[WN] One ear hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

One ear hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 11:50

Heey, ik had even een vraagje over westernhoofdstellen. :)
Waar worden one ear hoofdstellen voor gebruikt?
En waarom zit het stuk van het hoofdstel maar om één oor en niet om twee?

Groetjes Daniëlle. :)

troi

Re: One ear hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:41

Ze worden vrij simpelweg gebruikt om te rijden eigenlijk :P . Vooral omdat veel mensen vinden dat het hoofd van een paard dan veel mooier uitkomt. Browband is meer iets dat je gebruikt als het paard een vrij lomp/grof hoofd heeft. Soms heb je een 1-oor hoofdstel maar 2-oor bestaat ook, precies wat je zelf het mooiste vindt.

Wel is het zo dat zo'n hoofdstel wat losser om het hoofd zit (geen keelriem) en sommige paarden het hoofdstel kunnen afschudden als je het icm met een trens gebruikt, voor die dieren kan je, ook al heeft het paard wel een fraai hoofd, een browband hoofdstel gebruiken (of als je een browband hoofdstel mooier vind natuurlijk, dat kan ook altijd nog :P ). Icm met een shank (scharenbitje) valt het hoofdstel niet zo snel af, door de druk achter de oren als je de teugel aanneemt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:16

En het ding heet een one-ear omdat het om één oor heengaat :D

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:43

mij is altijd verteld, dus dus de druk die normaal op je frontiem komt, nu op 1 oor komt, dus scherper is.. Dus je hem alleen mag gebruiken zodra je met 1 hand je je paard kan besturen en berijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:45

Komt er druk op je frontriem? Dan heb ik wellicht altijd de verkeerde maat gehad, want hier lijkt hij totaal geen druk te geven.

Ik heb een one-ear, maar voor het mooie is het oorstuk te groot, dus ik heb die eraf gehaald voor de shoot laatst. Met rijden vind ik een browband fijner, omdat mijn pony anders het hoofdstel kan afschudden (ik rijd altijd met een trensje of bitloos).

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:48

capopjekop schreef:
Komt er druk op je frontriem? Dan heb ik wellicht altijd de verkeerde maat gehad, want hier lijkt hij totaal geen druk te geven.

Ik heb een one-ear, maar voor het mooie is het oorstuk te groot, dus ik heb die eraf gehaald voor de shoot laatst. Met rijden vind ik een browband fijner, omdat mijn pony anders het hoofdstel kan afschudden (ik rijd altijd met een trensje of bitloos).

Ik heb geen idee hoor, is mij aangepraat door de persoon waar van ik mijn pony heb gekocht, werd er mee overvallen, ik reed altijd al met een one-ear. Nou het leek wel alsof ik iemand had vermoord toen ik zei dat ik daar mee reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:29

Amigo_stan schreef:
mij is altijd verteld, dus dus de druk die normaal op je frontiem komt, nu op 1 oor komt, dus scherper is.. Dus je hem alleen mag gebruiken zodra je met 1 hand je je paard kan besturen en berijden.

klok, klepel, tingeling :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:41

Duidelijk :)

Bij een shank komt er druk op de riem die achter de oren langs loopt.