Functie van dubbele teugel aan 1 bitring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Functie van dubbele teugel aan 1 bitring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:48

StableDoor

Re: Functie van dubbele teugel aan 1 bitring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:55

Ik ken iemand die bij de Koninklijke Stallen werkt en rijdt, die zegt dat dat is voor als er een teugel breekt, dan hebben ze nog een soort 'reserveteugel'. Je kan het natuurlijk niet hebben dat je met een kapotte teugel in een parade door Den Haag rijdt!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:57

Daar zit zeker wat in! Als dat de reden is, heeft het dus geen rijtechnische maar een reservefunctie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:58

Ik reed vroeger dubbel teugel omdat ik vaak met slof reedt en enkel teugel niet fijn vond, n oefent meer druk uit.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:07

StableDoor schreef:
Ik ken iemand die bij de Koninklijke Stallen werkt en rijdt, die zegt dat dat is voor als er een teugel breekt, dan hebben ze nog een soort 'reserveteugel'. Je kan het natuurlijk niet hebben dat je met een kapotte teugel in een parade door Den Haag rijdt!

Fatsoenlijk onderhouden tegels breken toch niet zo snel? Hebben ze ook een dubbele singel en dubbele beugelriemen? Die knappen net zo vaak...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:17

Het is niet mijn idee :+
Tuigen zijn wel goed onderhouden, ik heb de stalknechten nog zien poetsen! Ze gebruiken wel 'gewone' merken voor de dagelijkse werkzaamheden (alle paarden hebben een gewoon zwart halster van Harry's Horse etc), maar ik weet niet of ze ook de wat goedkopere merken gebruiken bij de parades, volgensmij niet. Het lijkt mij dus ook vreemd als er iets knapt. Maarja, het kan altijd gebeuren. Er was ook een amazone die op zeer hoog niveau sprong (ben haar naam vergeten) en bij haar knapte er ook een teugel op een wedstrijd. Het lijkt mij dat zij ook wel haar tuig goed laat onderhouden. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met zo veel omstanders op een paard rijden met een kapotte teugel lijkt me niet handig.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:19

shirleyp schreef:
StableDoor schreef:

Fatsoenlijk onderhouden tegels breken toch niet zo snel? Hebben ze ook een dubbele singel en dubbele beugelriemen? Die knappen net zo vaak...

Nee, maar dat hoort zo... Ze rijden met tenue zoals vroeger gebruikelijk was, dus daar hoorde een dubbele teugel en in feite het stang en trens hoofdstel (stang diende als noodrem, mocht een paard op hol slaan) gewoon bij...

Heeft tegenwoordig geen functie meer, maar is gewoon zoals het cavaleriepaard opgetoomd dient te worden.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:25

StableDoor schreef:

Was ook niet mijn bedoeling om jou er een aan te tikken hoor :D Vind het gewoon vreemd dat dit in geval van de teugel wel wordt gedaan, terwijl een singelstoot of beugelriem ook regelmatig knapt en me dat ook niet handig lijkt midden in een stad :D . Gert-Jan Bruggink heeft laatst een rit uitgereden met een gebroken teugel.

Hoe zit het dan eigenlijk met ME'ers te paard? Rijden die ook met dubbele teugels? De 'knapkans' lijkt me daar groter dan op Prinsjesdag?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:27

shirleyp schreef:
StableDoor schreef:

Was ook niet mijn bedoeling om jou er een aan te tikken hoor :D Vind het gewoon vreemd dat dit in geval van de teugel wel wordt gedaan, terwijl een singelstoot of beugelriem ook regelmatig knapt en me dat ook niet handig lijkt midden in een stad :D . Gert-Jan Bruggink heeft laatst een rit uitgereden met een gebroken teugel.

Hoe zit het dan eigenlijk met ME'ers te paard? Rijden die ook met dubbele teugels? De 'knapkans' lijkt me daar groter dan op Prinsjesdag?

