Lange benen-knieen komen over de wrongen!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Lange benen-knieen komen over de wrongen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:50

Dag Bokkers!

Ik rijd sinds een tijdje een paardje voor mijn stalbaas. Het zadel dat ik voor haar gebruik is van hem (of eigenlijk, blijven liggen van een oude pensionklant) en is een veilig en goed zadel. Prima voor in het begin.
Nu ik dagelijks rijd ben ik me gaan storen aan een aantal dingen. Om te beginnen schuift het zadel wat naar voren en mogen de singelstoten vervangen worden. Prima, gaan we naar een zadelmaker, kijken wat de opties zijn (aanpassen, inruilen?).
Daarnaast kom ik met mijn knieen over de wrongen van het zadel. Vooral mijn bovenbenen zijn een eind langer dan normaal (heb lengtemaat 36, ben 1.92 lang) en dit heeft ook zijn invloed op mijn beenligging.

Eigenlijk zou ik, ten behoeve van mijn positie t.o.v. het zadel en mijn beenligging met mijn knieen voor het zadel moeten zitten, maar dat doe je natuurlijk niet :o
Nu zit ik met een aantal dingen:
-Valt zoiets aan te passen? Kunnen de kniestukken verlengd (= naar voren ''uitgerekt zegmaar) worden?
-Zijn er zadels die juist geschikt zijn voor mensen met bijzonder lange benen?

Of moet ik deze extra lengte/ruimte nu gaan zoeken in een grotere inch (dus zitting, maar ben wel slank dus heb qua kont die extra ruimte niet nodig)?

Is er iemand die ervaring heeft met dit probleempje? Aanraders? Of moet ik dit gewoon accepteren zolang ik geen dikke portemonnee heb? :o
Overigens is de afspraak met de zadelmaker al gemaakt, ben gewoon op zoek naar extra info! *\o/*

nombrado

Re: Lange benen-knieen komen over de wrongen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:54

Welkom in lange benen land. ;-)
Ik weet niet of een zadelmaker de beenwrongen kan aanpassen .
Welk maat zadel heb je? (17.5 inch?) en het type/model is ook belangrijk.
ik kies zelf altijd een zadel met de beenwrong voorop het zadel, voor mijn been (en absoluut niets eronder) daar kan ik beter mijn lange benen in kwijt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:58

Ah, nog iemand met een lang landingsgestel :)

Ik heb vanwege mijn beenlengte een andere zitmaat. Ik rij met een 18 inch zadel, daar heb ik het probleem niet zo mee. Met een 17 inch komen mijn knieën voor de kniewrongen uit. Ik ben 1.76, dus niet eens zo achterlijk lang, maar ik heb wel hele lange benen (ook lengtemaat 36).

Ik heb een Stubben Scandica dressuurzadel. De inchmaat weet ik niet zeker, volgens mij is het een 17,5 inch die wat groot uitvalt. Ik kan daar in ieder geval prima in zitten. Mijn andere zadel is een Zaldi Gobi, 18 inch. Die heeft geen kniewrongen en zweetbladen dus dan maakt mijn beenlengte lekker ook niet zoveel uit :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:07

Maeve schreef:
Of moet ik deze extra lengte/ruimte nu gaan zoeken in een grotere inch (dus zitting, maar ben wel slank dus heb qua kont die extra ruimte niet nodig)?

de grotere inchmaat is de correcte oplossing.
welke inchmaat je nodig hebt bij een zadel word bepaalt door je bovenbeenlengte (heup tot knie) en daarnaast je maat, maar als je dus lange (boven) benen hebt, heb je gewoon een grotere inchmaat nodig, mocht je in de groots mogelijk inchmaat die op je paard past nog plek te kort hebben zijn er bij sommige merken nog opties met verlengde zweetbladen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:11

Hmm, lastig ja! Ik dacht dat er wel zadelmakers waren die wrongen wel kunnen verplaatsen. Anders ga je al kijken voor zadels met extra lange zweetbladen. Die wrongen zijn meestal ook een beetje anders. Ik weet dat euroriding wel zadels had met extra lange zweetbladen, die 2e hands ook niet al te prijzig zijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:34

Bedankt voor alle reacties alvast!
Ik weet niet hoe groot de inchmaat van het zadel is dat ik nu heb! Ik ga ff opzoeken hoe je dat kunt opmeten. Het is een Stubben veelzijdigheid.

