Dameszadel rechtsom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Dameszadel rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:02

Sinds ik ben begonnen met paardrijden (anderhalf jaar geleden) heb ik al in mijn hoofd dat ik mijn moeder wel eens te paard zou willen zien. Het lijkt mij namelijk ook wel iets voor haar. Echter kan zij haar linkervoet niet goed gebruiken door een mislukte operatie (van zo'n 28 jaar terug), lopen doet ze met krukken en autorijden kan alleen in een automaat. Hierdoor ben ik dus eens naar dameszadels gaan kijken, maar het valt me op dat je met een dameszadel altijd met je benen aan de linkerkant zit. Voor mijn moeder zou dit dus alsnog geen uitkomst zijn, omdat je bij deze zadels je linkervoet in de beugel hebt.

Ik vroeg mij dus af of er ook een variant dameszadel is waarbij je met beide benen aan de rechterkant zit. Ik neem aan dat als je een custom-made dameszadel aan laat meten, je er wel voor kan kiezen om ze 'rechtsom' te maken, maar liggen ze bij wijze van spreken ook als zodanig in de winkel?

Zilfstar

Re: Dameszadel rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:04

Is zonder beugels dan geen beter idee? Bijv en barebackpad of een Christ schapenvachtzadel?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:05

Voor zover ik weet heeft mijn moeder nog nooit op een paard gezeten, is het dan een goed idee om haar gelijk zonder beugels er op te gooien? Ook al is het maar een paar rondjes in stap? Het is sowieso een plan voor op de lange termijn, want ik heb nu (nog) geen eigen paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:09

Als je paard braaf is kan het geen kwaad zonder beugels, leert ze ook gelijk lekker hangen ipv aanspannen. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:10

Maar waarom dan een dameszadel ?

Op een normale manier zit ze toch veel steviger ?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:15

Daar heb je wel gelijk in, xSlvna!

Shirley, ze kan dus niet met haar voet in een beugel omdat ze hier veel pijn aan heeft. Ik ben ook nog maar een beetje aan het oriënteren, hoor :o maar dat alle/de meeste dameszadels linksom zijn viel mij tijdens mijn 'zoektocht' op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:20

Dan nog zou ik liever zonder beugels doen dan twee beentjes aan één kant :o

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:23

Gaat het er om dat je moeder niet via de linker kant op kan stappen of dat ze ook niks aan haar linker voet verdraagt. Anders zou mijn keuze zijn via de rechterkant opstijgen. Of inderdaad zonder beugels rijden. Het lijkt mij op een dameszadel onstabielen zitten dan op een normaal zadel.

Wel leuk dat je er nu al over nadenkt hoe je jouw moeder kennis kan laten maken met het paardrijden"

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:23

om uit te proberen of je moeder het wel kan/leuk vind... een dameszadel laten maken die niet standaard is pfoee dat zal wat kosten, bij mijn weten is een standaard dameszadel zelfs al niet goedkoop om een keertje te proberen

zou toch kiezen voor een gewoon zadel zonder beugels, of een western voor de makkelijkere zit en de knop om vast te houden

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:29

Een westernzadel is ook een heel goed idee, Speurneusc! Ik vind het tof dat jullie allemaal zo met me meedenken. Veel verder dan een dameszadel was ik namelijk nog niet gekomen :o

Jennnn, mijn moeder kan inderdaad ook niet links opstappen, dus dat moet sowieso vanaf de rechterkant. Als het goed is zit een dameszadel even stabiel als een regulier zadel, maar zelf heb ik er nog geen ervaring mee, dus correct me if I'm wrong :o

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:30

Ik vind het eigenlijk best een goed idee. Met dameszadel heb je toch de steun van een beugel. Voor zover ik weet is het ook prima mogelijk met de beugel rechts maar standaard zal hij wel links zitten. Anders moet je even contact op nemen met de vereniging voor dameszadels, zij weten vast meer.

Ik neem trouwens aan dat je het zadel ook zelf gaat gebruiken, anders is het wel een duur grapje.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:37

Mocht ik een eigen paard en uiteindelijk een dameszadel hebben, lijkt het mij inderdaad erg tof om daar ook me te gaan rijden. Ik weet nog niet of ik er gelijk zelf één aan zou schaffen, maar dat zien we tegen die tijd wel (als ik groot en rijk ben.. :+ )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:39

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:41

Super, Shirley! Dank je wel!! _/-\o_

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:49

Graag gedaan !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:43

Nissima schreef:
Mocht ik een eigen paard en uiteindelijk een dameszadel hebben, lijkt het mij inderdaad erg tof om daar ook me te gaan rijden. Ik weet nog niet of ik er gelijk zelf één aan zou schaffen, maar dat zien we tegen die tijd wel (als ik groot en rijk ben.. :+ )

Dus je hebt geen eigen paard? Denk er aan als je een zadel voor je moeder koopt dat dat daarom ook niet op eender welk paard past. Daarbij zijn er veel paarden zie zo niet lopen als ze het niet gewend zijn.
Persoonlijk zou ik gewoon een normaal zadel nemen en een bokriempje aan de ringtjes vanvoor maken. Moest ze dan haar evenwicht verliezen dan kan ze zich nog vasthouden.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:03

Dat is inderdaad ook nog wel iets om over na te denken. Dank je wel, Leen! Via de link die Shirley heeft gegeven kan een dameszadel gehuurd worden, dus het is altijd voor een dag te proberen :o

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:57

Met de dameszadel zit je niet minder goed dan met een normaal zadel.
Het vraagt alleen enige oefening, maar dat is met gewoon zadel ook zo.

Het dameszadel waar tegenwoordig mee gereden wordt is gemaakt door een man die maar 1 been had waarmee die kon rijden.
Dus op zich is een dameszadel geen slecht idee.

Dameszadels kunnen zowel naar links als naar rechts, en je hebt zelfs zadels waarvan je de krukken kan verzetten van de linker naar de rechterkant.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:41

HTM schreef:
en je hebt zelfs zadels waarvan je de krukken kan verzetten van de linker naar de rechterkant.

Dit klinkt helemaal ideaal! Weet jij zo globaal of die duurder zijn dan een 'normaal' dameszadel? En waarom zijn de meeste dameszadels eigenlijk linksom?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:02

Linksom is de standaard.
Indien je een zadel gaat laten maken maakt het volgens mij niet uit qua kosten of je hem links of rechtsom laat maken.
Wil je hem twee kanten op laten maken, dan zal dit wel meer kosten.