Hoefschoenen, 2, of 4?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Hoefschoenen, 2, of 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:56

Ik ben me een klein beetje aan het verdiepen in hoefschoenen. Ben nu een paar daagjes 'op bos-vakantie' met mijn merrie, nouja merrie is op vakantie, ik leef gewoon in mijn eigen huis haha, en we rijden nu lekker elke dag buiten.
Ze heeft geen ijzers.
Thuis kan ik ook wel buitenrijden, maar alleen op asfalt, beetje berm, en grind. Niet zo best voor haar hoeven dus. ;(
IJzers vind ik dan ook weer zoiets.. voor die ene keer in de week dat ik misschien eens naar buiten stap...
Hoefschoenen dan! Maar.. waarom alleen om de voorhoeven? Heb een hoop foto's en filmpjes bekeken, maar ze zitten alleen om de voorhoeven?
Waarom niet achter? die slijten (brokkelen) toch ook?

Vertel het maar! :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:06

Een paard heeft 2/3e van zijn gewicht op de voorbenen dus die slijten wat sneller.
Als je 1 op de 3 ritjes achter de hoefschoenen omdoet slijten de hoeven dus bijna evenredig.
Ik heb mijn hoefschoenen nooit achter omgedaan omdat ik een ijzeren dingetje aan de voorkqnt heb zitten, wil niet weten wat er gebeurd als ze zich dan aantikt.
Overigens als de hoeven brokkelen, betekend dat dat de hoefwand te lang is. Even een vijl erover en dat is weer netjes.

Dabo

Re: Hoefschoenen, 2, of 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 22:16

Ja dat doe ik dus ook, als er van die flapjes aanzitten die gaan 'op'staan, vijl ik die er vanaf. Zo voorkom ik dat ze verder brokkelen.
Maar passen die hoefschoenen dan ook om de achterhoeven? Die hebben toch een hele andere vorm..?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:50

Meestal zijn voorhoeven wat breder. Mijn shet zou ze eventueel achter passen (opgemeten).
Je hebt ook van die maat tabellen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:04

Ik heb sinds dit voorjaar schoenen voor mijn fjord, ook alleen voor de voorvoeten. Bevalt echt super!
Stalgenootje heeft ze overigens wel rondom, vier dus, dus het komt zeker wel voor hoor :)

Er zijn inmiddels heel veel verschillende schoenen op de markt, en iedere schoen is verkrijgbaar in heel veel maten. Je koopt de schoenen per stuk, dus al zou je paard bij wijze van vier verschillende maten schoenen nodig hebben, dan kan dat gewoon :)

Je zegt dat je thuis op asfalt, bermen en grind rijdt, maar heeft je paard ook ergens last van? Slijten de hoeven te snel, loopt ze gevoelig?
Mijn fjord heeft heel lang zonder iets gelopen, het was pas toen we regelmatig ritten van 40+ kilometer (overigens wel gewoon bos en hei) gingen maken en vaker over stenig terrein dat ik begon te merken dat de boel net wat te kort werd.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 23:14

Sorry dat ik nu pas reageer :o
Ja mijn merrie is wel gevoelig op grind. Het liefst loopt ze op het asfalt, en als ik in de berm kan stuur ik haar daar ook in, maar ze loopt toch het liefst op het harde.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:47

Ik ben me ook aan het oriënteren op hoefschoenen, en alleen voor. Mijn paard loopt erg gevoelig op grind en steentjes, en we komen onderweg naar het bos toch vaker deze paden tegen. Plus de voorhoeven slijten ook best hard bij mijn paard.

Ik heb nu bijna de Marquis hoefschoenen besteld. Ben bij deze mensen erg goed geholpen qua maat bepalen. Ik kon ook zelfs 2 verschillende maten voor de hoeven krijgen :).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:55

Ik heb mijn oog laten vallen op FRA Cavallo's. Heb ze ook nog niet besteld, morgen komt de hoefsmid, en dan zal ik eens opmeten wat voor maat ze nodig heeft.
Had gister ook even gemeten, ook altijd handig om te weten hoe breed de hoeven zijn als ze 8 weken geleden bekapt is.. 12 cm! Heeft mijn merrie nou van die kleine voetjes? :o :)

Die Marquis zien er ook goed uit, handig met aantrekken, maar dan mieren met een luchtpompje.. hmm dan is mijn merrie al vertrokken denk ik. Opzadelen betekent: lopen! :D

