Ik rijd sinds een tijdje een paardje voor mijn stalbaas. Het zadel dat ik voor haar gebruik is van hem (of eigenlijk, blijven liggen van een oude pensionklant) en is een veilig en goed zadel. Prima voor in het begin.
Nu ik dagelijks rijd ben ik me gaan storen aan een aantal dingen. Om te beginnen schuift het zadel wat naar voren en mogen de singelstoten vervangen worden. Prima, gaan we naar een zadelmaker, kijken wat de opties zijn (aanpassen, inruilen?).
Daarnaast kom ik met mijn knieen over de wrongen van het zadel. Vooral mijn bovenbenen zijn een eind langer dan normaal (heb lengtemaat 36, ben 1.92 lang) en dit heeft ook zijn invloed op mijn beenligging.
Eigenlijk zou ik, ten behoeve van mijn positie t.o.v. het zadel en mijn beenligging met mijn knieen voor het zadel moeten zitten, maar dat doe je natuurlijk niet
Nu zit ik met een aantal dingen:
-Valt zoiets aan te passen? Kunnen de kniestukken verlengd (= naar voren ''uitgerekt zegmaar) worden?
-Zijn er zadels die juist geschikt zijn voor mensen met bijzonder lange benen?
Of moet ik deze extra lengte/ruimte nu gaan zoeken in een grotere inch (dus zitting, maar ben wel slank dus heb qua kont die extra ruimte niet nodig)?
Is er iemand die ervaring heeft met dit probleempje? Aanraders? Of moet ik dit gewoon accepteren zolang ik geen dikke portemonnee heb?
Overigens is de afspraak met de zadelmaker al gemaakt, ben gewoon op zoek naar extra info!

Ondanks dat ik geen 18-inch-kont heb is 18 inch zadel wel de oplossing gebleken. Eerder een Passier gehad met verlengde zweetbladen, dat kan dus ook. Wat me opvalt is dat de wrongen vooral niet te veel rond vóór het zadel moeten zitten, bij wat langere smalle naar beneden lopende kniewrongen kan ik zelf mijn benen makkelijker kwijt. Maar dat zal ook smaakgebonden zijn denk ik ook.
De wrongen zitten zeg maar te hoog. Mn bij de Stubbens een probleem.