Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:36

Hallo,

Ik ben me bewust dat er een groot aantal topics zijn over boomloos vs niet boomloos, over boomzadels en ga zo maar door, maar ik wil graag concreet een antwoord proberen te vinden. Met dat grote aantal topics lukt me dat gewoon niet specifiek voor mijn probleem.

En dat is als volgt:

Ik heb voor mijn Welsh van destijds 5 tot en met zijn 7e jaar een Kent & Masters dressuur cob type gehad. Zelf geen problemen met dit zadel, evenmin als de pony. Er kwam nog een pony bij, vandaar dat mijn zadel doorgeschoven en op maat gemaakt zou worden voor deze pony en ik voor de Welsh wel wat anders wou. Ik had me namelijk verdiept in de wereld van boomloos en dat leek me wel wat, gezien mijn Welsh toch wel 2 keer per jaar de zadelmaker nodig had, ivm zijn ronde rug en het elke keer veranderen van boommaat in de winter en de lente. Na veel lezen en ervaring opvragen kwam ik uit bij een Barefoot London op zijn 8e jaar. Alleen dit blijkt het niet te zijn voor ons, nu een half jaar verder. Pony is te rond gebouwd, waardoor het zadel toch wel schuift onder het rijden. Dit kan ik ook zien aan de zweetplek op de rug. Nooit is deze gelijk en hij ligt dan weer teveel naar links en dan weer teveel naar rechts. Laatst lag het zadel zelfs op de ruggengraat aan de rechterkant. Ik heb verschillende dekjes geprobeerd, uiteraard met inlages (zadel is VPS) en verschillende singelsystemen. Zo rijd ik hem kapot en dat is dus geen optie meer. Vandaar dat ik besloten heb dat de Barefoot gaat. Maar dat betekent dus weer over naar een boomzadel. En daar raak ik verdwaald. Een stalgenootje raadde mij een zadel van Equestor aan. De reacties die ik daar over vind zijn ook weer zo verdeeld. Teruggaan naar mijn Kent & Masters? Is dat voor de termijn wel een oplossing? Stubben? Schitterende zadels, zelf geen ervaring met de boom, pasvorm e.d.

En nu? Ik ben hier in Groningen bij Kootstra geweest en ik heb een zeer prettige uitleg gekregen over het op maat maken van een Stubben zadel, in dit geval de Siegfried variant. De uitleg klonk logisch en de man staat vrij goed bekend volgens mij. De uitleg over de boom, de kamer, de drukverdeling, het aanpassen van niet alleen de boom per keer, maar ook de kussens, het zweetblad en de singelstand klonk ook zeer logisch. Volgens hem zou ik idd rond 2 keer per jaar verschil kunnen merken, doordat mijn Welsh ronder gebouwd is en het volume natuurlijk ook wat afhangt van het weideseizoen en het stalseizoen. Nu heb ik echter sinds deze maand de paarden aan huis in plaats van op een pensionstal, dus zou mijn pony nu eindelijk constant kunnen blijven qua gewicht, nu ik dit zelf in handen heb. Vroeger op de pensionstal was dit verschil namelijk dramatisch wegens veel te vette weidegrond. Dat helpt ook al mee voor een boomzadel, was ook de zadelmaker het eens.

Ik zie nu de bomen door het bos dus niet meer. Ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen, de een uiterst positief, de ander uiterst negatief. Het enige wat ik aan het einde van de dag wil, is een blije pony met een goed passend zadel, zonder dat ik hem schade toe kan brengen.

Wie heeft een advies in mijn geval?

Tessebes

Re: Kent&Masters, Barefoot, Stubben Siegfried en Equestor: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:26

Tja, je kan eigenlijk alle kanten op. Persoonlijk zou ik zeggen; als die K&M goed beviel, ga daar dan weer voor. Ze zijn tweedehands goed te krijgen, ze zijn aanpasbaar, niet te lang, boomtype lijkt me geschikt voor jouw pony.

