Wintec; suede of gladde zit nemen? (pro of 500 dressuur)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wintec; suede of gladde zit nemen? (pro of 500 dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 08:03

Ik ga een wintec zadel kopen voor mijn paard.
De zadelpasser heeft een wintec pro dressuur gepast en dit zat goed (zowel voor mij als mijn paard) maar nu zag ik ook dat er een wintec 500 dressuur is.
Lijkt mij hetzelfde zadel (volgens een verdeler van wintec is dit ook hetzelfde zadel) alleen is de afwerking anders. De pro is met suede en 500 heeft een gladde zit. Ook is de 500 toch een stukje goedkoper (altijd interessant!) waarschijnlijk doordat er niet met leer wordt afgewerkt zoals bij de pro.
Alleen twijfel ik wat ik best neem.. Wat zijn de voor- en nadelen van zowel het suede als het gladde kunststof?

Hevonen

Re: Wintec; suede of gladde zit nemen? (pro of 500 dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:13

Wij hebben twee winteczadels gehad, glad en met suede; die met suede is ontzettend fijn. Ik zou er altijd weer voor kiezen!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:56

Het suede gaat sneller slijten en zorgt dan ook voor lelijke plekken op het zadel. De 'haartjes/pluisjes/hoe je het ook mag noemen' slijten weg en daardoor krijg je op bepaalde plaatsen een glad oppervlak. Het voordeel ervan is dat je meer grip hebt. Fijn voor als je een schrikkerig paardje hebt. Persoonlijk vond ik het te veel grip. Ik kon amper nog juist meebewegen omdat het zitvlak me tegenhield.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar het gladde oppervlak, blijft veel langer mooi en het zat voor mij ook fijner.
Ik denk dus dat het eens testen is welke jij het fijnste vind.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:03

Ik heb beide. De suede zit lekker stroef en na vele jaren dienst ziet het er nog goed uit!

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:12

Suede heeft een luxe uitstraling, zit zacht, maar zit ook stevig! je glijd niet uit het zadel.
Na zoveel jaar zie je wel dat suede iets sneller slijt..
Maarja hoeveel jaar ga je dat zadel gebruiken en/of is het comfort voor je jezelf belangrijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:18

Suede zit prettiger, minder glad en minder warm! Daarbij ziet het er ook minder goedkoop uit! ik zou weer suede kiezen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:01

Leen_ schreef:
Persoonlijk vond ik het te veel grip. Ik kon amper nog juist meebewegen omdat het zitvlak me tegenhield.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar het gladde oppervlak, blijft veel langer mooi en het zat voor mij ook fijner.
Ik denk dus dat het eens testen is welke jij het fijnste vind.

Ik heb even proef gereden op die met suede en vond dat wel fijn zitten maar vraag me idd ook af of ik het nog zo fijn vind op langere ritten. Ik heb ook graag een beetje bewegingsvrijheid..

Testen welke je het fijnst vind is nog niet zo makkelijk als gezegd -O- Eer je iemand vindt die beide zadels in het assortiment heeft om te passen..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:02

Anoniem schreef:
Suede zit prettiger, minder glad en minder warm! Daarbij ziet het er ook minder goedkoop uit! ik zou weer suede kiezen

Daar had ik nog niet bij stil gestaan.. :(:) Wordt de gladde variant dan echt warm tijdens het rijden? En hoe zit het met beide zadels als je ermee in de regen rijdt en ze dus nat worden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:06

Persoonlijk zou ik voor gladde zit kiezen. Ik zelf zit niet graag vast geplakt. Dat stroeve vind ik niet prettig. Daarnaast vind ik het sowieso niet mooi en zie je sneller slijtage plekken. Hoe het is als het nat wordt weet ik niet maar ik denk dat een gladde daar beter tegen kan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:38

Wij hebben beide winteczadels ruim 8 jaar lang gebruikt; gemiddeld zo'n 5-6 keer per week. Beide zijn heel netjes gebleven, vrijwel geen slijtplekken of wat dan ook.

Het temperatuurgevoel van suede is inderdaad erg fijn. Niet koud in de winter, niet warm in de zomer.

Regen? Een lachertje. Een van de geweldige voordelen van (onze) winteczadels. Doordat er geen leer aanzit, hoefden we ze eigenlijk alleen droog te wrijven.

Een ander voordeel vonden wij dat ze niet zo zwaar zijn en een verstelbare boom hebben.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:40

Mijn zadelmaker heeft mij een suede uit het hoofd gepraat.. Volgens hem ging dat er erg lelijk uitzien.. Ik ben voor een 500 gegaan, nog elke dag spijt van, want ik vond die wintec pro/ isabelle werth super mooi en fijner zitten..

