[WN] tie strap/off billet vastmaken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

tie strap/off billet vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 23:47

Ik ga maar even toegeven dat ik schandalig genoeg nog nooit deze riemen van mijn zadel heb afgehaald sinds ik dit zadel heb en eigenlijk bij vorige zadels ook nog nooit :o

Nu heb ik nieuwe meegenomen bij Arthur en die wilde ik vandaag vastmaken. Die eraan zaten waren prima kwaliteit, maar wel echt op. Bij mijn off billet zat geen leertje, die hing zeg maar los.
De tie strap had maar 2 gaatjes en het riempje was amper nog te zien.

Nu heb ik weer hele fijne set meegenomen, maar de tie strap heeft 3 gaatjes in een piramide. En de off billet heeft ook een riempje.

Heeft iemand een foto hoe ik ze het beste kan vastmaken? Ik heb het nu gedaan zoals het zat bij de tie strap, door 2 gaatjes en de off billet het zelfde.

Ik leef nog na een frisse rit, dus heb wel IETS goed gedaan, hahaha. Sowieso even wennen als je je vertrouwde gaten mist.

crazycactus

Re: tie strap/off billet vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:32

Ohhh hoe ga ik dit duidelijk uitleggen... Je moet de leertjes eerst door de 2 onderste gaatjes steken en daarna samen door het bovenste gat. Vervolgens steek je de uiteinden onder het "lusje" door. Snappie??

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:43

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:26

CC, thanx. Van voor naar achter of van achter naar voor?

Mabotje, ga straks op nieuwe pc even kijken, want heb problemen met pc, thanx!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:48

Van achter naar voor :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:21

Eest van voor naar achter en dan samen door 1 gat van achter naar voor... toch?? Zo heb ik het bij mijn zadels zitten tenminste :) (en zo geven ze het trouwens ook op het filmpje aan)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:16

Kan ook, t maakt niet zo veel uit ;) als t maar vast zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:00

De achterkant die tegen je paard aan ligt moet zo vlak mogelijk liggen, dus kun je de 'knoop' beter aan de voorkant houden.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:27

Ja, dat dacht ik dus ook...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:07

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:49

Handig idd. Bij mij waren de oude amper nog te herkennen, maar toen ik even met de bovenstaande tips bezig was zag ik het alweer.

Wel erg wennen hoor, nieuwe tie strap. Gelukkig maak ik mijn singel nooit strak vast en ben ik gewend dat het allemaal aardig los hangt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:33

Ja eigenlijk is het doodsimpel, maar als je zo in je ene hand die riem met die 3 (6) gaten hebt en in de andere hand die veter, sta je toch even te blozen van :?

Hihi.

Ik vind het echt niks zo'n tie-strap....onhandig ding :P

Doe mij maar lekker aan beide kanten een (elastische) off-billet, veel praktischer +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:03

Kwestie van wennen denk ik. Wij weten niet beter en denken er niet bij na.

Wat ik dan weer niks vind, is een tie strap rechts of lange off billet, zie je ook weleens......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:41

Dat is het ook hoor, maar ik ben sowieso niet zo'n fan van overbodig materiaal zeg maar :P

Heb wel een Neomatic westernsingel en die is wel ideaal met een dunne nylon "tie-strap" waarmee je vanuit het zadel nog aan kunt singelen +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:12

Geen idee wat dat is. Ik zeg ook heel eerlijk, ik maak de boel vast en dat is het. Of ik nou een half uurtje in de bak rij of 2 uur buiten, ik trek nooit meer aan en kijk er ook niet naar verder.
Ik heb wel leren tiestrap en off billet weer. Nylon ook wel gehad, maar alles heeft zo zijn voor en nadelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:59

Ja dat is zo :j

Ik ben echt helemaal wèg van die Neomatic singel, worden helaas al jaren niet meer gemaakt.

Maar daarmee kun je traploos aansingelen, echt i-de-aal +:)+

Je haalt de originele tie-strap van je zadel af, slaat de nylon riem van die singel om je D-ring heen, haalt die door een beugeltje heen van de singel waardoor je nu een tie-strap hebt die vanaf je singel loopt, om de D-ring van je zadel, weer terug naar de singel. Dit hoef je verder nooit meer los te maken, laat je gewoon zitten want je maakt de singel los en vast via de off-billet.

