik wil zoo graag de rambo multi, zo jammer dat ie zo duur is :D
Het ligt stil in de mond dat bedoelde ik, wat het fijnst werkt is een kwestie van uitproberen. Maar zo iets is over het algemeen wel een relaxt bit.
Ken ook een pony die altijd zijn tong uit steekt, ook te weinig ruimte en dat compenseert ie door zn tong uit te steken, heeft ie altijd al gedaan, ken hem nu ongeveer 15 jaar, en hij werd toen al met bit gereden, leek er nooit last van te hebben hoor!! Die werd altijd gereden met een enkelgebroken bitje.
Maar goed je moet het uitproberen wil je het weten. Heb je het idee dat ie het niet fijn vindt door de ruimte in zijn mond wat je zegt, kun je altijd nog bitloos verder gaan

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:02

Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 16-09-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:03

@ Poiuytrewq : Misschien heb ik er binnenkort eentje te koop :+ :))

Vroeger is hij wel met bit gereden geweest, maar dit ging zo belabberd dat ik daarom bitloos ben gaan rijden. Daarom dat ik nu wat schrik heb om terug naar een bit te gaan, en zeker "meteen" een goed bit wil vinden, zonder eerst weer diverse onsuccesvolle pogingen te moeten doen ... Daarom dat enkelgebroken het zeker niet gaat worden. De rest weet ik dus niet wat of hoe... Zoiets als het menbit zou ideaal zijn, aangezien dat heel fijn lijkt te liggen & te werken.. of toch die 2 keer dat ik al geprobeerd heb, maar als het hem echt zou hinderen zou ik dat wel gemerkt hebben (hij gaat dan namelijk enorm hoofdschudden en slaan, duidelijker kan niet ;) ).

@ romyloverrr : dank je, ga eens even kijken ;)

Edit; de laatste is inderdaad wel de meest interessante, de andere 2 hebben teveel 'gedoe' in de mond, daar begin ik niet aan, irriteert volgens mij alleen maar... Maar vraag me af of het wel zin heeft om zo'n bit te kopen, kan ik net zo goed die liverpool gebruiken heb ik het idee..

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:15

Als je graag een vergelijkbaar bit wilt, maar dan voor onder het zadel is een kimblewick misschien een optie. Een liverpool is echt een menbit, een kimblewick is juist voor onder het zadel. Een van de fjordjes die ik rij wordt hier ook mee gereden en loopt er super fijn op. Hij heeft ook een dikke tong en loopt op een ongebroken versie met tongboog. Hier staan een aantal voorbeelden: http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... itten.aspx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:42

Dank je.
Dus dat gaat dan toch meer richting dat "spaans bit" ..
Hij heeft trouwens een tijd terug zo'n bit ingehad volgens mij, of in ieder geval toch iets in die richting (we konden er toen niet achter komen welk bit het juist was) maar daar reageerde hij toch niet fijn op .. Héél erg overdreven kauwen zodra het bit erin ging bv. al, dat heeft hij nu met de liverpool (en eerder met een ander menbitje) totaal niet gehad.

Dit was dat bit overigens:
http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... rMaker.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... rMaker.jpg

Maar misschien was dat door dat scharnierpunt en het afzonderlijk bewegen van de helften dat hij het maar niks vond ..

Indien er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik dat graag ..
Bij deze bitten heb ik toch altijd het idee om er een serieus bit te hebben inhangen .. maarja, langs de andere kant .. een liverpool is dat ook natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:15

Ben vandaag in de winkel geweest, gewoon eens kijken.
Die persoon zei het eens met een dubbelgebroken te proberen. Zij rijdt haar paard daar ook mee, en dat is datzelfde paard dat voor de koets ook hetzelfde bit heeft als [***] nu, omdat die ook wat problemen met de mond/tong had. Dus heb een dun, dubbel gebroken bitje meegenomen (en een hoofdstelletje :') ).

Afbeelding
(I know, hij ziet er dolgelukkig uit :O ).

