Vacht met dekens kort houden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

Vacht met dekens kort houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:52

Hallo Allemaal.

Ik was aan het denken om dit jaar de vacht van mijn 2 paarden met behulp van dekens kort te houden.

Nu vraag ik me namelijk af. Wanneer moet je welk deken beginnen opleggen? Onderdekens of liners blijven die goed liggen of is het beter om een dikker deken te kopen?

Ik hou het liefst zo makkelijk mogelijk. :)

Alvast bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Vacht met dekens kort houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:55

Dit ga ik aanhouden;
Overdag onder de 15gr...0 gram zomerdeken of regendeken zonder vulling.
Overdag onder de 10graden...100gram
Overdag onder de 5 ... 200
Overdag onder de 0...300
Overdag onder de -5...400

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:56

C_arola schreef:
Dit ga ik aanhouden;
Overdag onder de 0...300

Bedankt! heel nuttig! Wanneer begin jij met een halsstuk? je paard is toch ook niet geschoren he?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:59

Om de vacht kort te houden zonder scheren moet je ze al wel vroeg warm in de dekens zetten.
Ik heb 100 gram, 220 gram en 350 gram liggen en combineer die evt. nog naarmate het kouder wordt.
Ik ga morgen de 100 grams dekens uit de kast halen in een poging de vacht kort te houden. Maar bij 10 graden moet de 220 er al op voor de vacht dus eigenlijk ben ik alweer laat (het is ook zo'n overgang ineens!)

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:01

C_arola schreef:
Dit ga ik aanhouden;
Overdag onder de 0...300

Dit houd ik ook meestal aan. Maar heb 2 paarden die beide verschillen, ene paard kan ik dit rooster aanhouden en de ander moet 100gram meer opleggen. Die laatste wordt straks ook geschoren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:01

En onthoud ook.
Paarden maken haar of laten haar los onder invloed van daglicht lengte.
Kortom, je kan ze maar zover foppen.
Heb je er 1 die kampioen haren maken is, zal je uiteindelijk allicht toch naar het scheerapparaat grijpen.
Heb je er 1 die schaars is in haren maken en ga je nu bijkans al in de weer met diverse dekens maak je een kans.

Ik heb het allang opgegeven en laat ze lekker voorlopig nog in het land in hun blootje staan,
scheer wel als het nodig is.
Scheelt me in ieder geval voorlopig een hoop dekensores.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:04

mijn paard kan ik onder 1000 gram zetten, zijn vacht blijft er niet korter onder. Heeft met lengte van daglicht te maken, zoals Sjolvir al opmerkte. Sommig dieren moet je alsnog scheren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:07

Stolz schreef:
C_arola schreef:
Dit ga ik aanhouden;
Overdag onder de 0...300

Bedankt! heel nuttig! Wanneer begin jij met een halsstuk? je paard is toch ook niet geschoren he?

De halsstuk zit vast aan de 350 gram deken, die gebruik ik alleen wanneer ik die deken erop leg. Mijn paard hoop ik dit jaar niet te hoeven scheren maar ze maakt altijd erg snel een dikke dacht aan. Ze heeft nu een 0 gram regendeken op liggen en begint nu wintervacht aan te maken. Zal dus snel de 100 gram deken moeten gaan pakken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:24

Het is voor ieder persoon echt persoonlijk wanneer hij of zijn met een deken begint en hoeveel grams die oplegt.
Mijn tip is om te kijken naar je paard en niet alleen voor waterdichte outdoordekens te gaan, koop bijvoorbeeld liever een goede staldeken (mits het paard een deel op stal staat) gaat het paard naar buiten leg je daar een regendeken over heen.
Een goed ademende deken is een must, of kijk eens bij het lijntje van Bucas die hebben hele goede en mooie dekens en je hoeft er niet gelijk 3 of 4 (of meer) te hebben (kost wat maar dan heb je ook wat)

BTW die van mij staat nu onder een regendeken met zulks weer, ze lopen nog 24/7 buiten (gaan eind deze maand naar binnen)

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:37

die van mij kreeg altijd pas een deken op zodra ze de stal weer in ging
200 grams, hele binnen seizoen lang, geen lange haar gezien

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:06

haren kort houden, incl deken
als jij een jas aan hebt, ook je paarden een jas aan
maar wat vooral belangrijk is, is het licht in stal . tot min 2200 uur licht aanhouden voorkomt dat ze een wintervacht aanmaken

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:11

Ik heb een kampioen haren aanmaker (wordt nu al heel langzaam een teddy beer.. ) dus we gaan denk ik langzamerhand een regendeken op doen. Kan ze alvast wennen aan het idee van een deken :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:09

Bralindy schreef:
Ik heb een kampioen haren aanmaker (wordt nu al heel langzaam een teddy beer.. ) dus we gaan denk ik langzamerhand een regendeken op doen. Kan ze alvast wennen aan het idee van een deken :P

Idem, en andere jaren had ik madam al in aug/sept voor het eerst geschoren, die is heel goed in klokkijken.
Dit jaar niet geschoren omdat ze minder hard werkt als vroeger, maar er gaat echt deze winter nog wel 2 a 3x een scheerapparaat overheen.