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:01

Best klein ja! Mijne van 1.50 heeft hoeven van 14.5 en 14 haha. Dat luchtpompje zal bij de mijne geen probleem zijn. Aan de marquis vond ik mooi dat alles vervangbaar is. Helaas dat ze niet in felle kleurtjes te krijgen zijn.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:04

wow jouwe heeft dan wel grotepoten hahahaha :P
Ik zou wel kiezen voor 'gewoon' zwart. Kleurtjes zijn wel heel leuk, maar op zwart raak ik niet uitgekeken, en past overal bij :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:05

Het is een koudbloed, dat verklaard het misschien haha. Mijn theorie was, mocht ik er ooit een verliezen, dan zie je hem erg snel in het bos.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:10

Oh, ja dat is wel wel een GOEIE! :D
Die van Cavallo zijn er wel in het roze (hmm..) en ik heb ze ook in de amerikaanse vlag gezien, maar dan zal ik ze in Amerika moeten bestellen denk ik haha

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:08

ik ga ze ook bestellen de roze van fra!!!
rede...
als ik ze zou verliezen onderweg denk ik dat ik roze sneller terug vind dan bruin en zwart!!
maar ben nog aan het orrienteren hoor en ervaring aan het verkrijgen!!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:54

Ik ben ook van plan om hoefschoenen aan te schaffen voor mijn jonge paard. En voorlopig enkel vooraan. Dit omdat zijn voeten vooraan toch af en toe wat brokkelen en hij gevoelig blijft lopen op grind en steenslag paden. Achteraan blijven zijn voeten mooi en zie ik nooit scheurtjes of afbrokkelen, dus vandaar dat ik eerst enkel vooraan wil proberen. Morgen komt de smid bekappen, daarna ga ik zijn voeten opmeten en dan schoenen bestellen. Ik zou het liefst ook gewoon zwarte nemen, maar ga nu toch voor een kleurtje gaan omdat ik geen uren wil zoeken naar een verloren schoen en een kleurtje toch net wat meer opvalt. Al hoop ik natuurlijk dat de schoenen mooi aanblijven. Ik ga Renegades bestellen.

Zijn de hoefschoenen geen succes, dan ga ik hem toch laten beslagen. Er zijn hier gewoon teveel grindpaden en ondanks dat hij al zijn hele leven blootsvoets loopt en opbouwen, blijft hij gevoelig lopen op de grindpaden.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:02

Mijn paard heeft juist enkel achter hoefschoenen. Ze zet haar achtervoeten met een draaiende beweging neer zodat ze scheef afslijten. Haar voorste hoeven slijten niet te snel, dus daar zijn ze niet nodig. Die van FRA cavallo passen ook prima om de achterhoeven. Ik zou wel de sportvariant aanraden als je ook in zand/modder rijdt. De easy boot heeft enkel klittenband en dat werkt na een tijdje niet meer als het vuil wordt. De sport boot heeft nog een extra sluiting zonder klitteband, dit blijft bij mij beter zitten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:04

Dabo schreef:
Oh, ja dat is wel wel een GOEIE! :D
Die van Cavallo zijn er wel in het roze (hmm..) en ik heb ze ook in de amerikaanse vlag gezien, maar dan zal ik ze in Amerika moeten bestellen denk ik haha

Ik heb me zot gezocht achter die met amerikaanse vlag en helaas, idd alleen vanuit Amerika te verkrijgen. Leek me de moeite niet. Maar ik heb dus ook die Cavallo hoefschoenen en ik draag ze ook geregeld alleen vooraan. En dan loopt hij ook al veel beter over steentjes. Als ik heel lange ritten doe op slechte ondergrond doe ik ze wel alle vier aan.
Onze paarden hadden allemaal maatje 2 en de ene is 1m48, dan nog eentje 1m55 en dan nog eentje van 1m63. Dus de grote van het paard zegt niet meteen iets over de grote van de hoeven. Maar het kan dus idd zijn dat je paard maatje 2 heeft.
Zeker niet "voor alle zekerheid" een maat groter kopen want die verlies je gegarandeerd. Wij hebben ze echter nog nooit verloren.

Bij mij bleef de sportversie net niet goed zitten in de modder. Door de zuigkracht kwam die extra sluiting me te makkelijk open. Je moet je hoefschoenen gewoon netjes onderhouden en bij veel modder, de klittenband achteraf proper maken.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:57

Misschien zijn sommige wel nieuwsgierig, dit zijn mijn schoentjes geworden op mijn paard :

Afbeelding

http://oi44.tinypic.com/2epri9l.jpg

Voor had ik nog wat ruimte, omdat ze meer ronde dat ovale hoeven heeft maar door middel van de lucht kamer zijn ze goed passend te maken! Ben benieuwd naar jullie Cavallo's :)

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:17

4 voor behoud van de hoeven