Dubbele longe ging overigens niet goed, maar in vrijheid deed hij niet zo moeilijk dus ik denk niet dat het aan het bit op zich ligt. Nog even wat dingetjes proberen en dan kan ik daar meer over zeggen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:07

Of misschien is het toch wel het bit (in combinatie met iets van hem vragen..).
Vandaag met de lange lijnen in de piste gewerkt, ging echt voor geen meter, terwijl het eerder best leuk ging. Dus heb het bit vervangen door zijn menbit, gewoon aan ditzelfde hoofdstel (zodat daar al geen verschil tussen zat) en weer gaan lange lijnen. Het ging echt EEN STUK beter! Uiteindelijk nog heel fijn gewerkt, zonder zijn moeilijk gedoe .. Dus heb het idee dat het bit hem toch niet helemaal goed zit..

Morgen ga ik nog 1x wat proberen, los longeren met slofteugel of bijzetteugels (moet even kijken wat ze op stal hebben, ik heb niet alles in voorraad om eens te proberen :') ). Gewoon eens zien wat hij doet als hij wel weerstand krijgt, maar zonder dat ik daar invloed op heb (omdat ik niet uitsluit dat mijn onhandigheid misschien ook niet fijn is voor hem .. alhoewel dat met de liverpool wel super gaat dus dat zou je dan ook weer niet verwachten, toch? :+ ). En dit dan ook met beide bitten .. Maar denk dat de zoektocht verder gaat..

Bjarni

Re: Toch met bit gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:23

Het menbit en het dubbelgebroken bit zijn natuurlijk ook wel heel verschillend. Het menbit is recht, heeft tongvrijheid. Een dubbelgebroken bit kan naar elkaar toe knijpen, een paard met een grote /dikke tong heeft dan zijn tong tussen de 2 bithelften samengeknepen. Dat voelt niet zo fijn. Ook werken verschillende bitten op een verschillende manier op de lagen in. Als hij op het menbit fijn loopt zou ik dus eventueel gaan kijken naar een voorgevormde ongebroken trens voor het dubbele lijnen werk.
Myler heeft ook hele fijne bitten met tongvrijheid in verschillende uitvoeringen en diktes. Het voordeel daarvan is dat ook al zijn ze (dubbel) gebroken ze niet door kunnen slaan zoals een gewoon dubbel gebroken bit. Ook kunnen de helften onafhankelijk van elkaar inwerken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:28

Als dit mondstuk goed bevalt gebruik je toch lekker dit?
Niet elk paard kan dat gefriemel van een dubbelgebroken waarderen.
Het is in mijn ogen vriendelijker als dubbelgebroken dus waarom niet.
Een bitje met tongboog is best te vinden, ook in niet menversie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:33

Heb je betaalbare voorbeelden toevallig? Heb er wel gevonden van meer dan 100 euro maar dat vind ik een beetje te om te proberen..

Ik weet dat ongebroken en dubbel gebroken verschillend is maar het paard met de tongproblemen van de eigenaresse van de winkel loopt met dit menbit en loopt met een dubbelgebroken onder het zadel zonder problemen, vanddar de keuze om het een kans te geven. Maar ik ga zoeken naar een bit met hetzelfde mondstuk ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:34

Ebay UK heeft heel veel bitten, en ook vrij aparte.
Ik zou daar gaan kijken, betaal je ook niet per definitie de hoofdprijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:38

Hmm ok, ga eens kijken maar via internet heeft niet mijn voorkeur. Liever via de winkel, daar mag ik namelijk ruilen als het niet lukt dus dat is in dit geval wel zo fijn :) Maar ik ga wel eens kijken, misschien zie ik wat interessants dat zij dan kan bestellen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:39

Ik zou dit bit aan je men hoofdstel laten zitten, en een ander simpel hoofdstel kopen waar ik een dubbel gebroken bustrens aan zou doen of een ongebroken bustrens... deze twee schijnen het vriendelijkst te zijn voor de paarden mond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:41

Misschien handig als je de rest van het topic ook.even leest ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:43

Ik heb hier ook nog een bitje hangen met tongboog wat totaal niet dik is, alleen de boog is niet zo breed.
Maar die kostte geen drol, maar ik weet niet welke maat, denk wel groot.
Mylers zijn ook vaak wel goedkoper op ebay, zeker die met tongboog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:44

Zal morgen eens kijken als ik weer op de pc zit :j Merci :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:45

Kan zijn dat je even moet wachten trouwens, gewoon in de gaten houden wat er te koop komt.
Kan je soms echt buitenkansjes hebben, zeker omdat het om een bit met tongboog gaat!
Die zijn minder gewild.