Fairfax singel vs. anatomische singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Fairfax singel vs. anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:51

Ik ben al enige tijd aan het kijken naar de Fairfax dressuursingel. Het idee daarachter spreekt mij erg aan en ik ben het met de ontwerpster eens over het feit dat er wel veel aandacht wordt besteed aan zadels, maar dat er duidelijk veel minder aandacht wordt besteed aan de singel. Ik wil heel graag zo'n singel testen en een weekje voor 15 euro vind ik niet zo gek. Maar wát als? Wat als de singel erg goed bevalt? Ik heb er namelijk niet het geld voor om zo'n singel ook echt te kopen, jammer genoeg.
Vandaag was ik even aan het googelen en toen kwam ik de anatomische singel tegen. Qua ontwerp zijn deze singels vrijwel hetzelfde als de Fairfax. Nu vroeg ik mij eigenlijk af, wat is het verschil qua werking? Zit er überhaupt wel verschil in? De prijs van de Fairfax singel varieert van ongeveer 290 euro tot 320 euro, terwijl de prijs van de anatomisch gevormde singels toch een stuk lager is.

Even ter verduidelijking, dit is de Fairfax singel, daarnaast de anatomische singel van Kieffer.

Afbeelding Afbeelding

little_king

Re: Fairfax singel vs. anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:58

Heb je ze beide ooit in de hand gehad?
Ik wel, de fairfax voelt echt zoveel zachter aan,maar toch stevig.
Sinds ik de fairfax ken begrijp ik wel het verschil in prijs.

Ik heb hem ook niet, kan hem niet betalen. Maar op stal heeft iemand hem wel.
En ooit als ik geld over heb wil ik hem.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:02

Ik krijg mijn fairfax singel donderdag binnen als het goed is. Ben benieuwd. Een stalgenootje heeft hem en die bevalt de singel ook heel erg goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:04

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:07

Sizzle schreef:

Dat topic heb ik al doorgelezen, maar kon het verschil tussen de Fairfax en een anatomische singel niet vinden, staat er in ieder geval niet uitgebreid beschreven.

Ik heb geen van beide in hand gehad, vind dat je op de foto's wel kan zien dat de voering van de Fairfax erg zacht is, maar qua vorm zijn ze vrijwel identiek. Dus volgens mij moet er niet zo heel erg veel verschil in zitten wat betreft de werking..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:40

Ik geen idee wat dat rondje doet in de fairfax, maar ook vast wel meer dan ik denk :)
En door het prolite dat er in zit wordt de druk denk ik wel fijner verdeeld dan bij een gewone anatomische.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:41

Ik denk ook niet dat de voordelen van de fairfax in de vorm alleen zit maar juist in die bol en de vulling.
Ik ken geen mensen die beide singels bij hun paard hebben geprobeerd. Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar wat het verschil in de praktijk doet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:51

Het precieze weet ik er niet van.. Maar vanaf Z2 en hoger raadde de zadelmaker een Fairfax aan omdat ... Dat ben ik helaas vergeten, maar ze kon allerlei onderzoeksresultaten opnoemen waarbij de Fairfax singel voor verschil zorgde. De Faiirfax was in ieder geval ontworpen voor de ruiters van de Olympische Spelen. Zelf heb ik een MSFC anatomische en die gebruikte zij zelf ook voor haar paarden.

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:40

Wat volgens mij het verschil maakt en waar fairfax ook patent op heeft is de zwevende rand en daardoor meer bewegingsvrijheid. De kieffer heb ik gehad maar gauw weer verkocht, erg stug leer zeker voor die prijs. Mijn merrie kreeg er wondjes van. De fairfax geprobeerd, had geen wauw effect maar wel super kwaliteit, jammer van de prijs! Heb nu een banaansingel van per mi cavallo, echt een fijne zachte singel, mooi gevormd en dat voor maar 60 euro.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:44

Ladyson schreef:
Het precieze weet ik er niet van.. Maar vanaf Z2 en hoger raadde de zadelmaker een Fairfax aan omdat ... Dat ben ik helaas vergeten, maar ze kon allerlei onderzoeksresultaten opnoemen waarbij de Fairfax singel voor verschil zorgde. De Faiirfax was in ieder geval ontworpen voor de ruiters van de Olympische Spelen. Zelf heb ik een MSFC anatomische en die gebruikte zij zelf ook voor haar paarden.

Genoeg paarden die hoger als het Z2 komen, zonder Fairfax :7

Prestatie is van zoveel factoren afhankelijk, helaas niet alleen van een singel....

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:45

Zou wel leuk zijn als mijn paard opeens Z2 liep door een andere singel :D uiteraard bedoelde ze dat niet, ze gaf alleen aan dat de Fairfax singel beter aansluit (dan bijv. de MSFC singel) bij de bewegingen van paarden op topniveau, aangezien de Fairfax singel voor paarden van het hogere werk ontworpen is en niet voor een recreatiepaard