Equestor heb ik gehad, maar de singelstoten lagen te ver naar achteren, waardoor ik problemen had met naar voren schuiven. Verder is dit snel een te lang zadel.

Barefoot heb ik gehad, maar dan kon ik nog niet eens 1 rondje mee door de bak ivm schuiven.

Stubben heb ik gehad, maar die is verprutst door de zadelmaker. Boom vond ik ook niet geheel geschikt voor mijn pony.

Zaldi heb ik gehad, vind ik geen aanrader, maar dit komt mede door de "service" van de verkoper. Zadel bleek te lang, naar voren te schuiven, schouders af te knellen.

Thorowgood (is K&M in kunststof) heb ik gehad, lag goed, maar uiteindelijk te breed geworden toen mijn pony meer model kreeg.

Ik heb nu een zadel geheel op maat laten maken. Massimo zou je nog wel naar kunnen kijken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:37

Ik heb een ronde, kleine (nagenoeg) schoftloze Fjord en ik heb een gelijksoortig traject gemaakt qua zadels. Zijn eerste zadel kreeg hij toen hij 3,5 was en daar was hij snel uit. Toen overgegaan op boomloos (Barefoot Cherokee in mijn geval) omdat ik zo hoopte zijn groei en seizoensveranderingen een beetje te kunnen opvangen. Ik rijd daarbij ook nog sporadisch (zet hem liever voor de wagen ;) )

Barefoot bleek het voor ons niet te zijn (in ieder geval dit model niet). Ik zat te breed, had geen last van naar voren schuiven maar wel links/rechts. Ben toen overgegaan op een Startrekk Comfort (shorty), misschien dat dit ook nog een merk is waar jij naar zou kunnen kijken. Deuber heeft verschillende modellen semi-boomloze zadels. Ik vond de Startrekk erg mooi qua kwaliteit, fijn kort en lag als een huis. Heb het zadel (helaas) wel verkocht omdat ik er zelf, na 20 jaar niet rijden, te weinig steun in had ;)
Zou voor onze twenter graag tzt een Startrekk weer terug willen.

Ik heb nu een Equestor allround en vind het een heerlijk zittend zadel, geen last van verschuiven en hoewel mijn billen voldoende gelzitting van nature hebben :') word ik toch blij van de gelzitting die erin zit. Heb wel getwijfeld om het te kopen aangezien ik veel negatieve verhalen las, maar als je kijkt zijn de verhalen voornamelijk met betrekking tot de verkoopster en niet gericht op de zadels an sich.
Het zadel heeft een mooi breed tussenkanaal (dat was voor mijn Fjord iets dat bij veel andere boomzadels ontbrak). Zadel lijkt perfect te passen bij het model rond/zonder schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:41

sylva schreef:
Vandaar dat ik besloten heb dat de Barefoot gaat. Maar dat betekent dus weer over naar een boomzadel.

Ik vind dit wel een grappige conclusie eigenlijk :+ Barefoot werkt niet dús het word een boomzadel. Er zijn natuurlijk nog veel meer boomloze en semi-boomloze zadels. Juist met een pony die zo veranderlijk is, is het denk ik zeker de moeite waard om je daar eens in te verdiepen :)

Aan de andere kant, als je met de K&M zo tevreden was, waarom dan niet daarnaar terug gaan :) Dan ben je waarschijnlijk het snelst klaar met zoeken en weer lekker aan het rijden.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:44

Kijk ook vooral waar je zelf lekker in zit. Van zowel alle merken die je noemt ken ik goede en minder goede verhalen. Op de manege waar ik werk werken we momenteel met kent en masters, op zich liggen de zadels goed en als het met jou kent en masters altijd goed ging en je tevreden was. Dan zou ik toch voor de kent en masters gaan.

ik heb zelf een stubben roxanne zadel, en ik.ben eigenlijk nog geen paarden tegengekomen waar het zadel niet op past. verder zit het zadel heerlijk, in de stubben siegfried zit ik minder fijn.

Dit geldt.ook voor de equestor, goede zadels en vaak een fijne pasvorm, maar een vrij breed zitvlak. Daar moet je wel mee overweg kunnen.

