Help welke deken moet ik?! paard krijgt schuurplekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Help welke deken moet ik?! paard krijgt schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:18

Hoihoi!

Ik heb een probleem waar ik al een hele tijd tegen aan loop. In de winter ziet mijn paard er niet uit, het is soms net of hij verwaarloosd wordt. Paardlief krijgt van bijna al zijn dekens schuurplekken waardoor ik nu dus echt niet meer weet wat ik aan moet schappen en er op moet gooien.
Geen deken is geen optie, ten eerste is het best een koukleum en hij wordt geschoren. Niet scheren is ook geen optie omdat ik dan de hele winter niks met hem kan doen aanzien het een heerlijke teddybeer wordt. Daarbij ben ik ook erg actief in de sport.

Nu was mijn vraag een beetje, moet ik hem eerder of juist later gaan scheren? en welke deken is nou echt fijn?
Vorig jaar heb ik hem eind oktober/begin november geschoren.
Zo'n BH is trouwens ook geen optie want daar krijgt hij bultjes van op zijn ruggengraat.

Alvast bedankt!

Angela

Re: Help welke deken moet ik?! paard krijgt schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:16

Om te bepalen welk soort deken misschien past, is het wel handig om 2 foto's te plaatsen. 1 recht van voren, en 1 van de zijkant. Op een smal paard past immers een totaal ander soort deken als op een breed paard :)

Verder geef je aan "van bijna al zijn dekens". Dan kies je toch voor het merk/model dat niet schuurt?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 06:05

Ik heb nu even geen foto's, maar hij is 167 en vrij breed. Heeft vrij brede schouders, waardoor hij denk im dus zo.snel aan die plekken komt.
Een vriendin vertelde me dat bij haar paard alleen bucas niet schuurt, dus waarschijnlijk ga ik.dan ook voor een.bucad winterdeken. Die geven ook veel schoudervrijheid.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:29

Kijk anders eens bij de dekens van Back on track. Deze hebben een andere loopsplit. De loopsplit is halverwege met een bandje bij elkaar gestikt. Dat lijkt alsof het krapper is maar geeft juist meer vrijheid op de schouder. Ik heb ook een paard met brede boeg en veel schouder( een Groninger van 1.70) , maar dit is de eerste deken die perfect zit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:30

Ook wel handig om te vermelden welke dekens je al geprobeerd hebt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:35

Die van mij heeft ook een brede borst en brede schouders en kreeg ook van alle dekens schuurplekken, incl de Bucas. De Bucas zou ik zeker niet pakken want die is echt niet ruim bij de borst.
Ik heb nu een Horseware deken en daar heeft hij nergens geen last meer van. Die zitten veel ruimer bij de borst dan een Bucas.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:39

ik heb ook een breed paard, ik heb een deken van br, jos lasink

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:55

Bucas heeft volgens mij ook een deken speciaal voor bredere paarden. Bv de Turnout extra big neck. Rambo dekens zijn ook fijn. Ik vind de buitenstof van Bucas vaak wel iets meer solide. Dus heb je er eentje die graag scheuren produceert dan zal ik Bucas nemen, is hij altijd netjes dan is Rambo ook zeker een goede optie. Heb wel geleerd dat ik een deken prefereer met zo min mogelijk poespas. Loopsplitten ed allemaal leuk maar een deken moet gewoon een goede pasvorm hebben, dan hangt hij nooit scheef, geen kale schouders ed.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:56

Kijk uit met bucas, je moet dan wel de speciale lijn voor brede paarden nemen (big neck geloof ik) de normale lijn is niet bepaald geschikt voor brede paarden (weet ik uit ervaring, paard lag helemaal open door de bucas).

Mijn vorige paard was ook vrij breed gebouwd en zijn hals kwam vrij laag uit de boeg. De meeste dekens pasten hem niet goed en verzoorzaakten schuurplekken en andere ongemakken.
De dekens die hij wel pastte waren de Rhino lijn van Horseware en WB Orican. Niet de goedkoopste maar de pasten goed en bleven ook heel.

Wat bij schuurplekken ook kan schelen is een nylon binnenkant in de deken. Geen katoenen. Nylon is glad en schuurt amper, katoen daarintegen wel. Heel veel dekens hebben een katoenen binnenkant.

