Tweedehands zadel; past het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2tal

Tweedehands zadel; past het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:34

Hoi,
Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een jonge PRE. We zijn met een oud zadeltje begonnen met rijden, maar nu ben ik op zoek naar beter exemplaar. Een nieuw A-merk zadel leek me niet nodig voor een paard dat vast nog veel gaat veranderen, daarom ben ik voor een tweedehands gaan kijken. Vandaag heb ik er een meegenomen om te passen. Nu weet ik dat je een zadelmaker/passer nodig hebt om te zien of het echt goed past, maar ik zou graag alvast horen wat anderen ervan denken. Nu kan ik m namelijk nog terug brengen.

Het gaat hierom:
Afbeelding

Ter informatie, zn rug:
Afbeelding

Wat vinden jullie van de lengte: is het te lang? (hij heeft een korte rug, mocht dat nog niet opgevallen zijn)
En wat te denken van de ligging? De singel loopt niet loodrecht naar beneden, maar als ie dat wel deed, dan zou hij weer ver naar achteren zitten.

Verdere info:
- de boom lijkt breed genoeg: de kussens sluiten aan en ik meet ongeveer 3 vingers ruimte boven de schoft
- de kussens van voor naar achteren lijken aan te sluiten; geen brug
- het kussenkanaal is breed genoeg
- het klappert niet

Ik zit dus erg te twijfelen wat ik moet doen, het is een mooi zadel, maar het gaat natuurlijk om de pasvorm.
Elke mening is welkom!

Chantal

chivaldi

Re: Tweedehands zadel; past het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:39

Zo vanaf de foto te zien lijkt het te lang,verder ziet het er prima uit.
Al is het makkelijker te beoordelen zonder dekje of door een zadelmaker natuurlijk!

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 23:04

Klopt, vergeten fotos te maken zonder dekje... Het punt is dat dit al een 17 inch zadel is; Veel korter kan niet als mijn achterste er nog in moet passen.
Bedankt voor je input.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:12

Heeft hij de ruimte om er goed onder te bewegen? Vraag iemand om je te helpen, voorbeen naar voren 'trekken' en de ander met de hand bij het kopijzer/de boom/schouder, hier hoort ruimte voor te zijn (is uiteraard wat krapper door jou hand).
Vind het zadel wel wat te lang ogen.

Patatje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:21

Als zover je kan zien ligt het zadel perfect aan de schoft maar is het te lang. Nu, zoals je zegt, het is al een 17 inch, dus een korter zadel zal je wss niet vinden denk ik. Je paard heeft nu immers een hele korte rug. Als je daar echt ten volle rekening mee houdt zal je denk ik nooit een zadel vinden waar een persoon met een normale figuur nog in past. Ik zou hem, toch zoals ik het op eerste zicht zie, overwegen om te houden. Wat je wel kan doen is eventueel nog es informeren naar een merk van zadel die uit zichzelf al korter is. Zo is de 17 inch van het ene merk soms langer dan van een ander merk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:57

Zo op het oog ligt het netjes, maar natuurlijk kan alleen een zadelpasser dat echt goed beoordelen. Kan je er geen Franse kussens onder laten zetten of kussens in 16 inch? Soms is dit mogelijk, dan is het niet te lang voor je paard en heb je toch een 17 inch zit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 06:17

Belangrijk is dat je er mee rijdt,het liefste zonder dekje.
Kijk hoe hij ligt na het rijden,of hij niet klappert met lichtrijden en of de haren glad liggen na het rijden.
Dan kun je het gerust doen.
Een onafhankelijke zadelpasser er even naar laten kijken kost ook de wereld niet.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 06:58

Er zijn genoeg zadels van 17.5 inch of 18 inch die korte kussens hebben. Vaak 'Franse' kussens genoemd. Het is niet alleen de lengte die juist moet zijn, ook de voorboom moet passen, en de vorm van de lengteboom moet de rug goed kunnen volgen.

Succes.

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 07:20

Bedankt voor de reacties. Het ging mij er vooral om of ik het dit weekend terug moest brengen, of dat ik de koop nu definitief verklaar. Dan laat ik er later nog een zadelpasser naar kijken (ga eerst op vakantie), maar dan is het al mijn zadel en moet ik het weer zien te verkopen als het door de zadelpasser afgekeurd wordt.
Ik moet nu maar eens gaan beslissen...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:29

Kan je je hand tussen het zweetblad en het paard doorhalen? Zonder veel moeite?
Heb je ruimte om de schoft, niet alleen boven.
Ik vind het zadel iets te ver naar voren liggen, het lijkt alsof de schouder ter hoogte van de boompunt ligt. Maar de foto kan ook net iets teveel van achter zijn genomen waardoor dat vertekent.
Kan je het paard er een rondje mee laten draven en galopperen? Het zadel lijkt de neiging te hebben om iets naar voren te schuiven. Hij gaat denk ik niet snel naar achter schuiven en omdat hij nu al redelijk dicht op de schouder lijkt te liggen wil je niet dat hij met rijden nog naar voren gaat.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:46

Het zadel lijkt mij goed te liggen, de lengte is niet te lang en het zadel ligt mooi recht.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:57