Verder als je naar het kosten plaatje kijky is de kent en masters het voordeligst, de stubben gaat al duurder worden en de equestor kost nog meer. Dus als je zelf tevreden bent over dat zadel zou ik niet te moeilijk doen over het aanpassen van andere zadels.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:47

Vervelend probleem. De K& M lag goed? Dan kan je die toch weer gebruiken of aanschaffen?
Als je Barefoot zo schuift, dan heb je óf de verkeerde maat pommel, óf een verkeerd model singel, te korte singel óf je moet iets veranderen aan je inlages.
Heb je ook een onafhankelijke zadelpasser laten kijken naar je paard?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 10:58

Bedankt voor de reacties.

Om even algemeen antwoord te geven:

De Kent & Masters lag in zoverre goed, maar het stoort mij dat de boommaat zovaak veranderde. Nu komen de paarden aan huis en zal de pony constanter in gewicht blijven, maar schijnbaar blijft dit problematisch in verandering door dat Kent & Masters werkt met kunststof bomen? Daar hoor ik meer negatieve verhalen over. Vandaar dat ik twijfel of ik die weer op moet leggen. De Kent & Masters is gewoon nog in mijn bezit, deze is nooit weggegaan.

Ik heb besloten dat de Barefoot gaat omdat ik mezelf echt verlies in de wereld van boomloos en echt een beetje zoek raak in alle voors en tegens. Ik weet niet meer waar te beginnen met boomloos en als je logisch redeneert kom je toch weer uit op hetzelfde punt. Pony is rond, heeft een brede ronde rug en geen schoft. Schuiven zal dus altijd een risico blijven met een boomloos zadel. Juist omdat er geen boom is die schuiven voorkomt. Ik heb gezien na 6 maanden hoe dit uitpakt, en dat wil ik niet meer. Ik ga ook niet boomloze zadels inkopen en weer verkopen dus ik wil nu gewoon een goede keuze maken. Ik heb het geprobeerd, maar ik ondervind meer nadelen dan voordelen eraan. Het werkt niet voor ons.

Stubben heb ik dus geen ervaring mee, alleen uit tweede hand. Die zijn over het algemeen positief, evenals de ervaring van deze zadelmaker die met Stubben werkt. Daar kan ik amper wat negatiefs over vinden.

Equestor lees ik nu steeds meer negatiefs over en ken ik ook niet, dus ik denk dat ik deze even laat voor wat het is.

Het prijskaartje maakt me in dat opzicht ook niet echt uit. Ik wil doen wat het beste is voor de pony. Ik rij overal wel prima in, dus daar hoef ik niet naar te kijken.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:59

sjouk_L schreef:
ik heb zelf een stubben roxanne zadel, en ik.ben eigenlijk nog geen paarden tegengekomen waar het zadel niet op past. verder zit het zadel heerlijk, in de stubben siegfried zit ik minder fijn.

Het grote probleem met stubben is dat ze op elk paard lijken te passen. LIJKEN inderdaad. Op het zicht liggen ze goed, maar als je dan gaat voelen (en weet wat je moet voelen), krijg je toch bij de meeste paarden een te grote druk achteraan. Dit wordt veroorzaakt door de vorm van de boom en daar is niets aan aan te passen.
Best zonde eigenlijk. Het zijn hele mooie zadels van een geweldige kwaliteit. Stubben probeert ook op heel veel vlakken inovatief te zijn. Jammer dat ze zo stug die banaanboom blijven aanhouden.