Je gespt dan eerst de off-billet aan je singel, loopt naar de andere kant van je paard en hoeft daar alleen maar het uiteinde van je nieuwe "tie-strap" richting omhoog te trekken, en hij singelt aan. Traploos. En licht.

Super mens- en paardvriendelijk want het kost bijna geen kracht en je hoeft niet superstrak aan te singelen en zoals bij aansingelen op gaatjes, altijd wat verder door te trekken dan het gaatje om het pinnetje er in te krijgen :=

Kunt heel soepel en geleidelijk aansingelen zo en dus ook vanuit het zadel nog even nasingelen.

Best handig met van die zomerse gras-gas-buikjes en een paar flinke scheten na het vertrekken :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:35

Oke, ken het echt niet.

Ik heb geen moeite met aansingelen. Ik leg het zadel erop, doe de tie strap 2x rond en doe het pinnetje in het gaatje. Normaal was dat een ''vast'' gaatje en nu dus het gaatje wat ik tegenkom.

Ik controleer altijd of alles goed zit en niks dubbel zit enzo, maar daarna is het klaar. Omdat ik nu nog geen ''vast'' gaatje hebt, zit ie de ene keer strakker of losser dan de andere keer, maar nooit problemen mee.

Pinnetje gaat er vrij makkelijk in, maar ligt er misschien ook aan hoe je zadel qua model is, welke maat singel je daaraan hebt etc. En ik heb een kleine pony 1.42m dus werk aardig voor mn neus.

Mijn man trok altijd erg hard aan en die controleer ik wel. Zijn vroegere paard heb ik weleens aangetrokken zien worden dat ie zijn adem in moest houden, dus dat willen we niet meer......Is inmiddels 17jr terug ofzo, maar blijf het maar controleren, hij voelt niet wat een kracht hij zet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:39

Hihi, paard in een corsetje...dat is de bedoeling niet nee :D

Ik vind alleen al die nutteloze lange riem langs mijn been en zadel zo kansloos.... word echt iebelig van overtollig materiaal :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:40

Nee, precies en het erge is dat wij altijd paarden hebben die het nog toelaten ook........

Dat uiteinde hangt bij ons idd niet iirritant te bungelen. Snap ook niet hoe die bij mensen los kan raken tijdens het rijden, blijft altijd goed zitten.
Ik vind het erg irritant als ik mensen zie waarbij hij steeds losgaat. Dan zou ik hem ook nogmaals er doorheen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:39

Ik vind het sowieso al wonderlijk als je ziet hoe veel mensen rijden, soms lijkt het wel alsof bijna iedereen iets heeft dat ik zelf niet zou kunnen aanzien :D

Dat varieert dan van allerlei bungelende dingen tot piepende en rammelende metaaldelen, een veels te groot halster, een te laag hangende neusriem, een te krappe frontriem, teugels gedraaid, of tenenkrommend wat je bij Barefoots nogal eens ziet...de fenders achterstevoren - ondersteboven - binnenstebuiten.... soms ligt het zadel nog net niet verkeerd om :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:10

Yep, ik heb nu toevallig al even gevormde houten beugels. Moest nieuwe, dus dit proberen. Er zit een clou in de vorm. Dan zie ik mensen rijden met dit model, hout of metaal en dan achterste voren. Zelfs mensen die al even meelopen.
Of fenders die niet gedraaid zijn. Prima als iemand dat niet wil, maar lijkt me vreselijk.

Frontriemen zijn idd ook irritant als ze niet goed zitten. Of mensen die zonder kinriempje rijden.......

Of slechte pads.......ook zoiets.

Ik ben in het engelse erg streng opgevoed met alles door de vaste en losse passantjes. OOk het uiteinde van je beugelriem netje wegsteken.

Bij mezelf vind ik het erg dat ik een passantje mis aan de keelriem. Deze zat vast aan een schroefje en nog nooit een zelfde teruggevonden.
En idd rechter spoor piept. Was tijd terug al uit elkaar gevallen, dus moet even gesmeerd worden denk ik.