Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:48

Hallo bokkers!

Graag zou ik van jullie zo veel mogelijk informatie, zienswijzes, ervaringen en tips willen, om zo een zo goed mogelijk beeld te creeëren van mijn zadelprobleem en hem het beste op te kunnen lossen.

Deze maand vier jaar geleden kreeg ik mijn IJslander Thom, die nu 11 jaar is. De vroegere eigenaars waren zo lief om een startsetje mee te geven; ik kreeg een longeerlijn, een paar borstels en zelfs: een zadel. Onwetend en uitgaande dat het zadel goed zou liggen, heb ik hier een half jaar mee gereden.
Toen Thom daarna verhaarde naar zijn zomervacht, kwamen er lichte drukplekken naar boven; uh-oh, geen goed zadel dus!
Ik ben op zoek gegaan naar een goed zadel en heb ondertussen enkele maanden zonder zadel gereden.

Foto van Thom's rug:
Afbeelding

nog een
Afbeelding

Toen kwam ik uiteindelijk uit op de Barefoot. Eentje gekocht, een Cheyenne zonder vps, en daar ruim 2 jaar mee rondgereden. De witte plekken gingen toen ook weer weg. Toen wilde ik omdat de ruggengraatvrijheid niet optimaal was, graag eentje met vps. Via http://www.fijnzadel.nl uiteindelijk daar een mooie nieuwe met vps kunnen kopen, met een afprijzing omdat het leer rondom de pommel iets te ruim gestikt was en er dus soms een rimpel ontstond.
Daar mee rondgereden, mét goede afdruk met een vrije ruggengraat.
Omdat mijn zadel vrij lang is, en mijn paard niet een hele lange rug heeft, komt de achterkant van mijn zadel wel rond de lendenen te liggen. Echter, daar komt weinig tot helemaal geen druk, als ik op mijn zadel zit kan ik ook met gemak mijn hand onder dat deel van mijn zadel steken; het ligt er alleen maar op.

Toen kreeg ik vorig jaar rond deze tijd toch even schrik: Thom had opeens stekelharige plekken op zijn rug! Gelijk fijnzadel even gemaild, en zij heeft me toen wat tips gegeven en mij ook verteld dat het 1 of 2 verharingen kan duren voordat deze plekken weer weggingen. Vanaf toen ben ik met dubbele inlages gaan rijden, om een nog betere verdeling van de druk te creeëren.
Het werd zomer en in de nieuwe vacht was geen witte haar meer te ontdekken, dus ik was tevreden en ging er vanuit dat het nu goed zat.

Afgelopen 2 weken is mijn paard echter weer zijn zomervacht verloren, en nu: De (stekel)witte haren zijn terug, en met een grotere plek ook!
Even mijn stalhoudster die ook veel kennis heeft er ook naar laten kijken; zij vond rond de beugelophanging aan de rechterkant ook een plekje onder de huid die wat dikker en harder was, waar hij ook een klein beetje gevoelig op reageerde.

Foto van boven, links en rechts van de witte plekken:
Afbeelding
Afbeelding

Aan deze kant zit ook het gevoelige plekje:
Afbeelding

Wat de witte haren betreft: Mijn stalhoudster gokte dat het kwam door de onderkant van mijn pad; de wol die daar zit is bobbelig geworden, en dat die bobbeligheid zijn huid heeft geirriteerd. Zelf had ik daar nog niet aan gedacht maar ik gok zelf dat het daar ook door komt.

Echter: Zo'n pad is in een halfjaartje wel bobbelig, terwijl ik mijn pad juist vaak uitborstel en zo nu en dan ook was, maar niet te vaak.
Ik heb niet de financieen om elk half jaar een nieuwe pad te kopen van 80 euro. :o

Ik ben dus op zoek naar een oplossing, maar ook wie ik het beste eventueel kan langs laten komen om te checken:
Een zadelpasser (eentje met zowel boom- als boomloze ervaring), een chiropractor, een fysiotherapeut, een sportmasseur, de dierenarts?