Als je voor een grotere inchmaat gaat, hoe zit dat dan met de positie van de beugelriemen? Zitten die dan niet te ver naar voren in verhouding, oid?
Ik ben wel blij dat jullie zeggen dat het met een grotere inchmaat op te lossen is. Was al bang voor extra aanpassingen of speciale maten ofzo ;-)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:23

Maeve schreef:
Als je voor een grotere inchmaat gaat, hoe zit dat dan met de positie van de beugelriemen? Zitten die dan niet te ver naar voren in verhouding, oid?
Ik ben wel blij dat jullie zeggen dat het met een grotere inchmaat op te lossen is. Was al bang voor extra aanpassingen of speciale maten ofzo ;-)

Ik moet zeggen dat ik wel eens het idee heb dat het inderdaad fijner zou zijn als die verder naar achteren zouden zitten. Ik denk dat ik dan makkelijker mijn onderbeen naar achteren zou kunnen houden dan nu.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:28

Hier nog eentje met een dergelijke lengtemaat en lange benen :D Ondanks dat ik geen 18-inch-kont heb is 18 inch zadel wel de oplossing gebleken. Eerder een Passier gehad met verlengde zweetbladen, dat kan dus ook. Wat me opvalt is dat de wrongen vooral niet te veel rond vóór het zadel moeten zitten, bij wat langere smalle naar beneden lopende kniewrongen kan ik zelf mijn benen makkelijker kwijt. Maar dat zal ook smaakgebonden zijn denk ik ook.

De Stubbens waar ik vroeger altijd op reed (zowel springzadels als veelzijdigheidszadels) kon ik ook mijn benen niet op kwijt, ondanks dat het 18 inch waren...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:32

Even een vraagje, echt gewoon nieuwsgierigheid :D Waarom helpt het niet als je stijgbeugels langer zijn? Is je beenhouding dan niet meer goed?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:42

Weet niet wat voor TS de reden is, maar bij mij komen mijn knieën dan ver ónder de wrongen uit :P De wrongen zitten zeg maar te hoog. Mn bij de Stubbens een probleem.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:17

Ik ben 1.78m lang met ook lange benen, lengtemaat in broeken is vaak net aan lang genoeg.
Heb een zadel met extra lange zweetbladen, een Wow waar de kniewrongen nog met klittenband te verplaatsen zijn in het zweetblad zelf voor de beste positie. Hiervoor 2 Hulsebossen gehad met vaste kniewrongen maar wel lengtemaat zweetbladen. Misschien een idee om de zweetbladen te verlengen en kniewrongen te verplaatsen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:30

Iolanthe schreef:
Even een vraagje, echt gewoon nieuwsgierigheid :D Waarom helpt het niet als je stijgbeugels langer zijn? Is je beenhouding dan niet meer goed?

Bij mij is dat niet mogelijk. Ik rijd zo lang, dat ik nauwelijks nog zou kunnen lichtrijden ;)
Ik heb echter wel een zadel, waarin ik met mijn lange benen en mijn 17.5 inch billen inkan.
Beugelophanging van dit zadel is iets meer naar achteren, waardoor mijn lange bovenbeen meer ruimte heeft.
Het is ook de lange bovenbeen waardoor dit probleem ontstaat, met de veelal veel te brede beenwrong.
Als de beenwrong ook nog eens onder het zweetblad zit, ben ik al helemaal het contact kwijt met het paard (bovenbeen ligt op de wrong en er niet achter)
Langere zweetbladen maakt niets uit....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:22

Herkenbaar probleem hoor. Ik ben 1.84, lengtemaat 36 en vooral lange bovenbenen.
Vaak helpt een verlengd zweetblad niet voldoende, omdat alleen het zweetblad langer wordt en de ruimte voor het bovenbeen niet meer wordt.
Ik heb een poosje met een Ainsley Lincoln gereden. Die had een iets naar voren gericht zweetblad en daardoor pasten mijn benen er wel goed in en had ik genoeg aan 17,5 inch.
Helaas past hij niet goed op het paard en daarom rijd ik met een Prestige Appaloosa. Een 18 inch, met een hele ruime zit (hoef geen 18 inch, want heb maat 38, maar voor mijn benen is 18 inch echt beter). Dat gaat heel goed. Zit maar een kleine wrong op, dus werkt ook niet tegen mij (vaak voelt dat zo, vooral in zadels met een gedwongen zit en grote wrongen).

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:29

Grotere inch maat is vaak de oplossing, ook zijn er merken die een speciale lange benen uitvoering hebben.
Als je maar een heel klein beetje met je knie eroverheen piept is het heel soms mogelijk de wrong iets dikker te laten maken maar dat kan je zadelmaker beoordelen.
Alleen kan je je dan afvragen of je nog wel fijn kunt zitten.

Er zijn ook merken die 17.8 qua inch maat in het assortiment hebben, deze word vaak gebruikt bij lange benen en een ruiter met inch maat 17.5