Heel veel dekens zijn gemaakt voor smalle tot normale paarden, zeker de eigen/goedkope merken.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 15:55

Merken die ik heb gehad zijn, anky, vantaggio, WB maar dat is al enkele jaren geleden en ik weet niet meer of ik hem toen heb weggedaan vanwege de schuurplekken of dat zn manen eraf gingen.., pagony verder weet ik het niet meer. HH ligt over het algemeen ook wel redelijk bij hem.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:35

Wij hebben hier een groninger en groningerx haflinger staan die beiden rhino of rambo dekens passen. Nylon binnenkant nemen, dat schuurt niet. Verder big neck dekens en speciale quarter dekens zitten ook goed.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:39

Horseware dekens :j Ik heb de amigo dat is de goedkoopste versie daarvan en dat bevalt erg goed!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:40

De amigo die past hier dus weer net niet jammer genoeg! te smal aan de voorkant

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:03

kheb gisteren net dekens gehaald van Nika (voor mijn extreem brede barokkies) en ik moet zeggen,dat ze het beste liggen tot nu toe.
Afbeelding

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:38

leuke dekens hierboven :) , ik ga voor horsewear dekens, heerlijke dekens zowel amigo,rhino als rambo. voor mij geen andere meer met deze dekens had mijn paardje nooit meer last van schuurplekken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:44

Passende niet knellende dekens zijn belangrijk maar kijk ook eens naar de binnenkant/ voering die zijn zeker ook belangrijk.

Als het van die gladde nylonen voering zijn dan heb je echt geen 1 haar die gekrenkt worden en of geschuurd.

Fleece of andere stoffen als voering moet je zeker niet gaan gebruiken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:53

De Anky deken heb ik ook voor mijn (smalle) pony gehad en daar kreeg zij ook enorme schuurplekken van. Mijn pony had horseware, maar voor echt brede schouders lijkt mij dat ook niet zomaar passen.

Kijk eens naar dekens die de loopsplit helemaal (en dan ook echt helemaal) tot bovenaan hebben. Die geven pas echt schoudervrijheid. Die halve loopsplitten vind ik net niks :n. Ik heb het dan over Horze (die hadden toen een aantal dekens met grote/lange loopsplitten) en de imperial riding Hurricane is echt een super deken die echt de druk van de voorkant/schouders afhaalt :j.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:44

Het is een beetje per paard verschillend wat wel en niet zal schuren. De ene past het ene merk goed en de andere weer wat anders.
Je kan eens een Harry's Horse Highliner proberen en hier overheen een regendeken als je paard naar buiten gaat.
Een stukje onderhoud is ook altijd erg belangrijk om schuurplekken te voorkomen. Scheer je paard regelmatig bij als hij/ zi striekels krijgt en hou je paard en je dekens zo goed mogelijk schoon en droog. Zolang er geen vocht en vuil tussen zit zal het schuren ook lastiger worden.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:37

Hij heeft nu ongeveer een week een amigo regendeken om en dit gaat erg goed! ik ben er heel tevreden over, de deken heeft ook een hele mooie pasvorm!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:42

Amigo gaf juist bij mijn paard schuurplekken op het schouder. Ik ga nu de Bucas Turnout proberen omdat die meer een U vorm lijkt te hebben dan een V vorm, want ook dat gaf bij de Rambo schuurplekken aan haar hals.
Nylon binnenvoering bij de Amigo bleek bij mijn merrie toch niet schuurloos te blijven.

En misschien kan jouw paard geschoren worden in een patroon waar het schouder niet geschoren wordt, kort haren schuren natuurlijk sneller kapot dan een nette (dunnere) wintervacht.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:48

wat fijn dat de amigo goed bevalt :) !

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:48

Ik zou niet weten in welk model dan? Heeft iemand een foto?

Ik wil waarschijnlijk ook een bucas turnout voor de winter, omdat de rambo's alleen 200 grams en 360 grams hebben en ik wil 300 :Y)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:52

De Amigo dekens passen mijn Fries, met fors front en diep uit de borst komende hals, juist helemaal niet.
Nadeel van de Amigo/Horseware dekens vind ik de niet verstelbare borstsluiting.

Ik heb altijd Weatherbeeta voor mijn Fries, past prima. Altijd nylon gevoerd, nooit schuurplekken of afgeschuurde manen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:57

Mijn paard is niet extreem breed, het is een kwpn'er die wat meer van het oude type is ;) het is niet zo'n smal rank ding.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:32

de niet-verstelbare borstsluiting van de Amigo vind ik geen enkel probleem, ik deed de andere dekens toch ook niet op het einde van het riempje vast, dan is er een stuk zonder deken ;)