Wat kan ik veranderen aan mijn zadel zodat hij niet meer irriteert, wat voor pad kan er bv misschien onder die totaal glad is en niet kan gaan bobbelen?

Zelf wil ik ook, indien nodig, op zoek naar een ander zadel.
Wel zou ik graag bij boomloos blijven indien mogelijk, omdat ik anders 4 tot 6 zadels nodig zou hebben. Mijn paard fluctueert namelijk enorm in omvang en bespiering binnen een jaar, een boomzadel is daarom eigenlijk haast onbegonnen werk.
Barefoot vind ik zo verschrikkelijk lekker zitten en blijft mijn voorkeur behouden, maar ik wil in de eerste plaats dat mijn paard geen last heeft van mijn zadel.
Daarnaast ligt mijn budget ook niet heel erg hoog (600 max). Ik ben absoluut pro-tweedehands.
Trekker en Ghost zijn niets voor mij, die zitten voor mij echt niet lekker.

Nog een extra foto waarbij je ziet tot hoe ver het zadel komt dmv de zweetafdruk:
Afbeelding

Dus, alsjeblieft, brand los met adviezen over hoe ik mijn zadel goed kan krijgen, mogelijke opties en adviezen!

Duhelo

Re: Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:56

heb je al eens een hkm pad geprobeerd? kosten een 50 euro, geen wol dus kan niet bobbelen, en gemakkelijker te wassen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:57

Mijn eerste gok is ook de onderkant van de pad.
Heb je wel eens een pad met lamsvel onderkant geprobeerd (van FRA heb je die bijvoorbeeld) in plaats van gewone schapenwol? Dat wil nogal eens het verschil maken :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:59

Blijheid schreef:
Mijn eerste gok is ook de onderkant van de pad.
Heb je wel eens een pad met lamsvel onderkant geprobeerd (van FRA heb je die bijvoorbeeld) in plaats van gewone schapenwol? Dat wil nogal eens het verschil maken :j

Die wol gaat ook bobbelen uiteindelijk, niet?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:25

Wat voor maat zadel heb je nu? Ik vind de afdruk wel vrij lang. Misschien dat het zadel daardoor aan de achterkant meer beweging meekrijgt en gaat wrijven op de rug? Zou jij in een maatje kleiner passen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:41

Nee, het is helaas een maat 2 en ik pas niet in een maat 1. Heb zelf broekmaat 42 en ben ook lang.
Anders was dat inderdaad ideaal geweest

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:44

Veelvuldig probleem van boomloze zadels is de beugelophanging die uiteindelijk drukplekken gaat veroorzaken (of verdikkingen) Overigens is dit niet bij elke boomloos zadel zo.
Maar er zitten nu eenmaal beugelophanging van metaal, die hard is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:51

Ik denk dat het gevoelige plekje inderdaad daardoor zou kunnen komen, maar dat stekelharige duidt naar mijn mening juist niet op drukplekken maar irritatie, of zie ik dat dan verkeerd?
Heb je ook tips qua zadels waarvan je weet dat de beugelophanging ruimer verdeeld is, nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:57

Oef, lastige vraag! Ik ben er verder niet meer zo in gaan onderzoeken. Ben weer met zadel met boom gaan rijden en probleem opgelost.
Ik heb er liever een boom onder, om het gewicht beter te verdelen en geen schuifplekken te krijgen
of ik kruip er zonder zadel op. ;-)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:59

En qua boomzadels, welke kun je me daarin tippen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:06

Waarom kijk je niet naar boomzadels? Een goed passend boomzadel blijft nog altijd een betere lange-termijn oplossing dan een boomloos zadel. En een boomzadel hoeft niet noodzakelijk heel duur te zijn, er zijn best fijne zadels aan betaalbare prijzen op de markt.

