Zonder peesbeschermers rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marijedublin

Zonder peesbeschermers rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:37

Hoi!
Ik heb een vraagje. Ik rijd mij paard altijd met peesbeschermers (+ Kogel)omdat ze achter met haar benen nog wel is tegen elkaar komt.
Binnnekort hebben we een wedstrijd op stal en zou ik graag zonder peesbeschermers willen rijden.
Nu is mijn vraag of ik dat zomaar kan doen? Kan het kwaad als ik een aantal keer zonder beschermers rijd?

Groetjes, Marije

sorry als het hier verkeerd staat...

Damelza

Re: Zonder peesbeschermers rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:45

Op een officiele wedstrijd mag je nog geen eens met beenbeschermers om rijden. Dus kan zeker geen kwaad

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:57

Nee hoor kan geen kwaad. Ik ken genoeg paarden die altijd zonder pees-/ kogelbeschermers rijden (ik ook), die toch nog heel lang door kunnen rijden.

Ik zou sowieso niet altijd met peesbeschermers rijden, omdat de pezen onnodig warm kunnen worden, wat blessures tot gevolg kan hebben. Als het niet nodig is, zal ik alleen met kogelbeschermers rijden (als het echt nodig is dan) en ook niet eens altijd. Met springen, crossen, losgooien enz kan je ze natuurlijk wel altijd aan doen.

Ik heb iig geleerd dat t beter is om zonder peesbeschermers te rijden, tenzij t echt nodig is (als t paard bijv écht strijkt/ aantikt)

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 08:00

Eileen_ schreef:
Nee hoor kan geen kwaad. Ik ken genoeg paarden die altijd zonder pees-/ kogelbeschermers rijden (ik ook), die toch nog heel lang door kunnen rijden.

Ik zou sowieso niet altijd met peesbeschermers rijden, omdat de pezen onnodig warm kunnen worden, wat blessures tot gevolg kan hebben. Als het niet nodig is, zal ik alleen met kogelbeschermers rijden (als het echt nodig is dan) en ook niet eens altijd. Met springen, crossen, losgooien enz kan je ze natuurlijk wel altijd aan doen.

Ik heb iig geleerd dat t beter is om zonder peesbeschermers te rijden, tenzij t echt nodig is (als t paard bijv écht strijkt/ aantikt)

Dankje!
Ik ben ook geen voorstander van beschermers en weet wat het allemaal kan veroorzaken, alleen als ik gewoon in de bak rijd heeft ze ze naar mijn idee echt nodig.

Maar met de wedstrijd doe ik ze af ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:03

Tot een jaar of 10 geleden reed bijna niemand met beschermers. het is nogal een mode artikel. erg jammer vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:04

Nee hoor, kan geen kwaad. Gewoon afdoen die dingen. Waarom heeft ze ze in de bak echt nodig? Met wedstrijd rijd je toch ook in de bak? :) En idd, in de proef zelf mogen er geeneens beschermers om met de dressuur.. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:06

suuzepuus schreef:
Tot een jaar of 10 geleden reed bijna niemand met beschermers. het is nogal een mode artikel. erg jammer vind ik

Onzin ik rij mijn pony al ruim 20 jaar met beschermers.

Ik kijk naar de training, ga ik veel schakelen, heb ik les, of oefen ik nieuwe dingen gaan er beschermers om.
Train ik laag rond, ontspannen gaan ze af.
En boven de 20 graden rijd ik sowieso zonder, behalve als we gaan springen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:08

Je paard kan prima zonder al die dingen lopen. Alle paarden met peesblessures bij mij op stal worden met peesbeschermers gereden. Het is idd een modeartikel. Vroeger had je een strijklap voor een paard dat de kogels raakte met het lopen. Verder misschien in de spring- en crosssport wat bescherming. Een goede smid kan je ook helpen met dit soort dingen. Overleg met je smid als je paard strijkt. Ik gebruik geen beschermers.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:08

meestal is het overbodig om met peesbeschermers te rijden.
Ik zie het niet als een mode artikel, al meer dan 20 jaar zijn ze bij mij erg bekend, ik gebruik ze zelf niet hoor.
Je kunt er vaak meer schade mee aanrichten dan goeds. Uitzonderingen daar gelaten.
De temperatuur loopt vaak hoog op met beschermers aan terwijl het juist voor pezen goed is om tijdens het werk, te kunnen blijven afkoelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:13

Ik gebruik voor mn ene paard geen beschermers.
Mn andere paard strijkt soms een beetje (als ze moe wordt vaak) dus die heeft wel strijklappen om.
Ik rij het liefst zonder beschermers ivm het warm worden van de pezen, maar als het niet anders kan ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:14

Ik heb jaren lang met beschermers(pees/kogel/springschoenen) gereden en van de 1 op e andere dag overgestapt naar rijden zonder en nooit problemen ondervonden.
Mijn jonge pony heeft nog nooit beschermers van dichtbij gezien en tikt zichzelf toch regelmatig aan zonder grote gevolgen. Maargoed als ik dat bij hem zou willen voorkomen moet hij 24/7 met beschermers staan omdat hij nog rare fratsen uitspookt in het land ;) .
Ik vind de nadelen(oververhitting ed) hoger als de voordelen.

Ik zou ze hooguit voor een cross oid nog gaan gebruiken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:22

Is dat suuzepuus? Heb juist het idee dat tegenwoordig meer mensen bewust zijn van het feit dat het niet goed voor de pezen is. Vroeger (10 jaar geleden) werd je hier echt raar aangekeken als je zonder beschermers reed. Zelfs meerdere keren gehad dat men vroeg waarom ik zonder beschermers reed.