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:13

ik doe het met mijn merrie van 10 op gevoel..
vorige winter was ze nog best in training, aankomende jaar niet.
mar vorig jaar stond ze met sneeuw en de echte koud met 500 grams. (2 dekens over elkaar)
tussen de 0 en 10 graden gewoon met 300 grams.
alleen met regen zomers en voor en najaar een regenedekentje met fleece.
en de daartussen liggende koudere moment 200 grams.

Mijn nieuwe, ruin van 4 die nu nog wat verkouden is.
loopt nu al met een fleece gevoerde regendeken.
en die zal dit jaar ook flink in de dekens gaan.

Ik scheer mijn paardjes niet,
de wintervacht die mijn merrie afgelopen winter kreeg, viel reuze mee!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:17

Ik heb er 2 onder een 100 gr regendeken staan. Ze stonden maandagochtend met de haren omhoog, dus voordat ze beginnen met vacht aanmaken, snel de dekens erop gelegd. Bij ons zij 's avonds altijd de lampen aan.

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:23

Mijn 4 jarige staat al een week snachts met een fleece dekentje om.
dit door ze verkoudheid en hij bij een deur staat binnen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:18

Ik ben gezegend met een paard die strak en kort in de haren blijft zitten. Je kan wel iets doen maar het zit in een paard om een vacht te maken of niet. Het hangt ook af van de conditie waarin het paard verkeert en hoe goed de stal geïsoleerd is. Zet ik die van mij in een buitenstal, dan zal hij ook dikker in zijn vacht komen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:24

Net als wat hierboven al gezegd is. Een deken helpt echt niet tegen de haargroei van een paard. Hier krijgt mijn paard nu alleen 's nachts een deken op als ze 's avonds aan het werk is geweest. En pas als het rond de 10 graden is komt de deken er definitief op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:44

Een deken helpt zeker wel, al is het licht ook mede bepalend. Vorig jaar had ik de paarden niet in de sport lopen vanwege dat *piep!*-weer en heb toen alleen een lichte deken opgelegd (200 gram) waarmee ze de winter ingingen en alleen als het naar de -10 ging een dekentje erbij. Tjemig wat werden het ineens teddyberen, zo had ik ze nog nooit gezien :=

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:23

ik zit aan te denken om die van mij te laten scheren want die heeft zo'n dikke vacht en krijgt dan ook meteen een deken op van 200 gram en later in de winter een onderdeken van 200 gram

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:13

Het is waar dat de aanzet tot groei van de wintervacht (wat niets anders is dan het "doorgroeien" van de zomervacht) voornamelijk geschiedt onder invloed van het korter worden van het (dag)licht-tijd.
Dus als de dagen korten.
Licht in stal aanhouden tot 22.00 uur fopt echter ook niet alle paarden, het is immers geen daglicht (en ik ken niet veel stallen waar men de zgn. dure daglichtlampen heeft hangen.. eerlijk gezegd niet EEN!). Bovendien zijn er ook paarden die ook in de winter NIET op stal gaan (zoals de mijne).

Toch kun je wel een beetje "foppen" met dekenbeleid. Want het is niet louter en alleen de tijdsduur van het (dag)licht, maar ook de bijgaande temperatuursverlaging, hoewel het licht zeker de grootste factor is.

Je kunt door zeer tijdig een zo groot mogelijk deel van je paard buiten te bedekken (lees: halsdeken) de wintervacht nog behoorlijk afremmen. Hierbij merk ik op, dat je bij de die-hard teddyberen die echt buitenlopen, zult zien, dat er dan alsnog op benen, buik, broek, en deel van borst toch nog ruiger en langer haar ontstaat, dan op de bedekte delen. Maar dat is geen "storend" groot verschil, het zit je bij rijden en doortrainen ook niet in de weg.

Dit gebeurt dus bijvoorbeeld bij mijn Tinker x Fries, die de winters al heel zijn leven (hij is nu 9 jaar) geheel outdoors doorbrengt met een 200 grams gevoerde regenvaste halsdeken. Die heb ik overigens vorig jaar pas half oktober opgelegd, er was toen al een (lichte)wintervacht all over aan het ontwikkelen, dit heb ik bewust gedaan, om een "ondergrondje" in stand te houden. Op mooie zonnige winterdagen zonder wind liet ik hem nog wel eens een aantal uren af. Hij stond toen niet in actieve training, nu wel, dus dit jaar gaat er dit komende weekeinde een 0 grams regendeken op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:32

Mijn paard gaat in oktober in een zomerdeken van Scapa. Als de dagtemperatuur overdag richting de vijf graden gaat, dan gaat de winterdeken erop. Geen idee hoeveel grams deze is. Een normale winterdeken. Als de temperaturen overdag niet boven de nul komen, dan gaat er een onderdeken nog onder. Inrijden met een fleecedeken doe ik nooit, fleecedeken na het rijden ook niet, want meneer zweet in de winter niet door zijn korte vacht. Gelukkig ligt onze bak zeer beschut maar mocht het toch te winderig zijn in de winter, dan rijd ik met een uitrijdeken. Of longeer hem met de zomerdeken op. En benen wassen ook niet aangezien we alleen koud water hebben. Mensen vragen mij wel eens of hij geschoren is, zo kort blijft hij. Alleen aan zijn benen, zijn oren en neus (hij krijgt dan een kopersnoetje) kan je zien dat hij wel degelijk wat dichter/dikker in zijn haar zit.