Heel belangrijk ik dat jij ook in het zadel past, als je eigenlijk voor je kont een 18 inch zadel nodig hebt moet je zeker niet in een 17 inch gaan zitten want dan zit je op de lepel met je gewicht en dat is ook zeer belastend voor het paard.
Je moet zelf in het midden zitten van je zadel!!!! Je moet dan eerder kiezen voor een 18 inch zadel met bijv franse kussens (die zijn korter).
Verder lijkt het zadel aardig te passen maar je moet dan ook kijken of de onderkant overal goed dragend op de rug ligt. Dat kun je op een foto niet zien.
Als het brugt bijv past het ook niet. Verder is het denk ik lastig om dit op een forum te vragen want bijna iedereen heeft een ander idee van wat passend is.
En zo zie je dat helaas heel veel ruiters met een niet passend zadel rijden. Veel adviezen van mensen die denken dat het past.
Ook heel belangrijk is dat je paard er ontspannen mee loopt als jij erop zit.
De achterkant van de schouder kun je voelen, deze moet niet onder het zadel zitten, dat is denk ik een twijfel geval bij deze maar dat kan jij alleen voelen dat kan niet van een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:26

Op zo een manier kun je niet zien of een zadel past, dat moet je voelen en aanmeten. Sorry ik ben bang dat je hiermee volledig de plank mis mee gaat slaan. Op bokt met 2 nietszeggende foto's gaan vragen of een zadel past en dan juist bij een PRE die geen standaard ruggen en romp hebben.

Heb ook een jonge pre maar no way om het zo te doen. Eenmaal zadelproblemen er in rijden en dan pas heb je ellende, dan is de aankoopmvan een goed aangementen zadel door een kenner zoals Ninon Schutte ineens niet meer zo duur hoor...

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:33

Sorry, ik las pas later dat je al gekeken had of het niet brugt..
Als je erop zit heb je dan nog drie vingers boven de schoft, meestal zakt het dan nog twee cm.

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 10:10

Nogmaals bedankt voor de reacties. Mijn doel met dit topic is niet zozeer om te bepalen of het zadel Goed ligt, maar meer of het op het eerste oog Niet Slecht ligt. Dit om te bepalen of ik het nu hou en er later mee langs de zadelpasser ga, of dat ik het nu gelijk terug ga brengen.
Het is trouwens een Ninon Schutte zadel, en ik begrijp dat daar wel veel aan aan te passen is, qua kussens en evt boombreedte. Maar niet de lengte van de boom natuurlijk, en daar gaat het nu om. Gelukkig pas ik met mijn 1.60m wel in een 17 inch zadel, anders werd het helemaal moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:02

Mooi, maar op zo een manier beoordeel je een zadel niet en het is niet zo dat je een zadel altijd wel even passend kan maken door alleen op te vullen. Oo jij als ruiter moet er correct in kunnen zitten anders ga je je paard storen.

Vraag of neem iemand mee die weet hoe een zadel passend ligt, kleine correcties met een ietsje hier en daar opvullen kan wel.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:07

Voor mijn leken oog ligt het niet slecht. Zou je Ninonschutte niet langs kunnen laten komen om het aan je paard aan te laten passen? Heb je al met het zadel gereden? En zo ja hoe liep je paard eronder? Uit ervaring weet ik dat al ligt het voor het oog goed je paard toch een voorkeur kan hebben. Heb met een jong paard een 10 tal zadels gepast, de zadelmaker had er 2 aangemerkt die goed zouden liggen maar met de een liep ie heel fijn en bij de ander liep ie echt niet zo ruim en los door het lijf. Bij mijn wedstrijd paard ook even moeten zoeken wat ook hij fijn vond ook al pasten er verschillende zadels goed.
Succes met je paardje en z'n nieuwe zadel :)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:44

2tal schreef:
Klopt, vergeten fotos te maken zonder dekje... Het punt is dat dit al een 17 inch zadel is; Veel korter kan niet als mijn achterste er nog in moet passen.
Bedankt voor je input.

zo moet je niet denken.ik zie een zadel met erg diepe zit,dat maakt je 17 inch nog kleiner voelen,het is ook een zadel met keilkussens(kussens die ver onder de lepel vandaan komen).

meet eerst echt de lengte op de rug in cm.
heb je blijbaar een kleiner zadel nodig?,kijk dan naar een zadel met minder/geen keilkussens en /of een vlakkere zit :D

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:25

OK, ik heb de knoop doorgehakt: Ik ga het terug brengen.
Ik heb er vanmorgen even mee gereden en mn paard was terughoudender dan normaal met het oude zadeltje. Wel ging hij makkelijker de bocht door, wat voor mij een aanwijzing is dat het kussenkanaal van zn oude zadeltje te smal is (oud model Kieffer).
Ik vind het wel jammer, het is echt een mooi en voor mij comfortabel zadel wat ik nu terug ga brengen.
Nu op zoek naar een zadel dat korter is dan 48 cm (maximaal 45 denk ik)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:34

Ik zou Ninon Schutte bellen voor een afspraak. Ik denk dat je daar geen spijt van zal krijgen. Zij kan goed inschatten hoe je jonge paard zich gaat ontwikkelen en houdt daar rekening mee.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:51

De classic barok van Ninon is een kort zadel of was dat dit model??

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 06:33

Nee, dit was een Sentrix. Maar nu weet ik dat een 'standaard' lengte 17 inch niet past. Leermomentje...

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:05

waarom laat je ninon schutte zelf niet komen? wellicht kan ze je advies geven over het tweede hands zadel? of een passend zadel aanmeten??

cindy

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 02:14

Ik heb het zadel terug gebracht en ga op zoek naar een extra kort zadel (zoals een Zaldi zadel). Een nieuw op maat gemaakt zadel heb ik het geld nu niet voor, en zou misschien niet lang goed liggen op mijn jonge paard. Daarom zoek ik verder naar een passend tweedehands zadel. En daar kan ik evt Ninon Schutte nog naar laten kijken (in ieder geval een zadelpasser).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:36

Misschien heeft ze een 2 e hands? Bel haar je weet nooit...die maakt ze als het kan ook goed passend...