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:48

Ik had vroeger de 500 (glad), en heb nu de isabell werth (suede), suede ziet er zoveel knapper uit! Ik zit ook 100 keer beter in mijn isabell werth (maar dat kan ook gewoon aan de veel diepere, stevigere zit liggen).

wat langere ritten betreft: ik ga altijd wandelen met mijn (suede) dressuurzadel: geen enkel probleem mee!
suede blijft wel langer nat, terwijl de gladde heel snel droog zijn. Maar met regenbuien valt dat wel allemaal wel mee hoor :)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:56

Ik heb ook de gladde van Wintec, en ben zeer tevreden!
Als het geregend heeft, even een doekje erover en tadaaa!
De knie gedeeltjes zijn wel van een soort suede zeg maar dat is wel fijn.
Het zadel is echt niet overdreven warm ofzo.
Ik gebruik zelf meestal wel een rijbroek met leren zitstuk dus als je toch meer grip wil hebben is dat ook een prima optie
(en die wissel je makkelijker dan je zadel ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:07

Ik vind de suede versie een stuk mooier dan de gladde versie.

Mijn zadels zagen er ook na jaren nog netjes uit, geen kale plekken. Eerder doffer door stof/zand, maar dat is met een natte doek ook zo weer opgelost. Van het stroeve heb ik geen last gehad, ik reed dan wel met rijbroeken zonder leren binnenstukken (stroef op stroef lijkt me geen succes). En ook met lange ritten zat ik nog prima.

Het enige nadeel(tje) wat ik kan bedenken, is dat het suede wel meer regen opneemt. Het zadel leed daar niet mee en het droogt ook weer snel op. Maar aangezien onze zadelkamer koel is, heb ik wel eens gehad dat de dag erna het zadel nog wat vochtig was bij de kniestukken. Maar ook dat heb ik niet hinderlijk ervaren.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:12

Ik zou de gladde versie doen. Heb zelf de gladde (veelzijdigheid) en vind dat vele malen prettiger dan suède maar het kan natuurlijk dat jij suède weer makkelijker en lekkerder vindt zitten. Misschien ken je iemand die de gladde heeft waarop je mag zitten of kun je het bij de zadelmaker proberen want het verschilt per persoon denk ik wat je fijner vindt.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:15

ik heb jaren met de pro gereden.
heerlijk zadel, het zit lekker stevig door de suède.
de suède blijft heel lang mooi hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken.
ik heb mijn zadel 6 jaar dagelijks gebruikt en toen zag hij er nog mooi uit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:38

Nog een vraagje ivm het suede.. Slijten je broeken sneller op dit materiaal of geeft dat geen verschil met de gladde versie?
(ik had vroeger een westernzadel met suede/daim zit en daar sleten mijn broeken behoorlijk op, maar dat suede was wel anders als dat van de wintec pro)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:35

Maakt geen verschil. Die gladde versie piept wel met leren rijlaarzen..

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:57

Ik heb ook nooit problemen gehad met het sneller slijten van de broeken door het suède.
Ik heb ik die jaren denk ik maar 2 broeken versleten.misschien nog niet eens.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:53

Ik heb de knoop doorgehakt en vandaag de gladde versie besteld, de wintec 500 dressage :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 04:29

Kleine tip: als je suede neemt, zie dan wel dat je zadel altijd netjes van de regen afgeschermd is bij opbergen. Ik heb een Wintec 2000 cair vzh (oud model) dat serieus begint af te slijten sinds het 2 maand gestockeerd is onder een zeil waar dus de regen er aan kon. Echter niet mijn schuld, maar soit.
Tegen het 'gladde' en warme is een oplossing, een zadelbontje. Is meteen ook een pak goedkoper als het suede zadel. Zijn de kniewrongen ook suede bij de 500? Als ik zelf de keuze had, kocht ik een gladde met suede kniewrongen en liet ik er leren singelstoten aanzetten, de plastic singelstoten zijn echt een hel.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:55

Die gladde ging bij mij snel scheuren, de pro vind ik persoonlijk fijner.
Heb momenteel de isabell werth uitvoering, die is echt superfijn!

Als je veel n de regen rijd, kun je misschien beter de 500 kiezen, die is meer water afstotend.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:43

Heb nu 2,5 jaar suede en ziet er nog prima uit. Ik blijf er ook goed door in mn zadel zitten :) ik ben er blij mee!