Tis gewoon harnachement voorschrift... Het heeft geen reden meer, het 'hoort' gewoon zo... Net zoals de cavalerie geen meerwaarde meer heeft, want de paarden zijn al lang geleden vervangen door motorvoertuigen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:32

bij de bereden politie eerder ook heel veel, nooit gevraagd waarom *stom :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:40

omdat de ruiters tijdens prinsjesdag wel met stang en trens rijden...
het is dus tijdens de trainingen gewoon voor het gevoel van de dubbele teugel (dit is in ieder geval de reden dat de marechaussee met dubbele teugels rijd tijdens de trainingen)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:35

Met prinsjesdag rijden de meeste gewoon zonder stang en trens, ten minste, bij de repetities was het zonder, op enkele uitzonderingen na.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:03

StableDoor schreef:
Met prinsjesdag rijden de meeste gewoon zonder stang en trens, ten minste, bij de repetities was het zonder, op enkele uitzonderingen na.

toen ik stage liep bij de marechaussee reden ze gewoon met stang en trens hoor ;)
weet niet hoe het met de cavalerie zit maar de marechaussee rijd op prinsjesdag gewoon met stang en trens...

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:25

Ik rakel even een oud topic op. Ik heb namelijk ook zo leren rijden. De vader van mijn instructrice heeft mij aangewend met dubbele teugel te rijden. Meneer Robaard was nogal van de oude stempel. Volgens hem ben je zachter in de hand, de druk van het bit wordt gelijkmatiger verdeeld. Misschien is een reserve teugel een handige bijkomstigheid voor Cavalerie. Maar ik vraagt mij af of dat het doel is. Wellicht is het een manier om ruiters die binnenkort overstappen op stang en trens vast te laten wennen aan de dubbele teugel. Ik vond het rijden met een dubbele teugel toen ik het gewend was erg prettig. Ik had wel het idee dat ik zachter was als ik zo reed. Ik heb zelfs L dressuurproeven met dubbele teugel gereden en kreeg nooit opmerkingen van de jury.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:20

Vroeger bij mijn ponyclub moest je bij wedstrijden ook met dubbele teugel rijden, dat hoorde bij het tenue. Een stukje traditie. En de druk wordt inderdaad misschien ook wat regelmatiger verdeeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:28

Sheran schreef:
Vroeger bij mijn ponyclub moest je bij wedstrijden ook met dubbele teugel rijden, dat hoorde bij het tenue. Een stukje traditie. En de druk wordt inderdaad misschien ook wat regelmatiger verdeeld.

:j vroeger werd er idd bij de landelijke ponyclubs veel met dubbele teugels gereden op de trens, reden weet ik niet of t verplicht was weet ik ook niet.
Vond t altijd wel bijzonder om te zien, vraag me dan nu meteen af of het nog toegestaan is op wedstrijden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:29

knollentuin schreef:
Sheran schreef:

:j vroeger werd er idd bij de landelijke ponyclubs veel met dubbele teugels gereden op de trens, reden weet ik niet of t verplicht was weet ik ook niet.
Vond t altijd wel bijzonder om te zien, vraag me dan nu meteen af of het nog toegestaan is op wedstrijden?

:j ik heb ook nog zo op wedstrijd rond gereden, toen was dat heel normaal! (ik ben 40 :D )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:31

Wij reden vroeger altijd met dubbele teugel, als voorbereiding op het stang- en trenswerk. Wisten niet beter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:20

listiglistje schreef:
knollentuin schreef:

:j ik heb ook nog zo op wedstrijd rond gereden, toen was dat heel normaal! (ik ben 40 :D )

En ik keek ernaar, zat al bij de paarden, ben nu 47 :')

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:33

M_D_H schreef:
omdat de ruiters tijdens prinsjesdag wel met stang en trens rijden...
het is dus tijdens de trainingen gewoon voor het gevoel van de dubbele teugel (dit is in ieder geval de reden dat de marechaussee met dubbele teugels rijd tijdens de trainingen)

Dit is niet waar. Enkelen rijden met s&t, merendeel zonder. Afgelopen jaar heb ik tussen de paarden gestaan, en juist omdat het me opviel erop gelet ;)

In dit geval is het tenue, zo "hoort" het dus zo word het nog gedaan.

daarnaast ist altijd praktisch voor t geval je teugel breekt.