TS: tenzij jouw paard een achteraan holle rug heeft, zou ik stubben links laten liggen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:02

Ik had een equestor wispelaere voor mijn haflinger maar omdat ik meer steun zocht ben ik over gestapt naar een Ruitergilde.
Erg blij mee
Equestor is nog te koop hoor dus mocht je willen proberen zeg je het maar

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:09

juleke schreef:
sjouk_L schreef:

Het grote probleem met stubben is dat ze op elk paard lijken te passen. LIJKEN inderdaad. Op het zicht liggen ze goed, maar als je dan gaat voelen (en weet wat je moet voelen), krijg je toch bij de meeste paarden een te grote druk achteraan. Dit wordt veroorzaakt door de vorm van de boom en daar is niets aan aan te passen.
Best zonde eigenlijk. Het zijn hele mooie zadels van een geweldige kwaliteit. Stubben probeert ook op heel veel vlakken inovatief te zijn. Jammer dat ze zo stug die banaanboom blijven aanhouden.

TS: tenzij jouw paard een achteraan holle rug heeft, zou ik stubben links laten liggen.

Zou je dit misschien willen/kunnen toelichten? Ik ben erg benieuwd wat je hiermee bedoeld, omdat ik dit nog niet ben tegengekomen. Geldt jouw argument ook als er niet 'zomaar' een zadel opgelegd wordt van Stubben, maar ook als er een zadelmaker aan te pas komt die verschillende types Stubben heeft en het zadel opmeet? Alvast bedankt voor je reactie!

Mando, mocht ik ineens fan worden van Equestor, dan hoor je het :D

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:11

Ben het met blijheid eens, er zijn veel meer mogelijkheden binnen boomloos of semi-boomloos. Heb zelf bijvoorbeeld ook eens een soft-balance zadel gehad. Aanpasbare kussen, maar wel boomloos. Heerlijk zadel was dat, alleen paste jammer genoeg niet meer op de merrie die ik toen reed.
Heb nu een wintec feldmann zadel voor mij ijsje straks. Aanpasbare boom wat bij een jong paard wel een voordeel is. Bovendien een heerlijk licht zadel. Echter boomloos trekt ook nog steeds. Bij bijvoorbeeld barefoot kun je ook zadels testen, is dat anders niet een idee om een keer een ander model te testen?

Is namelijk niet eens zo heel duur en helpt je ongetwijfeld een geschikt zadel te vinden of in elk geval beter een beeld te vormen wat wel en niet past bij je paard.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:11

Op bokt staat nu een Equestor zadel te koop van bokker. Ik denk dat je dat zadel eens moet proberen.
Ik heb een Equestor zadel en het zadel ligt goed op mijn haflinger. Ik vind het echt een fijn zadel.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:20

@ risje: zie mijn argument voor boomloos een post eerder :) Ik stap er echt vanaf :j

@ Wesco: Wat vind jij zo positief aan Equestor, met oog op de boom, ligging etc?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:23

De Equestor is het enige zadel wat goed ligt op mijn haflinger en ik heb heel wat zadels geprobeerd.
De verstelbare boom is echt handig en het brede tussenkanaal sluit goed aan. De singelstoten liggen goed. Ik heb geen ervaring met de leverancier. Ik heb het zadel via marktplaats gekocht en de zadelpasser laten kijken of het zadel goed ligt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:39

Heb ik gelezen en daarom juist mijn reactie;-)

Je verliezen in de wereld van boomloos snap ik, maar daarom juist dit topic toch? Overigens zijn de boomzadels nog een vele grotere wereld waarin je je kunt verliezen. Vindt het eerlijk gezegd een beetje een bijzondere redenering dat een type boomloos niet bevalt en je het dus meteen afschrijft. Jammer en zou niet nodig hoeven zijn.

Heb zelf zowel meerdere boom als boomloze zadels gehad. Soms een heerlijke zadel, maar omdat ik vooral bijrijdpaarden heb gehad en niet eigen paste een fijn zadel niet altijd op een nieuw bijrijdpaard. Tsja daarom soms switchen tussen boom en boomloos. Kijk gewoon wat wil ik in een zadel, maar vooral ook wat past bij het paard.