Een belangrijk punt als je een zadel koopt is dat je eentje neemt met wol gevulde kussens, dus geen gel/cair kussens maar gewoon wol. Dan kan een zadelpasser de kussens bijvullen zodat het perfect op zijn maat is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:12

of je nu boom of loos rijd, beide kunnen de perfecte oplossing zijn ,
maar dan moet je bij een boomzadel een perfect passende boom en op het paard afgestemde vulling hebben .
en met loos de juiste combi zadel en pad voor het paard+ de ruiter vinden
en natuurlijk toch zo af en toe ook inlagen vervangen , ook die gaan niet eeuwig mee :n
misschien dat je met een andere pad die ander materiaal op de rug van het paard heeft en nieuwe inlagen van de problemen af bent

echt schaap onderkantjes kun je door wassen met correcte middelen en eventueel borstelen gewoon glad houden trouwens :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:28

GeekGirl schreef:
Waarom kijk je niet naar boomzadels? Een goed passend boomzadel blijft nog altijd een betere lange-termijn oplossing dan een boomloos zadel. En een boomzadel hoeft niet noodzakelijk heel duur te zijn, er zijn best fijne zadels aan betaalbare prijzen op de markt.

Een belangrijk punt als je een zadel koopt is dat je eentje neemt met wol gevulde kussens, dus geen gel/cair kussens maar gewoon wol. Dan kan een zadelpasser de kussens bijvullen zodat het perfect op zijn maat is.

Boomzadels ben ik, indien niet nodig, neit zo heel erg fan van. Omdat ik dan dus 6 verschillende zadels zou nodig hebben, of hem elk jaar zou moeten laten aanpassen. De zadelwereld is erg groot, dus indien je een tip hebt voor een merk dat goed aanpasbaar is?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:29

Sonja_vR schreef:
of je nu boom of loos rijd, beide kunnen de perfecte oplossing zijn ,
maar dan moet je bij een boomzadel een perfect passende boom en op het paard afgestemde vulling hebben .
en met loos de juiste combi zadel en pad voor het paard+ de ruiter vinden
en natuurlijk toch zo af en toe ook inlagen vervangen , ook die gaan niet eeuwig mee :n
misschien dat je met een andere pad die ander materiaal op de rug van het paard heeft en nieuwe inlagen van de problemen af bent

echt schaap onderkantjes kun je door wassen met correcte middelen en eventueel borstelen gewoon glad houden trouwens :j

De inlages die ik er nu in heb zitten zijn vrij nieuw, het zijn van die dubbele.
Kun je me wat meer vertellen (evt via pb) over het gladhouden van lamsvel, heb je daar zelf ervaring (foto's?! :o) mee?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:36

Nachtlampje schreef:
GeekGirl schreef:

Boomzadels ben ik, indien niet nodig, neit zo heel erg fan van. Omdat ik dan dus 6 verschillende zadels zou nodig hebben, of hem elk jaar zou moeten laten aanpassen. De zadelwereld is erg groot, dus indien je een tip hebt voor een merk dat goed aanpasbaar is?

Kijk eens naar de butterfly zadels van dt saddlery. Die hebben een revolutionaire boom met scharnieren. Ze zien er een beetje vreemd uit, maar het systeem zou wel ideaal zijn voor jouw paard.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:43

Nachtlampje schreef:
GeekGirl schreef:

Stübben zadels kun je aanlaten passen.
Erg goed! Maar om steeds je boom aan te laten passen is niet echt goed voor het zadel..
Nieuw stübben is snel 2000,-
Misschien kan je een leuke tweedehandse op de kop tikken..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:45

Dankjewel voor de tip! Heb even gekeken, maar kan nergens een "shop" vinden, en enkel een springzadel via mp te vinden

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:52

Ruitershop Jo Viehoff is geloof ik de verdeler voor de Benelux. Ze hebben de zadels alleen niet op hun website zie ik. Angela is een hele goede zadelpasser!