Nu lijkt het meer geaccepteerd (incl. de reden erachter), met uitzondering van die setjes-verslaafden natuurlijk :+ .

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:34

Ik reed vroeger (15-20 jaar geleden) altijd met b.bescherming en nu dat ik het rijden weer heb opgepakt evenzo. Als je jonge paarden/pony's rijdt vind ik het geen overbodige luxe, maar da's mijn mening :-)
En idd...ook toen droeg elk paard en of pony b.bescherming

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:39

Ik rijd nooit met peesbeschermers.. Heb ook altijd alle paarden gewoon zonder transportbeschermers in de trailer gehad trouwens. Ik vind het gevaarlijker als een paard probeert die dingen af te krijgen, dan dat je ze niet om hebt..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:43

je kunt het rustig zonder proberen, als je idd officiele wedstrijden gaat rijden,mag er niets om.
En verder is er imo niets mis met een simpel peesbeschermertje voor hoor. En achter alleen, als t echt nodig is. Ligt ook aan het paard...mijn paarden rijd ik in t bos gewoon zonder iets, alleen bij dressuurtraining en n sprongetje gaat er voor n peesbeschermer om.
De mode van tegenwoordig is idd: er zoveel mogelijk omheen hangen, lekker in de bandages + springschoenen bij n temperatuur van 28 graden.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:48

Ik rijd bijna nooit met peesbeschermers, meeste beschermers zorgen voor een hogere temperatuur op de benen wat weer slecht is voor de pezen.
Daarnaast zitten peesbeschermers helemaal niet bijna als paarden (kleine) oneffenheden hebben op de benen.
Heb je een paard wat veel aantikt of strijkt dan kan ik me voorstellen dat je het wel doet, net als bij springen/crossen.

Mijn paard heeft vorige jaar een peesblessure gehad aan een van zijn achterbenen en toen heb ik nog 1x beschermers om gehad, maar juist toen zat er meer vocht in het been.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:49

Ik rijd ook met strijklappen (hele simpele, elastieke band met alleen bescherming aan de binnenkant) dit puur en alleen omdat hij behoorlijk tikt/strijkt. We zijn met zijn balans bezig en hij tikt/strijkt echt zijn linker kogel open. Doe ik er niets om blijft hij dit iedere keer ophalen met als gevolg dat de wond steeds groter wordt.
Op het moment dat de balans terug is, dan gaan ze ook gelijk af. Nu kan het even niet anders.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:55

Idd net als dat sommige paarden steeds hun voorijzers eraf tikken met het achterbeen. Dan kun je best springschoenen om doen

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:59

Masi1 schreef:
Ik rijd ook met strijklappen (hele simpele, elastieke band met alleen bescherming aan de binnenkant) dit puur en alleen omdat hij behoorlijk tikt/strijkt. We zijn met zijn balans bezig en hij tikt/strijkt echt zijn linker kogel open. Doe ik er niets om blijft hij dit iedere keer ophalen met als gevolg dat de wond steeds groter wordt.
Op het moment dat de balans terug is, dan gaan ze ook gelijk af. Nu kan het even niet anders.

De smid moet dit op kunnen lossen.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:59

ulyse schreef:
Masi1 schreef:

Hoe?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:03

Het is echt de commercie die vindt dat paarden dit soort artikelen nodig hebben. In de endurance sport rijdt bijna niemand met peesbeschermers. Zij maken heel wat kilometers op verschillende soorten ondergrond, trainen buiten hun dressuur oefeningen. En dat gaat gewoon goed. De crisis geeft mensen weer hun gezond verstand; Hebben wij echt dit soort dingen nodig?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:07

Masi1 schreef:

De smid moet dit op kunnen lossen.[/quote]

Hoe?[/quote]
De smid kan hem 'iets binnendoor' bekappen en het ijzer daarop aanpassen. Vroeger had 1 van mijn verzorgpony's het. Ze had van zichzelf een nauwe stand. Er groeide wildvlees op haar kroonrand van het vele aantikken. Het wildvlees is operatief verwijderd en daarna heeft de hoefsmid de ijzers aangepast. probleem was snel opgelost en is niet meer terug gekomen.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:19

ulyse schreef:
Masi1 schreef:

Hoe?[/quote]
De smid kan hem 'iets binnendoor' bekappen en het ijzer daarop aanpassen. Vroeger had 1 van mijn verzorgpony's het. Ze had van zichzelf een nauwe stand. Er groeide wildvlees op haar kroonrand van het vele aantikken. Het wildvlees is operatief verwijderd en daarna heeft de hoefsmid de ijzers aangepast. probleem was snel opgelost en is niet meer terug gekomen.[/quote]

Maar jij hebt het over de kroonrand. Bij de die van mij gaat het om de binnenkant op de kogel... Dan kan hij "iets binnendoor" bekapt worden en vervolgens beslagen, maar dan blijf ik de aanraking/tikken houden volgens mij. Volgens mijn instructeur en smid is het bij hem echt zijn balans, dat hij tikt. Waarom zou ik dan tijdelijk niet zijn kogel beschermen door een strijklap, om wondjes te voorkomen...?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:53

Ik rijd heel vaak zonder beschermers, zeker 's zomers ivm de warmte. Die van mij strijkt/tikt zich ook niet aan, dat zou idd wel een reden kunnen zijn om er toch wat omheen te doen :j

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:36

Ik rij enkel met kogenbeschermers omdat als mijn paard druk word deze oncontroleerbare benen krijgt en zichzelf aantikt. ook moet ik wel altijd hoefbal beschermers om, hij loopt die altijd stuk.
Maar peesbeschermers zie je mij ook nooit aandoen, tenzij het niet anders meer kan natuurlijk :)