Er zijn meerdere modellen boomloze zadels mét kussens. Dus compleet anders zoals bijvoorbeeld een barefoot. Schuiven is bij een dergelijk zadel dan ook eigenlijk niet aan de orde. Zoiets bijvoorbeeld:
http://boktimg.nl/sites/default/files/96/f7/96f74871a774ac45b0c43fa68ffd3cc6.jpg
Dit is dus een soft balance, kussens en toch echt boomloos, mooi tussen model en toch aanpasbaar. Je kunt de kussens namelijk verstellen en dus wat aanpassen mocht je paard bijvoorbeeld in bespiering veranderden.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:15

sylva schreef:
Zou je dit misschien willen/kunnen toelichten? Ik ben erg benieuwd wat je hiermee bedoeld, omdat ik dit nog niet ben tegengekomen. Geldt jouw argument ook als er niet 'zomaar' een zadel opgelegd wordt van Stubben, maar ook als er een zadelmaker aan te pas komt die verschillende types Stubben heeft en het zadel opmeet? Alvast bedankt voor je reactie!

Mando, mocht ik ineens fan worden van Equestor, dan hoor je het :D

Ik ga een poging doen om uit te leggen wat ik bedoel :)

Er zijn verschillende vormen van zadelbomen. Niet alleen de boommaat van een zadel is belangrijk, ook de vorm van de boom. Eerst en vooral moet de boom van het zadel goed zijn voor het paard (wijdte, lengte, vorm, hoek gevormd door de siderails, ruimte tussen de siderails, ...). Daarna moeten ook de kussens geschikt zijn (vorm, grootte/'dikte',...). Als de boom al niet geschikt is voor het paard (zodanig dat de boom zelf niet aangepast kan worden), kan het zadel meteen als niet-passend bestempeld worden en hoeft het niet verder bekeken te worden. Dat kunnen de kussens of een pad toch niet oplossen.

Ik heb gezocht naar een afbeelding met daarop een 'normale' zadelboom, zover je van normaal kan spreken uiteraard. Het is niet het meest ideale plaatje omdat de boom op een paard ligt, maar ik vond zo snel niets beter.

Afbeelding
De boom zelf is een rechte boom, de groene lijn stelt de stubbenboom voor. Uiteraard is dit maar een schets. De boom wordt niet breder, maar de lijn loopt als het ware naar beneden. Vandaar de term 'banaanboom', het is gewoon een boom die krommer is. Er bestaan verschillende banaanbomen, maar bij stubben zit de 'banaan' (kromming) achteraan en is die ook vrij groot.

Hier een plaatje van een stubbenboom in zij-aanzicht:
Afbeelding
In dit plaatje wordt de boom nog vrij positief weergegeven, maar je ziet duidelijk dat hij achteraan sterk omhoog loopt. In werkelijkheid (op de paardenrug, als de boom in balans ligt), zal de boom eerst sterk naar beneden lopen en dus 'in' de rug drukken (tenzij de rug ook die vorm heeft). Door het oplopen achteraan, wordt het drukoppervlak van de boom ook verkleind. Tegenwoordig heeft het merendeel van de paarden een eerder rechte rug. Zeker de warmbloeden. Bij paarden die geen rechte rug hebben, zit het 'holletje' meestal vooraan, net iets achter de schoft. Voor een stubbenzadel zou het holletje achteraan moeten zitten.

Helaas hebben alle stubbens zo'n vorm van boom. Dat kan je niet wegwerken met kussens, bij veel paarden zal de boom dus druk achteraan het zadel veroorzaken. Mijn eigen ervaring is dat de springzadels meestal net een tikje vlakker lijken. Meestal zit de ruiter daarin ook iets meer voorin. Bij een dressuurzadel zit de ruiter meestal net boven de banaan, waardoor die nog harder in de rug geduwd wordt.

Ik weet uiteraard niet hoe de rug van jouw paard eruit ziet, dus ik kan niet zomaar zeggen dat een stubben zeker niet zal passen. Helaas zijn er maar weinig paarden waar een stubben echt op past.
Doet de zadelmaker waar jij het over hebt ook iets anders dan stubben of alleen maar stubben? Als hij ook andere merken heeft, zou je het er misschien nog op kunnen wagen en hopen dat hij zo eerlijk is om te zeggen dat de stubben (eventueel) niet geschikt is voor jou paard. In de praktijk vinden de meeste stubbenvertegenwoordigers de zadels echter zo geweldig dat ze volgens hen echt op elk paard passen (dat is zo bij de meeste merken). Daarom verkies ik een onafhankelijke zadelpasser met een degelijke (onafhankelijke) opleiding die meerdere merken aanbiedt (of op zijn minst merken waarbij de verschillende types van zadels ook echt verschillende vormen van boom hebben).