Denk overigens niet dat de vorm van een stubbenboom echt geschikt is voor dit paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:53

Je zou ook eens kunnen kijken naar bijv. de zaldi vila endurance. Heeft een thermoplastische boom (licht flexibel en verstelbaar dmv warmte/infra rood), maar daarnaast ook latex kussens. Deze vormen door de warmte gewoon mee met je paard. De Vila endurance heeft verder als voordeel dat er losse zweetbladen (fender-achtig idee) aan zitten waardoor ook veranderingen rondom de schouder probleemloos op te vangen zijn. Nog een voordeel is dat de beugelophanging veel lengte heeft (de beugelriem is op 3 standen te plaatsen), waardoor de druk meer verdeeld wordt.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:55

Kijk anders eens op Sporthorses.nl of via de bokt-markt

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:56

Kijk anders eens op Sporthorses.nl of via de bokt-markt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:23

fjordnina schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar bijv. de zaldi vila endurance. Heeft een thermoplastische boom (licht flexibel en verstelbaar dmv warmte/infra rood), maar daarnaast ook latex kussens. Deze vormen door de warmte gewoon mee met je paard. De Vila endurance heeft verder als voordeel dat er losse zweetbladen (fender-achtig idee) aan zitten waardoor ook veranderingen rondom de schouder probleemloos op te vangen zijn. Nog een voordeel is dat de beugelophanging veel lengte heeft (de beugelriem is op 3 standen te plaatsen), waardoor de druk meer verdeeld wordt.

Deze zit iets (kuch) boven mijn budget :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:37

juleke schreef:
Denk overigens niet dat de vorm van een stubbenboom echt geschikt is voor dit paard.

Nee dat denk ik ook niet. Heb toevallig een paard van hetzelfde merk en vergelijkbaar rugmodel als TS en een Stübben (NT Island) lag niet. Kon je tussen paard en zadel door nog zien wat voor weer het was.

TS, is een (tweedehands) diddipad niet iets voor je? Op het forum komen ze wel voorbij. Of zo'n boomloos close contactding van Karlslund, maar die zijn er nog niet veel tweedehands gok ik. En je hebt ze ook van andere merken, zag er laatst eentje van Topreiter.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:38

Als je een dekje hebt met echt lamsvel kun je het beste na elke rit het dekje ophangen om te laten drogen en daarna met een hondenborsteltje uitborstelen..Je kan ook nog regelmatig de stofzuiger er overheen halen en dan hou je hem erg mooi hoef je ook niet vaak te wassen..Je hebt overigens wel speciaal wasmiddel nodig :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:52

Je geeft aan dat je budget tot 600 gaat, maar ik ben zelf helemaal lyrisch over de startrekk shorty, een zadel van 52 cm lang (ik heb de westernvariant). Mijn paard en ik hebben beide nog nooit zo genoten van een zadel, lange buitenritten, oh mijn god! Ik wil nooit meer anders :) het is een boomloos zadel, maar wel een iets steviger variant dan de barefoot. Er zitten kussens onder die je dmv klitteband kan verplaatsen tot de perfecte manier voor jouw paard :j Ik weet alleen niet of het op een IJslander past, maar ik denk het wel. Ze zijn alleen 1200 nieuw, en rond de 750 tweedehands.. Hier staat degene die ik heb (alleen heb ik een zwarte) Je hebt overigens ondanks die kussens wel een pad met inlages bij nodig.

http://www.bokt.nl/markt/ad/176048/star ... ok-te-ruil

de mijne:
http://imageshack.us/a/img707/6645/650s.jpg

maar je hebt ook nog de comfort-variant, waar ik zelf eerst heel lang aan heb getwijfeld maar omdat ik toch alleen buitenrijd ben ik voor de western gegaan.

http://i680.photobucket.com/albums/vv16 ... omfort.jpg

http://www.equimaro.nl/wp-content/uploa ... 2809ee.jpg

hierboven de comfort toevallig ook op een IJslander.