Het paard dat ik ga rijden heeft een gevoelige rug en daarom is het rijden met een zaddelonderlegger/ zadelbontje noodzaak tijdens het rijden. Ik heb er zelf geen, dus nu ben ik benieuwd welke onderlegger/ bontje jullie de beste ervaringen mee hebben. Dan weet ik welke onderlegger/ bontje ik het beste kan kopen. Tell me!
Dankjewel.
Batlow
Geplaatst: 10-09-13 16:54
Gelpad kan ook helpen geloof ik, qua bontje kan ik mattes of christ aanraden
Edit: ik zoek een bontje, maar op vele site wordt het aangeduid als zadelonderlegger, daarom gebruikte ik dat woord. Een bontje werkt namelijk het fijnst voor dat paard.
Batlow
Geplaatst: 10-09-13 17:02
UnitedxWest schreef:
Edit: ik zoek een bontje, maar op vele site wordt het aangeduid als zadelonderlegger, daarom gebruikte ik dat woord. Een bontje werkt namelijk het fijnst voor dat paard.
is dat paard dan eerder gereden met bontonderlegger?
Een onderlegger maakt van een passend zadel een niet-passend zadel, en dat wil je natuurlijk niet. Wel zou je een dekje van schapenvel kunnen gebruiken, maar dan zonder ander dekje erbij en niet te dik. Het fijnst is geloof ik rendiervel, maar dat is vrij duur.
Hoe merk je dat je paard een gevoelige rug heeft? Bij het zadelen hoofd omhoog gooien, of dukkingen etc? Welk materiaal zijn de dekjes die je nu gebruikt?
Het is een paard met nogal een verhaal. Twee jaar geleden is ze zadelmak gemaakt en dat ging een tijdje goed, maar vanuit het niets ging het mis en ging ze bokken, plassen en gillen tegelijk. Ze is daarna stil gezet, omdat de amazone bang voor haar geworden is. Er zijn allerlei mensen bij geweest om te onderzoeken en uit eindelijk hebben die gezegd het zal wel de hormonen zijn. Dit voorjaar is de merrie gedekt en drie maanden geleden is er een ervaren amazone geweest die haar weer gelemaal vanaf het begin alles geleerd heeft en dat gaat goed, uiteraard met een hele hamdleiding. Je moet absoluut geen spanning opbouwen, want dan gaat het weer mis. Ze is door diegene eerst zonder bontje gereden, maar dan durft de merrie haar rug niet te gebruiken en houdt ze die erg vast. Met bontje durft ze haar rug te gebruiken tijdens het rijden en te ontspannen. Met opzadelen heeft ze nergens last van hoor. Ze wordt vrij ruw aangesingeld, maar geeft hier helemaal niks om. Ik ben juist voor het tandje voor tandje aansingelen. Het dekje dat ze op heeft is een standaard PK pad.
Kun je me uitleggen hoe het kan dat het zadel veranderd door het bontje. Ik heb namelijk een Prestige zadel die ik ook op mijn eigen gebruik en ik vind het niet zo leuk als doordat ik bij een paard wat niet van mij is een bontje moet gebruiken en daardoor mijn zadel niet meer op mijn eigen pony zou passen..
Nou de ruimte onder het zadel wordt krapper met een bontje, een bontje is vrij dik dus gaat het zadel vervormen. Staat volgens mij ook wel op internet. Dus je kan in principe niet het bontje een lange tijd gebruiken en dan dat zadel er weer op leggen. Ja het kan wel, maar het zadel ligt dan niet meer 100% goed.
Ik denk dat het zadel wat nu op het betreffende paard ligt niet past. Het vervelende gedrag wat ze liet zien, komt veel voor bij rugproblemen. Rugproblemen worden vaak veroorzaakt door het zadel. Een paard verandert zijn hele leven steeds van vorm, waardoor het zadel al snel niet meer zal passen. Mer een bontje kan je dit niet oplossen. Door een bontje te gebruiken maak je het zadel smaller, ook kan het zadel iets vervormen door een bontje.
Ik wou nog in de openingspost zetten dat ik geen posten hoef over 'niet met bontje rijden, goed liggend zadel' etc. Maar dat heb ik maar niet gedaan, maar dat is ook niet het doel van dit topic. Alles is onderzocht zoals ik al zei, het is een gevoelig paard en heeft een bontje nodig.
Dus met welke hebben jullie goede ervaringen? Graag met wervelkanaal uitsparing.