Ik ben overigens altijd al een grote 'fan' van stubben geweest. Ik vind het echt hele mooie zadels en de kwaliteit is echt super!
Ik heb hier 3 stubbenzadels in mijn zadelkamer waarvan er geen enkele past op mijn paard. Ik wist gewoon niet beter toen ik ze kocht. Het ergste is dat de nieuwste aangemeten is door een stubbendeskundige en ook speciaal op maat is aangepast op mij en mijn paard. Mijn vorige zadel (passier) zat niet helemaal lekker waardoor mijn paard een rugprobleem kreeg. Daarom dus dat ik een goed zadel wilde laten aanmeten. Helaas is door dat 'goed aangemeten' zadel het rugprobleem van mijn paard alleen maar verergerd.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:33

Maar is jouw conclusie dan dus, als ik het heel kort door de bocht verwoord; een Stubben past alléén op een paardenrug die hol is? Is dat niet een gedurfde uitspraak? Is er nooit een vorm van onderzoek oid hiernaar gedaan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:40

Ik zou toch verder kijken naar (semi-)boomloze zadels. Kijk eens naar Freeform? Dat is wat meer richting boomzadel, wel goed aan te passen en lijkt mij fijn in jouw situatie.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:47

Ik weet niet precies hoe je pony eruit ziet, maar ik heb een ronde, korte pony met weinig schoft.
Niet overdreven heb ik zo ongeveer 20 soorten zadels erop gepast. Semi boomloos en met boom.
Of het zadel was te lang (zo ongeveer allemaal) of het schoof.. naar voren naar achteren,... kiepen...bruggen etc. Dure zadels, minder dure zadels, goedkope zadels, onbetaalbare zadels etc.
Tot... ik een Tekna dressuur paste. Zat direct prima. Kunststof boomzadel met verwisselbare boom en heel mooi kort in de kussens. Gekocht en geen moment spijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:05

juleke schreef:
Voor een stubbenzadel zou het holletje achteraan moeten zitten.

Waar zou dat "holletje" volgens jou dan moeten zitten?

juleke schreef:
Helaas zijn er maar weinig paarden waar een stubben echt op past.

Dit begrijp ik niet helemaal. Zou de jarenlange ervaring van Stubben en de ervaringen van veel positieve gebruikers, nu werkelijk helemaal niets voorstellen? Wat is het voordeel voor Stubben om een zadelboom te gebruiken die zo slecht is dat hij bijna op geen enkel paard past?

juleke schreef:
Ik heb hier 3 stubbenzadels in mijn zadelkamer waarvan er geen enkele past op mijn paard.

Waarom een derde Stubben kopen als je al zo'n slechte ervaring hebt met 2 andere Stubbenzadels op jouw paard?

Ik hoop niet dat je mij verkeerd begrijpt, maar zoals ik het zie heb jij een slechte ervaring met Stubben zadels. Heeft jouw paard niet een bijzondere rug? Aangezien hij ook al een rugprobleem heeft?

sylva schreef:
Maar is jouw conclusie dan dus, als ik het heel kort door de bocht verwoord; een Stubben past alléén op een paardenrug die hol is? Is dat niet een gedurfde uitspraak? Is er nooit een vorm van onderzoek oid hiernaar gedaan?

Ja, dat vraag ik mij eigenlijk ook af.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:37

sylva schreef:

Er zijn inderdaad maar weinig paarden waar een Stubben écht goed op past. Maar zoals ik al zei, op het eerste zicht liggen ze wel goed. Het is pas als je gaat voelen onder het zadel dat je merkt dat de druk niet goed zit. Niet elk paard zal hier last van hebben. Er zijn paarden die gewoon jaren met een 'slecht' passend zadel lopen en daar nooit op reageren. Het ene paard is gevoeliger dan het andere. Stubben 'lost het probleem op' door een stukje kurk of foam achteraan de boom te bevestigen (onder de siderails). Helaas lost dit niet veel op.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:59

[***] schreef:
juleke schreef:
Voor een stubbenzadel zou het holletje achteraan moeten zitten.

Waar zou dat "holletje" volgens jou dan moeten zitten?

Kijk naar mijn eeste afbeelding (paard met boom). Waar de groene lijn zit dus.

[***] schreef:
juleke schreef:
Helaas zijn er maar weinig paarden waar een stubben echt op past.

Dit begrijp ik niet helemaal. Zou de jarenlange ervaring van Stubben en de ervaringen van veel positieve gebruikers, nu werkelijk helemaal niets voorstellen? Wat is het voordeel voor Stubben om een zadelboom te gebruiken die zo slecht is dat hij bijna op geen enkel paard past?

Hierover heb ik het ook eens gehad met een (gerenommeerde) Engelse zadelpasser. Zijn antwoord was dat Stubben het probleem dus tracht op te lossen met die stukjes foam of kurk en daarmee genoegen neemt. Zoals ik eerder ook al zei, lijkt het probleem minder erg te zijn bij springzadels. De meeste positieve verhalen die ik over Stubben hoor, gaan over de springzadels. Over de dressuurzadels hoor ik de laatste tijd weinig goeds over de pasvorm. Ik vind het zelf ook doodjammer hoor! Ik ben echt al jaren Stubbenfan. Het laatste jaar heb ik heel veel zadelpassers/zadelmakers gesproken, ook over Stubben en allen erkenden het probleem.

[***] schreef:
juleke schreef:
Ik heb hier 3 stubbenzadels in mijn zadelkamer waarvan er geen enkele past op mijn paard.

Waarom een derde Stubben kopen als je al zo'n slechte ervaring hebt met 2 andere Stubbenzadels op jouw paard?

Zadel 1 is een (heel) oud springzadel van mijn pony. De boommaat hiervan is te klein voor mijn paard dus dit zadel heb ik nooit voor hem gebruikt. Zadel 2 is een springzadel (nieuwer en een grotere boommaat) dat ik ook jaren niet heb gebruikt omdat ik niet meer durfde te springen. Ik heb dus geen slechte ervaringen met die zadels op mijn paard. Ik wist zelf ook nooit beter, ik ben altijd heel tevreden geweest over Stubben, daarom dat ik dus ook een nieuwe Stubben heb gekocht (op aanraden van de 'zadelpasser' van de ruitershop die beweerde dat dit zadel het helemaal was voor mijn paard). Nu dat laatste zadel niet blijkt te passen, is het springzadel ook nagekeken en blijkt die ook niet goed te zijn voor mijn paard (ook net teveel druk achteraan). De druk bij het springzadel is dus wel minder dan bij het dressuurzadel.

[***] schreef:
Ik hoop niet dat je mij verkeerd begrijpt, maar zoals ik het zie heb jij een slechte ervaring met Stubben zadels. Heeft jouw paard niet een bijzondere rug? Aangezien hij ook al een rugprobleem heeft?

Mijn paard heeft net een hele normale, rechte rug. Hij is ietwat lang, maar dit zit vooral in de lendenwervels (hier mag het zadel dus niet over komen). Het vorige zadel (die Passier) was gewoon te krap voor hem en was knoerhard opgevuld (waardoor hij teveel druk kreeg op zijn rugspier en dus last van zijn rug). Ik had het gevoel dat het zadel niet goed lag en heb het daarom laten nakijken. Op advies van de ruitersportzaak heb ik dan een nieuw zadel (de bewuste Stubben) gekocht. Met dit zadel ging het een tijdje goed (logisch: meer schoudervrijheid en geen druk op de schoft omdat het zadel niet te krap was en minder druk op de rugspieren vanwege lekker zachte kussens in vergelijking met het vorige zadel). Daarna heb ik een tijdje wat minder intensief gereden waardoor er nog niet echt een probleem was. Nog later hebben we het werk weer wat serieuzer opgepakt en na verloop van tijd ging het dus minder en minder goed. Ik wilde zelf ook eerst niet weten dat het gewoon aan de vorm van het zadel lag, maar als je het van zoveel (vak)mensen hoort en gelijktijdig ook de gevolgen ziet, moet je het wel geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:11

@juleke, vervelend dat het zo gelopen is bij jouw paard. Ik hoop dat je snel een zadel vindt dat bij je paard past.

Ik vind het gewoon erg vreemd, want ik heb de laatste 10 jaar behoorlijk wat zadels onderzocht en ook de nodige vakmensen gesproken, maar werkelijk nog nooit gehoord van het probleem dat jij omschrijft. Wel dat Stubben zijn eigen boom gebruikt, maar niet dat daar zoveel problemen mee zouden zijn en zeker hoor ik geen slechte ervaringen met de dressuurzadels. Jammer.

Ik ga dit eens verder uitzoeken en zeker eens proberen te achterhalen wat er waar van is. Zal in ieder geval Stubben weer eens contacten om te kijken wat hun reactie is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:20

Is het niet veel makkelijker/handiger/beter om gewoon de zadelmaker met verschillende zadels te laten komen en vervolgens een zadel dat goed ligt aan te schaffen? Je kan voor je pony (naar mijn idee) niet vooraf bepalen wat voor een zadel je erop wil aan de hand van internet. Uiteraard kan je wel voorkeur hebben voor een merk. Ik mocht van de zadelmaker ook eerst de zadels passen die ik mooi vond en wat ik een fijn merk vond. Maar uiteindelijk lag er maar 1 zadel echt goed, dus is het uiteraard dat zadel geworden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:13

Bedankt voor de uitleg! Ik ga dit ook even printen en voorleggen aan die Stubbenzadelmaker hier in Groningen. Had er ook nog nooit van gehoord.

Ladyson: Ik ben ook niet van plan om een zadel maar gewoon aan te schaffen op basis van dit topic, zo ligt het niet. Feit blijft wel dat zadelmakers vrijwel nooit onafhankelijk zijn en altijd zelf een bepaald aantal merken verkopen. Dat je daar dan uit kan kiezen wil niet zeggen dat een bepaald merk ook past. Je bent immers beperkt tot het assortiment van die betreffende zadelmaker. Dat is ook voornamelijk mijn probleem. De titel geeft een beetje de zadelgeschiedenis weer, maar dat wil niet zeggen dat het 1 van deze zadels wordt.

Een onafhankelijke zadelmaker zou erg fijn zijn, maar hee, wanneer is het onafhankelijk en wanneer zijn deze goed gekwalificeerd? Tegenwoordig ben je met het minste geringste een zadelmaker. Vroeger was het nog een vak, nu is het redelijk vrij en minimaal qua opleiding. Maar paarden vandaag de dag zijn ook weer anders gebouwd als 40 jaar geleden, dus gaan de oude vakmensen wel mee met hun vak? Ik loop gewoon tegen het probleem aan dat er niet een bepaalde richtlijn is voor het aanmeten van een zadel en dat er zoveel soorten zijn, dat het gewoonweg erg verwarrend wordt.
De Kent & Masters zou opzich weer kunnen, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat schadelijk is aan een kunstof boom, wat mij dus verteld werd. Dat is waarom ik de Kent & Masters op het moment even afhoudt.
De reden dat ik voor Stubben wilde gaan eventueel, was het feit dat Kootstra hier in Groningen de zadelmaker is, en ik daar erg goede dingen over hoor. Hij is ook weer een typerende oude vakman.

Ik heb een paar Britse zadelmakers gemaild. In GB hebben ze natuurlijk erg veel te maken met de ronde ponysoorten. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Dat het een lastig iets is weet ik nu immers wel :')